G: Alatiesynnytys VS sektio!
1) Kumman nyt valitsisit, jos joutuisit synnyttämään? (saisit valita)
2) Oletko kokenut molemmat, kummasta toivuit nopeammin?
Kommentit (85)
Eli ongelmia ja onnistumisia molemmissa tavoissa. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään.
t. 7
sektioiden jälkeen.
sama klö
Valitsisin sektion, koska pelkään niin kovasti repeämiä, niiden tikkausta, että vauva juuttuisi ja vielä jos alapää on ihan muusina sen jälkeen :(
Toki, jos kaiken saisi päättää, niin ottaisin nopean alatiesynnytyksen ilman repeämiä + pääsisin heti hoitamaan vauvaa.
2) ei ole kokemusta kuin yhdestä suunnitellusta sektiosta
Olin valmistautunut henkisesti normaaliin synnytykseen ja odottanut sitä, ja sitten istukka päättikin alkaa irrota ja jouduin leikkauspöydälle. Toipuminen oli kohtalaista, ensimmäiset 5 päivää kipu oli todella kovaa, mutta sen jälkeen se väheni ja lähinnä sängystä nouseminen ja pidempi kävely aiheuttivat kipua. Leikkauskohdan (vaakaviilto) yläpuoli on isolta alueelta tunnoton, mutta enpä minä tuntoa tuossa vatsalla tarvitsekaan. Enemmän häiritsisi, jos alakerrassa olisi "ilon alue" osin tunnoton repeämien takia.
Ja noin muuten, näissä sektiokeskusteluissa unohdetaan aika tehokkaasti se seuraavien vauvojen näkökulma. Jo yksikin sektio nostaa merkittävästi riskejä raskausajan ja synnytyksen ongelmiin suhteessa alatiesynnytykseen. MM. kohtukuoleman riski kasvaa 8-kertaiseksi jo yhden sektion jälkeen. Muita ongelmia ovat istukkaongelmat( arpeen kiinnittyminen, voi kasvaa kiinni kohdun seinämään väärin arpikudoksen takia, voi kiinnittyä huonosti ja irrota, voi toimia huonosti ja aiheuttaa hapenpuutetta,) kohdun repeämän riski kohoaa joka sektion jäkeen huomattavasti.
Nuokin kannattaa ottaa huomioon, jos isompaa perhettä suunnittelee. yhden lapsen kohdalla nuo eivät toteudu.
Tämä juuri harmittaa. Koen olevani kakkosluokan synnyttäjä nyt, kun kohtuani on leikelty. Lapsiluku ei välttämättä ole vielä rajoitettu, mutta jos toinenkin raskaus päättyy sektioon, on suuri perhe poissuljettu vaihtoehto. Erityisesti tuo riskien kasvu huolettaa. Mitä jos seuraava lapsi kuolee kohtuun juuri jostakin noista mainituista syistä? Toki en voi syyttää itseäni, koska eipä minulle annettu vaihtoehtoja, mutta silti koen olevani vastuussa siitä.
Alatiesynnytyksen. Molemmat olen kokenut yht 7 kertaa ja sektio oli kyllä kivuiltaan ja kestoltaan paljon pahempi. Alatiesynnytys ei niinkään, se on nopeasti ohi, sektion kivut ei.
Tsemppiä vaan sektioon joutuville, se on rankkaa se!
Toivuin sektiosta nopeammin, suunniteltu sektio, vaakasuoraan. Mutta ottaisin nyt sen, jota lääkärit suosittelee, josta todennäköisyys selviytyä paremmin. Sektiota mieluummin kuitenkin, jos saa itse valita.
Sektiota en onneksi ole kokenut, enkä todellakaan halua, että vatsa vedetään veitsellä auki ja saisin kaikenlisäksi vielä elinikäisen arvenkin...
Olen perätilan takia yhden sektion läpikäynyt, joten nyt syntyvä lapsi yritetään synnyttää alateitse.
Sektio oli ihan jees, mutta kovana treenaajana=malttamaton, haavan parautuminen kesti liian kauan. Eikä parantuminen kestänyt kuin pari viikkoa :)
että sektio on iso leikkaus. Sehän on ihan rutiini,helppo ja nopea leikkaus josta toipuu suht nopeasti. Eikä ole eritisen riskaabeli edes. Aivo ja sydän leikkaukset ovat isoja leikkauksia ja on niitä tietysti muita mutta nuo nyt esimerkkinä.
1) alatien ehdottomasti
2) molemmat on koettu ja alatiestä toipuminen helpompaa ja nopeampaa
1) alatiesynnytyksen, en kannata turhia leikkauksia.
2) olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse, esikosta toipuminen kesti pidempään, kakkonen syntyi tunnissa ekasta supistuksesta klo 4:17 ja aamulla oli jo olo, ettei olisi synnyttänytkään. Helppo synnytys.
Jos tulisin vielä vahingossa raskaaksi (meillä lapsiluku täynnä) niin ehdottomasti suunniteltu sektio.
Alatiesynnytykseni ovat menneet huonosti. Ensimmäisen jouduin synnyttämään luomuna. Epiduraali ei onnistunut useista yrityksistä huolimatta ja 10 h synnytys luomuna oli jotakin kamalaa...
Toinen synnytys oli mukava kokemus.
Kolmannella kerralla tuntemattomasta syystä vauvan sydänäänet katosivat kokonaan useaan kertaan ja olivat osan ajasta erittäin heikot. Jossain vaiheessa varattiin leikkuri ja oltiin menossa sektioon, mutta kuin ihmeen kaupalla kohdunsuun aukesi kokonaan yhtäkkisesti ja juuri ennen kuin lähdimme leikkuriin yhdellä ponnistuksella sain lapsen syösymällä ulos.
Lapsi siis on onneksi täysin terve eikä sydänäänten katoaminen synnytyksessä aiheuttanut vammoja.
En siis uskaltaisi enää synnyttää alakautta ja siksi haluaisin sektion.
ja olisin valmis synnyttämään heti samaa reittiä.
Toivuin nopeasti, kävelin synnytyssalista osastolle, ei kipuja synnytysten jälkeen.
Kotiin pääsin jo seuraavana päivänä.
Oikeastaan poliklinikkasynnytykset sopisivat minulle eli kotiin heti.
Kyllä sektio on iso avoleikkaus, siinä joudutaan avaamaan sisäelin eli kohtu. Veren menetys on aina suurta sektiossa, vertaa alatiesynnytys.
Itselläni on takana alatiesynnytys sekä hätäsektio. Koin tuon sektion jälkeen, että lapseni vain pulpahti maailmaan ja jotkin jäi puuttumaan:(
Jos tulisin vielä raskaaksi niin ehdoton valinta olisi alatiesynnytys.
Kyllä sektio on iso avoleikkaus, siinä joudutaan avaamaan sisäelin eli kohtu. Veren menetys on aina suurta sektiossa, vertaa alatiesynnytys.
Itselläni on takana alatiesynnytys sekä hätäsektio. Koin tuon sektion jälkeen, että lapseni vain pulpahti maailmaan ja jotkin jäi puuttumaan:(
Jos tulisin vielä raskaaksi niin ehdoton valinta olisi alatiesynnytys.
avaamaan jotain se ei kuitenkaan tee sektiosta isoa leikkausta vaikka joutuu avaamaan kohtua.
Olen kokenut sektion (perätilan vuoksi, halusin sen itse), ja kaksi alatiesynnytystä.
Kaikki ovat olleen hyviä, omanlaisiaan kokemuksia. Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut naiset jaksavat jauhaa synnytystavasta. Eikö tärkeintä ole terve vauva?
Valitsisin uudelleenkin sektion samassa tilanteessa. Toisaalta jos mitään syytä ei olisi sektioon, synnyttäisin alateitse.
Sektiota vaativat pitäisi valtion rahoilla steriloida automaattisesti. Älkää hannkiutuko raskaaksi, jos ette halua synnyttää.
Siskolla 3 sektiota ja yksi paha kohtutulehdus, silti hän synnyttäisi sektiolla.
1) Kumman nyt valitsisit, jos joutuisit synnyttämään? (saisit valita)
2) Oletko kokenut molemmat, kummasta toivuit nopeammin?
Jos ottaisit sektion, ottaisitko pysty- vai vaakasuoran leikkaushaavan?
1) Ottaisin sektion.
2) Yksi sektio takana, alatiesynnytyksesta ei kokemusta.
Lisä kysymykseen: mielummin vaakasuora leikkaushaava niinkun minulle kysymättä tehtiinkin ensimmäisessä sektiossa.
Yksi sektio kaksi alatietä.
Synnyttäminen oli minusta kivaa. Sektio oli niin kliinistä, siitä puuttuu se tunnelataus.
Haluaisin vielä synnyttää, mutta en halua olla päivääkään raskaana. yöks.
Eli ongelmia ja onnistumisia molemmissa tavoissa. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään.
t. 7