Vauvavuosi ilman turvaverkkoja -raskasta on yötä päivää
Miten te muut olette selvinneet, jos ei ole mummoja, tuttuja tai ylipäätään ketään, jota pyytää hoitamaan lasta tilapäisesti? Vauva heräilee monta kertaa yössä ja kuudelta ylös, koko päivä kaksin vauvan kanssa. Mies tulee töistä neljältä ja mä pääsen nukkumaan. Iltapalalla tavataan, sitten mies vapautuu harrastuksiinsa tai nukkumaan, mä alan torkkua huonoa yöunta vauvan kanssa. Ihan kamala tilanne, niin yksin on ja aina vaan selvittävä.
Kommentit (138)
Mitä kamalaa tuossa on? Ihan normaalia vauva-arkeahan tuo on!
lapset 6,3 ja vauva eli suomeksi eskari ja kaksi pientä, joskus on silkkaa helvettiä :) mutta pakkohan se on jaksaa. Meillä toiset isovanhemmat asuu ihan kulmilla, mutta en todellakaan pyydä hoitoavuksi, jos ovat 2h 'apuna' niin siitä jo tunnin aikana soittelevat eikö jo pääse kotiin ja sitten seuraavat kolme viikkoa valittavat kun joutuvat hoitamaan NIIN paljon, no kuule tehtiin niin että ei tarvii hoitaa ollenkaan. Isommat jätän joskus naapuriin että pääsen 30min yksin kauppaan vauvan kanssa-
mut etkö pysty nukkumaan päivällä, kun vauvasi nukkuu päiväunia?
Elämänne on nyt muuttunut, mutta kyllä se helpottaa. Positiivinen juttu on se, ettei teillä ole vanhempia lapsia, joiden kanssa pitäisi jaksaa touhuta aamusta iltaan.
Koeta ulkoilla tarpeeksi, saat siitä itsekin energiaa.
Ei kaikilla ole mitään mummoja auttamassa.
kehittynyt uniongelma, koska en saa päivisin unta enkä usein ennen aamuyötä. Odotan vaan että koska se vauva herää. Toivottavasti muut mummottomat ei pamahda paksuksi. Aion tällä lohduttaa muita uupuneita, jos tapaan.
Tuttu tunne, ei meilläkään ollut ketään lähimaillakaan... ja se ON rankkaa! Päivät tuntuvat pitkiltä kuin nälkävuosi ja ei siitä vauvasta niin kauheesti saa itselle mitään.
Mut mulla ainakin helpotti, kun lapsi täytti vuoden. Sit se vuorovaikutuskin on ihan toista luokkaa jne. Niinpä toivonkin, että seuraava lapseni syntyisi vuoden ikäisenä ;). (en oo vielä ihan keksinyt miten se tehtäis)
Eli paljon paljon voimia!! Kyllä se ajan kanssa helpottaa! (Äläkä luule, että olisit yksin, moni vaan ei sano ääneen mitä ajattelee!)
vauvassa ei ole on/off nappulaa. Olisiko sitä lasten saantia pitänyt miettiä. Voi pyhä yksinkertaisuus. Tervetuloa vauvarkeen!
Koko maailma alkaa näyttää ihan erilaiselta, eikä useinkaan paremmalta.
Ota yhteyttä neuvolaan ja kysy mahdollisuutta kunnalliseen kodinhoitajaan, vaikka vain pari käyntikertaa. Jos ei, tilaa rahalla joku yksityinen hoitaja että saat nukkua.
Eihän teillä mitään mummoa kaivata (luopumaan elämästään ja harrastuksistaan vauvasi takia) vaan miehestä isä!
Miksi ihmeessä äijäsi saa harrastaa illat pitkät ja sinä urputat mummoa/kummia/tuttua hoitamaan lasta, jonka ensisijainen hoitajat ovat omat vanhemmat. En ymmärrä tätä valitusta, jossa isän ja äidin elämä ei saa vauvan takia muuttua yhtään, mutta isovanhempien on oltava 100% vauvaperheen käytössä ja unohdettava oma elämänsä.
Onko ilmaisutapasi aina noin tökerö, vai pidätkö ihan muuten vain pätemisestä ja muiden mollaamisesta?
Kukaan ei kuvittele vauvassa olevan on/off-nappulaa, eikä kukaan voi tietää, millaisen vauvan saa. En ymmärrä ajatustasi siitä, että valvomiseen väsyneen vanhemman olisi jotenkin tullut miettiä lastensaantia. Mikä on lisäksi nyt ihan myöhäistä.
Toivottavasti saat itse elämässäsi tukea silloin kun sitä tarvitset. Se tekee sinusta ihmisenä kauniimman.
vauvassa ei ole on/off nappulaa. Olisiko sitä lasten saantia pitänyt miettiä. Voi pyhä yksinkertaisuus. Tervetuloa vauvarkeen!
Jos mies hoitaa vauvaa joka pv esim. klo 16-20, niin saat nukuttua 3-4 tuntia. Se on tosi paljon! Sen päälle yö- ja päiväuninukkumiset, vaikka ovatkin katkonaisia. Viikonloppuisin mies varmaan voi olla vaikka klo 6.00-14 tai illalla 8t vauvan kanssa niin saat nukuttua ne ajat.
Mies varmaan nukkuu yöt toisessa huoneessa jotta saa vuorostaan nukuttua?
Mielestäni sinulla on asiat tosi hyvin tuon viestin perusteella! Mutta jos kärsit unihäiriöistä (et saa nukahdettua tms.) niin sitten on eri asia. Ehkä lääkäri voisi auttaa? Ulkoilu auttaa myös.
Meillä vauva ei ollut terve ja syytä etsittiin ja löydettiin kun hän oli 9 kk. Siihen asti heräili 6-12 kertaa yössä eikä sitä uskonut kukaan. Mies kävi töissä lopen uupuneena, minä sain unenpuutteen takia elimistöni ihan sekaisin, söin pitkään lääkkeitä eri tauteihin ja lihoin niistä. Apua ei tullut mistään, ei edes pyytämällä isovanhemmilta. Enkä ihan helposti pyytänytkään, vain vanhempien sairastuessa yhtäaikaa hirveään vatsatautiin.
Vuoden jälkeen helpotti, elämä sujui ja toivottu toinen lapsi syntyi, kun ensimmäinen oli vajaat 3 v. Isomman uhmaikäisen kanssa elämä oli myös raskasta, mutta silloin helpotti, että esikoinen meni yksityiseen päiväkotiin 3 x puoli päivää viikossa. Viihtyi siellä itsekin paremmin ikäistensä seurassa kuin koko ajan äidin ja vauvan kanssa kotona.
Kieltämättä aika sumussa on lasten vauva-ajat menneet. Kerran oikein heikolla hetkellä auttoi naapurin hyväätarkoittava tokaisu, että kun vaan muistaisi, että ne lapset kasvaa eikä tämä vaihe kestä ikuisesti. Tsemppiä sulle!
Ja sulla on mielestäsi rankkaa?
Jos sinulla on sujunut kaikki helposti, niin se ei tarkoita, että muilla olisi samoin.
Mullakin särähti korvaan toi mies tulee neljältä.Itse olen nyt 8kk vauvan kans ollut 24/7.Mies ei ole kertaakaan yöllä eikä päivällä ollut/hoitanut vauvaa niin et minä en olisi ollut hereillä.Nytkään en ole koko miestä nähnyt viikkoihin kun on töissä ulkomailla.Kyllähän muakin väsyttää mut mitä sitten? Jos mä tähän kuolen niin ensimmäinen taidan olla.
muihin verrattuna.
Hänhän kertoo että a) lapsia on vain yksi ja b) että hän pääsee joka päivä jo neljältä nukkumaan useaksi tunniksi.
Mä en taida edes jaksaa vastata, mutta kiitti teille muutamalle hyviä pointteja esiin nostaneelle.
Mä nukun vuorokaudessa (olen unessa) ehkä 3-4 tuntia, usein ainakin kahdessa osassa.
En halua hoidattaa lastani muilla, mutta joskus tarvitsisin apua.
Kiinnostaisi tietää, että onko teillä asiasta noin kiivastuneilla sama tilanne, josta selviämisestä yksin on tullut kunnia-asia, onko rajattoman hoitoavun keskeltä hyvä lyödä lyötyä vai oletteko niitä turvaverkkoja, jotka kokevat olevansa ilmaisia ja ikuisia lastenhoitajia.
ap
Mutta ajan kanssa helpottaa. Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä.
Sinulla on oikeasti asiat tosi hyvin: Saat useamman tunnin unirupeaman ja mies hoitaa todella paljon.
Moni hoitaa vauvaa yöt, isompia lapsia päivät ja hyvin harvalla mies on neljältä kotona.
eikä tajua edes mitä oikea unettomuus on. Hän on lojunut pari kuukautta kotona ja tykkää että äitiys on niiiiiin rankkaa.
Oikeasti väsynyt ihminen nukkuu kun saa tilaisuuden.