Missä vaiheessa musikaalinen lapsi alkaa laulaa nuotilleen?
mä olen musikaalinen, mutta lapsen isä ei lainkaan (ihan karmeaa kuunneltavaa :D)
Lapsi nyt 3,5v eikä laula nuotilleen. Missä iässä siis on viimeistään varmaa onko lapsi musikaalinen vai ei?
Kommentit (105)
Tunnen musikaalisen aikuisen, joka laulaa aika pahankuuloisesti nuotin vierestä. Itse hän ei tietenkään sitä kuule, eikä se paljon nuotin ohi menekään, mutta juuri sen verran, että ääni "särisee" tosi pahasti.
ole musikaalinen ihminen. Mun mielestä musikaalisuus -määritelmä vaatii sellaisen nuottikorvan, että itse pysyy nuotilleen äänessä.
Ei siihen riitä esim että oppii soittamaan pianoa. Jokainen sen oppii jos haluaa.
Mun täysin nuottikorvaton mies on pienenä laitettu pianotunneille ja osaahan tuo vieläkin jonkun kissanpolkan ja fyyr eliseen pimputtaa, mutta ei silti ole mielestäni musikaalinen kun ei sitä nuottikorvaa ole lainkaan.
- se ei ole dominoivaa tai resessiivistä. Musikaalisuuden periytyvyydestä ei käsittääkseni ole (ainakaan vielä) tarkkaa tietoa, kuten ei juuri minkään muunkaan ominaisuuden.
Lisäksi musikaalisuus ei riipu pelkästään perimästä, vaan sitä voi harjoittaa. Se ei ole joko/tai -ominaisuus, vaan siinä on erilaisia asteita ja muotoja.
Tunnen musikaalisen aikuisen, joka laulaa aika pahankuuloisesti nuotin vierestä. Itse hän ei tietenkään sitä kuule, eikä se paljon nuotin ohi menekään, mutta juuri sen verran, että ääni "särisee" tosi pahasti.
ole musikaalinen ihminen. Mun mielestä musikaalisuus -määritelmä vaatii sellaisen nuottikorvan, että itse pysyy nuotilleen äänessä.
Ei siihen riitä esim että oppii soittamaan pianoa. Jokainen sen oppii jos haluaa.
Mun täysin nuottikorvaton mies on pienenä laitettu pianotunneille ja osaahan tuo vieläkin jonkun kissanpolkan ja fyyr eliseen pimputtaa, mutta ei silti ole mielestäni musikaalinen kun ei sitä nuottikorvaa ole lainkaan.
Itse olen aina käsittänyt että sana musikaalinen on samakuin sanoisi että musikaalisesti lahjakas. Minusta tähän kastiin kuuluu myös soittajat.
toinen lapsista tullut isäänsä eikä ole musikaalinen ja toinen on niinkuin äitinsä. Tuttava perheessä ihan sama. Mitään tutkittua tietoa en ole asiasta lukenut.
pianon soittaminen vaadi sävelkorvaa jos suoraan nuoteista soittaa. Tietty ne nuotit pitää ensin opetella, mutta ei siihenkään sitä korvaa tarvita.
Jousisoittimet ja muut on sitten jo vähän eri asia kun se ääni pitää ihan itse sieltä "löytää".
lauloi ennen kun oppi puhumaan :)
Eli siis sävel tuli oikein vaikkei sanoja ollutkaan.
Yksi lapsista on nyt 10v, soittaa hyvin pianoa, mutta ei vaan osaa laulaa.
mutta suurelta osin opittu ominaisuus. Eli synnynnäisiä lahjoja on enemmän tai vähemmän, mutta kasvuympäristöllä on suuri merkitys.
mutta oma erityisala on rytmimusiikki. Soittaa rumpuja ja on niissä ihan törkeän hyvä. On myös herkkäkorvainen, erottaa kuulemansa soittimet, sävelkulun jne. Tykkää myös laulaa, mutta ei ole laulamisen saralla niin lahjakas, eikä osu niin nuotilleen. Ei se nuotilleen laulaminen ole musikaalisuuden mittari.
Mun mielestä musikaalisuus -määritelmä vaatii sellaisen nuottikorvan, että itse pysyy nuotilleen äänessä.
Pop- ja rock-maailma on täynnä säveltäjiä, jotka eivät osaa laulaa juuri ollenkaan. He eivät siis ole musikaalisia?
Ei se musikaalisuuden määritteleminen ole ihan yksinkertaista.
mutta oma erityisala on rytmimusiikki. Soittaa rumpuja ja on niissä ihan törkeän hyvä. On myös herkkäkorvainen, erottaa kuulemansa soittimet, sävelkulun jne. Tykkää myös laulaa, mutta ei ole laulamisen saralla niin lahjakas, eikä osu niin nuotilleen. Ei se nuotilleen laulaminen ole musikaalisuuden mittari.
Mun mielestä musikaalisuus -määritelmä vaatii sellaisen nuottikorvan, että itse pysyy nuotilleen äänessä.
Pop- ja rock-maailma on täynnä säveltäjiä, jotka eivät osaa laulaa juuri ollenkaan. He eivät siis ole musikaalisia?
Ei se musikaalisuuden määritteleminen ole ihan yksinkertaista.
yksikin säveltäjä joka ei itse pysy nuotissa???
Nämä musikaaliset laulutaidottomat tosin itse kuulevat että ei mene nuotilleen mutta eivät silti välttämättä saa omaa lauluaan kohdilleen. Ja toisaalta ihminen ei silti minun mielestäni ole musiikillisesti erityisen lahjakas jos osaa laulaa suunnilleen nuotilleen. Esimerkiksi idolsissa nähtiin monta laulajaa joilla periaatteessa on hyvä ääni mutta laulu on epäpuhdasta.
Mutta voihan laulu- ja soittotaitoakin harjoitella ja siinä kehittyä. En usko että pelkkä syntymässä saatu taito määrittää kuinka hyvä laulaja tai soittaja jostakin tulee, vaan ympäristölläkin on suuri vaikutus.
ja han on kylla ihan alusta asti laulanut nuotilleen, toiset taas eivat. Eli sori vaan ap mutta taitaa lapsesi olla tullut isaansa...
yksikin säveltäjä joka ei itse pysy nuotissa???
John Deacon (Queen).
Säveltäjä on vähän juhlava ilmaisu, mutta kyllä erinomaisia pop-biisejä ovat tehneet ihmiset, jotka eivät osaa itse laulaa.
ja han on kylla ihan alusta asti laulanut nuotilleen, toiset taas eivat. Eli sori vaan ap mutta taitaa lapsesi olla tullut isaansa...
ELi kolmesta lapsesta vain pienin on selkeästi musikaalinen laulutaidon puolesta. Hän pystyy hakeutumaan samaan nuottiin laulamaan kanssani ja pysyy nuotissa, eikä vain veisaa ammuvainaan nuotilla, kuten veljensä.
Kaunis lauluääni ja nuotilleen laulaminen on kaksi eri asiaa.Esim.tuomas Holopainen on lahjakas muusikko mutta ootteko kuullut kun se laulaa?Kyllä yleensä jos on synnynnäinen lahja laulamiseen se näkyy samaan aikaan kuin puhekin alkaa tulla.Jos eskari-ikäinen laulaa nuotin vierestä niin ei siitä laulajaa tule mutta pianisti yms.voi tullakin.Älkää ylikehuko lasta jolla ei ole lahjoja.Idolissahan niitä äitien kehumia vilisee jotka itkien lähtee paikalta koska he on aidosti luullut olevansa hyviä.
Kyse ei ole siitä onko ääni "ruma" vai "kaunis", vaan siitä, että kuulee musiikin ja osaa korjata jos laulaa väärin.
Holopaisen Tuomas orkesterista Nightwish laulaa päin naapurin peltoja vaikka aika pitkä ura todistaa että,on musikaalinen.
Nuotilleen laulamisessa on kysymys paitsi sävelkorvasta, myös kurkun hallinnasta. Epäpuhtaasti laulaminen ei tarkoita, ettei voisi olla musikaalinen. Ja itse "musikaalisuus" on aika epämääräinen käsite. Totaalisen epämusikaalinen on ihminen, joka ei välitä musiikista eikä kuuntele sitä eikä pysty käsittämään harmonioiden ja melodioiden muodostamaa tunnesisältöä.
Musikaalisuus on paitsi sävelkorvaa ja rytmitajua, myös kykyä erottaa pieniä vivahteita ja eroavaisuuksia, sävelmuistia, sävelkorkeuksien suhteiden ymmärtämistä, harmoniatajua jne. Soitinopinnoissa myös hienomotoriikka on tärkeää, mutta tärkein ominaisuus musikaalisuudessa on eräänlainen sisäinen pakko hakeutua musiikin pariin. Tekijänä tai kuulijana.
Ei-musikaaliset sisarukset eivät laula vieläkään nuotilleen (nyt 14 ja 16 v.), vaikka musiikkiharrastuksissa on käyty.