Lastensuojelu pelottaa!
Mua on alkanut ahdistamaan ja pelottamaan tämä paljon puhuttu lastensuojelu. Meillä on kotona asiat kunnossa, mutta mulla on järjetön pelko siitä, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen vaikka kiusallaan ja joudutaan silmätikuiksi.
Pelkään myös näitä perusteettomia huostaanottoja, mistä tälläkin palstalla jatkuvasti puhutaan. Ajatuskin on niin kauhistuttava, että oksettaa.
Onko muilla tälläistä? Vai olenko tulossa hulluksi?
Kommentit (140)
Teepä huviksesi perheestäsi ls-ilmoitus.
Saat takuuvarmasti sohvallesi perhetyöntekijän voimauttamaan sinua ja neuvomaan, millainen rytmin pitää olla.
Teepä huviksesi perheestäsi ls-ilmoitus.
Saat takuuvarmasti sohvallesi perhetyöntekijän voimauttamaan sinua ja neuvomaan, millainen rytmin pitää olla.
Voisihan tuota ottaa ja kysäistä :) Jännä kyllä että ei ennen ole ollut ongelma :) Eiköhän neuvolassakin työntekijät olisi jo tehneet ilmoituksen jos olisi ongelma ulkoilussa :)
Eiköhän jokainen täysipäinen ihminen ymmärrä että ihmiset ovat erilaisia :) En minä ala lapsiani väkisin raastamaan hereille aamuisin. Siinä kun nukkuvat :)
Ja niitä tukitoimia ei tarvitse tarjota, eikä niitä tarvitse yksilöidä tai mitenkään selventää. Riittää että kirjoittaa niistä tuon "kuittauksen", aivan kuten ap:lle oli tehty. Ei niitä tuulesta temmata, ne jätetään tekemättä. Tuo yksi lause on vain pakollinen liturgia, joka on hallinto-oikeuteen oltava, jotta näyttäisi siltä, että lakia on noudatettu. Ne avohuollon tukitoimet pitäisi lain mukaan olla niitä ensisijaisia keinoja, mutta kunnat laistavat niiden tarjoamisesta. Ne kun saavat valtionapua huostaanottoihin, mutta avohuollon tukitoimet pitäisi kuntien maksaa.
eikö siellä hallinto-oikeudessa mitenkään tarkisteta, millaisia tukitoimia on tehty?!
Maksaako huostaanotto kunnalle muka kokonaisuudesssa vähemmän kuin avohuollon tukitoimet? Joo, saavat valtionapua, mutta kai kunnillekin jotain maksettavaa jää.
Ja niitä tukitoimia ei tarvitse tarjota, eikä niitä tarvitse yksilöidä tai mitenkään selventää. Riittää että kirjoittaa niistä tuon "kuittauksen", aivan kuten ap:lle oli tehty. Ei niitä tuulesta temmata, ne jätetään tekemättä. Tuo yksi lause on vain pakollinen liturgia, joka on hallinto-oikeuteen oltava, jotta näyttäisi siltä, että lakia on noudatettu.
Ne avohuollon tukitoimet pitäisi lain mukaan olla niitä ensisijaisia keinoja, mutta kunnat laistavat niiden tarjoamisesta. Ne kun saavat valtionapua huostaanottoihin, mutta avohuollon tukitoimet pitäisi kuntien maksaa.
Lapsi on pelinappula siis. Rahasta kyse. Huostaanoton maksaa valtio, ei kunta. Surullista.
usein on jo siellä sijaisperheessä tai laitoksessa. Silloin sossu voi sitten taas selittää, että lapsen elämää ei voi järkyttää enää uudestaan uudella siirrolla, vaan että hänen etunsa on jatkaa siellä.
Eli siinä vaiheessa on jo myöhäistä.
Eikä niitä myöskään siellä sen kummemmin tutkita, tuo liturginen lause riittää.
Alalle on myös syntynyt erittäin paljon yksityistä toimintaa. Firmoilta tilataan lastensuojelutarpeen selvityksiä ja perhekodit ovat yksityisiä liikeyrityksiä. Maalaisjärjelläkin tajuaa, että esimerkiksi se lastensuojelutarpeen selvittäjä mieluiten tuottaa sellaisia selvityksiä kuin tilaaja haluaa. Muuten on ennen pitkää entinen alihankkija.
uusi ei ehkä pidäkään sinusta tai hän ajattelee tämän asian toisin kuin sinä.
Tai hän voi olla vain kokematon ja uskoo ennemmin kirjoja ja luentomatskua kuin ns. tervettä järkeä.
Tai lapsellasi voi ilmetä jokin kehitysviive tai käytöshäiriö. Silloin joutuu myös erittäin herkästi tilille nimenomaan päivärytmistä.
Ja siitä, käykö leikkipuistossa vai ei eli että onko lapsille tarjottu tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja lapsiseuraa ja viriketoimintaa. Eli sinulla näin ei kyllä todellakaan ole, jos lapset eivät näe kuin isovanhemmat ja toisensa. Ja virikettä on se, että seuraavat aamupäivällä kun sinä juot kahvia ja haet postin...
uusi ei ehkä pidäkään sinusta tai hän ajattelee tämän asian toisin kuin sinä.
Tai hän voi olla vain kokematon ja uskoo ennemmin kirjoja ja luentomatskua kuin ns. tervettä järkeä.Tai lapsellasi voi ilmetä jokin kehitysviive tai käytöshäiriö. Silloin joutuu myös erittäin herkästi tilille nimenomaan päivärytmistä.
Ja siitä, käykö leikkipuistossa vai ei eli että onko lapsille tarjottu tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja lapsiseuraa ja viriketoimintaa. Eli sinulla näin ei kyllä todellakaan ole, jos lapset eivät näe kuin isovanhemmat ja toisensa. Ja virikettä on se, että seuraavat aamupäivällä kun sinä juot kahvia ja haet postin...
Äläs viitsi :) Vaikka emme käy puistoissa, ei se tarkoita etteikö lapset näkisi silti muitakin kuin meidät ja isovanhemmat :)
Ajatella, aika hyvin jo kerrot meidän elämästä parin viestin perusteella :) Ja rytmistähän tässä oli kysymys :)
Meidän rytmi ei voi olla normaali, koska emme ole puistoilemassa klo. 9.30 (taisi olla tuo aika).
Tiedoksesi, vaikka tosiaan emme puistossa käy, on täällä kerhoja + kuljemme paljon lasten kanssa leikkimässä kavereiden luona... Että silleen... Ei taida puisto olla ainoa paikka missä saa virikkeitä :)
yksityiskohtaisesti. Siitä minä päättelin. Älä sitten kirjoita sellaista, mikä ei ole totta.
Missä on kerhoja iltapäivisin? Olisi kiva tietää, koska täällä Helsingissä ei ole mitään toimintaa iltapäiviksi. Kaikki on aamupäivässä, välillä 9.30 - 11.30.
Ja kaverien kanssa leikkiminen ei muuten sitten kelpaa virikkeeksi, jos tarkkoja ollaan. Sosiaalivirasto haluaa, että toiminta on ohjattua. Koska siinäkin on sitten taas yksi instanssi, joka voi valvoa sitä lastesi kehitystä.
Usko huviksesi, että asiat voi nähdä monella tapaa ja jos teidän perheestänne haluttaisiin kirjata lastensuojelussa lausunto asiakkuuden aloittamiseksi sen saisi todella helposti kasaan!
Ennenkuin ehdit mitään sanomaan, olen tällä palstalla vieläkin, koska lapset lähtivät tällä kertaa isänsä kanssa ulos :) On kovin rauhallista!
t.60
En katsos asu Helsingissä :)
Tottahan tuo minun aamuni on! Rytmi ei vain ole samanlainen kuin teillä! Tsiisus.
Lapsilla on ohjattua toimintaa vaikka en ole repimässä heitä ulos mahdollisimman aikaisin :)
Millä tavalla tapaamiset kavereiden kanssa eivät kelpaa virikkeiksi? Samallalailla toimimme heidän kanssaan kuin kerhossa tädit lasten kanssa. Osaa vanhemmatkin järjestää virikkeitä lapsille :)
t.60
tästä asiasta perustuu suurimmaksi osin vauva palstan ketjuihin ja täytyy myöntää et on ruvennut hälytyskellot soimaan päässä.Toisaalta en usko et lapsia huostaanotetaan turhaan,varsinkaan rahastamistarkoituksessa niinkuin jotkut väittää mut joku perä näissä jutuissa täytyy olla kun ympäri suomea eri kunnista ja kaupungeista on niin yhteneväisiä kokemuksia.Melkein tekis mieli soittaa ls ilmo minusta jotta näkisin itse miten sitä asiaa ruvettais hoitamaan.Mikäli väitteet et joskus vain yksi ihminen tekee päätöksen hätähuostaanotosta on totta, sen täytyy jo rikkoa ihmisoikeuslakia.Pikkupaikkakunnilla joissa kaikki tuntee kaikki suvut on helppo kiusata muita tekemällä ilmoituksia.Voiko olla et yksi vaikkapa katkeran exän sukulainen voi hoitaa turhan ilmon ja aiheuttaa kokonaisen perheen rikkoutumisen.Hirveää.
Jos lapselle tulee kehitysviivettä tai käytöshäiriötä, leikkitreffit eivät kelpaa ns. virikkeeksi tai lapsiseuraksi.
Sen pitää olla ammattilaisen ohjaamaa toimintaa. Siten heillä on yksi instanssi lisää joka voi tarpeen tullen ilmaista "huolensa".
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 09:37"]
Äskettäin tuli dokkari koulukiusatusta, se kärjistyi niin pahasti että soitettiin poliisille ja sanoivat että se tyyppi kävelee aseen kanssa koululla.
Kyllä joku saattaa tehdä lastensuojeluun ilmotuksen sinusta ja perheestäsi. Ei se ole mahdotonta.
Mutta ei sieltä lähetetä kommandojoukkoa pelastamaan lasta vanhemmiltaan: lastensuojelun perusideahan on että lapsella on turvallinen koti jossa asua ja AINA koitetaan saada tilanne siihen että lapsi voisi palata kotiin omalle perheelle.
Minä tiedän monta lapsiperhettä joissa on omia ongelmiaan ja mutkia mutta se on ihan tavallista elämää ja kaksi lastensuojeluperhettä: lapset on joko ollut pienen hetken pois vanhemmiltaan ja palanut takaisin kun tilanne saatiin kuntoon. Toisessa perheessä lapsien äiti masentui, alkoholisoitui ja on luultavasti loppuelämän työkyvytön -lapset on isän luona kasvanut.
JOs joku tulisi meille ovelle sanomaan että lastensuojelusta päivää niin se olisi tilanne joka pitää selvittää. Miksi he ovat siinä ja nyttäisin että tämä on meidän koti ja tälläsiä me ollaan.
Ei kukaan ole virheetön mutta kyllä lapsilla pitää olla turvallinen ja hyvä paikka kasvaa.
Tämä perhe jossa äiti oli masentunut. Hän oli myös käynyt lapsiin käsiksi, sai erilaisia harhoja.
Hän huusi kaikissa tilaisuuksissa joissa asioita käsiteltiin, ei vastannut virallisiin yhteydenottihin.
Uskon että tämä ihminen myös puhuu miten lapset on häneltä viety. Eikä osaa mitään perustella.
Kun meistä suuri osa saa lapsen. Ja on osa ihmisiä, jotka jättää lapsen, ei hoida.
Varmaan virheitäkin saattaa tapahtua, mutta ne varmasti korjaantuu. Kuvittele nyt joku hyvä lapsiperhe: oma tai ystävän tai sukulaisen josta joku tekisi perusteettoman ilmoituksen, miten kävisi?
Ei minulle tule oksettavaa tunnetta, vaan lähinnä säälittävä sitä ilmoittajaa kohtaan.
[/quote]
Et ole tainnut olla lastensuojelun kanssa tekemisissä? Jos heille ilmoittaa että teillä pahoinpidellään lapsia niin sen jälkeen teidän pitää todistaa oikeudessa että niin ei tapahdu.
No aika vaikea todistaa olematonta asiaa. Mutta se pitää sillä pelkkä lastensuojelun vaatimus riittää lasten lopulliseen huostaanottoon. Lastensuojelulaki on niin kiero että heille huhu vaikka hyväksikäytöstä on todiste ja sen jälkeen kohde on todistamisvelvollinen että ei hyväksikäytä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 13:48"]
Varmasti lastensuojelussa tehdään virheitä, ihmisiähän sossutkin ovat. Se vain pistää silmään että lastensuojelun kanssa ongelmiin joutuneet henkilöt eivät yleensä kerro mitään omista virheistään näissä aihetta sivuavissa nettikeskusteluissa.
Aika kummalliselta kuulostaa asetelma jossa toinen osapuoli (lastensuojelu) tekee kaiken väärin ja toinen osapuoli (lapsen vanhemmat) on täysin virheetön. Siksi näihin pelottelukertomuksiin törmätessään olisi mielenkiintoista kuulla muukin kuin lasten vanhempien versio tapahtuneesta. Esimerkiksi tässä ketjussa numero 21 kertoi tällaisesta tapauksesta.
T. 45
[/quote]
Lastensuojelu ei tarvitse mitään todisteita toimille. Se on vikana.
Lastensuojelutyöntekijät kohtelevat lapsia kuin paskaa. Minä olen itse nähnyt miten lastensuojelun viranomaiset repivät lasta kurkusta maata pitkin eteenpäin kun lapsi ei suostu kävelemään. Jos vanhempi noin tekisi niin hän saisi syyteen välittömästi.
siitä diskurssista, jolla sosiaalitoimeen kriittisesti suhtautuva leimataan. Olipa syytä tai ei.
Noin henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että vihamielisiä lastensuojelua kohtaan ovat lähinnä ne, joilla on jotain oikeasti pielessä. Mutta voi joku ihan asiallisesti lapsensa hoitavakin olla kriittinne ja silloin ollaan ihan väärillä jäljillä, jos vuorovaikutus on tuota tyyliä.
yksinkertaiset ihmiset (mm. tämä joka väitti samalla "juovansa rauhassa kahvia" ja tarjoavansa lapsilleen virikkeitä (mitä? sitä hän ei kertonut)) ja jonka mielestä päivävaatteiden pukeminen ja aamupalan syönti oli "ohjattua toimintaa", joka oli viemässä lapsia kerhoilemaan päiväuniaikaan ja joka kertoi että jokaisella perheellä on OMA rytmi (kiertääkseen sen tosiasian että heidän perheensä ryhmi on melko... kyseenalainen), on
siinä asemassa että hän osaa arvioida kuinka toiset lapsiaan kasvattavat ja hoitavat.
puheenvuoroja lukiessa tulee tunne hyvin naiivista ja yksinkertaisesta ihmisestä, joka näkee tilaisuuden päteä. "Minä olen kuuliainen ja hyvä äiti ja kunnioitan auktoriteetteja (vaikka sitten sokeasti) jne."
Sinusta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Laiminlyöt useamman lapsen netissä roikkumisen takia. Ja se on muuten ihan tutkittu juttu, että epäpätevät ihmiset kokevat työnsä rankaksi. Tämä lienee nyt sinullakin ongelma. Ja ei, ei ole lapsiani otettu huostaan. Minä olen töissä, lapseni ovat koulussa. Ja kun he olivat pieniä, minä hoidin heitä, enkä vatkannut netissä omia ongelmiani! Keskity nyt sinäkin kerrankin edes yhden lapsen hyvinvointiin. Aloita vaikka sieltä
kotoasi.
Ei hyvää päivää! Päivän parhaat naurut, toivottavasti heittää läppää. Pelottavaa, jos joku onkin tosissaan tämmönen. Ja jos on, niin hoitoon olisi syytä hakeutua
Lastensuojelun soimaajien ajatuksia lukiessa tulee kyllä mieleen, että on todella paljon helpompaa syytellä muita kuin tehdä muutoksia omassa elämässään. Luulisi myös että katkeruus on aika kuluttavaa. Mutta jokainen taaplaa tavallaan...
Minä taisin olla nro 67 pitkä vuodatus kuitenkin.
Kerrotko mulle, millaisia muutoksia minun pitäisi alkaa tehdä omassa elämässäni? Jotta lapsillani olisi paitsi lastensuojelun kriteeristöissä hyvä koti ja hyvä olla, mutta ennenkaikkea ettei kukaan ulkopuolinen taas Huolestu ja soittele sossuun nimettömänä?
Jos pitää muuttaa käytöstä ja toimintaa, ja muuttua, niin luettele tähän mitä konkreettisesti. Kiitos.
Pitäisikö minun
ylläpitää jonkinlaista säännöllistä rytmiä
pestä lasten vaatteet ja vaatettaa lapset puhtaisiin vaatteisiin
huolehtia lasten hygieniasta
laittaa ruokaa ja antaa sitä lapsille
pitää koti kohtuusiistinä
antaa leluja ja leikille mahdollisuus
antaa syliä kehuja halauksia
puuttua sisarusten riitoihin
leikkiä lasten kanssa
ohjata harrastuksiin joissa viihtyvät
laittaa kurit ja rajat ilman tukkapöllyjä
kieltää rääkymästä kaupassa
kieltää kiukuttelemasta, parkumasta julkisella paikalla
kuljettaa vain autolla paikasta toiseen jotten tule tilanteita jossa lapsi onkin väsynyt ja huutaa
ripotella lauseseen: kulta rakas äiti rakastaa isi rakastaa, nuppuseni minä ymmärrän jne
pysyä tyynenä kun lapsi temppuolee
vaatettaa säänmukaisesti
huolehtia ulkoilusta
hakeutua psykiatrille, koska lapsi / lapset uhmaa ja kiukuttelee
ottaa lobotomia niin itselle kuin lapsillekin
vai mitä kummaa minä teen lasteni kanssa? tai itseni kanssa?
voi olla ettei meistä enää koskaan tule neljättä ilmoitusta. Mutta epäilen,. Ihan varmasti joku keksii huolestua jostain; taannoin päiväkodin täti huolestui kun lapsi oli niin kiltti, ohjeenmukainen, ei kiukutellyt, ei kiusannut, ei kyseenalaistanut jne. "onkohan lapsi kotona alistettu vahvan äidin toimesta, ettei lapsi uskalla ilmaista ns. negatiivisia tunteitaan päiväkodissa"
Ko. sossuhan osoittautui oikein tosiluuseriksi. Ei edes hoitanut niitä lapsiaan, paasaa vaan muille netissä tuntitolkulla...
Sitä minä ihmettleen myös, että jos se työ nyt niiiiiin kamalan rankkaa on, niin miksi ihmeessä pitää se hoitovapaakin notkua netissä ja saarnata siitä kamalasta työstä, josta on pitänyt päästä breikille. Miksei sitten pidä sitä hoitovapaata - ja hoida niitä lapsia?? Sen sijaan että istuu keskellä päivää yksin kotona ja paasaa netissä.
Lievästi - eikä niin lievästikään -kyllä häiriintynyttä käytöstä minusta! Romahtaako koko korttitalo, kun joku vähän kehtaa arvostella? Onko itsetunto ja ammattiylpeys noin heikoilla, että pitää loma-ajatkin päivystää nettipoliisina?
hyvästä äitiydestä tällä sossulla. Alle kolmivuotiaat voi dumpata hiihtolomaviikoksi mummolaan, jotta äiti saa rauhassa notkua av:llä.
Ja että hyvään äitiyteen riittää, että hommaa kotiin turvaportin.