Saatteko jostain apua erityislapsen hoitoon arkisin?
Joka kerta kun päivitetään palvelusuunnitelma, otan puheeksi, että tarvisin apua kotiin tunnin pari, kerran kaksi viikossa. Auttaisi jaksamaan arjessa. Mutta ei vain järjesty.
Hoitsuopiskelijat tarjoaa työharjoitteluna hoitoapua, mutta vain klo 8-16 ja silloin lapsi on koulussa ja minä töissä.
Onkos jossain kunnassa asiat paremmin?
Kommentit (116)
siksi aikaa kun tarvitset vapaata. Jopa koko viikonlopuksi.
Sitenhän sitä vapaata juuri saa.
Ulkoistakaa ne kotityöt, älkää sitä kehitysvammaista! Tai ottakaa vuorotteluvapaata tms.
keskivertovanhemmat. Normaalit lapset leikkivät itsekseen, sisarustensa kanssa tai huitelevat pihalla kavereidensa kanssa. Meidän lapsi tarvii aikuisen 24/7. Mielestäni ei olisi liikaa vaadittu saada omaa aikaa edes kerran viikossa.
ap.
mahtaakohan yksikään vastanneista olla vaikeahoitoisen erityislapsen äiti, ei varmastikaan.
Ymmärrän oikein hyvin, että välillä tarvisisit aikaa itsellesikin ja vaikkapa sille terveelle sisarukselle, parisuhteelle yms.
TAI vaikkapa sen erityislapsen kuntoutukseen aikaa. Ehtisi kummasti paremmin hoitamaan häntäkin, jos vaikka saisi kotihommat teetettyä jollakin edes joskus!
Itse kysymykseen: kunnilla on tuossa hyvin vaihtelevia käytäntöjä. Asun itse stadissa, ja täällä on ainakin hyvin tyly asenne erityislasten perheisiin. Kodinhoitajan apua ei saa, vaikka lapsi olisi sairas ja tarvittaisiin akuuttiapua. Vammaislain tarkoittamaan avustajaan taas on oikeutettu lähinnä pahasti liikuntaesteinen, ei esim. oman lapseni kaltaiset (autismikirjo).
Onko kunnassanne vammaishoitolaitosta? Voisiko sinne saada lapsen muutamaksi tunniksi silloin tällöin puuhailemaan? Ei olisi varmastikaan lapsesta ikävää vaihtelua ja sillä välin saisit itse hiukan hengähtää tai vaikka harrastaa jotakin. Tiedän ainakin oman lapseni sairauden piiristä, että täälläpäin on heille (aikuisille autisteille) hoitokoti, jossa käy teinejä vkl-hoidossa silloin tällöin. Tätä en tiedä tarkemmin, kannattaa jutella diagnosoivan tahonne kanssa tai soittaa palvelusuunnittelman tekijälle. KOTIIN en usko, että kovin helposti saatte apua, se vaatii ainakin jo aikalaista nyrkin paukutusta pöytään.
-kohtalontoveri, lapsi 9v + terve sisarus -
nuoren viikonlopuksi hoitokotiin vaikeina aikoina ja kuntoutusta.
Katso täältä
http://hoivahakemisto.fi/palvelut
mm. hankkimalla siivoojan, ostamalla ruoanlaittopalveluja tai jos järjestelitte töitänne.
Noilla mekin on vapaata hankittu.
Ulkoistakaa ne kotityöt, älkää sitä kehitysvammaista! Tai ottakaa vuorotteluvapaata tms.
keskivertovanhemmat. Normaalit lapset leikkivät itsekseen, sisarustensa kanssa tai huitelevat pihalla kavereidensa kanssa. Meidän lapsi tarvii aikuisen 24/7. Mielestäni ei olisi liikaa vaadittu saada omaa aikaa edes kerran viikossa.
ap.
Terveillä lapsilla oletetaan automaattisesti olevan oikeus tavata myös muita ihmisiä, kuin omia vanhempiaan, mutta vammaisen pitäisi hautautua kotiin omien vanhempiensa kanssa. Se, että nämä vammaiset eivät itse kykene sosiaalisia suhteita luomaan tai ylläpitämään (esimerkiksi liikuntarajoitusten takia) ei pitäisi tarkoittaa sitä, että heiltä evättäisiin tällaiset suhteet kokonaan. Lisäksi on myös vanhempien jaksaminen. Ei kukaan terveen lapsen vanhempi joudu olemaan samassa huoneessa enää teini-ikäisen terveen kanssa koko aikaa, vammaisen vanhempi taas voi hyvinkin joutua toimimaan näin.
Ihmetyttää, miksi tuollainen katkeruus vammaisia tai heidän perheitään kohtaan kumpuaa.
Omassa kunnassani ei ole mahdollista saada vapaata arkisin. Ainoa mahdollisuus vapaaseen on kerran kuukaudessa järjestetty viikonloppuhoito joko sairaalassa tai sijaishoitokodissa. Itse toimin sijaishoitajana sisareni lapselle.
Etkö voisi lähteä joskus töistä aikaisemmin niin et lapsi on vielä koulussa ja/tai lapsen isä hoitaa.???
muiden kanssa?
Ja sinun terve lapsesi pelkästään opettajan seurassa? Surullista lapsesi kannalta.
mutta koska te ette saa pyytämäänne/tarvitsemaanne apua, teidän tulee tehdä sitä itse.
Eli vuorotteluvapaa, pyydä työnantajaltasi joustoa työaikojen suhteen, samaa miehesi voi tehdä, siten pystytte limittämään, lomittamaan yms hieman paremmin ja sitä pientä omaakin aikaa tulisi paremmin.
Ja tietenkin joku palkattava apu jeesaisi paljon.
Eikö se vammainen ole jo koko päivän muiden kanssa?
Minkä lisäksi normaalilapsella on oikeus kaverisuhteisiin ja harrastuksiin. Pitäisi olla myös vammaisella lapsella, mutta usein liikkuminen ja harrastusten löytäminen on heille hyvin, hyvin vaikeaa.
-tuo autistisen lapsen äiti-
kello 8 - 16 kokonaan koulussa? Minkäikäisestä kyse?
Ymmärsin että on koulussa+ip-kerhossa.
Ja eikö siellä koulussa muka ole ketään muuta kuin ap:n lapsi ja tämän opettaja?
kello 8 - 16 kokonaan koulussa? Minkäikäisestä kyse?
Ymmärsin että on koulussa+ip-kerhossa.
Ja eikö siellä koulussa muka ole ketään muuta kuin ap:n lapsi ja tämän opettaja?
Sinäkö koet, että sinun lapsesi sosiaalisiksi suhteiksi riittää opettaja ja iltapäiväkerhon hoitaja?
Ap:n lapsen koulussako on vain opettaja ja ip-kerhon vetäjä?
Ei muita opettajia, eikä muita lapsia?
mutta koska te ette saa pyytämäänne/tarvitsemaanne apua, teidän tulee tehdä sitä itse. Eli vuorotteluvapaa, pyydä työnantajaltasi joustoa työaikojen suhteen, samaa miehesi voi tehdä, siten pystytte limittämään, lomittamaan yms hieman paremmin ja sitä pientä omaakin aikaa tulisi paremmin. Ja tietenkin joku palkattava apu jeesaisi paljon.
aika harvalla asuntovelallisella on siihen mahdollisuus. Vuorotteluvapaalla olija saa korvauksen, joka on vain 70 % siitä työttömyyspäivärahasta, johon henkilöllä olisi oikeus työttömäksi jäädessään
Osittainen hoitovapaa saattaisi olla parempi ratkaisu, pääsisi pari h aikaisemmin kotiin ja ehtisi hiukan huokaista. Ymmärtääkseni erityislasten vanhemmilla on oikeus sellaiseen pidempään kuin nt-lasten? Ja ainahan sen voi joka tapauksessa yrittää sopia työnantajan kanssa. Tuloja sekin kumminkin leikkaa ja aika laillakin, jos myös mies on osittaisella.
Meillä minä olen osittaisella, vähän ajan olimme miehen kanssa molemmat. Auttoi jaksamisessa tosi paljon! Talouden veti kyllä tiukille.
- tuo autistisen lapsen äiti -
Ap:n lapsen koulussako on vain opettaja ja ip-kerhon vetäjä? Ei muita opettajia, eikä muita lapsia?
Jos sinulla ei ole mitään hedelmällisempää sanomista ap.n kysymykseen, voisitko ystävällisesti lopettaa kinasi.
Ap tarvitsee apua itselleen, jaksamiseensa. Samalla avusta olisi apua koko perheelle. Ja juu: myös sille erityislapselle. Uutinen sinulle: myös erityislapset tykkäävät usein (ei aina, mutta usein) vaihtelusta, harrastuksista, ystävistä, toiminnasta...
-autistisen lapsen äiti (ihmetellen tuota keskustelun sivuraidetta) -
Ap voi ulkoistaa niitä kotitöitä ja järjestellä töitään. Vai mitä? Sillä lailla jaksaa paremmin.
Yhteiskuntakin tukee osittaista hoitovapaata ja kotitöiden teettämisestä saa verovähennyksen.
Nuo on ihan peruskeinoja. Kannattaa kai niitä kokeilla nyt ensimmäisenä.
joten emme tiedä onko hän enää oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen.
Siksi ehdotin että hän tutustuu myös muihin vaihtoehtoihin, mm. siihen vuorotteluvapaaseen.
Minun veljeni vaimo oli sellaisella. Heillä adhd-lapsi ja toinen lapsi.
kuin muutaman tunnin "vapaana" pari kertaa viikossa?