MIehestäni tulee veturinkuljettaja, jee!
Palkka tulee olemaan tosi hyvä ja mitkä edut. Voi meitä onnekkaita, saa onnitella!!!
Kommentit (72)
Koulutus kestää noin 11 kuukautta kaikkinensa, ennenkuin pääsee itsenäisesti työhön.
Koulutus on hyvin vaativa ja sen läpäisemiseksi pitää tehdä työtä ja oppia/omaksua asiat. Ne asiat on pakko päntätä tosissaan teoriassa vahvasti kaaliin, koska ne samat asiat on pakko hallita ja osata tien päällä niin normaaleissa kuin poikkeustialnteissakin.
Palkka kohtuullinen. Ei kuitenkaan mitään erikoisen suuria summia, mitä ei muissa vuorotyöammateissa ansaitsisi.
Työajat jatkuvaa epäsäännöllistä vuorotyötä omine hyvine ja huonoine puolineen.
Henkilö, joka tykkää tekniikasta, maisemien vaihtumisesta, haasteista, hyvistä työkavereista tuo on ihan hyvä homma! Duuni vaatii osin myös kovaa itseluottamusta ja aika pedanttia luonnetta. Pelkän palkan takia ei mitään hommaa kannata ottaa.
Kirjoitin muistaakseni aikanaan tuon vanhan viestin. Sattui sivusto eteen ja huomasin keskustelun aikanaan sivunneen veturinkuljettajien pohjakoulutuksia.
Oma koulutustaustani on yo ja logistiikan inssi (amk).
Ennen junahommia työskentelin varastossa, ajelin kuorma-autoja sekä täysperäyhdistelmää eli kansankielellä rekkaa, toimin kuljetusesimiehenä ja osanaikaa tätä ennen myös ajojärjestelijänä.
Tuollainen siis yksi esimerkki-backgroundi noihin hommiin. Jos veturinkuljettajan työ kiinnostaa, hakemaan.
Siinä ajassa kun käy akateemisen koulutuksen ja yrittää päästä valkokaulustyöttömästä töihin on veturikuski ehtinyt olla töissä jo 20v vuotta. Tätä palkka eroa ei ehdi akateeminen kuroa ikinä umpeen
koulutettuja ja tienat "oikeesti" hyvin! Kukas tekis nämä oikeet työt? ajais vaikka sitä junaa? minä en akateemisen kuljettamaan junaan lähtis...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:31"]
Hei!
Voisiko joku veturinkuljettaja(n puoliso) jotka asuu muualla kuin pk-seudulla (!) laittaa työvuoronsa tänne ja mahd. vapaapäivät muualla kuin kotipaikkakunnalla? Kiitos!
[/quote]
Mulla on tässä jaksossa(3viikkoa) 3 päivää töitä yht.37h. Pirun taantuma... Onnela kk palkalla.
T:veturinkuljettaja joka oli aloittajan miehen kanssa samalla kurssilla.
Tyhmä kysymys, tiedän, mutta onko mitään toivoa päästä koulutukseen, jos tausta on ns. humanistinen? En tiedä tekniikasta paljoakaan. Eikä minulla ole edes ajokorttia! Näin rautatieläissuvun lapsena veturinkuljettajan työ kiehtoo.
Isäni on veturinkuljettaja kyllä aika paljon kotona on ..
Veturinkuljettajilla on pitkiä työputkia ja vain ihan pakolliset vapaat välissä. Olethan valmistautunut siihen, että miestä ei kotona näy?
Kyllä niitä vapaitakin siellä on Esim. itselläni on 3:n viikon aikana/jaksossa 9 vapaapäivää. Sopii lapsille hyvin kun tarvii olla hoidossa viikon aikana vain 1-4 päivää. tälläkin viikolla oli vaan yhden päivän ja siinäkin vain 6 tuntia.
onko sillä niin väliä, millainen palkka on, jos töitä riittää ja palkalla pärjää?
ja oikein paljon onnea!!! Olen itse ihan junahullu, rakastan rautateiden tuoksua ja juna-asemien tunnelmaa :)
Oikeasti VR:llä on aika surkeat edut. Joo, henkilökunta saa matkustaa ilmaiseksi ja perheenjäsenet maksaa 30% lipun hinnasta, mutta siinäpä ne. Ei edes liikuntaseteleitä, saatika kulttuuriseteleitä anneta. Ateriaetu? Joo ei ole.
Kaupan kanssoillakin on paremmat edut, kun saa esim -10% alea ostoksista.
Vetutikuskin koulutus kestää muutaman kuukauden ja sitten vaan töihin. Palkka on hyvä koska kuskit ovat niin avainasemassa VR:llä ja liitto on vahva.
Jossain muuta talouspolitiikkaa käsitelleessä jutussa kerrottiin Kreikan veturinkuljettajien tienaavan 7000€/kk plus korvaus ajetuista kilometreistä. Suomessako työvoimakulut korkeat?
Pikemminkin keskipalkka, sen saa vuorotyöammateista aika helposti. Joten en menisi kehuskelemaan. Ennemmin mies kouluttautuisi kunnolla ja rupeaisi sitten hommaan josta maksetaan ihan aikuisten oikeasti TODELLA hyvää palkkaa.
Pikemminkin keskipalkka, sen saa vuorotyöammateista aika helposti. Joten en menisi kehuskelemaan. Ennemmin mies kouluttautuisi kunnolla ja rupeaisi sitten hommaan josta maksetaan ihan aikuisten oikeasti TODELLA hyvää palkkaa.
Et sitte mitään hyvää positiivista sanottavaa keksinyt noin kivasta ap:n viestistä?????
En tie mikä mua ärsyttää tälläsissä ihmisissä. Vittuilua ja vittuilua, onneksi en tunne näin mulkkua ämmää.
Ps. anteeksi kielenkäyttö
Oma mies tehnyt nyt kolmisen vuotta veturinkuljettajan hommia. Palkka on hyvä, 65the tulee tänävuonna varmaan täyteen. Työajat sitten ihan perseestä, olen itse kotona kolmen lapsen kanssa ja mies yöt ja illa töissä.. Kyllä välillä vähän sieppaa mutta pakko se toisen on töitä tehdä että voin kotona lasten kanssa olla.
Ja onhan vr:llä hyvät edut, ruokarahan saa, hyvät yksityiset lääkäripalvelut, juuri sai kulttuuri/ liikunta seteleitä 10kpl nipun töistä. Monesta paikasta kuten uimahallista saa alennusta. ja Onhan niillä omat hyvä kuntosalitkin. ainakin täällä tampereen päässä. Ja nuo perheen alennukset ovat hyvät.
Että siitä vaan teilaamaan ihmisiä - edellyttäen että saa junan liikkeelle tai lipunmyynti toimii.
tuo palkka, tienaan jotain 7000 vuodessa...
Mä tienaan 1500 ekee/kk ku ajelen jakeluautoa. -verot
Monenlaista juttua voi heiluttaa...
Korjataan tuo, että yötyöstä jotain maksettaisiin. Ei siitä makseta(no, 0.4e/h)!! Jokaista yötuntia kohtaan saa tosin kyllä työaikaa sen 20min lisää, mutta jos tunnit jää kokonaisuudessaan alle minimin, niin yötyöt teet silloi täysin ilmaiseksi..!!
Paljon paskapuhetta. Vml luottamusmies.
koulutusaikaa veturinkulj. 9 kk akateeminen 5-8 vuotta,siinä ero. Onnea ap:lle. (yksi tuttava menossa myös vk-koulutukseen