Millaisia väärinymmärryksiä sinulla oli lapsena?
Entä onko omalla lapsellasi erikoinen kuva jostain asiasta?
Itse kuvittelin maalivahtien olevan paikalla sillä yleisön hirveä rikosaalto voi yllättää koska tahansa. Jonkunhan piti vahtia ettei maaleja varasteta.
Tulipaloihin kun aina liittyi palomiehiä, ajattelin että ne myös aloittavat tulipalot. Kysyin joskus äidiltäni miksi ne viitsivät ensin sytytellä tulipaloja ja sitten hirveällä hässäkällä sammuttaa ne.
Televisiossa kaikki ohjelmat oli luonnollisesti piirrettyjä. Jostain syystä aikuisten piirretyt oli joku ihan superhyvä piirtäjä tehnyt, näyttivät ihan oikeilta ihmisiltä!
Kommentit (402)
On sen verran hauskoja juttuja, että pitää lisätä omakin joukon jatkoksi.
Mä luulin pienenä, että Amerikka ja Englanti on sama asia (ilmeisesti koska molemmissa puhutaan englantia), mutta "Amerikka" on lapsellisempi ilmaisu. Aikuiset sanoo tietty Englanti. Ala-asteella sitten kerroin kesälomasuunnitelmista ja kuinka me mennään Floridaan, Englantiin.
Minä(kin) luulin että lottokone on huoneen kokoinen ja lottopallot koripallon kokoisia. Tajusin totuuden vasta kun alettiin näyttämään sekä juontajaa että lottokonetta vierekkäinn. Eli vuosi sitten? :D petyin pahasti.
Luulin että ajatuksia voi lukea jos oikein kovasti keskittyy. Näin mulle sanottiin kun tuijotin mokkapalaa ja täti arvas mitä halusin.
En oikein tajunnut käsitettä "ääninäyttelijä", ja pitkään pähkäilinkin miten piirretyissä on saatu piirrettyä se ääni mukaan. Mietin osaisinko aikuisena itse piirtää puhuvia hahmoja.
Luulin aina pienenä että äidit osaa lukea omien lastensa ajatuksia, siksi olin aina ihan tuskassa jos oli joku salaisuus äidiltä.
Luulin että jos on vessassa niin kukaan ei kuule jos siellä esim. puhuu. Puhuin sitten aina itsekseni kun olin vessassa. Kerran muistan itkeneeni kovaan ääneen vessassa että en halua että äiti ja isi eroaa (jotkut tutut olivat vissiin eronneet). Myöhemmin sinä päivänä äiti kertoi etteivät ole isän kanssa eroamassa niin tämäkös vasta kasvatti sitä luuloa että äidit lukee ajatuksia!
Luulin, että kun äiti lähtee ystäviensä kanssa viettämään iltaa ja isä sanoi, että ne menee kapakkaan.. Niin ajattelin kauhulla ja luulin, että kapakka on sellainen vanhanaikainen roskis, sellainen harmaan värinen kun ennen olo ,siis missä on kansi, kansi vain päällä ja äiti ja hänen ystävät seisovat siellä ja juovat olutta...olin joku 5 vee.
Luulin olevani saamelainen ja asuvani Lapissa. Asuin Tampereella. Päässäni etelä ja pohjoinen olivat muutenkin väärin päin, eli Pohjoisnavan alue kartalla oli sitä etelää, missä palmupuut huojuivat ja aurinko paistoi aina. En toisaalta ihmettele, että Tampere oli Lappia omassa mielessäni tällä logiikalla.
Olin myös varma, että kaikki ihmiset menevät heti naimisiin, kun täyttävät kahdeksantoista ja ovat aikuisia. Lapset olivat myös automaatio tuossa iässä avioliiton myötä. Selitin siis äidille aina, että kahdeksantoistavuotiaana minä menen naimisiin ja saan lapsia. Olen mennyt tuon iän yli reippaasti, enkä vieläkään ole naimisissa tai edes suunnittelemassa perheenlisäystä. :D
Ajattelin, etteivät lapset voi kuolla. Haaveena olikin siis ammatti lastenlääkärinä, koska lapset eivät kuole!
Asuimme omakotitalossa, mutta haaveena oli asua kerrostalossa. Olisihan se nyt ollut paljon hienompaa asua yläkerrassa kerrostalossa. Ihmettelin myös, että miksi mummoni eivät halunneet asua kerrostalon korkeimmissa kerroksissa. Mummoni asuivat kerrostaloissa, joissa ei ollut hissiä, mutta järkeeni ei vain mennyt, että vanhalle ihmiselle ei ole niin mielekästä kiivetä rappusia mitä leikki-ikäiselle lapselle.
Luulin että "etelä" minne ihmiset menevät lomille olisi synkkä, ahdistava, punertavan pimeä paikka. Tämä siksi, että muumeissa nuuskamuikkunen meni aina etelään talveksi. Mystinen "etelä" näytettiin yhdessä, vähän ahdistavassa, jaksossa. Siinä Muikkunen istui pimeässä metsässä leiritulen loimussa...
Luulin myös, että tiellä olevat hidastetöyssyt nousevst esiin vain, kun joku on tulossa lähelle (maan alla oli tietenkin miehiä töissä jotka nostivat maata jonkun lähestyessä). Yritin joskus hiippailla möykky-paikalle sivu kautta, etteivät miehet ehtisi nostaa pullistumaa esiin. En koskaan onnistunut ja ärsytti.
Olin noin 4 vuotiaana mummoni 50 kymppisiä viettämässä ja aikuiset saivat konjakkia ja minä sain pommaccia elämäni ensimmäistä kertaa. Pääsin äitini mukaan kauppaan ja näin pommac pullon kaupan limu hyllyssä ja aloin huutamaan kovaan ääneen voitko äiti ostaa sitä konjakkia minulle taas että se oli hyvää, ihmiset olivat katsoneet pitkään ja äiti yritti huutoni takaa selittää että se ei ole konjakkia häpeissään.
Minä myös jostain syystä kuvittelin että suussani poskissa oli tanssijotai isoilla kellohameilla, en tiedä mistä tuo ajatus tullut.
Luulin, että vauvat tulee peppureiästä. :DD
Luulin, että hävittäjälentokoneet oikeasti hävittävät ihmisiä ja esineitä joillakin hävityssäteillä, vähän niin kuin jossakin Tähtien Sodassa. Siksi se oli aika jännää ja vähän pelottavaa kun sellainen sattui lentämään yli tehden kovaa ääntä. (90-luvulla siis, jolloin kukaan ei ajatellut että niistä olisi mitään vaaraa)
Luulin nelivuotiaana, että prinsessat syövät ruisleipää. Äidin vanhassa aapisessa prinsessa söi köyhän miehen ruisleipää kakkunsa sijasta. Kun pukeuduin prinsessaksi, halusin myös syödä ruisleipää, koska niinhän prinsessat tekevät...
Luulin myös, että Tove Jansson oli mies. Se johtui kai siitä, kun äitini tai joku puhui jotain Tove Janssonista, mutta telkkarissa taisi silloin olla Elton John tai joku saman näköinen. Luulin siis, että tämä mies oli Tove Jansson.
Luulin myös jossain vaiheessa, että vanhempani osasivat tehdä taikatemppuja. Isi loihti pikkutavaroita milloin mistäkin, vaikka korvani takaa, ja äidillä oli röntgenkatse (näki kummassa nyrkissä minulla oli jotain piilossa).
Luulin myös yläasteelle asti jotakin sellaista, ettei Suomessa oli köyhiä tai yhteiskuntaluokkia. Ajattelin, että kaikki ovat samanlaisia kuin meidän perhe. Koulussa aina toitotettiin, että Suomi on tasa-arvoinen maa ja muuta...
333 jatkaa, kun tuli näitä lukiessa mieleen:
Luulin aika pitkään, ainakin yläasteella, että sukupuolitaudin voi saada aina yhdynnässä, vaikkei kumpikaan olisi koskaan harrastanut seksiä eikä heillä olisi tautia, ja tämän takia kondomia piti aina, a-i-n-a käyttää. Näinhän koulussa sanottiin. Ihmettelin siis, miten lapset sitten saatiin hankittua. Pitikö siinä vain ottaa riski, koska lasta hankkiessa kuitenkin täytyi olla yhdynnässä ilman kondomia?
No, onneksi sitten ymmärsin tämän asian..
Serkkutyttö, silloin noin 7-vuotias, oli katsomassa vanhojentanssejani ja oli kuulemma sanonut, että menevätkö ne kaikki tanssiparit sitten vähän isompina naimisiin keskenään. Juu, eipä menty :D
Meillä kävi kylässä usein Helsingissä asuva sukulainen, joka tuli junalla. Luulin, että se on ainoa kulkuväline, jolla Helsinkiin pääsee. Sitten kun lähdimme sinne ensimmäistä kertaa itse ja kuulin, että menemme autolla, hämmästys oli suunnaton. Päänvaivaa tuotti se, kun yritin keksiä, miten auto kestää kapeilla kiskoilla. Rautatie oli luonnollisesti ainoa liikenneväyläkin.
mulle uskoteltiin pienenä, että jos menee itkien nukkumaan, niin kuolee yön aikana. Pelkäsin tätä tosi pitkään ja jos esim. siskoni kiusasi minua illalla, luulin hänen haluavan tappaa minut, niin että itkisin ennen nukkumaanmenoa.
Ensimmäinen hampaani oli lähtenyt. Seisoin peilen edessä ja murehdin ääneen: " Koskahan mun korvat lähtee. "
Isoveljeni kertoi minulle lapsena, että oikeasti meidän vanhemmat tilaavat joulupukin, eikä joulupukki käy muuta kuin niiden perheiden luona, joihin se on tilattu. Selasin Anttilan ja Elloksen kuvastot läpi monta kertaa ja itkin kun sieltä ei löytynyt joulupukkia, jotta se olisi voitu tilata meille.
Tuuli tulee siitä, että puut heiluu. Isäni sanoi, että vauvat ostetaan sairaalasta. Käytiin katsomassa syöpään kuolemassa olevaa mummoa ja joka kerta kinusin, että ostetaan samalla reissulla vauva.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2011 klo 12:07"]
jos menee liian lähelle junarataa missä menee juna , niin se juna imasee mut sen alle.
Ja noista kondoomeista. Olin pienenä kaupassa oliskohan ollut 2 luokalla. Näin paketin missä luki mansikanmakuinen. No minäpähän tyttö haistelin sitä pakettia. Eihän se millekkään haissut. Mahtoi olla vanhemmilla hauskaa kun näki pikkutytön haistelemassa kortsupakettei :DD
[/quote]
Kyllä kovaa vauhtia menevä juna voi imaista mukaansa ja kuolema tulee. Miten noin moni on peukuttanut tätä ylös!
Älkää nyt vain kävelkö junien vieressä kaverit hyvät.
Luulin vielä melko pitkälle ala-asteikäisenä, että lapsia tehdään hinkkaamalla sukupuolielimiä yhteen, en tiennyt että naisella on siellä kolmaskin reikä, jonne penis laitettaisiin.
Isä kun kertoi kun olin about 5v, että äiti ja isi hieroo pippeliä ja pimppiä yhteen. Muistan kuinka kauhistuin uutisesta ja juoksin ulos :D
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 22:07"]
Luulin vielä melko pitkälle ala-asteikäisenä, että lapsia tehdään hinkkaamalla sukupuolielimiä yhteen, en tiennyt että naisella on siellä kolmaskin reikä, jonne penis laitettaisiin.
Isä kun kertoi kun olin about 5v, että äiti ja isi hieroo pippeliä ja pimppiä yhteen. Muistan kuinka kauhistuin uutisesta ja juoksin ulos :D
[/quote]
Siis isä kertoi että niin tehdään lapsia, ei missään tietyssä tilanteessa että nyt tässä tällaista puuhataan :D
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 08:21"]
Luulin että salaojien tekeminen on todella rikollista puuhaa ja ihmettelin kun vanhemmat puhui siitä kaikkien kuullen, pelkäsin että ne jää kiinni ja joutuu vankilaan.
Kerran äiti puhui puhelimessa menevänsä tupperware-kutsuille. Olin ihan tyrmistynyt että ai mulla on joku Tupper Vaarikin, kukaan ei ole mitään kertonut ja nyt äiti vielä menee sinne juhliin ja mua ei kutsuta mukaan!
[/quote]
Mä uskoin salaojista samaa. Ja kun näin miten erään huoneiston ovessa luki "Salaojituksen tukisäätiö" (tms.) niin ensi reaktio oli että kauheeta kun harrastavat rikollista toimintaa noin julkisesti, sama kun ois ollu joku varkaiden tukisäätiö.
Pankkitileistä uskoin kanssa, että pankissa on jokaisella oma lokero, jossa ne rahat on. Olin jostain saanut 100 markan setelin, josta olin tosi ylpeä. Äiti ehdotti että laitetaan se pankkiin säilöön ja niin laitettiinkin. Oli hirveä järkytys kun mulle joskus selvisi, että pankissa ei olekaan tallessa juuri SITÄ seteliä, ja nyt en ikinä saa sitä takaisin. Kai ajattelin olevani joku Roope Ankka, jolla oli joku ensimmäinen kolikkonsa (tms) tallessa.
Neljännellä luokalla kaverin barbileikit päätyi aina johonkin seksijuttuihin, ja se leikki että nyt nää barbit runkkaa ja hakkasi niiden lantioita toisiaan vasten, ja itse katoin järkyttyneenä. Luulin aivan liian pitkään että runkkaus on sitä, että mies ja nainen hakkaa lantioitaan toisiaan vasten, ja ajattelin että hitsi se sattuu ja luut kolisee, ja kauhuissani mietin, että miten kukaan voi haluta runkata. Varmaan vasta yläasteen lopulla mulle selvisi mitä runkkaus tarkottaa. Koulussakin seksivalistustunneilla puhuttiin vaan itsetyydytyksestä, enkä luokan poikien runkkauspuheita yhdistänyt samaan.