Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?

Vierailija
30.01.2011 |

Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin oletan, että jos mut kutsutaan juhliin, niin mulle varataan siellä syötävääkin. Kaikissa juhlissa on ollut kasvissyöjiä varten oma ruoka.

Ilmoitan tietenkin ruokavaliostani kun vastaan kutsuun. Jos ette aio varata kasvissyöjille kunnon ruokaa, niin olkaa hyvä ja ilmoittakaa siitä kutsussa.

kasvissyöjä OLETTAA AUTOMAATTISESTI,ETTÄ HÄN ON SE MAAILMAN NAPA,JOLLE ON TEHTÄVÄ ÅPYYTÄMÄTTÄ ERI SAPUSKAT!!!!! itsekkäitä olette.RÖYHKEITÄ.

Jos järjestät juhlat, joihin kutsut läheisiäsi ja jotkut heistä ovat kasvissyöjiä niin ajattelet siis että nämä ystäväsi ovat itsekkäitä jos luulevat että tarjoavat myös heille ruokaa, jota he voivat syödä? Kukas tässä nyt on itsekäs?

Kyllähän nykyisin aina kutsuissa pyydetään ilmoittamaan mahdolliset ruokavaliot jolloin totta kai niitä noudatetaan - vai eikö sinun kutsuissasi siis tehdä näin? Jos, niin miksi ei?

Itse olen sekasyöjä mutta totta hitossa tarjoan juhliini kutsumilleni ihmisille KAIKILLE ruokaa. Ja varsinkin, kun se ei hääjuhlissa vaadi muuta kuin ilmoituksen catering-firmalle! Erikoisruokavaliot kuuluvat ihan normaaliin hintaan, ei niistä veloiteta senttiäkään ylimääräistä. Aivan sama onko kyseessä allergia, raskaus tai kasvisruokavalio. Jos läheiseni noudattaa jotain ruokavaliota niin totta hemmetissä minä kunnioitan hänen valintaansa enkä ala opettaa häntä "oikeille tavoille". Jos joku ihminen olisi mielestäni niin urpo että hänen ruokavalionsakin kävisi minua nyppimään niin emme varmaankaan olisi niin läheisiä että kävisimme toistemme juhlissa...

Vierailija
82/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lämmin ruoka.

Nykyään on kyllä hirveästi monenlaisia ruoka-allergioita ja erityisruokavaliota. Kasvisruoan lisäksi pitäisi laittaa maidotonta/laktoositonta, gluteenitonta, pähkinätöntä jne. Huh, ei minun taidoillani. Mutta hyvä jos pitopalvelu hoitaa homman. Mielellään valmiit "nimellä merkityt" annokset noita yksittäisiä allergiaruokia, ettei vaan allerginen jäisi ilman.

Karppaajia ym. dieetillä olevia ei sen sijaan mielestäni tarvitse ottaa huomioon juhlissa. Jos on dieetillä, niin syököön sitten vaan vähemmän tai olkoon vaikka syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruveta vaatimaan erikoisruokavaliota jos menee kylään jollekin tai saa kutsun juhliin. Poislukien vakavat henkeä uhkaavat allergiat.

Sitä syödään sitä mitä tarjotaan tai sitten ollaan ilman. Jos joku haluaa omien aivoitustensa takia syödä vain kasviksia, se on hänen henkilökohtainen valintansa, siitä ei kuulu aiheutua haittaa ja vaivaa muille.

Tykönänsä kukin saa syödä mitä lystää mutta ei juhliin mennä uikuttamaan, et mä en voi syödä kalaa, mä en voi syödä lihaa jne.

Käytöstavat on ihmisiltä ihan hukassa.

Vierailija
84/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä ihan lihansyöjäporukallakin on aina kasvisruokaa lisukkeena juhlissa. Tietysti, jos se on erikseen merkitty kasvisruoaksi ja esim huomattavasti pienemmässä astiassa kuin muut ruokalajit, niin en tietenkään ota, mutta minä puhun nyt sellaisesta pitopöydästä, jossa on sataa sorttia ruokia. Vai oletetaanko tässä nyt, että lihansyöjät saavat ottaa vain sitä karjalanpaistia, kalaa ja italiansalaattia ja loput on varattu kasvissyöjille?

En tiedä minkälaiset tarjoilut teidän juhlissanne yleensä on, mutta kyllä meillä päin yleensä on niin montaa erilaista ruokalajia tarjolla, että vaikka jättäisi sen karjalanpaistin syömättä, maha täyttyisi kyllä niistä muistakin ruoista eikä silti tarvitsisi pelkkää kuivaa perunaa ja vihersalaattia syödä.

Vierailija
85/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruveta vaatimaan erikoisruokavaliota jos menee kylään jollekin tai saa kutsun juhliin. Poislukien vakavat henkeä uhkaavat allergiat.

Sitä syödään sitä mitä tarjotaan tai sitten ollaan ilman. Jos joku haluaa omien aivoitustensa takia syödä vain kasviksia, se on hänen henkilökohtainen valintansa, siitä ei kuulu aiheutua haittaa ja vaivaa muille.

Tykönänsä kukin saa syödä mitä lystää mutta ei juhliin mennä uikuttamaan, et mä en voi syödä kalaa, mä en voi syödä lihaa jne.

Käytöstavat on ihmisiltä ihan hukassa.

... kyllä aina kutsuja KYSYY erikoisruokavalioista. En ole koskaan kuullu että vieraat alkaisivat juhlissa asiaa ihmettelemään (tai "nirsoilemaan" tai "uikuttamaan"), mutta se johtuu varmaan myös siitä että asia on tietenkin hoidettu etukäteen. Tämä kuuluu kyllä nykyisin ihan peruskohteliaisuuteen ja sivistyneeseen käytökseen!

(Vaikka ei näköjään tämän ketjun perusteella kaikkialla? Olen kyllä hyvin hämmästynyt...)

Mietin näitä ihmisiä, jotka pitävät omia vieraitaan näköjään "hävyttömän nirsoina" - ovatko he koskaan ajatelleet, että oma poika, hyvä ystävätär tai vaikka rakas lempitäti saattaisi olla erikoisruokavaliolla, ryhtyä vaikkapa kasvissyöjäksi eettisistä syistä. Alkaisitteko neuvomaan ko. läheistäsi paremmille tavoille ja väheksymään hänen valintaansa? Tai jättäisittekö hänen toiveensa huomiotta? Todellako? Toimitteko samoin muissakin asioissa elämässä?

Vierailija
86/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saadaan lähes pidoissa kuin pidoissa huomattavasti "köyhemmät" tarjoilut kuin kalansyöjät, mutta enpä ole älynnyt siitä mekkalaa pitää. Hyvä kun on ollut jotakin kalatonta syötävää.

Vierailija
87/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin ja muihin isoihin juhliin ottaa jokainen mukaan oman tupperwarepurkkinsa jossa hänellä on omaa lempiruokaansa. Hääpari syö sitten omasta purkistaan sitä mikä heitä miellyttää. Ja tuosta vielä parempi versio on se, että ei järjestä juhlia ollenkaan, silloin ei tarvitse ajatella ystäviä ja muita läheisiä ja heidän syömisiään.

Vaikea uskoa että kasvissyönti olisi Suomessa vielä niin poikkeavaa, ettei sitä voisi ottaa juhlatarjoilussa huomioon. :D

Vierailija
88/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kerran kysyn, mitä niissä juhlissa joissa olette olleet yleensä tarjotaan? Eikö niissä oikeasti ole kuin vihersalaatti, perunaa, kalaa ja liharuokia? Tässä nyt jatkuvasti sanotaan, että kasvissyöjille ei ole tarjolla kuin vihersalaattia ja kuivaa perunaa? Onko tämä yleistäkin isoissa juhlissa?

Vierailija
89/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että te joiden mielestä kasvissyönti on nirsoilua ettekä ottaisi juhlissa kasvissyöjiä lainkaan huomioon, ette tunne yhtään kasvissyöjää ja näin ollen asian pohtiminen ei ole teille konkreettista.

Sinällään se olisi kummallista, sillä kasvissyöjiä on nykyisin niin paljon. Ihmettelen kuitenkin, että kohtelisitte juhlissa yhtä YSTÄVISTÄNNE niin huonosti, ettei tälle olisi tarjoilua.

Sama kai se on, mitä kukakin syö ja minkä takia. Pointtini on se, että kai omille läheisilleen haluaa pelkkää hyvää, vaikka nyt sitten ruokaa juhlissa :) Jos ei, niin miksi edes olette ne kamalat nirsoilijat juhliinne kutsuneet?

Vierailija
90/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en erikseen mitään kasvisruokaa, koska minusta se on vain sellaista elitististä hienostelua. Ainoastaan oikeasti allergiset huomioisin.

Välittää ympäristöstään ja eläinten hyvinvoinnista? Toivottavasti en joudu tekemisiin kaltaistesi itsekkäiden paskojen kanssa.

Vierailija
91/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä pystyy huomioimaan kaiken maailman erityisvaliot ja erityisvaatimukset? On se niin vaikeeta, kun tekee elämänsä vaikeeksi ja vaatii muilta erityshuomiota ja vaivaa. Jo noissa ihan terveydén vuoksi erilaisissa ruokavalioissa on tekemistä, saatika sitten että joku vaan päättää, että tota ja tota en voi syödä, mulle pitää olla sitä ja sitä. Syököön salaattia!!

Vierailija
92/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä pystyy huomioimaan kaiken maailman erityisvaliot ja erityisvaatimukset? On se niin vaikeeta, kun tekee elämänsä vaikeeksi ja vaatii muilta erityshuomiota ja vaivaa. Jo noissa ihan terveydén vuoksi erilaisissa ruokavalioissa on tekemistä, saatika sitten että joku vaan päättää, että tota ja tota en voi syödä, mulle pitää olla sitä ja sitä. Syököön salaattia!!

Pyytää ihmisiä toimittamaan tiedot erikoisruokavalioistaan hyvissä ajoin, jolloin menun koostaminen on helppoa. Useinhan isojen juhlien tarjoamiset hoitaa pitopalvelu, jolla tietenkin on ammattitaitoa erikoisruokavalioiden suhteen.

Vierailija
93/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se käy samalla myös kaikille maidottomille ja laktoosivaivaisille. Kolme ruokavaliota hoituu siis yhdellä ruoalla.

Minusta kätevää eikä vaivalloista! Näin asia hoidettiin mm. lentokoneessa, jossa meidän seurueessa matkasi yksi noita kaikkea kolmea. :)

Vierailija
94/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen itse ollut juhlien järjestelyvastuussa niin olen tehnyt ruokaa/leivonnaisia ottaen huomioon myös laktoosittomat / keliakia ym. yleisimmät erikoisruokavaliot.

Sensijaan kasvissyöjiä en ota huomioon mitenkään. Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.

Jos kasvisruuan puutteesta pitää ruveta marisemaan (kukaan ei ole meidän juhlissa vielä ruvennut) kun joku muu tarjoaa ilmaista ruokaa, niin silloin on käytöstavoissa vikaa.

Sitäpaitsi ko. eläimet ovat jo kuolleita siinä vaiheessa kun katan ne pöytään, joten ideologisella nipottamisella niitä ei enää kuitenkaan pelastettaisi ;D

Ainakin itse olen ollut kasvissyöjä niin kauan että lihan syöminen on yhtä kuin mahakipu ja kovat ilmavaivat. Että mikäli juhlien järjestäjä jaksaa kuunnella piereskelyä ja pitää sitä kohteliaampana kuin syömättömyyttä, niin mikäs siinä.. ;)

Vierailija
95/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen itse ollut juhlien järjestelyvastuussa niin olen tehnyt ruokaa/leivonnaisia ottaen huomioon myös laktoosittomat / keliakia ym. yleisimmät erikoisruokavaliot.

Sensijaan kasvissyöjiä en ota huomioon mitenkään. Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.

Jos kasvisruuan puutteesta pitää ruveta marisemaan (kukaan ei ole meidän juhlissa vielä ruvennut) kun joku muu tarjoaa ilmaista ruokaa, niin silloin on käytöstavoissa vikaa.

Sitäpaitsi ko. eläimet ovat jo kuolleita siinä vaiheessa kun katan ne pöytään, joten ideologisella nipottamisella niitä ei enää kuitenkaan pelastettaisi ;D

Ainakin itse olen ollut kasvissyöjä niin kauan että lihan syöminen on yhtä kuin mahakipu ja kovat ilmavaivat. Että mikäli juhlien järjestäjä jaksaa kuunnella piereskelyä ja pitää sitä kohteliaampana kuin syömättömyyttä, niin mikäs siinä.. ;)

Joten niille tekee ihan hyvää vaan syödä oikeaa likaa välillä.

Jos jossain juhlissa olis vain kasvisruokaa niin sehän olisi ihan törkeetä. Kasvisruuista tulee peräpukamia, ummetusta ja ihan hirveitä ilmavaivoja.

Lehmä syö rehut, minä lehmän - toimiva työnjako jo aikojen alusta.

Vierailija
96/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hääpari tuntee vieraansa ja jo kutsussakin pitää olla pyyntö ilmoittaa erikoisruokavaliotarpeet ilmoittautumisen yhteydessä.

Tarkoitushan on että juhlat onnistuu kaikilla tavoin, hääpari saa toisensa, vieraat tulee kestittyä.

Olisi suorastaan epäkohteliasta olla ottamatta vieraiden erityisruokavalioita.

Eväiden kanssa menee vain ne jotka eivät uskalla syödä tarjottavia mahdollisen vakavan anaflyktisen reaktion vuoksi.

Vierailija
97/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hämmästyttävän paljon on aidosti urpoja vastauksia (ja ihmisiä niiden takana).

Tietysti pitää ottaa varata omat vaihtoehdot kaikille, jotka niitä tarvitsevat tai haluavat. Kuuluu hyviin käytöstapoihin kunnioittaa vieraita ja tehdä heidän olonsa tervetulleeksi. Yli seitsenkymppinen umpijuntti äitinikin on opetellut allergisen lapsenlapsen ja vegaani-vävypojan takia valmistamaan heille sopivia ruokia. Jos hän pystyy tähän, niin kyllä jokaisen juhlien järjestäjän on mahdollista toimia samoin.

Vierailija
98/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli muuten paahtopaistia muun ohella tarjolla ihan vanhempien sukulaisten takia, vaikka me olemme kasvissyöjiä itse miehen kanssa.

Mekin olemme enimmäkseen kasvissyöjiä (mies syö lisäksi kalaa), mutta niin vahvasti eettisistä syistä, että emme halunneet rahoittaa suuriin hääjuhliimme minkäänlaista eläinten massatuotantoa ostamalla sinne lihaa kenenkään mieliksi. Ilmoitimme jo kutsukirjeessä, että ruokana tarjotaan kasvis- ja kalaruokaa - vinkiksi vaan, että jos jonkun mielestä "rehuista jää nälkäiseksi", niin tietääpä tulla Mäkkärin kautta... En kylläkään kuullut kenenkään valittavan, päinvastoin. =)

Vierailija
99/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihansyöjiksi ihan kiusallasi? Jos tiedät, että joku kutsumasi on kasvissyöjä, jätät hänet ihan tahallasi ilman ruokaa:-O

Harva tulee häissä päin naamaa morsiusparille valittamaan, että on jäänyt nälkäiseksi.

Mun tyttäristäni kaksi on kasvissyöjiä, eivätkä he missään tapauksessa suostu syömään lihaa. Ovat sitten nälissään sun häissäsi.

Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.

Vierailija
100/131 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puputtakoon pihanurmea jos ei ihmisen ruoka kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän