Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?
Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?
Kommentit (131)
Kaikenlaista on ollut. Viime kesänä olin yksissä häissä, joissa sain oman annoksen (ja lisäksi seisovasta pöydästä, joka siis muille, vielä sai hakea ei lihaisia lisukkeita). Oli todella hyvä ruoka.
Yksissä häissä oli kaikille vegaaninen ruoka. Parasta ikinä saamaani juhlaruokaa.
Kolmansissa olisi kyllä vegaani jäänyt nälkäisiksi (onneksi syön itse muita eläinkunnan tuotteita paitsi mereneläviä ja lihaa). Eli sellaista fetasalaattilinjaa on ollut monissakin juhlissa ja se on mielestäni kyllä ihan ok myös. Mutta jos vegaaneja on paikalla silloin pitäisi mielestäni olla vähintään tofusalaatti tms.
Kukin tietenkin juhlii tyylillään mutta itse ainakin ajattelen aina juhlia tai mitä hyvänsä illanistujaisia tms. järjestäessäni, että kaikille on löydyttävä syötävää ja kaikkien ruokavaliot huomioidaan.
Jos omat eväät pitäisi ottaa niin siitä pitäisi mielestäni juhlien järjestäjien ainakin varoittaa. Tietenkin silloin jollei ruokavalioita kysytä kutsussa herää epäilys, ettei myöskään sopivaa ruokaa ole saatavilla. Mutta aika noloa kai omien eväiden kanssa aikuisten olisi häihin mennä... (Minä ainakin varaisin jotain, jonka voisin sitten salaa syödä nurkan takana kuten energiapatukoita tai söisin hyvin ennen juhlia jos tällainen epäilys olisi).
Lapselleni, joka myös kasvisruokailija (syö satunnaisesti myös kalaa) kyllä usein varmuudeksi varaan eväitä vaikka hänkin yleensä sitten lopulta syö mitä muutkin.
vaikka toki mielestäni ihan ok, että joku seurueesta syö lihaa ja minä kasvisruokaani. Mutta kun itse olen lakto-ovo-vege ja meille tulee vegaaneita kylään niin aika niukasti kyllä tarjoan mitään mitä eivät vegaanit voisi syödä.
pidä kasvissyöjiä minään jeesuksina, vaikka moni heistä itseään pitääkin.
Olin itse 15v kasvissyöjä josta ajasta osan vegaani. Lapseni on kasvissyöjä ollut ikänsä, nyt teini-iässä, ei ole ikinä syönyt tai edes maistanut lihaa, kalaa tai kanaa. Hänen vakaumuksensa on "yäk liha on epäilyttävää ja pahaa, sehän on kuollutta eläintä".
Eli en erityisemmin "arvosta kasvissyöjiä ekologisen ja eettisen omantunnon vuoksi" enkä ajattele että he elävät "fiksummin" kuin minä itse.
En edelleenkään erityisesti lihasta tykkää, en ole koskaan tykännytkään ja yleensä liha/kala/kana on yksi osa ruuassa jota teen, kasvissyöjäteinille yleensä samaa liha vaihdettuna papuihin tms.
Mutta en myöskään ajattele että joku ulkopuolinen on oikeutettu määrittelemään kuinka oikea, fiksu, järkevä, tarpeellinen tms jonkun toisen ruokavalio on, jokaisella on oikeus päättää mitä suuhunsa laittaa ja esim. kasvisruokavalio, karppiruokavalio tai allergian takia rajoitettu ruokavalio ovat mielestäni tässä suhteessa ihan samalla viivalla.
Kommentit kuten että "kasvissyöjät on nirsoilijoita ja mitä haittaa siitä on jos joskus syö vähän lihaa" kertoo lähinnä kommentoijan omasta junttiudesta ja sivistymättömyydestä. Kasvissyöjä ei yleensä ala syömään lihaa sen takia että jossain juhlissa ei ole kasvisruokaa tarjolla, se on kasvissyöjälle vastenmielisempi vaihtoehto kuin olla nälässä. Vähän voisi katsantokantaansa avartaa ja miettiä onko se oma "mätän kritiikittömästi sisääni kaikkea mikä tulee vastaa"-ruokavalio sen parempi ja oikeutetumpi kuin joku muu.
t. ex-vegetaristi, ex-vegaani ja ex-karppi, nykyään kasvispainotteinen sekasyöjä
Eiköhän ne eläimet aina ole kuolleita siinä vaiheessa, kun ne katetaan pöytään, joten kasvissyönnille ei siis ole perusteita? Taidat olla todellinen nero!
Minun mielestäni lihansyöjillä on erikoisruokavalio. Miksi heille pitää olla liharuokaa? Eivätkö kaikki voi syödä kasvisruokaa?
Kasvissyöjillä on jotain, mitä lihansyöjiltä puuttuu: eettinen ja ekologinen omatunto. Kasvisruoka (tietenkin oikein valmistettu) on huomattavasti ympäristö- ja eläinystävällisempää kuin liharuoka. Lihansyöjä voisi siis arvostaa sitä, että joku pystyy elämään ainakin tältä osin fiksummin kuin hän itse.
t. vegaani
Komppaan vegaania. Minä arvostan kasvissyöjiä nimenomaan tuon ekologisen ja eettisen omantunnon vuoksi. Ei tulisi mieleenkään vähätellä heidän vakaumustaan tai oikeuksiaan.T. Se, joka sanoi, että olisi korrektia tarjota kasvisruokaa
Siis kasvissyöjille tuli omat lämpimät ruoka-annokset keittiöstä, lisäksi saivat hakea noutopöydästä lisukkeita maun mukaan.
Myös hääkakun tilalle varasille vegaaneille liivatteettomat leivokset, koska kakku sattui sisältämään liivatetta.
En voisi kuvitellakaan, ettemmekö olisi näin toimineet. Ei näköjään ole röyhkeydellä mitään rajaa, kun väki jättää täällä tahallaan piittaamatta kutsuttujen vieraiden hyvinvoinnista.
Ilmoitetut ruokarajoitukset tulee AINA ottaa huomioon; jos ei muuten niin tiedottamalla asianosaisille, että kannattaa ottaa omat eväät, mikäli ruokapuoli näyttää heikolta. Sen sijaan en hyväksy sitä, että tarjoilusta nuristaan, mikäli rajoitteita ei ole ilmoitettu.
jos tiedän vieraitten joukossa olevan esim. gluteenittomia tai maidottomia. Valmistan sitten lähes kaiken tarjottavan sen mukaan, että sopii kaikille. Pääsen huomattavasti helpommalla, kun teen niin. Kasvisruokia en tee erikseen, salaatit ja perunat saa riittää. Tosin juuresvuoka on sellainen, jota laitan usein tarjolle. Siihen kyllä tulee homejuustoa ja kermaa, joten ei käy vegaaneille.
Vaikeimmat vieraat olivat jotain joogahihhuleita, ei käynyt salaatit, kun niissä oli tomaatteja. Perunoissakin oli jotain ainesosaa, jota eivät voineet syödä, leivonnaisissa eläinkunnan tuotteita jne. En ottanut paineita, sillä valinta oli heidän.
Tulevana kesänä on juhlat, joissa tarjoan naudanlihaa, lohta, perunaa, salaatteja ja taas tuota juuresvuokaa.Leipää ja piirakoita, kahvin kanssa täytekakkua.
Suurin osa vieraista ottaa kaikkea, mutta nirsot valikoivat tai ovat ottamatta mitään. Jos sairaus vaatii erikoisruokaa, sen huomioin siis aina ja toivon, että minulle niistä ilmoitetaan.
kuin rajoitetusti. En tee tästä numeroa, lähipiiri tietää tilani. Juhlissa otan, mitä pystyn ja aina on saanut syötyä. Ei pitäisi tehdä omista ongelmistaan liian suurta numeroa ainakaan vieraisilla tai juhlissa.Menee jotenkin itsekkyyden puolelle korostaa minä, minä en voi ottaa hydraatteja tai lihaa tai tomaatteja, ellei terveys siitä vaarannu.
Minulle juhlissa on se ruoka aika toissijainen juttu. Tärkeintä on nähdä sukua ja tuttuja.
Olin vieraana eräissä epämuodollisissa juhlissa, joissa ruoka tilattiin paikalle ravintolasta. Jokainen sai siis tilata oman mielensä mukaisen annoksen (ravintola oli tosin hyvin erikoistunut, joten lista ei ollut kovin laaja). Tilasin annoksen ilman tomaattia, koska en sitä pysty syömään.
Kun ruoka saapui, etsin omaa annostani - turhaan. Huomasin sitten juhlien emännän mussuttavan sitä, "koska oli paremman näköinen kuin oma annos".
Siinä tilanteessa tuli kyllä itku, koska nälkä oli hirveä ja kaikissa muissa annoksissa tomaattia. Uskomatonta käytöstä! Lähdin sitten Mäkkärille, eikä kiinnostanut tippaakaan se, että isäntäväki loukkaantui poislähdöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Oma ruoka
Varmaan kannattaakin, aloitus on vuodelta 2011 ja bileet meni jo.
Ei tartte otat vaan sen lihansyöjä kukan mukaan.
Minusta on itsestäänselvyys, että erityisruokavaliot huomioidaan. Kasvisruokailijoita alkaa olla jo paljon, eikä ole ihme että juhlissa on yksi tai useampi henkilö, joka ei syö lihaa eikä kalaa.