Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?
Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?
Kommentit (131)
missä pääruoka oli paistia ja kasvisvaihtoehtoa ei ollut. Perunoita ja höyrystettyjä juureksia toki "voin" syödä. Ilman kastiketta tosi herkullista...
Olen myös ollut juhlissa, missä kasvissyöjille (en ollut ainoa) tuotiin kasvisannos kun muut saivat lihaa tai kalaa.
Jos ei halua syödä herkullista ruokaa, niin miksi valittaa siitä, ettei ruoka ole herkullista.
Kasvissyöjäkin tarvii proteiinia. Kasvissyöjille on paljon erilaisia vaihtoehtoja, esim. papuja, sieniä, soijaa, tofua yms. Itse en ole tarkemmin perehtynyt kasvissyöjien ruokavalioon, mutta tuon verran kuitenkin tiedän. Jos järjestäisin juhlat joihin tulee kasvissyöjiä, ottaisin kyllä tarkemmin selvää. Yritäpä itse juhlia koko päivä salaatilla ja perunalla...
Yhden päivän aikana? Kotona voi proteiineja tankata, jos ei tarjotut proteiinit kelpaa. Puutteellinen ruokavalio on oma valinta, jolloin täytyy syödä käsilaukusta niitä proteiineja.
Aina kun olen itse ollut juhlien järjestelyvastuussa niin olen tehnyt ruokaa/leivonnaisia ottaen huomioon myös laktoosittomat / keliakia ym. yleisimmät erikoisruokavaliot.
Sensijaan kasvissyöjiä en ota huomioon mitenkään. Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.
Jos kasvisruuan puutteesta pitää ruveta marisemaan (kukaan ei ole meidän juhlissa vielä ruvennut) kun joku muu tarjoaa ilmaista ruokaa, niin silloin on käytöstavoissa vikaa.
Sitäpaitsi ko. eläimet ovat jo kuolleita siinä vaiheessa kun katan ne pöytään, joten ideologisella nipottamisella niitä ei enää kuitenkaan pelastettaisi ;D
Eiköhän ne eläimet aina ole kuolleita siinä vaiheessa, kun ne katetaan pöytään, joten kasvissyönnille ei siis ole perusteita? Taidat olla todellinen nero!
Minun mielestäni lihansyöjillä on erikoisruokavalio. Miksi heille pitää olla liharuokaa? Eivätkö kaikki voi syödä kasvisruokaa?
Kasvissyöjillä on jotain, mitä lihansyöjiltä puuttuu: eettinen ja ekologinen omatunto. Kasvisruoka (tietenkin oikein valmistettu) on huomattavasti ympäristö- ja eläinystävällisempää kuin liharuoka. Lihansyöjä voisi siis arvostaa sitä, että joku pystyy elämään ainakin tältä osin fiksummin kuin hän itse.
t. vegaani
Ihminen on sekasyöjä, joten nirsoilu on luonnonvastaista.
Minusta on ok, jos on tarjolla YKSI ruokalaji, josta tulee kunnolla maha täyteen. Siis esim. ruokaisa kasvis-tofupata tms.
Ei sinustakaan varmaan olisi kivaa, jos voisit syödä juhlapöydästä vain perunaa ja vihersalaattia, kun muut mässäilevät 20 ruokalajin buffet-pöydästä?
t. vegaani
Ja usein tosiaan syön keitettyä perunaa (jos kunnolla kypsä; puolittain raa'asta tulee oireita) ja lihaa/kalaa.
Ei sinustakaan varmaan olisi kivaa, jos voisit syödä juhlapöydästä vain perunaa ja vihersalaattia, kun muut mässäilevät 20 ruokalajin buffet-pöydästä? t. vegaani
t. maitoallergikko - yleensä itsellä "vain" lautasellinen ruokaa, kun muille on upea buffet pöytä tarjolla herkkuineen
Näin minullakin yleensä. Eniten tämä ärsyttää siksi, että useimmilla pitopalveluilla erikoisruokavaliot kuuluvat hintaan. Siis ruokien tilaajalle ei tule yhtään sen kalliimmaksi tilata myös kasvissyöjille ja allergikoille sopivaa ruokaa - kyse on viitseliäisyydestä ja huomioonottamisesta.
t. vegaani
Heilläkään ei ole muuta vaihtoehtoa dietilleen, joten mielestäni juhlissa pitäisi olla myös karppiruokaa.
Erityisruokavalio ei ole kuitenkaan oma valinta.
kysymys lihansyöjille jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria?
Juhlaruoan tulee olla juhlava. Nälkäpäiväruoka ei sellaista ole.
Kana/broileri on arkinen ruoka, sopii ehkä alkupaloihin, mutta pääruoan oletan olevan lihaa, kalaa tai esim. ankkaa.
jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria?
jos saisin kasvisruoan.
En kuole, jos yhdellä aterialla en saa lihaa. (ei aina sitä karjalanpaistia...kiitos)
Sitäpaitsi, olisin utelias, mitä hyvää hääpari on keksinyt ruoaksi! Uusien, itselle aiemmin tuntemattomien, ruokien maistelu olisi ihana kokemus!
kaikki erilaiset juustot, kuten feta, mozzarella ja vuohenjuusto, leipäjuusto ja maalaisjuusto tai tavalliset juustokuutiot salaatissa tekee siitä tukevamman. Ruokaisa salaatti on parempi vaihtoehto kuin pelkät salaatinlehdet joita valitettavan usein näkee seisovassa pöydässä.
Pähkinöitä voi olla erikseen (koska toiset voi olla niille allergisia)tarjolla ja niitä voi lisätä salaattiin.
Sienet! Marinoidut sienet, sienisalaatti, sienikastike...
Jos kasvissyöjälle ei ole omaa pääruokaa niin olisi hyvä olla edes joku kasviskastike perunoille ym lisukkeille.
Sienet eivät ole kasveja, vaan oma sienieläinten ryhmänsä.
Oma häpeä, jos pitää nirsoilla ilmaisen ruoan äärellä. Lisukkeita on tosin aina paljon, joten niistäkin saa vatsansa täyteen.
Jos kutsun yksittäisen kasvissyöjän kotiini, niin silloin huomioin - eli oma perhe kohteliaasti joustaa makunautinnoistaan. Isoissa juhlissa tarjoan sitä mikä suurimmalle osalle maistuu. Allergikot ovat asia erikseen, heillä ei ole kyse omasta valinnasta.
En syö itsekään usein lihaa, ehkä muutaman kerran viikossa (ja punaista lihaa vielä paljon harvemmin). Noudatan muutenkin kevyehköä ruokavaliota. Mutta juhlissa en todellakaan kysele, mitä tarjoiluastioissa on. Söyn kiitollisena sitä mitä tarjotaan!
jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon oisaalta esim. nyt tekisi mieli kasvislasagnea (siinä ei tarvitsisi olla lihaa).
Syön välillä itsekkin siis kasvisruokia, keittoja laatikoita, patoja, mutta jos menen häihin odotan saavani lihaa.
nyt eletään vuotta 2012. Onko tää joku provo?
Totta kai kasvissyöjille varataan ruoka. Menisitkö itse juhliin ja söisit perunaa ja höyrytettyä kukkakaalta?
Kasvisyönti ei ole mikään nirsouden muoto vaan elämäntapa. Ei nyt kaikkia ihme dieettejä varten varata ruokaa mutta kyllä kasvissyöjät on pakko huomioida kun heitä on nykyisin jo niin paljon.
muuta kuin "hengenvaaralliset allergiat" joku kirjoitti. Entä jos ihminen on kärsinyt pitkäaikaisista ongelmista ja käynyt ravintoterapeutilla, joka on antanut ruokaohjelman mitä pitäisi noudattaa väh. 3 kuukautta niin, että reaktiot voisi tämän jälkeen analysoida? Jos on ruokayliherkkyyksiä ne voivat olla ongelmallisia selvittää ja jos henkilö on tähän projektiin ryhtynyt niin se on todennäköisesti maksanut paljon rahaa, aikaa ja kärsivällisyyttä.
Ja sille henkilölle, joka piti kasvissyöjiä elitistisinä hienostelijoina sanoisin, että päinvastoin lihansyönti on hienostelua. World Cancer Research Fund suosittelee lihansyönnin vähentämistä, koska suuren määrän lihaa syöminen on todettu olevan terveydelle haitallista ja lisää syöpäriskiä. Sitä paitsi eettisestä näkökulmasta lihansyönti kuluttaa enemmän maapalloa ja nykyinen lihan tehotuotanto on kaikkea muuta kuin luonnollista ihmiselle.
Te, jotka ihmettelette erikoisruokavalioiden yleistymistä, oletteko joskus miettineet asiaa siltä kantilta, että se "normaali ruoka" Suomessa ei ehkä olekaan välttämättä se kaikkein terveellisin vaihtoehto? Että se on huonosti sulavaa ruokaa, joka vuosien jälkeen joillekin rupeaa aiheuttamaan vakavampiakin ruoansulatusongelmia? Kaikki on suhteellista...
Itse olen pyrkinyt keskustelemaan ruokavaliostani ennen häihin menoa ja olen anteeksi pyydellyt etukäteen, että ruokavalioni on "hankala". Tämä on pystytty järjestämään. Olen yrittänyt ottaa huomioon tilanteen ja käytännöllisyyden, esim. nyt olen menossa häihin, jonne olen ilmoittanut olevani kasvissyöjä. Oma henk.koht. asenteeni on tällä hetkellä, että voin ajatella syöväni kasvissyöjän aterian enkä tarvitse vegaaniaterian. (Mutta ymmärrän myös heitä, jotka ovat tiukkoja vegaaneja.)
Ja vielä HUOM! Kukaan ei erityisesti pidä siitä, että joutuu olemaan "hankala" ja kertomaan erikoisruokavaliosta. Tilanne on jo tarpeeksi sosiaalisesti inhottava allergiselle/kasvissyöjälle tämän takia joten on todella harmillista jos joku sitten loukkaa heitä. Mutta jokainen tyylillänsä...
Tarjolla voisi olla esim. kahta erilaista ruokaisaa kasvissyöjälle sopivaa salaattia. Tietenkin niitä söisi siis muutkin, ei vaan kasvisyöjille.
Olen kasvissyöjä (ollut 10v) ja aina olen saanut kasattua itselleni lautasen kaikista pöydän kasvisjutuista. Eikä se mitään haittaa, vaikka lautaseni olisi yksipuolisempi kuin muilla. Saahan sitä sitten kotona syötyä niin monipuolisesti kun tahtoo. Että minun mielestä ei kyllä tarvitse kiinnittää huomiota mihinkään proteiinipitoisuuteen tai muuhun, mitä joku sanoi.
Itse en tarjoaisi omissa juhlissani mitään lihaa sekasyöjiä varten. Voihan kasvksia syödä kaikki, ja jos joku ei voi, niin eipä kiinnosta anteeksi vain. Enkä usko ketään sellaista tuntevanikaan.
Vegaaniruoka sopii sekä kasvisruokailijoille ja laktoosi-intolerantikoille. Ei ole vaikeaa. Jos erityisruokavalioisia on montaa sorttia, niin ainahan niitä voi yhdistää menussa. Ei kaikille tarvitse tehdä omaa ruokalajiaan.
Minä myös luulen, etteivät nämä kasvisruokailijavastaiset tunne ketään kasvissyöjää. Ongelma on heidän kohdaltaan sillä hoidettu :)
Meidän häissä oli muuten paahtopaistia muun ohella tarjolla ihan vanhempien sukulaisten takia, vaikka me olemme kasvissyöjiä itse miehen kanssa. Sukulaisten ja ystävien mielihaluja voi ottaa huomioon ilman mitään allergioitakin.
se käy samalla myös kaikille maidottomille ja laktoosivaivaisille. Kolme ruokavaliota hoituu siis yhdellä ruoalla.
Minusta kätevää eikä vaivalloista! Näin asia hoidettiin mm. lentokoneessa, jossa meidän seurueessa matkasi yksi noita kaikkea kolmea. :)
allergiat yms. jos ne on tiedossa.
et kai tosissasi ajattele että joku ottaa eväät häihin mukaan? :D
herkkusieniä, kukkakaaligratiini, vihersalaatti ja kanasalaatti.
Uunikasviksia, perunoita ja pihvejä.
Jälkiruokana oli juustotarjotin ja hedelmiä.
Oli myös täytekakku joka oli tehty täysjyvägrahamjauhosta.
Ihan kiva, että sinun 40v-juhlissasi oli syötävää myös kasvissyöjille, mutta uunikasvikset ja peruna ei ole pääruoka. Ne ovat LISUKKEITA. Ja hiton pahanmakuista ilman kastiketta tai jotain mehukkaampaa PÄÄRUOKAA.
varmaankin päättää ihan itse tarjoiluistaan, mutta mun mielestä on epäkunnioittavaa olla huomioimatta läheisten erityisruokavalio. Kukaan ei varmaan jättäisi huomioimatta jos esim oma äiti olisi kasvissyöjä, vai mitä?
Jos ei halua huomioida kasvissyöjiä, voi kutsussa pyytää ilmoittamaan allergiat, jos pyytää ilmoittamaan erityisruokavaliot niin sitten on varauduttava niiden mukaan tarjoamaan ruokaakin.
viimekesäisiä synttäreitä, joissa pitopöydässä oli uusia perunoita, pestoa, salaattia kesävihanneksista (ei juustoa seassa), sienisalaattia, marinoituja sieniä, marinoitua paprikaa, leipää, voita ja hummusta, lämpimiä, marinoituja kasviksia ... En nyt muista muita kasvissyöjille käyviä juttuja sieltä. Mutta niistä varmasti sai täysipainoisen juhla-aterian.
Lisäksi oli sitten eläinperäistä tarjottavaa.
Omissa isoissa juhlissamme tarjoamme usein ison kattilallisen kasviskeittoa, ruokasalaatin (esim tabbouleh), leipää, salaattia, makkaraa, juustoa. Olemme sekassyöjiä, jotkut ystävistämme ovat kasvissyöjiä, kaikki pitävät hyvästä ruuasta, joka ei ole kiinni siitä onko siinä eläintä vai ei.
Varaan sitä ruokaa mitä minä haluan tarjota ja mihin minun rahavarani riittävät.
Jos joku ei sitä voi tai halua syödä, valinta on hänen. Kyse ei ole kuin muutamasta tunnista. Normaali ihminen kyllä selviää sen ajan vaikka ravinnotta jos on pakko.
kasvissyönti on niin eksoottista, ettei sitä voi ymmärtää. Tulee morsiusparille varmaan hyvä mieli, kun ei kaikkia kutsuttuja oteta huomioon ja vieraat istuvat nälkäisinä ja vihaisina häissänne.