Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?

Vierailija
30.01.2011 |

Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin oletan, että jos mut kutsutaan juhliin, niin mulle varataan siellä syötävääkin. Kaikissa juhlissa on ollut kasvissyöjiä varten oma ruoka.

Ilmoitan tietenkin ruokavaliostani kun vastaan kutsuun. Jos ette aio varata kasvissyöjille kunnon ruokaa, niin olkaa hyvä ja ilmoittakaa siitä kutsussa.

kasvissyöjä OLETTAA AUTOMAATTISESTI,ETTÄ HÄN ON SE MAAILMAN NAPA,JOLLE ON TEHTÄVÄ ÅPYYTÄMÄTTÄ ERI SAPUSKAT!!!!! itsekkäitä olette.RÖYHKEITÄ.

kun sut kutsutaan juhliin, oletusarvo on sulla se, että saatat jäädä ilman kunnon ruokaa, jos sulle ei vaikka riitä?

Ei kannata järjestää niitä juhlia, jos ei ole halua, varaa tai kykyä tarjota ruokaa kaikille vieraille.

Ja miten niin "pyytämättä"? Mä ilmoitan ain kutsuun vastatessa erikoisruokavaliostani (kutsuissahan pyydetään ilmoittamaan ruokavaliot).

Vierailija
62/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni oli Intiassa (en muista missä osavaltiossa) työkomennuksella. Hän kertoi, että kun mentiin työporukan kanssa syömään, oli ihan tavallista kysyä kanssasyöjiltä, onko heille ookoo, jos tilaa annoksen, jossa on lihaa.

En sano, että tämä olisi käytäntö, jota pitäisi soveltaa täälläkin, haluan vain tuoda esille sen, että eri puolilla maailmaa voidaan tähän lihansyönti vs. kasvissyönti -asiaankin suhtautua eri tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria?

Itse olin häissä missä sekä sulhanen että morsian olivat kasvissyöjiä sekä bestman että kaasokin. Tarjolla oli pelkkää kasvisruokaa, en kuulluut kenenkään nurisevan asiasta. Itse olin myös hyvin tyytyväinen koska olen itsekin kasvissyöjä ja kerrankin oli paljon vaihtoehtoja :). Silti ei kyllä haittaa vaikka joutuisin toisissa häissä kokoamaan aterian lisukkeista, näin olen useasti tehnyt esim. työmatkoilla joten olen tähän tottunut.

Vierailija
64/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok, jos on tarjolla YKSI ruokalaji, josta tulee kunnolla maha täyteen. Siis esim. ruokaisa kasvis-tofupata tms.

Ei sinustakaan varmaan olisi kivaa, jos voisit syödä juhlapöydästä vain perunaa ja vihersalaattia, kun muut mässäilevät 20 ruokalajin buffet-pöydästä?

t. vegaani

t. toinen vegaani

P.S. Olen muuten ollut häissä jossa ruokaan(kin) oli todella panostettu. Minulle oli tarjolla salaatinlehtiä ja herkkusieniä. Aika ala-arvoista, ettei isosta hääbudjetista riittänyt yhteen kasvisannokseen.

Asia oli siis etukäteen tiedossa. Olen myös aikuinen ja vegaani jo 15 vuoden ajalta, kyse ei siis mistään teini-iän villityksestä.

Mutta tokihan se on hyvä päästä aina mahdollisuuden tullen näpäyttämään kasvissyöjiä siitä, että jaksamme omien mielitekojemme lisäksi ajatella myös eläimiäja ympäristöä... Kauhea synti.

Vierailija
65/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen itse ollut juhlien järjestelyvastuussa niin olen tehnyt ruokaa/leivonnaisia ottaen huomioon myös laktoosittomat / keliakia ym. yleisimmät erikoisruokavaliot.

Sensijaan kasvissyöjiä en ota huomioon mitenkään. Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.

Jos kasvisruuan puutteesta pitää ruveta marisemaan (kukaan ei ole meidän juhlissa vielä ruvennut) kun joku muu tarjoaa ilmaista ruokaa, niin silloin on käytöstavoissa vikaa.

Sitäpaitsi ko. eläimet ovat jo kuolleita siinä vaiheessa kun katan ne pöytään, joten ideologisella nipottamisella niitä ei enää kuitenkaan pelastettaisi ;D

Karppaajat otetaan kyllä huomioon jättämällä kaikki huonot hiilarit pois?

Vierailija
66/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ja muut joutuu jo jättämään pois listalta.

Vierailija
67/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjille varaan, sekä laktoosittomat tuotteet. Vegaanit ja muut joutuu jo jättämään pois listalta.

voivat kyllä syödä samaa ruokaa.

Vierailija
68/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjolla on aina liha ja kasvis vaihtoehdot.

Vehnäjauhoakaan en pahemmin käytä ja hylatuotteita aina.

Mun mielestä on mukavaa, että kaikki vieraat viihtyvät ja voivat syödä.

Vierailija
69/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniin kasvisruokiin lisätään kuitenkin jotain eläinperäistä; vaikka kasvisgratiiniin tms.

Joillekin kasvissyöjille voi kelvata kala myös.

Kasvissyöjille varaan, sekä laktoosittomat tuotteet. Vegaanit ja muut joutuu jo jättämään pois listalta.

Vierailija
70/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkusieniä, kukkakaaligratiini, vihersalaatti ja kanasalaatti.

Uunikasviksia, perunoita ja pihvejä.

Jälkiruokana oli juustotarjotin ja hedelmiä.

Oli myös täytekakku joka oli tehty täysjyvägrahamjauhosta.

Vierailija
71/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ja kasvissyöjät ei ole ihan sama asia. Moniin kasvisruokiin lisätään kuitenkin jotain eläinperäistä; vaikka kasvisgratiiniin tms.

Joillekin kasvissyöjille voi kelvata kala myös.

toki tiedän tämän! Pointtini oli se, että jos tekee vegaaniruokaa, se käy myös kasvissyöjille. Tietenkin, jos tekee itse ruuat ja kokee, ettei osaa vegaaniruokaa tehdä, niin parempi on silloin pyytää vegaania tuomaan omat eväät.

Mielestäni kalaa syövä kasvissyöjä ei ole kasvissyöjä.

Vierailija
72/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsussa pyydetään ilmoittamaan ruokavalio, kaipa vieras silloin voi olettaa, että hänen ilmoittamansa ruokavalion mukaista ruokaa on myös tarjolla?

Käsittämättömiä kommentteja tässä ketjussa, itselleni ei tulisi mieleenkään järjestää juhlia ja jättää osa vieraista ilman ruokaa.

Ja mitä tulee aiempiin nirsoilukommentteihin ja huomautuksiin siitä, että voisi sitä juhlissa kohteliaisuudesta ottaa lihaa: jos on vuosikaudet ollut kasvisruokavaliolla, vatsa ei tasan taatusti kestä yhtäkkistä lihansyöntiä!!

t. sekasyöjä

kasvissyöjä OLETTAA AUTOMAATTISESTI,ETTÄ HÄN ON SE MAAILMAN NAPA,JOLLE ON TEHTÄVÄ ÅPYYTÄMÄTTÄ ERI SAPUSKAT!!!!! itsekkäitä olette.RÖYHKEITÄ.

Vierailija
73/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsee sellaisen pitopalvelun, jonka numeron voi laittaa kutsuun, jolloin erikoisruokavaliota noudattavat voivat sopia ruoka-asioista suoraan ammattilaisten kanssa.

häihin on niinkin vaivalloista, kuin vastata kaksi kertaa "kyllä" pitopalvelun kysymykseen, että tuleeko kasvisruokaa ja käykö tämä vaihtoehto. Ei luulis olevan ylivoimaista.

on tiedettävä myös, käyttääkö kasvisruokailija munaa ja maitoa. Saako maito olla hylaa vai laktoositonta. Voiko kasvisruokaan laittaa kalaa. Onko kasvisruokailijalla esim. ristiallergia eli ei voi keväisin syödä esim. omenaa ja porkkanaa.

Itse käytän laktoosittomia tuotteita ja olen kasvissyöjä. En pidä myöskään sienistä. Monesti en ole voinut syödä kuin perunaa (mitä en alakarppaajana mielellään syö) ja puolukkahilloa, koska lisäkeruokana kasvisruokailijoille on ollut vain sienikermakastike hylakermaan ja salaattiin on sekoitettu kananmunaa.

Vähän voisi vaivaa nähdä vieraidensa viihtyvyyden takia.

Vierailija
74/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu muutama kommentti ylempänä: valitsee sellaisen pitopalvelun, jonka numeron voi laittaa kutsuun, jolloin erikoisruokavaliota noudattavat voivat sopia ruoka-asioista suoraan ammattilaisten kanssa.

häihin on niinkin vaivalloista, kuin vastata kaksi kertaa "kyllä" pitopalvelun kysymykseen, että tuleeko kasvisruokaa ja käykö tämä vaihtoehto. Ei luulis olevan ylivoimaista.

on tiedettävä myös, käyttääkö kasvisruokailija munaa ja maitoa. Saako maito olla hylaa vai laktoositonta. Voiko kasvisruokaan laittaa kalaa. Onko kasvisruokailijalla esim. ristiallergia eli ei voi keväisin syödä esim. omenaa ja porkkanaa.

Itse käytän laktoosittomia tuotteita ja olen kasvissyöjä. En pidä myöskään sienistä. Monesti en ole voinut syödä kuin perunaa (mitä en alakarppaajana mielellään syö) ja puolukkahilloa, koska lisäkeruokana kasvisruokailijoille on ollut vain sienikermakastike hylakermaan ja salaattiin on sekoitettu kananmunaa.

Vähän voisi vaivaa nähdä vieraidensa viihtyvyyden takia.

tuota kommenttia. itse olen kasvissyöjä, ja olen aina saanut sellaista ruokaa, joka sopii ruokavaliooni, koska olen aina sen tarkkaan ilmoittanut. Mulla on yksi tuttu, joka on kasvissyöjä (liha- ja kala-allergian takia), moniallergikko ja laktoosi-intolerantikko (eritt. paha). Hänkin saa AINA juuri sellaista ruokaa, mikä sopii, koska ilmoittaa tarkasti kaiken. Ei tarvitse kärsiä anafylaktisista sokeista.

Vierailija
75/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta tehdä lihapääruuan lisäksi kasvisvaihtoehto koko sakille. Meillä kuuluu sukuun keliakia, hyla, erittäin kala-allerginen ja vegetaristi, niinpä juhlat järjestetään sen mukaan. Pitää olla jauhoton kastike/keitto/uuniruoka, valitaan turvallinen peruna, ei kalaa (kala-allerginen ei voi olla samassa huoneessakaan), alkuruoka on lämmin kasviskeitto, kasvisruokavaihtoehto ja kaksi salaattia, toinen lihaton.

Juhlanjärjestäjän motto: Jos kutsuu ihmisiä juhliin, niin kellään ei saa tulla nälkä ja lämmin ruoka kaikille.

Ei kasvisruoka ole mitenkään vaikeata järjestää.

Vierailija
76/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en valitettavasti ole yhdessäkään nähnyt erillistä kasvisruokaa juuri kasvissyöjille (vegaaneja ei sitten ole tainnut edes olla). Pöydässä on ollut useampia salaatteja. Vihersalaatin, kanasalaatin ja kalasalaatin lisäksi on löytynyt erikseen esim. oliiveja, marinoituja sieniä, mozzarellapalloja, silliä, perunasalaattia jne. Yleensä noista kolmesta salaatista sekasyöjä voi syödä kaikkea, kala-allergikko kahta, kasvissyöjä yhtä tai kahta jne. Pääruokana on ollut lihaa, kalaa tai kanaa hääparin mieltymysten mukaan. Lisänä on aina perunaa tai perunavuoka, kasvisgratiini ja höyrytettyjä kasviksia sekä sienikastike tai punaviinikastike. Aina on joku, joka ei voi syödä sitä pääruokaa ja tyytyy näihin lisukkeisiin (kala-allergikko, kasvissyöjä, maitoallergikko). Minä mm. kala-allergisena olen aika usein tyytynyt lisukkeisiin, yhteen tai kahteen salaattiin ja leipään enkä ole todellakaan jäänyt nälkäiseksi. Mieheni maitoallergikkona on monesti syönyt salaatteja ja leipää, jos perunavuoka on tehty maitoon ja kana ja kala kermakastikkeeseen. Erikoisruokavalioista on mainittu, mutta vastauksena on aina ollut, että kun kyseessä on buffet-pöytä, jokainen valitsee itselleen sopivimmat ruoat.

Kyllä noilla salaateilla ja leivillä saa mahansa täyteen, monesti niitä alkupalojen pikkukulhoista saa ihan vaihtelua salaattiin ja leivän päällekin. Ihan luksusta on se, jos mieheni saa esim. keitettyjä perunoita tai riisiä mutta ei hän niitäkään vaadi eikä ikinä ole häissä jäänyt nälkäiseksi (paitsi erään sukulaisen häissä, joissa oli tarjolla ainoastaan fetasalaattia ja kinkkukiusausta sekä leipää, vaikka tiesivät mieheni rajoitteista).

On todella mukavaa, kun jotkut pitopalvelut näkevät vaivaa ruokarajoituksiin, mutta ymmärrän oikein hyvin sen, että jos runsaassa buffet-pöydässä on joitakin sopivia lajeja, ei erikseen aleta mitään valmistaa. Saa niitä tiettyjä lajeja sitten syödä vähän enemmän. Ei tulisi mieleenikään rutista siitä, että en saanut yhtä monta lajia kuin joku toinen tai että kaikki vitamiinit tai proteiinit eivät nyt minun tarpeisiini tulleetkaan. Eiköhän se pääasia ole, että voi syödä jotain muutakin kuin leipää, ja tosiharvoin se leipä ja salaatinlehti on ainoat vaihtoehdot.

Vierailija
77/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en edes ole tainnut olla vieraana häissä, joissa olisi tarjolla jotain pihvejä tms. Kaveripiirimme koostuu lähes pelkästään tiedostavista, hyvinkoulutetuista pääkaupunkiseutulaisista, joten hääruoat ovat olleet kasvis-kala-linjalla. Vegaanihäissäkin olen ollut.

Useimmissa juhlissa kaikki ruokavaliot on huomioitu hyvin, ja jopa vannoutuneet lihansyöjäsukulaiset ovat näyttäneet ihan tyytyväisiltä kala-annoksineen.

Kasvisruokavalio on eettisempi ja ekologisempi vaihtoehto, siitä ei kukaan pääse puhumallakaan yli. Tämä on jo itsessään hyvä syy järjestää pitoihinsa kasvisruokaa.

t. kasvissyöjä

Vierailija
78/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla sen sijaan otetaan ja kaikki muutkin erikoisruokavaliot. suomalainen ajattelutapa on vahan 'erilainen'.

Vierailija
79/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla on AINA otettu huomioon erikoisruokavaliot JOS niistä on ilmoitettu.

Suurin osa sukulaisistani asuu muualla Suomessa, ja ikävä kyllä täytyy sanoa että ne sukulaiset joilla on vähiten koulutusta ja jotka asuvat kaikkein pienimmissä paikoissa ovat kaikkein huonoimpia huomioimaan esim. allergioita :P JA EN NYT VÄITÄ ETTÄ TÄMÄ OLISI YLEINEN SÄÄNTÖ, kunhan omassa tuttavapiirissäni menee näin.

ja en valitettavasti ole yhdessäkään nähnyt erillistä kasvisruokaa juuri kasvissyöjille (vegaaneja ei sitten ole tainnut edes olla). Pöydässä on ollut useampia salaatteja. Vihersalaatin, kanasalaatin ja kalasalaatin lisäksi on löytynyt erikseen esim. oliiveja, marinoituja sieniä, mozzarellapalloja, silliä, perunasalaattia jne. Yleensä noista kolmesta salaatista sekasyöjä voi syödä kaikkea, kala-allergikko kahta, kasvissyöjä yhtä tai kahta jne. Pääruokana on ollut lihaa, kalaa tai kanaa hääparin mieltymysten mukaan. Lisänä on aina perunaa tai perunavuoka, kasvisgratiini ja höyrytettyjä kasviksia sekä sienikastike tai punaviinikastike. Aina on joku, joka ei voi syödä sitä pääruokaa ja tyytyy näihin lisukkeisiin (kala-allergikko, kasvissyöjä, maitoallergikko). Minä mm. kala-allergisena olen aika usein tyytynyt lisukkeisiin, yhteen tai kahteen salaattiin ja leipään enkä ole todellakaan jäänyt nälkäiseksi. Mieheni maitoallergikkona on monesti syönyt salaatteja ja leipää, jos perunavuoka on tehty maitoon ja kana ja kala kermakastikkeeseen. Erikoisruokavalioista on mainittu, mutta vastauksena on aina ollut, että kun kyseessä on buffet-pöytä, jokainen valitsee itselleen sopivimmat ruoat.

Kyllä noilla salaateilla ja leivillä saa mahansa täyteen, monesti niitä alkupalojen pikkukulhoista saa ihan vaihtelua salaattiin ja leivän päällekin. Ihan luksusta on se, jos mieheni saa esim. keitettyjä perunoita tai riisiä mutta ei hän niitäkään vaadi eikä ikinä ole häissä jäänyt nälkäiseksi (paitsi erään sukulaisen häissä, joissa oli tarjolla ainoastaan fetasalaattia ja kinkkukiusausta sekä leipää, vaikka tiesivät mieheni rajoitteista).

On todella mukavaa, kun jotkut pitopalvelut näkevät vaivaa ruokarajoituksiin, mutta ymmärrän oikein hyvin sen, että jos runsaassa buffet-pöydässä on joitakin sopivia lajeja, ei erikseen aleta mitään valmistaa. Saa niitä tiettyjä lajeja sitten syödä vähän enemmän. Ei tulisi mieleenikään rutista siitä, että en saanut yhtä monta lajia kuin joku toinen tai että kaikki vitamiinit tai proteiinit eivät nyt minun tarpeisiini tulleetkaan. Eiköhän se pääasia ole, että voi syödä jotain muutakin kuin leipää, ja tosiharvoin se leipä ja salaatinlehti on ainoat vaihtoehdot.

Vierailija
80/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla sen sijaan otetaan ja kaikki muutkin erikoisruokavaliot. suomalainen ajattelutapa on vahan 'erilainen'.

Itse asun täällä ihmeen ihanilla "ulkomailla" (Keski-Euroopassa) enkä IKINÄ ole nähnyt ravintolan ruokalistassa merkintää laktoosittomasta, gluteenittomasta tms. niin kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän