Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?
Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?
Kommentit (131)
Meidän häihin eli tulossa monta kasvissyöjää, lakto-ovo-vegetaristia ja tiukkaa vegania. Lisäksi oli jos jonkinlaisia allergikoita ja keliaakikoita.
Juhlien ruuat järjsti pitopalvelu ja sovittiin heidän kanssa että antavat puhellinneumeronsa kutsuun,
Niinpä kutsussa luki "ilmoitattehan mahdollisesta erityisruokavaliosta p. 555-65656 tiistai 21.1. mennessä.
Olivat saaneet yksilöllisesti sovittua pitopalvelun kanssa jotka eivät meiltä laskuttaneet mitään ekstraa. Ilmeisesti vaihtoehdot olivat pääosin edullisempia kuin suunitellut tarjoilut. Ei tullut valistuksia.
Että on hyvä, ettei mun tarvitse koskaan mitään kemuja järjestää. Näitä kun lukee, niin ihan hirvittää, mikä stressi tulisi kaiken maailman ruokavalioiden opiskelusta.. Kelle käy kala ja maitotuotteet, kelle pitää olla pelkkiä kasviksia..
häihin on niinkin vaivalloista, kuin vastata kaksi kertaa "kyllä" pitopalvelun kysymykseen, että tuleeko kasvisruokaa ja käykö tämä vaihtoehto. Ei luulis olevan ylivoimaista.
häihin on niinkin vaivalloista, kuin vastata kaksi kertaa "kyllä" pitopalvelun kysymykseen, että tuleeko kasvisruokaa ja käykö tämä vaihtoehto. Ei luulis olevan ylivoimaista.
on tiedettävä myös, käyttääkö kasvisruokailija munaa ja maitoa. Saako maito olla hylaa vai laktoositonta. Voiko kasvisruokaan laittaa kalaa. Onko kasvisruokailijalla esim. ristiallergia eli ei voi keväisin syödä esim. omenaa ja porkkanaa.
Itse käytän laktoosittomia tuotteita ja olen kasvissyöjä. En pidä myöskään sienistä. Monesti en ole voinut syödä kuin perunaa (mitä en alakarppaajana mielellään syö) ja puolukkahilloa, koska lisäkeruokana kasvisruokailijoille on ollut vain sienikermakastike hylakermaan ja salaattiin on sekoitettu kananmunaa.
Vähän voisi vaivaa nähdä vieraidensa viihtyvyyden takia.
voi olla terveydellinen syy. Tiedän muutaman ihmisen, jotka söisivät mielellään lihaa, mutta saavat niin pahoja vatsa oireita, että eivät kertakaikkiaan vaan kykene syömään. Mm. yksi rupea oksentamaan puolentunnin sisään ja on lähes toimintakyvytön paripäivää. Eikö se silloin ole terveydellinen syy/haitta?
Itse suosin sanaa "sekasyöjä", se kuvaa ruokavaliota paljon paremmin.
Ja tosiaan, erikoisruokavaliot sisältyvät pitopalvelun antamaan hintaan kaikissa hyvissä pitopalveluissa. Kasvisruoasta ei siis tarvitse maksaa erikseen.
en erikseen mitään kasvisruokaa, koska minusta se on vain sellaista elitististä hienostelua. Ainoastaan oikeasti allergiset huomioisin.
jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria? Vai oletatko, että kasvissyöjä vakaumuksensa vastaisesti tarjoaa pöydässään lihaa?
En valita, jos ruoka on hyvää kasvisruokaa. Minä tosin olen allerginen soijalle, pähkinöille, porkkanalle yms. joten ruuan tekeminen olisi varmaan haasteellista.
Ja jokainen tämän ilmoituksen saatuaan osaa kertoa, jos ei voi ko. ruokaa tarjota.
Itse syön vähähiilihydraattista ruokaa eikä koskaan missään ole tarjolla, salaatteja lukuunottamatta, sopivaa syötävää. Joka paikka on täynnä vähintään perunaa, pastaa tai riisiä ja tietenkin leipää.
Mitä järkeä tästä on tapella? Itse ei tosiaan varautuisi mihinkään erikoisempaan, jos kukaan ei sellaista ole toivonut, mutta toivottaessa tietenkin.
kasvisruoka on häissä jotain vähän samanlaista kuin liharuoka, jos mahdollista, eli riippuu, mitä ruokaa muuten on. Miksei kasvispihvikin, jos ei ole kovin juhlava menu. Häissä olen saanut kasvisruokana esim. täytettyjä paprikoita, kasvislasagnea ja kantarellipastaa.
Mikä ihme tuo on? Häät on hääparin juhlapäivä ja juhlaruoka on heidän valitsema herkku. Jos eivät satu olemaan kasvisruokailijoita ja muu ruoka on juhlava, on menu juhlava. Kun hääparin ruokavalinnat eivät tyydytä, on kohteliasta pitää se vain omassa mielessä. Jos ei ole osattu muuta kuin raastetta laittaa tarjolle, silloin siihen on hyvä olla tyytyväinen ja käydä syömässä jossain muualla.
Toki jos häävierailta veloitetaan ruokailu, silloin voi edellyttää ruokavalion tarkka huomioiminen. Hääparit on kuitenkin usein nuoria ja yhä enemmän hääpari itse kustantaa juhlat tai suuren osan niistä. Jokainen lisäruokavalio maksaa tai vaatii osaavan tekijän. Jos hääparin kokkaajien bravuuri on juuri se huippuherkku, mutta ei kasvisruoat, annetaan hääparin nauttia juhlista ja ymmärretään, että juhlat ovat heidän.
Niin eikö olisi parempi että he juhlisivat häitä vain keskenään ilman yhtäkään vierasta? Mitä he vierailla tekevät jos eivät halua huomioida näitä mitenkään? Kutsutaanko vieraat vain sen takia että saisivat häälahjan? Itse en ainakaan miksikään lahja-automaatiksi ryhtyisi, saisi jäädä häät väliin.
itsekkin syön myös lihaa, mutta en automaattisesti oleta tarjolla olevan myös lihaa. Itse en syö kalaa, koska en pidä siitä, mutta ikinä en siitä ilmoita. Kyse on vain mieltymyksestäni ja omasta päätöksestäni, ei sairaudesta. Minulle kelpaa kalaruuan kanssa hyvin vain ne lisukkeet ja toisin kuin monet näköjään, salaatilla ja perunalla selviän päivän mainiosti. Samoin lapsellani on allergia ja tyytyväisiä olemme kun pöydästä löytyy jotain lapselle sopivaa, kaiken ei todellakaan tarvitse olla. Kyllä emännillä nykyään on paljon mietittävää kun ei riitä että huomioi sairaudet ja allergiat, vielä pitää miettiä että tämä ei suostu syömään lihaa, tämä kalaa, tämä sieniä, tämä maitotuotteita jne jne jne. Ei kuulosta edes riittävän ne lisukkeet kun maailman navoille pitää olla omat erilliset ruuat! Eikä minusta myöskään tarvitse kantaa yhden juhlan osalta huolta saako esim vegaani riittävän määrän proteiinia, siitä jokainen huolehtii joka päiväisessä omassa ruokailussaan. Yksi juhla tuskin hetkauttaa vaikka proteiinia ei tarpeeksi tulisikaan.
vastaa kysymykseen lihansyöjille.
Olisin ihan tyytyväinen tarjoiluihin, jos juhlissa tarjoilut olisivat pelkästään kasvisruokia. Minulla ei ole mitään estettä syödä kasviksia, joten en näe mitään syytä, että ruoalla pitäisi olla lihaa, vaikka seKIN kuuluu ruokavaliooni.
Kuuluuhan ruokavaliooni paljon muutakin, kuten kalaa, ohraa, avokadoa ja suklaata, mutta en silti oleta, että niitä on tarjolla joka aterialla.
Toisaalta sekasyöjä mieheni todennäköisesti ei olisi ihan niin tyytyväinen, mutta tuskin erityisesti valittaisi siitä, että ei ollut lihaa. Todennäköisesti vaan toteaisi, etteivät ruoat olleet erityisesti hänen makuunsa.
t. 36
Minusta nuo erityisruokavaliot koskevat ihmisiä, joilla on allergia tai sairaus tai vastaava. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on oma valintani eikä siten kenenkään muun ongelma. En missään tapauksessa halua että minua varten on esimerkiksi kahville alettu väkertämään mitään hiilihydraatitonta. Ruokapöydistä olen kohtuudella löytänyt syötävää, toisaalta näiden keskustelujen pohjalta huomaan olevani tyytyävinen siihen mitä saan enkä märehdi sitä mitä muille on. Edelleen, oma valintani, ei muiden ongelma.
Ja jokainen tämän ilmoituksen saatuaan osaa kertoa, jos ei voi ko. ruokaa tarjota.
Itse syön vähähiilihydraattista ruokaa eikä koskaan missään ole tarjolla, salaatteja lukuunottamatta, sopivaa syötävää. Joka paikka on täynnä vähintään perunaa, pastaa tai riisiä ja tietenkin leipää.
Mitä järkeä tästä on tapella? Itse ei tosiaan varautuisi mihinkään erikoisempaan, jos kukaan ei sellaista ole toivonut, mutta toivottaessa tietenkin.
että allergioitakin on erilaisia. Jollekin esim. raaka kananmuna saa aikaan pahankin reaktion, mutta pieni määrä kypsennettyä ei.
Nykyään kasvissyöjiä on yllättävän paljon tai ainakin niitä jotka eivät syö punaista lihaa.
Juhlien järjestäjä tuntenee vieraansa ja heidän tarpeensa joten eiköhän sitä ruokaa varata automaattisesti.
Parempi tietty on että kutsussa ilmenee "ilmoita erityisruokavalioiden tarve" tai jos ei ilmene niin ilmoittautumisen yhteydessä kertoo rajoitteet.
kaikki erilaiset juustot, kuten feta, mozzarella ja vuohenjuusto, leipäjuusto ja maalaisjuusto tai tavalliset juustokuutiot salaatissa tekee siitä tukevamman. Ruokaisa salaatti on parempi vaihtoehto kuin pelkät salaatinlehdet joita valitettavan usein näkee seisovassa pöydässä.
Pähkinöitä voi olla erikseen (koska toiset voi olla niille allergisia)tarjolla ja niitä voi lisätä salaattiin.
Sienet! Marinoidut sienet, sienisalaatti, sienikastike...
Jos kasvissyöjälle ei ole omaa pääruokaa niin olisi hyvä olla edes joku kasviskastike perunoille ym lisukkeille.
Mutta haluatko että maaimanparantajat oksentavat pöytään? Eikö se ole todennäköistä jos vetävät lihaa?
tukevan ruoan. Miksi en varaisi?
Itse haluaisin tuollaisissa hääjuhlissa että kaikki viihtyisivät, saisivat vatsansa täyteen yms.
Juhlimaan ihmiset olisin kutsunut.
Mutta häitä ei tule enää vietettyä :)
Noh, kokkina en edes osaisi jättää osaa ihmisistä huomiotta. Olen tottunut jo koulu aikoina tekemään ruoan jokaiselle joka siihen ruokalaan tuli syömään.
Otan kaikki huomioon myös kotona. Kyllä minua hävettäisi jos joku joutuisi jäämään nälkäiseksi!
ihan sen takia, että ruokavalio muokkaa suolistofaunaa. Jos on pitkään syömättä lihaa, liha aiheuttaa (pahojakin) vatsavaivoja, siitä voi ihan oikeasti tulla todella kipeäksi.
Itsellä (en ole kyllä kasvisysöjä) vastaava ilmiö näkyy maidon kanssa. Jos olen pitkään juomatta maitoa ja syömättä jogurttia ja ainoa maitotuote mitä käytän on esim. juusto, niin maidon juominen saa aikaan vatsanväänteitä. Pitää ottaa pehmeä lasku, ensin vähän jogurttia ja vasta parin päivän päästä maitoa.
kasvisruoka on häissä jotain vähän samanlaista kuin liharuoka, jos mahdollista, eli riippuu, mitä ruokaa muuten on. Miksei kasvispihvikin, jos ei ole kovin juhlava menu. Häissä olen saanut kasvisruokana esim. täytettyjä paprikoita, kasvislasagnea ja kantarellipastaa.
Mikä ihme tuo on? Häät on hääparin juhlapäivä ja juhlaruoka on heidän valitsema herkku. Jos eivät satu olemaan kasvisruokailijoita ja muu ruoka on juhlava, on menu juhlava. Kun hääparin ruokavalinnat eivät tyydytä, on kohteliasta pitää se vain omassa mielessä. Jos ei ole osattu muuta kuin raastetta laittaa tarjolle, silloin siihen on hyvä olla tyytyväinen ja käydä syömässä jossain muualla.
Toki jos häävierailta veloitetaan ruokailu, silloin voi edellyttää ruokavalion tarkka huomioiminen. Hääparit on kuitenkin usein nuoria ja yhä enemmän hääpari itse kustantaa juhlat tai suuren osan niistä. Jokainen lisäruokavalio maksaa tai vaatii osaavan tekijän. Jos hääparin kokkaajien bravuuri on juuri se huippuherkku, mutta ei kasvisruoat, annetaan hääparin nauttia juhlista ja ymmärretään, että juhlat ovat heidän.
niin mitä niillä vierailla siellä tehdään? Sun logiikalla voisi tehdä niin, että hääpari saa kunnon aterian, muille lämmitetään mikrossa lihapiirakat ja kasvissyöjät saa tyytyä pelkkään ketsuppiin.
Jos ei ole varaa tarjota kaikille vieraille kunnon syötävää, niin sitten kannattaa jättää ne häät järjestämättä TAI hoitaa tarjoilu nyyttäriperiaatteella.
kasvissyöjä OLETTAA AUTOMAATTISESTI,ETTÄ HÄN ON SE MAAILMAN NAPA,JOLLE ON TEHTÄVÄ ÅPYYTÄMÄTTÄ ERI SAPUSKAT!!!!! itsekkäitä olette.RÖYHKEITÄ.