Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko häissä tai muissa isoissa juhlissa huomioida kasvissyöjät?

Vierailija
30.01.2011 |

Onko tapana varata kasvissyöjille oma ateria jos pääruoka on lihaa? Vai voiko olettaa että kasvissyöjä syö vain lisukkeita? Miten kasvissyöjä voi itse varautua? Pitääkö juhliin ottaa omat eväät?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinustakaan varmaan olisi kivaa, jos voisit syödä juhlapöydästä vain perunaa ja vihersalaattia, kun muut mässäilevät 20 ruokalajin buffet-pöydästä? t. vegaani

t. maitoallergikko - yleensä itsellä "vain" lautasellinen ruokaa, kun muille on upea buffet pöytä tarjolla herkkuineen

Näin minullakin yleensä. Eniten tämä ärsyttää siksi, että useimmilla pitopalveluilla erikoisruokavaliot kuuluvat hintaan. Siis ruokien tilaajalle ei tule yhtään sen kalliimmaksi tilata myös kasvissyöjille ja allergikoille sopivaa ruokaa - kyse on viitseliäisyydestä ja huomioonottamisesta.

t. vegaani

Vierailija
22/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa nyt mikä se kasvisruoka sitten on? Jos otetaan esimerkiksi häiden pitopöytä. Tyydyttäisikö kasvissyöjiä, jos olisi pari-kolme erilaista salaattia ja kastikkeet, porkkanaraaste, leipää, suolakurkkuja, fetajuustoa, oliiveja, sipulitomaattimozzarellahässäkkää, kasvisgratiini ja leipää?

Mitäs sitten kun tuohon valikoimaan läntätään vielä perunat ja karjalanpaisti, sittenkö se ei enää olekaan hyvä?

Minulle kelpaisi! Juustoista saa proteiinia ja täyttävät mahan. Soijapullia ja soijapihvejä saa myös helposti kaupasta valmiina. Pelkät kasvikset eivät riitä, ne ovat lisukkeita!!! Esim. kasvispihvien kanssa edes joku kermainen kastike. Kalaa syön itse myös joskus. Vegaanille olisi kyllä tosi hankala, kun ei juustot käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö minun siis lihansyöjänä saisi ottaakaan pöydässä sitä kasvisgratiinia, jos otan lisäksi sitä lihaa, ettei minulla ole parempitasoinen ruoka kuin kasvissyöjällä? Siis pitääkö ne kasvisjutut jotenkin erikseen varata niille kasvissyöjille.

Sellaisissa juhlissa, joissa eriyisruokavaliot on jotenkin tietoisesti huomioitu, niitä erityisruokia on yleensä varattu vain niille, jotka ovat etukäteen siitä ilmoittaneet. Jos kaikki muutkin katsovat, että mmmm, onpa hyvännäköistä tuo kalaton/munaton/kasvis/gluteeniton ruoka ja lappavatlautaselleen, voi käydä niin, että ne varsinaiset erikoisruokavalioiset jäävät kokonaan ilman ruokaa.

Jos kasvigratiinin vieressä siis lukee tyyliin "kasvisruoka", sitä on vähän huonotapaista ottaa ainakin "ensimmäisellä kierroksella", koska se on luultavasti laskettu kasvissyöjien määrän mukaan. Jos sitä on varattu kaikille, siitä vaan.

Vierailija
24/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa epäkunnioittava asenne vieraita kohtaan. Kasvisruokavalio on nykyään niin yleinen, että ei luulisi paljon päätä vaivaavan. Tietysti jos on surkea kokki niin minkäs sille sitten voi.. Tiedätpähän sitten mitä selkäsi takana puhutaan, kun kutsussa pyydät ilmoittamaan erityisruokavaliosta ja sitten et niitä huomioi, näytät typerältä jo muidenkin kuin kasvissyöjien silmissä.

Aina kun olen itse ollut juhlien järjestelyvastuussa niin olen tehnyt ruokaa/leivonnaisia ottaen huomioon myös laktoosittomat / keliakia ym. yleisimmät erikoisruokavaliot.

Sensijaan kasvissyöjiä en ota huomioon mitenkään. Muut erikoisruokavaliot työllistävät jo riittävästi eikä kasvissyöjillä ole mitään terveydellistä estettä syödä toisinaan myös lihaakin.

Jos kasvisruuan puutteesta pitää ruveta marisemaan (kukaan ei ole meidän juhlissa vielä ruvennut) kun joku muu tarjoaa ilmaista ruokaa, niin silloin on käytöstavoissa vikaa.

Sitäpaitsi ko. eläimet ovat jo kuolleita siinä vaiheessa kun katan ne pöytään, joten ideologisella nipottamisella niitä ei enää kuitenkaan pelastettaisi ;D

Vierailija
25/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tullut ajatelleeksi, että kun sinä otat kasvisruokaa lisukkeeksi, niin kasvissyöjä jää nuolemaan näppejään?

Oletko tullut ajatelleeksi, että silloin kun mennään nauttimaan jonkun muun kovalla vaivalla tekemästä tarjoilusta niin voisit hiukan joustaa ja lastata sitä karjalanpaistia lautasellesi niin kuin muutkin kohteliaasti tekevät? Ja hörhöillä sitten kotona omassa ruokapöydässä niin kuin huvittaa?

Vierailija
26/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinustakaan varmaan olisi kivaa, jos voisit syödä juhlapöydästä vain perunaa ja vihersalaattia, kun muut mässäilevät 20 ruokalajin buffet-pöydästä? t. vegaani

t. maitoallergikko - yleensä itsellä "vain" lautasellinen ruokaa, kun muille on upea buffet pöytä tarjolla herkkuineen

Näin minullakin yleensä. Eniten tämä ärsyttää siksi, että useimmilla pitopalveluilla erikoisruokavaliot kuuluvat hintaan. Siis ruokien tilaajalle ei tule yhtään sen kalliimmaksi tilata myös kasvissyöjille ja allergikoille sopivaa ruokaa - kyse on viitseliäisyydestä ja huomioonottamisesta. t. vegaani

Joskus on ollut ihan hurjia pohjanoteerauksia, tyyliin lautasella pari salaatinlehteä + pari kirsikkatomaattia + pari siivua kylmäsavuporoa = koko illan ateria. Olet varmasti törmännyt vastaaviin, tosin ilman tuota kylmäsavuporoa :).

Riippuu suuresti kokista, joskus on ihan hyvääkin ruokaa. Ihanin oli se kerta, kun minulle oli tehty jälkiruuaksi soijasuklaahyydykettä kun muilla oli jotain suklaamousse tyyppistä :).

Erikoisruokavaliot ovat mielestäni aika hyvä mittari pitopalvelun/ravintolan tasolle. Hyvää erikoisruokaa = hyvä pitopalvelu/ravintola.

t. se maitoallergikko

Vierailija
27/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa nyt mikä se kasvisruoka sitten on? Jos otetaan esimerkiksi häiden pitopöytä. Tyydyttäisikö kasvissyöjiä, jos olisi pari-kolme erilaista salaattia ja kastikkeet, porkkanaraaste, leipää, suolakurkkuja, fetajuustoa, oliiveja, sipulitomaattimozzarellahässäkkää, kasvisgratiini ja leipää?

Mitäs sitten kun tuohon valikoimaan läntätään vielä perunat ja karjalanpaisti, sittenkö se ei enää olekaan hyvä?

Minulle kelpaisi! Juustoista saa proteiinia ja täyttävät mahan. Soijapullia ja soijapihvejä saa myös helposti kaupasta valmiina. Pelkät kasvikset eivät riitä, ne ovat lisukkeita!!! Esim. kasvispihvien kanssa edes joku kermainen kastike. Kalaa syön itse myös joskus. Vegaanille olisi kyllä tosi hankala, kun ei juustot käy.

Ja tosiaan, en odota, että minulle on monta ruokalajia, yksi kunnollinen riittää. Ihan pelkillä rucolanlehdillä ei elä.

t. vegaani

Vierailija
28/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria?

Vierailija
29/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minullakin yleensä. Eniten tämä ärsyttää siksi, että useimmilla pitopalveluilla erikoisruokavaliot kuuluvat hintaan. Siis ruokien tilaajalle ei tule yhtään sen kalliimmaksi tilata myös kasvissyöjille ja allergikoille sopivaa ruokaa - kyse on viitseliäisyydestä ja huomioonottamisesta. t. vegaani

Joskus on ollut ihan hurjia pohjanoteerauksia, tyyliin lautasella pari salaatinlehteä + pari kirsikkatomaattia + pari siivua kylmäsavuporoa = koko illan ateria. Olet varmasti törmännyt vastaaviin, tosin ilman tuota kylmäsavuporoa :).

Riippuu suuresti kokista, joskus on ihan hyvääkin ruokaa. Ihanin oli se kerta, kun minulle oli tehty jälkiruuaksi soijasuklaahyydykettä kun muilla oli jotain suklaamousse tyyppistä :).

Erikoisruokavaliot ovat mielestäni aika hyvä mittari pitopalvelun/ravintolan tasolle. Hyvää erikoisruokaa = hyvä pitopalvelu/ravintola.

t. se maitoallergikko

Alkupala: kaksi juustohöylällä tehtyä kurkkuviipaletta, joiden päällä oli balsamicoa ja ruohosipulinvarsi. Naurattaa nyt, vaan ei silloin, kun oli kova nälkä.

t. vegaani

Vierailija
30/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollainen itsekin kyllä olen. Jos sinut kutsutaan häihin (tai muihin juhliin), oletatko saavasi ruuaksi lihaa, kalaa tai kanaa? Jos hääpari on kasvissyöjiä, ja haluavat tarjota vierailleen kasvisruuan, niin valitatko juhlissa tai jälkeenpäin, ettet saanut edes kunnon ruokaa? Jos siis ruoka on kuitenkin "kasvissyöän mittapuulla" ihan kunnon ateria? Vai oletatko, että kasvissyöjä vakaumuksensa vastaisesti tarjoaa pöydässään lihaa?

Vierailija
31/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tullut ajatelleeksi, että kun sinä otat kasvisruokaa lisukkeeksi, niin kasvissyöjä jää nuolemaan näppejään?

Oletko tullut ajatelleeksi, että silloin kun mennään nauttimaan jonkun muun kovalla vaivalla tekemästä tarjoilusta niin voisit hiukan joustaa ja lastata sitä karjalanpaistia lautasellesi niin kuin muutkin kohteliaasti tekevät? Ja hörhöillä sitten kotona omassa ruokapöydässä niin kuin huvittaa?

Jos ei kysytä, otan omat eväät. Simple as that.

t. vegaani

Vierailija
32/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huippu oli alkupala: kaksi juustohöylällä tehtyä kurkkuviipaletta, joiden päällä oli balsamicoa ja ruohosipulinvarsi. Naurattaa nyt, vaan ei silloin, kun oli kova nälkä. t. vegaani

Mullakin se salaatinlehdet + pari kirsikkatomaattia + ne porosiivut osui sellaiseen kohtaan, kun oli hirveä nälkä (oli jäänyt lounas väliin ja tämä oli firman iltamenossa). Oli pääruokani :-D, sen lisäksi ei tullut sitten niin mitään.

Kyllähän ihminen nyt parista kurkkusiivusta täyttyy ;-)...

Parempia ruokakokemuksia toivottelen!

t. maitoallergikko, joka muuten tekee paljon vegaanireseptien pohjalta ruokaa, se kun on maidotonta :)

Vierailija
33/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajattelee asiaa makuelämyksen kannalta. Kokisitko itse esimerkiksi saaneesi hyvän päivällisen, jos lautasellasi olisi vihersalaattia, leipää ja pastaa sellaisenaan?

Ei juhlissa tarvitse miettiä jotain proteiineja, pääasia, että kaikilla on kunnon syötävää. Jos lisukkeet ovat runsaita, monipuolisia ja maukkaita sellaisinaan, sitä pöydän lihapalaa ei musta tarvitse "hyvitellä" kasvisyöjille.

Olin itse hyvin tyytyväinen esimerkiksi juhlabuffetissa, jossa ei ollu erilistä kasvisruokaa, mutta kyljysten lisäksi tarjolla oli ainakin sienikastiketta, punaviinikastiketta, uunijuureksia, kasvisgratiinia, höyrytettyjä kasviksia, perunoita, vihersalaattia, graavilohta, kananmuna-, vuohenjuusto ja katkarapusalaattia.. Leivän päällä sai valita voita, tuorejuustoa tai hummusta.

Vierailija
34/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksia joillakin. Ei edes kehtaisi järjestää juhlia, joissa osalle vieraista ei olisi ruokaa! Nolottaisi hirveästi, jos kasvissyöjät söisivät pelkkää perunaa, salaatinlehtiä ja leipää, kun muut syövät kunnolla.

Ehkä joku tosi rajoittunut ruokavalio saattaisi olla sellainen, että joutuisin luovuttamaan, mutta tuskin kovin helposti tulisi vastaan.

Juuri olen järjestämässä juhlia, joissa on ainakin keliaakikko, kasvissyöjä, vilja-allergikko, laktoosi-intolerantikko ja mahdollisesti maitoallerginen sekä muita vähemmän olennaisia allergioita. Nämä ainakin vielä onnistuvat aika helposti.

Vierailija
35/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa kysymykseen lihansyöjille.

Olisin ihan tyytyväinen tarjoiluihin, jos juhlissa tarjoilut olisivat pelkästään kasvisruokia. Minulla ei ole mitään estettä syödä kasviksia, joten en näe mitään syytä, että ruoalla pitäisi olla lihaa, vaikka seKIN kuuluu ruokavaliooni.

Kuuluuhan ruokavaliooni paljon muutakin, kuten kalaa, ohraa, avokadoa ja suklaata, mutta en silti oleta, että niitä on tarjolla joka aterialla.

Toisaalta sekasyöjä mieheni todennäköisesti ei olisi ihan niin tyytyväinen, mutta tuskin erityisesti valittaisi siitä, että ei ollut lihaa. Todennäköisesti vaan toteaisi, etteivät ruoat olleet erityisesti hänen makuunsa.

t. 36

Vierailija
36/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta sovitaan etukäteen, tuleeko talon puolesta vai varaudunko ( ja miten ) siihen etten välttämättä saa. En minä ilmaisen aterian takia ihmisiä tapaa.

Tietenkin jos on kyse häistä ym. isoista juhlista joissa muiden erityisruokavaliot on huomioitu mutta itse saisin etukäteisilmoituksesta huolimatta mutustaa kuivaa perunaa ja lehtisalaattia, miettisin että minut on taidettu kutsua pelkän häälahjan toivossa. Itse kun kuvittelisin toimivani vastaavasti lähinnä sellaista ihmistä kohtaan, jota suorastaan inhoaisin ja jolle kenties haluaisin kostaa jotain. Kyllä pyrkisin jonkin ratkaisun keksimään ihmiselle, johon suhdaudun vähintäänkin neutraalisti, saati niin läheiselle jonka kutsuisin häihini...

Vierailija
37/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihinhän kutsutaan usein läheisiä ystäviä, joiden ruokatottumukset tuntee. Niitä ei missään nimessä tule ottaa huomioon. Ellei joku syö samaa kuin hääpari eikä älyä ottaa omia eväitä mukaan, olkoon nälässä.

Sama koskee juomapuolta. Tarjotaan vain alkoholipitoisia juomia. Jos vieraiden joukossa on raitistuneita alkoholisteja, raskaana olevia naisia, autoilijoita tai lapsia, niin juokoot vettä vessan hanasta.

Vierailija
38/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvisruoka on häissä jotain vähän samanlaista kuin liharuoka, jos mahdollista, eli riippuu, mitä ruokaa muuten on. Miksei kasvispihvikin, jos ei ole kovin juhlava menu. Häissä olen saanut kasvisruokana esim. täytettyjä paprikoita, kasvislasagnea ja kantarellipastaa.

Mikä ihme tuo on? Häät on hääparin juhlapäivä ja juhlaruoka on heidän valitsema herkku. Jos eivät satu olemaan kasvisruokailijoita ja muu ruoka on juhlava, on menu juhlava. Kun hääparin ruokavalinnat eivät tyydytä, on kohteliasta pitää se vain omassa mielessä. Jos ei ole osattu muuta kuin raastetta laittaa tarjolle, silloin siihen on hyvä olla tyytyväinen ja käydä syömässä jossain muualla.

Toki jos häävierailta veloitetaan ruokailu, silloin voi edellyttää ruokavalion tarkka huomioiminen. Hääparit on kuitenkin usein nuoria ja yhä enemmän hääpari itse kustantaa juhlat tai suuren osan niistä. Jokainen lisäruokavalio maksaa tai vaatii osaavan tekijän. Jos hääparin kokkaajien bravuuri on juuri se huippuherkku, mutta ei kasvisruoat, annetaan hääparin nauttia juhlista ja ymmärretään, että juhlat ovat heidän.

Vierailija
39/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi usein kasvissyöjille tarjotaan juhlissa sienikastiketta, ja useimmat siitä tykkäävät (ainakin omassa tuttavapiirissä).

Itse olens itä mieltä, että jos kutsun jonkun tilaisuuteen josa ruoka on isossa osassa on minun VELVOLLISUUTENI ainakin tehdä parhaani että kaikille löytyisi tarpeeksi syötävää. Mutta toisaalta olen sitä mieltäkin, että jos on joku paha ruokarajoitus, niin hyvä olisi ottaa jotain omaa evästä mukaan, ihan vaan varan vuoksi.

Vierailija
40/131 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen suorastaan häkeltynyt lihansyöjien suopeista vastauksista ja kommenteista kasvisruokaa/-ruokailijoita kohtaan. No, tuota yhtä lukuun ottamatta. ;)

Enkä suinkaan tarkoita, että olen olettanut lihansyöjien (joita toki suurin osa ystävistänikin on) olevan itsekkäitä, luolamiesmäisiä raa'an lihan repijöitä ilman hyviä tapoja :D , ei vaan ole tämä tullut koskaan sillä tavalla puheeksi. Ehkä olen ollut niin pitkään kasvissyöjä (liki 20 vuotta), että kun asenteet silloin olivat lähinnä hämmästelevät, niin siihen on kasvanut sisään. Ei ole osannut edes odottaa mitään ihmeellistä. Itse olen tosiaan oppinut olemaan tyytyväinen niihin keitettyihin perunoihin, höyrytettyihin kruunukasviksiin ja vihersalaattiin... Kyllä niillä vatsansa täyteen saa, enkä ole koskaan ajatellut, että minua varten pitäisi olla jotain erikoista. Jos en pärjää niin se on oma ongelmani. Ja jos jotain ekstraa on kasvissyöjälle ollut, niin se on ollut aina huikea plussa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi