Mitä murresanoja et ole ymmärtänyt?
Eli oletteko törmänneet murresanoihin, joita ette ole ymmärtäneet tai ne on tuntuneet tosi hassuilta?
Tai vaihtoehtosesti oletko itse käyttänyt sanaa, jota muut eivät ole tunteneet tai jonka merkityksestä olette saaneet kiistan aikaiseksi?
Perinteisiä tälläisiä taitaa olla hippa vs. natta. Omaan korvaan x-hipan turkulainen versio haaranatta kuullostaa kyllä enemmän kääpäsieneltä :D
Toisaalta tutut ei ole ymmärtäneet kun olen varoittanut että heillä on viilot auki... siis housujen vetoketju.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
että mitä tarkottaa "päntiönnään"?
Törmäsin tuohon ihan Kalevassa, ja piti hetki miettiä, että mikäs se taas olikaan...
Kainuussa käytetään päntiönnään- sanaa kun joku asia tapahtuu usein.
Van kun pittää päntiönnään juosta asioilla.
Voe tuontauttaan,savoa Paasilinnan kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin Viruttaa = huuhdella Pahki = törmätä johonkin Kihveli = no kihveli.. se semmoinen sisäkäyttöinen lattiaharja ja sen.. öö.. jalusta mihin lakaistaan roskat. :D Mietein = miettimistä, esim. mietein äsken naapurin pekkaa
Rikkalapio.
Riikkari- auton äänitorvi Kainuussa.
Van kun pittää päntiönnään tuota riikkarrie huuvattaa!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:56"]
Tää on ehkä vähän nolo, mutta en tiennyt sanaa "halla". Meillä sanotaan aina "lakka"
[/quote]
Hilla? ;)
Suomuurain tai muurain.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.01.2011 klo 18:30"]Mun vanhemmat on molemmat Etelä-Hämeestä, tosin en ole koskaan mieltänyt sitä murresanaksi.
Entä miksi kutsutaan sitä astiaa pöydässä mihin voi laittaa perunankuoret? Minusta se on risteilijä, mutta miehen perhe ei sanaa tunnistanut kun pöydässä sitä pyysin. En tosin tiedä että onko se murresana vai vaan meidän perheen keksintö?
Täällä ja!
Etelä-Karjalassa ainakin meidän perheessä puhuttu aina risteilijästä :)
Hitulautanen, sanoo karjalainen anoppini.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee mieleen sana vamppu =pesusieni, jonka myös Lohjalaisilta sukulaisilta olen oppinut. Sitä ei kaikki tutut meinaa tunnistaa.
Itse en tajua kehdata-verbin käyttöä viitsimisen merkityksessä. Ei niin voi sanoa :D
Et kehtais. :D
Itse en tajua kehdata-verbin käyttöä viitsimisen merkityksessä. Ei niin voi sanoa :D
Niin se voi myös tarkoittaa en kehtaa mennä ihmisten ilmoille olen liian kännissä.En kehtaa(jaksa) siivota tänään ym.