Kuuluuko mielestäni terveysasiat kumppanille vai ovatko ne henkilökohtaisia?
Minulla on terveysongelma johon liittyy kaikenlaista turvotusta, ja se saa minut usein väsyneeksi. Lääkärit vasta selvittelevät mistä asia johtuu, ja ensimmäinen magneettikuvaus ei paljastanut syytä.
Joka tapauksessa olen jo vuoden ajan keksinyt tekosyitä kumppanille ja peruin jopa matkan, miksi en jaksa aina tehdä asioita hänen ehdoilla, koska en halua kuormittaa häntä omilla terveysvaivoillani, ja toisaalta, kuuluuko se edes hänelle? Eikö parisuhteessa saa olla mitään henkilökohtaista?
Kommentit (15)
Kyllä terveessä parisuhteessa tuo kuuluu listaan jaettavat asiat.
Terveysasiat todellakin kuuluvat kumppanille, etenkin silloin kun ne vaikuttavat molempien elämään, eli et useinkaan ole siinä kunnossa, että pystyisit teidän yhteiseen elämään.
No olisihan se kiva tietää jos kumppanilla on joku hänen elämäänsä vaikuttava sairaus, olisi vähän outoa alkaa salailemaan tuollaista.
Itsehän te rajat määrittelette, mutta ei kyllä tulisi itselle mieleen pimittää noin olennaisia asioita. En minäkään kuormita loputtomiin kumppaniani asioilla, joista hänelle kerron vaan minulla on eri ystäviä, joiden kanssa puhun eri asioista. Tarkoitan tällä, että työssä vaivaavista asioista puhun lähimpien työkavereiden kanssa, terveysongelmista taas sellaisen, jonka olen tuntenut pitkään ja jolla myös itsellään on kaikenlaista. Itse en hyväksyisi kumppaniltani terveystietojen salaamista, koska kun elämää yhdessä eletään, asiat vaikuttavat molempiin.
Vierailija kirjoitti:
Terveysasiat todellakin kuuluvat kumppanille, etenkin silloin kun ne vaikuttavat molempien elämään, eli et useinkaan ole siinä kunnossa, että pystyisit teidän yhteiseen elämään.
Millä tavalla kuuluvat? Ei se nyt sama asia ole kuin esim. pettäminen tai huijaaminen?
Olisi outoa elää ihmisen kanssa, jolla olisi vaikka terminaalivaiheen syöpä, etkä tietäisi siitä mitään. Mikä ihmeen parisuhde sellainen olisi?
Mä erosin, koska mieheni ei ollut millään lailla kiinnostunut eikä osoittanut mitään empatiaa mun vakavaa sairautta kohtaan. Tajusin, että hän ei ole se, joka mua tukee ja auttaa, jos tilanne tässä vielä pahenee. Eli kyllä, minusta terveyshuolet pitää jakaa puolison kanssa ja puolison täytyy tukea ja kuunnella.
Jos kumppani ei ymmärrä käytöstäsi, syntyy vaikutelma, että salaat jotakin olennaista. Normaali kumppani etsii pian uusia vaihtoehtoja. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kuuluvat? Ei se nyt sama asia ole kuin esim. pettäminen tai huijaaminen?
No jos valehtelet kunnostasi kumppanillesi ja keksit tekosyitä, se todellakin vaikuttaa teidän elämäänne. Tulisi huijattu olo jos toinen ei kertoisi miksi ei halua lähteä matkalle.
Kyllä minä olen kertonut terveysasioita miesystävälleni, olen myös kertonut että minulla on ehkä endometrioosi ja hän itse kyseli kivuista ja vuodoista koska halusi ymmärtää asiaa lisää. Hän on myös kertonut omia terveysasioita ja terveyshuoliaan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olisi outoa elää ihmisen kanssa, jolla olisi vaikka terminaalivaiheen syöpä, etkä tietäisi siitä mitään. Mikä ihmeen parisuhde sellainen olisi?
Tiedän perheen, jossa äiti salasi kaikilta sairastavansa syöpää eikä halunnut siihen mitään hoitoa. Vasta viime vaiheessa kun äiti joutui sairaalaan, perhe sai tietää syyn. Äiti kuoli pian sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa äiti salasi kaikilta sairastavansa syöpää eikä halunnut siihen mitään hoitoa. Vasta viime vaiheessa kun äiti joutui sairaalaan, perhe sai tietää syyn. Äiti kuoli pian sairaalassa.
Aikamoinen shokki perheelle. Ei ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla mitään parisuhdetta ole, sen verran olet päästäsi pipi.
Kyllä mä olen kertonut kaikki oireet ja vaivat mitä mulla on miehelleni. Ei ole mitään salattavaa niissä.
*mielestäsi