Lapsilisät on jo leikattu kaikkein köyhimmiltä lapsiperheiltä
Toimeentulotukia saavien lapsiperheiden tuista vähennetään automaattisesti lapsilisät. Suurin osa tukien menettäjistä on köyhiä yksinhuoltajaperheitä. Pari kymmentä vuotta jatkunut käytäntö leikkaa lapsilisät lähes kymmenesosalta lapsiperheiltä.
Muutama viikko sitten esitettiin valtion menojen vähentämistä poistamalla lapsilisät rikkaimmilta. Keskustelussa päädyttiin periaatteeseen, jonka mukaan lisät kuuluvat kaikille perheille. Periaatteesta on kuitenkin luovuttu jo noin 20 vuotta sitten kaikkein köyhimpien lapsiperheiden kohdalla.
Toimeentulotukea saavilta lapsiperheiltä lapsilisät vähennetään toimeentulotuesta. Turun yliopiston sosiaalipolitiikan professori Susan Kuivalainen sanoo, että uudistus tuli hiipien, kun perhetukia ja lapsilisiä sekä niiden verovähennysoikeuksia uudistettiin.
- Vuodesta 1994 lapsilisä on otettu tulona huomioon toimeentulotuessa ja vähennetään tuista, Kuivalainen sanoo.
Toimeentulotukien perusosien ajatellaan kattavan päivittäiset menot. Lapsilisiä pidetään tulona, joka leikataan pois toimeentulotuesta.
Kymmenys lapsiperheistä ei saa lapsilisiä
Toimeentulotukia saavia lapsiperheitä on uusimpien tilastojen mukaan noin 50 000. Kymmenesosa suomalaisista lapsiperheistä ei siten saa lapsilisiä lainkaan. Näistä suuri osa on yksinhuoltajaperheitä.
- Yksinhuoltajien kotitalouksista joka neljäs sai toimeentulotukea viime vuonna eli me puhumme pääasiassa yksinhuoltajista ja heidän lapsistaan. Voidaan puhua kaikkein köyhimmistä, sanoo Kuivalainen.
Samaan tapaan myös yksinhuoltajien saamat elatustuet leikataan pois toimeentulotuesta. Kuivalaisen mukaan köyhimmille yksinhuoltajille pitäisi kiireesti miettiä jotain toimeentulolisää.
Kahden huoltajan lapsiperheistä vain viisi prosenttia on niin köyhiä, että sai toimeentulotukea viime vuonna.
Edes vaihtokauppa kaikkein rikkaimpien ja köyhimpien tulojen välillä ei lisäisi valtion tuloja. Jos köyhimpien lapsilisiä ei vähennettäisi perheen toimeentulotuesta, valtio menettäisi 150 miljoonaa. Toisaalta jos yli 100 000 vuodessa tienaavilta rikkailta poistettaisiin lapsilisät, valtio saisi lisätuloja vain kymmenen miljoonaa.
- Lapsilisän tehtävänä on tasata kustannuksia lapsiperheiden ja lapsettomien välillä, ei niinkään kustannuksia hyvä- ja huonotuloisten välillä, Kuivalainen sanoo.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/lapsilisat_on_jo_leikattu_kaikkei…
Kommentit (101)
etuus! Vai väitätkö, että sosiaalituilla elävä ei saa tasan samaa summaa lapsilisänä kuin se 100 000 Euroa tienaava?
Ja tämäkin kirjoittaja vääntää asiaa ihan väärin. Lapsilisä tietysti on tuloa ja leikkaa muita tukia. Sillä työssäkäyvällä vaan ei ole mitään tukia, joita leikata, koska kaikki muu raha on itse tienattua ja se ei kuulu tukijärjestelmille pätkääkään.
Ei tällä kateudella ole mitään rajaa... Eka pitää laittaa toiset elättämään ja sitten päälle ollaan vihaisia, kun toisetkin saa sen saman lapsilisän. Ei ole sen peruskateellisempaa ihmistä olemassa kuin nämä tukielätit.
kirjoituksen/haastattelun pointti on siinä, että juuri päättäjät ovat vedonneet siihen, ettei lapsilisää voi poistaa suurituloisilta/laittaa ansiosidonnaiseksi, koska se ei ole tuloa vaan kaikille yhtä suuri etuus!!! Minun puolestani lapsilisää voidaan alkaa kohtelemaan tulona, mutta silloin se pitää koskee kaikkia lapsiperheitä ja näin muuttaa tuloperustaiseksi.
Ja tämäkin kirjoittaja vääntää asiaa ihan väärin. Lapsilisä tietysti on tuloa ja leikkaa muita tukia. Sillä työssäkäyvällä vaan ei ole mitään tukia, joita leikata, koska kaikki muu raha on itse tienattua ja se ei kuulu tukijärjestelmille pätkääkään.
Porvaripoliitikot ovat raivokkaasti korostaneet, että lapsilisä EI ole mikään tulontasausjärjestelmä vaan KAIKILLE LAPSIPERHEILLE samansuuruisena kuuluva perhepoliittinen toimi.
kertoo hyvin, kuinka "suuresta" ongelmasta on kyse, jos 100 000 Euroa tienaavat perheetkin saavat lapsilisää. Enemmän mua todellakin huolestuttaa, että meillä on noin paljon enemmän tuilla eläviä perheitä kuin hyvätuloisia. Se kertoo tasan sen, jonka kaikki muutenkin tietää: köyhät lisääntyy kuin kanit ilman huolen häivää ja lasku jätetään toisille.
Olen monesti miettinyt, että olisihan se kivaa, kun itsellekin tulisi mojova palkankorotus jokaisesta lisälapsesta. Hoitomaksut huomioiden sellainen 600-700 Euroa nettona joka kuukausi. Voisi motivoida keskiluokkaakin lisääntymään. Tuilla elävällähän on se kiva puoli, että tuet nousee jokaisesta lisälapsesta. Palkat vaan ei nouse vaan olemaassa olevia resursseja jaetaan yhä isommalle porukalle...
Nimenomaan lapsilisä maksetaan KAIKILLE LAPSIPERHEILLE samansuuruisena (paitsi yksinhuoltajille korotettuna!). Tämä on ihan silkkaa faktaa.
SItten kun kunnan sosiaalitoimi laskeskelee mahdollisesti kaikkien muiden tulojen ja tukien lisäksi maksettavaa harkinnanvaraista toimeentulotukea (joka kuukausi yleensä erikseen), lapsilisä tulona otetaan tioetenkin huomioon ihan kuten kaikki muutkin tulot, kun lasketaan kuinka paljon perheen tulotaso jää alle minimitoimeentulorajan.
Siis hetkinen itsellesi. Porvaripoliitikot ovat raivokkaasti korostaneet, että lapsilisä EI ole mikään tulontasausjärjestelmä vaan KAIKILLE LAPSIPERHEILLE samansuuruisena kuuluva perhepoliittinen toimi.
Kaikille samansuuruinen. Tuilla elävä perhe vaan tarvii lisäksi muitakin tukia yhteiskunnalta eli saa paljon enemmän kuin työssäkäyvä perhe.
Porvaripoliitikot ovat raivokkaasti korostaneet, että lapsilisä EI ole mikään tulontasausjärjestelmä vaan KAIKILLE LAPSIPERHEILLE samansuuruisena kuuluva perhepoliittinen toimi.
pitäisi ottaa huomioon toimeentulotuessa, kuten ei sitä lapsen kesätyöstä saamaa palkkaakaan.
En ole kateellinen, minusta ei ole mitään syytä sysätä ihmisiä köyhyyteen. Suurin osa yrittää parhaansa, mutta aina joka joukkoon mahtuu vapaamatkustajia.
Minä olen alle keskituloinen, käyn töissä ja maksan mielelläni veroja juuri yhteiskuntarauhan takia.
Yksinhuoltajat saavat korotetut lapsilisät, elatusmaksut, asumistuet. Voi jestat, eikö minkään eteen tarvitse tehdä mittän?
Menisivät töihin, ottaisivat tulojensa mukaisen asunnon ja eläisivät tulojensa mukaan. Mikä siinä on niin hemmetin vaikeeta?
Itsekin olen ollut yh ja hyvin pärjäsin ja säästöön sain joka kuukausi 100-200€.
Jos mitään ei tee elantonsa eteen, niin minusta ei tarvitse pummia.
Jos on velkoja ne ovat aivan itse aiheutettuja!
vielä lapsilisätkin elämiseen joka kuukausi, niin miten luulet sillä pienituloisella yksinhuoltajalla rahojen riittävän? Ja ihan oikeasti: kannattaisi tuota taloudenhoitoa hieman harjoitella paremmin, jos noilla tuloilla elää kädestä suuhun.
mutta sitten koko tuen idea katoaa. Mikä muuten olisi se tuloraja, jolla lapsilisää ei makseta ollenkaan? Entä milloin se alkaisi pienentyä? Kuka sen määrittelisi? Meillä ansaitaan yhteensä ANSIOtuloja vuodessa vajaa 100000 euroa ja kyllä meillä lapsilisät ihan joka kuukausi menevät elämiseen.
kirjoituksen/haastattelun pointti on siinä, että juuri päättäjät ovat vedonneet siihen, ettei lapsilisää voi poistaa suurituloisilta/laittaa ansiosidonnaiseksi, koska se ei ole tuloa vaan kaikille yhtä suuri etuus!!! Minun puolestani lapsilisää voidaan alkaa kohtelemaan tulona, mutta silloin se pitää koskee kaikkia lapsiperheitä ja näin muuttaa tuloperustaiseksi.
että siitä huolimatta joutuu toimeentulotukiluukulle. Kuten tiedät, niin lapsilisän korotus on n. 40 € ja elatusmaksu n. 150 €. Asumistukea ei kaikki automaattisesti saa. Itse käyn töissä ja tienaan sillä elantomme, enkä perustukien lisäksi koe tarvitsevani lisätukia. Tiedän kuitenkin perheitä, joissa jokainen sentti tulee tarpeeseen. Ei se tee ihmisestä pummia.
Yksinhuoltajat saavat korotetut lapsilisät, elatusmaksut, asumistuet. Voi jestat, eikö minkään eteen tarvitse tehdä mittän? Menisivät töihin, ottaisivat tulojensa mukaisen asunnon ja eläisivät tulojensa mukaan. Mikä siinä on niin hemmetin vaikeeta? Itsekin olen ollut yh ja hyvin pärjäsin ja säästöön sain joka kuukausi 100-200€. Jos mitään ei tee elantonsa eteen, niin minusta ei tarvitse pummia. Jos on velkoja ne ovat aivan itse aiheutettuja!
"..yli satatuhatta tienaavilta rikkailta" Hä? Kenen mielestä 100 000€ vuodessa tekee ihmisestä rikkaan?
ja tuet pienemmäksi vaan pummeille! Ei tässä maassa kenenkään oikeasti tarvtse olla köyhä ellei ole sairas. Mollin sivut täynnä työpaikkoja ja köyhät useimmiten asuvat vuokralla niin helppo muuttaa työnperässä. Aloittaa vaikka siivoustyöllä nöyrästi ja siitä etenee oikkuhiljaa vaikka kaupan kassaksi : )
tuen viimesijaisuutta. Periaatteessa se on myös aluen perin tarkoitettu vain väliaikaiseksi tukim uodoksi.
Oma äitini oli köyhä, TYÖSSÄKÄYVÄ yksinhuoltaja, jonka nettopalkka oli vielä kotona asuessani 90-luvun alussa n. 4000mk/kk. Isäni maksoi elätustukea milloin sattui, ei kuitenkaan koskaan yli 3kk välein niin ei mennyt kokonaan kunnan vastuulle. Äitini sai asumistukea ja korotettua lapsilisää meistä kahdesta lapsesta. Siinä kaikki tuet mitä tippui.
Ei, en todellakaan voinut harrastaa mitä huvitti. Ruokakaupassa käytiin tarjouskuponkien kanssa jne. Tiedän tasan tarkkaan mitä on olla köyhä. SIksi olenkin kouluttautunut ja hankkinut hyvän, kohtuullisen hyväpalkkaisen vakituisen työpaikan.
SIksi olen halunnut omakotitalon, jossa kaikille lapsille omat huoneet ja iso piha leikkejä varten. Siksi meidän lapsemme saavat harrastaa kaikkea, mitä haluavat. SIksi me ostamme ruokakaupasta hyvää ja terveellistä ruokaa, sitä mitä haluamme. Siksi meillä eletään jokapäiväistä hyvää arkea tulojen mukaan - ei pelkkää huomista ajatellen ja mammonaa osakkeisiin sijoittaen.
No jos teillä menee 100000 € tuloilla vielä lapsilisätkin elämiseen joka kuukausi, niin miten luulet sillä pienituloisella yksinhuoltajalla rahojen riittävän? Ja ihan oikeasti: kannattaisi tuota taloudenhoitoa hieman harjoitella paremmin, jos noilla tuloilla elää kädestä suuhun.
mutta sitten koko tuen idea katoaa. Mikä muuten olisi se tuloraja, jolla lapsilisää ei makseta ollenkaan? Entä milloin se alkaisi pienentyä? Kuka sen määrittelisi? Meillä ansaitaan yhteensä ANSIOtuloja vuodessa vajaa 100000 euroa ja kyllä meillä lapsilisät ihan joka kuukausi menevät elämiseen.
Tukia saan käteen kuussa n. 700 € josta asumiseen (laina+vastike) menee kaksiostani 500 € kuussa. Loppu 200 € jääkin sitten laskuihin, ruokaan ja vaippoihin. Ei tuosta enää 100-200 € laitetan säästöön. Meidän onni on se, että olen asuntolainan ottanut aiemmin ja että sitä ei ole enää paljoa jäljellä. Toimeentulotukea en ole hakenut, koska en sitä saisi. Pärjäämme, mutta ei näillä "tuloilla" enää säästetä. Sitten taas laitetaan rahaa sivuun, kun palaan takaisin töihin hoitovapaalta.
Yksinhuoltajat saavat korotetut lapsilisät, elatusmaksut, asumistuet. Voi jestat, eikö minkään eteen tarvitse tehdä mittän? Menisivät töihin, ottaisivat tulojensa mukaisen asunnon ja eläisivät tulojensa mukaan. Mikä siinä on niin hemmetin vaikeeta? Itsekin olen ollut yh ja hyvin pärjäsin ja säästöön sain joka kuukausi 100-200€. Jos mitään ei tee elantonsa eteen, niin minusta ei tarvitse pummia. Jos on velkoja ne ovat aivan itse aiheutettuja!
lisäksi, joka annetaan kaiken muun päälle ihan vaan sen takia, että jotkut saavat lapsen. Minusta on hirveä vääryys, että se lasketaan tuloksi koska sehän on nimensä mukaisesti LISÄ. Yhteiskunnan lahja jokaista syntyvää lasta varten.
Talvi oli tuloillaan ja mun olisi pitänyt ostaa kunnon talvipuvut ja kengät kahdelle lapselleni.
Kysyin sossutädiltä voisinko saada niihin rahaa.
Vastaus oli EI, saanhan lapsista lapsilisää.
Kun tuo perusteltiin noin niin olisi täytynyt jättää lapsilisä tuloista pois.
Viimeiseen asti sitä yrittää välttää joutumasta tuonne selittelemään elämäänsä, ihan hirveä paikka.
En mene enää koskaan, mielummin myyn vaikka itseäni!
miksi nuoren kesätyörahat otetaan huomioon kun lasketaan perheen tuloja? Eikös täällä ole juuri tästä ollu kovat keskuselut, että nuorelta (alle 18 v )ei SAA ottaa rahaa elinkusannuksiin, asumiseen ruokaan jne. Mutta silti hänen tulonsa otetaan huomioon perheen tuloja laskettaessa toimeentulotuessa???
"Toimeentulotukia saavien lapsiperheiden tuista vähennetään automaattisesti lapsilisät. Suurin osa tukien menettäjistä on köyhiä yksinhuoltajaperheitä. Pari kymmentä vuotta jatkunut käytäntö leikkaa lapsilisät lähes kymmenesosalta lapsiperheiltä."
Virheet:
Lapsilisiä ei vähennetä, vaan ne otetaan huomioon tosiasiallisina tuloina. Laskelma on sama kaikille, otetaan tulot ja menot ja katsotaan mitä jää viivan alle. Jos ei saa lapsilisää niin ei sitä oteta huomioon tulona. Simppeliä.
Toimeentulotukea ei todellakaan makseta rikkaille perheille. Kaikki toimeentulotukea saavat ovat köyhiä perhekoosta riippumatta. Jos on rikas niin ei saa toimeentulotukea. Eikä rikkaat sitä haekaan. Eikä rikas yksinhuoltajakaan saa toimeetulotukea.Simppeliä.
Toimeentulotuki ei ole mitään kansalaispalkkaa tai saavutettu etu. Noin kymmenennen kertaa tässä ketjussa on jo todettu, että se on viimesijainen tuki, jolla kansalaiselle turvataan säällinen MINIMItoimeentulo. Ei sillä rahalla edes odoteta, että pääsee kerran vuodessa etelänlomalle. Simppeliä.
En väitä, että yksihuoltajan elämä olisi herkkua, mutta kyllä heistä huolehditaan paljonkin taloudellisesti
- elatusturva
- asumistuki
- tuloihin perustuvat maksut esim päivähoitomaksut
- yksinhuoltajakorotus
- ja toimeentulotuki
Ei Suomessa ketään yksin jätetä.
Se on sitten olisi toisen tarinan paikka, että jokainen meistä tietää tapauksia, jossa sosiaaliavustusten varassa elävät asuvat väljemmin ja saavat enemmän nettorahaa kouraan kuin ne veronmaksajat, jotka sen lystin kustantavat ja pankkilainansa hoitavat.
Jos ne kerran huomioidaan minimielintasossa, niin yhtä hyvin voidaan ajatella, että on maksimielintaso, jonka jälkeen niitä ei enää tarvitse. Esim. vaikka tuo 100 000 vuodessa tienaavat.
Mulle tämä kyllä kelpaa perusteluksi lapsilisien poistamiselle suurituloisilta
Jos ne kerran huomioidaan minimielintasossa, niin yhtä hyvin voidaan ajatella, että on maksimielintaso, jonka jälkeen niitä ei enää tarvitse. Esim. vaikka tuo 100 000 vuodessa tienaavat.
veroina vuodessa sen verran, mitä yhden lapsen lapsilisät tekevät koko lapsen lapsilisäaikana...
16 vuotta(ko?) x 12 kk x 100 e = 19200 e. Ja 100 000 e ansaitseva maksaa veroja VUODESSA äkkiä arvioiden n. 40-50 % eli ainakin 40 000 euroa.
mutta sitten koko tuen idea katoaa. Mikä muuten olisi se tuloraja, jolla lapsilisää ei makseta ollenkaan? Entä milloin se alkaisi pienentyä? Kuka sen määrittelisi?
Meillä ansaitaan yhteensä ANSIOtuloja vuodessa vajaa 100000 euroa ja kyllä meillä lapsilisät ihan joka kuukausi menevät elämiseen.