Mikä saa teidät naiset synnyttämään uudestaan? Onko synnytys edelleenkin vaiettu tabu?
Tätä ihmettelen suuresti.
Itselläni synnytys niin traumaattinen kokemus, etten voi edes kuvitella toisen lapsen hankitaa.
Mielestäni synnytyksiä vähätellään usein. Naisten pitäisi ottaa suurempi kunnia tekemästään työstä.
Kommentit (187)
Minulle synnytykset olivat elämän huippukohtia ja voimauttavia kokemuksia, vaikka kipuakin oli. Aikamoisen loukkaavaa, että joku väittää minun "vähättelevän kokemaani". Tällaisista kommentoista voi loukkaantua ihan samalla lailla kuin ap toisenlaisista..
Parempi olla keskustelematta, jos ei kestä keskustelua.
AP
Minulla oli normaali, helpohko synnytys ja nopea toipuminen, mutta olen silti sitä mieltä että synnytyksestä pitäisi saada mitali ; )
Ei se ole mikään pikkujuttu. Voi kuvitella, mitä etuja synnyttämisestä saisi kaikilla elämänaloilla, jos miehet synnyttäisivät naisten sijaan.
Niimpä. Kyllä tässä nyt on taustalla, että naiset vähättelevät kokemaansa.
Sinä koet että kukaan ei ymmärrä ja muut eivät osaa keskustella kanssasi asiasta jota et oikeastaan koskaan edes kertonut...?
Viesteistäsi päätellen sinä haluat määrätä mitä muut saavat ajatella tai mitä muiden olisi pitänyt kokea. synnytyksestä saa ilmeisesti sinusta puhua vaan jos se on ollut vaikae.
Voi sitä kätilö raukkaa joka sinua on joutunut auttamaan, sinulle ei näytä mikään kelpaavan, ei mikään ihme että kätilökin teki kaiken väärin.
Katso oikeasti sinne peiliin. Mieti miten sinä voisit olla loukkaamatta muita naisia, ehkä hekin suhtautuisivat sinuun myönteisemmin. Mieti miksi minulle käy näin, teenkö jotain väärin ja jkuinka korjaan asian. Yritä jankuttaa itsellesi että ongelmasi on omassa päässäsi, ei muiden. Sinä itse luot ongelmasi ja paisuttelet niitä, sitten syytät muita niistä. kannattaa kysyä siltä ammattiauttajaltasi minkälaisia ovat narsistit, vaikutat aivan sellaiselta.
Toivottavasti et saa lisää lapsia, ja tämänkään ei ole tarkoitus sinua loukata. vaikutat vaan sen verran "erikoiselta" tapaukselta että lastasi käy sääliksi ja kaikkia sinun kanssasi tekemisiin joutuvia.
Ei ihme että ei ole ystäviä joiden kanssa jutella jos noin käyttäytyy, häpeä!
En aio edellenkään katsoa sinne peiliin vaikka tuhat av-mammaa sitä pyytäisi. Sori.
Tää teksti by the way veti kyllä kaikelle pohjat! Että ihan pitäisi hävetä. LOL. Nyt menee tosiaan jo vähän överiksi, mutta naurattamaan ainakin rupesi :)
Tämä on jo liian ilkeä viesti jopa av-palstalle. Ei ole totta :O
Sinä koet että kukaan ei ymmärrä ja muut eivät osaa keskustella kanssasi asiasta jota et oikeastaan koskaan edes kertonut...?
Viesteistäsi päätellen sinä haluat määrätä mitä muut saavat ajatella tai mitä muiden olisi pitänyt kokea. synnytyksestä saa ilmeisesti sinusta puhua vaan jos se on ollut vaikae.
Voi sitä kätilö raukkaa joka sinua on joutunut auttamaan, sinulle ei näytä mikään kelpaavan, ei mikään ihme että kätilökin teki kaiken väärin.
Katso oikeasti sinne peiliin. Mieti miten sinä voisit olla loukkaamatta muita naisia, ehkä hekin suhtautuisivat sinuun myönteisemmin. Mieti miksi minulle käy näin, teenkö jotain väärin ja jkuinka korjaan asian. Yritä jankuttaa itsellesi että ongelmasi on omassa päässäsi, ei muiden. Sinä itse luot ongelmasi ja paisuttelet niitä, sitten syytät muita niistä. kannattaa kysyä siltä ammattiauttajaltasi minkälaisia ovat narsistit, vaikutat aivan sellaiselta.
Toivottavasti et saa lisää lapsia, ja tämänkään ei ole tarkoitus sinua loukata. vaikutat vaan sen verran "erikoiselta" tapaukselta että lastasi käy sääliksi ja kaikkia sinun kanssasi tekemisiin joutuvia.
ap saa puhua mitä lystää ja ap:tä pitää palvoa, kun kätilö hänellä oli paska ja aiheutti traumat ap:lle no vittu voi voi sanon minä
aihe ja juoni ei kai ihan ap:n suunnitelmien mukaan ole mennyt, mutta onhan tässä ap saanut purkaa tuntojaan haluamallaan tavalla ja tuonut itsestään esiin piirteitä, jotka tekevät hänestä sen mikä on. Saanut olla oma aito itsensä.
Tämä on jo liian ilkeä viesti jopa av-palstalle. Ei ole totta :O
heh! Kyllä se vain on totta. Enää en mieti, miten natsit on aikoinaan pässyt valtaan. Ilkeitä ihmisiä, jotka menee sekaisin joukkohurmiosta on olemassa
olisi saanut asiallisen keskustelun, jos olisi halunnut aloittaja niin tehdä...tai osannut...
olisi saanut asiallisen keskustelun, jos olisi halunnut aloittaja niin tehdä...tai osannut...
Tästäkin aiheesta? Onko asialliset keskustelut muka yleisiä tällä palstalla?
ovat käyttäytyneet täysin asiattomasti. Kaikkien pitää ottaa vastuu omasta tekstistään.
koske ap:takin?
Mistä ap oikeasti haluasi keskustelua ja millä lailla?
että synnytys ei ole nykyään millään lailla tabu. Taatusti se voi olla rankka ja traumaattinen kokemus (vaikka itselläni näin ei ole ollutkaan), mutta ainakin minun tuttavapiirissäni on synnytyskokemuksista puhuttu erittäin paljon, samoin perhekerhoissa, erilaisilla naisten keskustelupalstoilla jne. Ja tv:ssäkin on viime vuosina näytetty paljon synnytyksiä (erilaiset sairaalasarjat, jopa pelkästään synnytyksiin keskittyvät).
Mutta ihmiset kokevat asiat eri tavalla, ja paljon riippuu tietysti omasta elämänpiiristä.
on elämää, sitä ei voi koskaan täydellisesti hallita, eikä siitä voi mitenkään tehdä kaikille samanlaista. Se on oikeasti nykyään suurelle osalle naisista ongelma, siis se että ei voi suunnitella ja hallita sitä tilannetta. Se kertoo tästä ajasta ja asenteista aika paljon...
Ymmärrätkö, mitä sana tabu tarkoittaa? Minusta nykyään puhutaan paljonkin huonoista synnytyskokemuksista, minusta liikaakin. Se riippuu aika paljon itse naisesta, miten vakavasti hänet otetaan. Ei kukaan jaksa kuunnella ikuista narisijaa ja valittajaa, mutta aidosti tunteistaan puhuva saa kyllä varmasti empaattista ja ymmärtävää palautetta.
Kätilöä ei voi mitenkään syyttää tietämättä faktoja. Hän on voinut olla todella ammattitaitoinen ja pelastaa sekä sinut, että lapsen monilta ikäviltä seurauksilta. En ikinä lähtisi syyttämään kätilöä tietämättä synnytyksestäsi yhtään mitään. Tottakai myös kätilöt ovat yksilöitä, mutta koska lähes kaikki naiset synnyttävät, on asiakkaidenkin kirjo ymmärrettävästi laaja. Tähän asiaan emme tule saamaan tällä palstalla vastausta. Ainoa tapa on käydä synnytys läpi esim. pelkopolilla.
Oma luonne, persoona ja historia vaikuttavat oikeasti merkittävästi myös synnytyskokemukseen. On oikeasti ihmisiä, jotka selviytyvät henkisesti hyvin traumaattisestakin kokemuksesta ja sitten on sellaisia, jotka traumatisoituvat aivan normaalista synnytyksestä. Miten me voidaan tietää sun tapauksesta yhtään mitään? Ei se kätilö siellä sairaalassa pysty sun koko elämänhistoriaa muuttamaan yhden, ennalta arvaamattoman synnytyksen aikana. Siksi sinua on tässäkin ketjussa aivan oikein neuvotto ammattilaisen puheille. Miten olet voinut siitä neuvosta loukkaantua? En ymmärrä.
Itsekin olen kokenut elämässä paljon traumaattisia kokemuksia, synnytykset lukeutuvat minulla niihin elämän ehdottomasti parhaimpiin. Ja olen siitä todella kiitollinen. Synnyttäisin milloin vaan uudestaan ja olen vähän kateellinen raskaana oleville... Mutta lapset ovat paljon muutakin, kuin vauvahuumaa, joten ihan vaan sen mahtavan synnytyskokemuksen takia en voi loputonta määrää lapsia saada. Ja minäkin pelkään, että ensi kerralla jokin voi mennä pieleen. En pelkää kipua, vaan vauvan terveyden puolesta. Ja en vaihtaisi miehen kanssa osia ikimaailmassa, minusta olen etuoikeutettu, kun pystyn olemaan raskaana, saan kokea synnytyksen ja osaan imettää lastani. Minä traumatisoituisin, jos en saisi kokea näitä.
Tarkoitus ei ollut vähätellä sun kokemusta, mutta sinunkin tulee hyväksyä, että monilla on aivan päinvastainen kokemus, kuin sinulla. Jos haluat oikeasti selvitellä traumaasi, niin saat siihen varmasti apua. Jos vaan haluat kauhistella kohtaloasi, niin sekin onnistuu, mutta sitten et voi odottaa empaattista ymmärrystä muilta. Tyylisi ja viestisi ovat aika hyökkääviä ja provosoivia, lisäksi loukkaannut lähes mistä vaan, etkä tunnista asiallisia viestejä. Siksi tämä palstailu ei oikeasti auta sinua mitenkään.
ei toivonut, että joku vastaajista ei saisi enää lapsia eikä ilkkunut sillä, että vastaajilla olisi ystäviä. Ap:n teksti oli hyvinkin asiallista verrattuna muihin. Aloitusviesti teki kunniaa naisille, mutta tämä jäi suurimmalta osalta huomaamatta.
koske ap:takin?
Mistä ap oikeasti haluasi keskustelua ja millä lailla?
Eka synnytys ei ollut kovin upea kokemus, en tiennyt mitä oli tulossa jne. Kesti kauan ja olin kipeä. Mutta palkinnoksi sain joka tapauksessa sen ihanan vauvan.
Toka synnytyskään ei ollut upea, ei lainkaan, synnytin kuolleen vauvan. Synnytys itsessään oli paaaljon helpompi ja nopeampi kuin eka, mutta lopputulos liian surullinen.
Kolmas synnytys meni ihan nappiin. Heti supistusten alettua tiesin että nyt se on menoa, sopivasti ehdimme sairaalaan ja synnytyssaliin, sopivasti sain spinaalipuudutuksen, osasin ponnistaakin kun oli jo kokemusta jne. Ja synnytin uutta elämää, sain syliini ihanan ihanan elävän terveen vauvan. Toivuin nopeasti, imetys lähti käyntiin jne. Tää viimeinen synnytys oli niin hieno kokemus että sen haluaisin kokea uudelleen vaikka heti. En tosin uutta vauvaa halua (vielä), mutta synnyttämistä on jo ikävä. :D
siitä puhutaan ja siitä saa tietoa. Se, että kuinka paljon se yllättää johtuu jokaisesta itsestään ja on yksilöllistä. Synnytystä ei voi määrätä tai ohjata niinkuin olemme tottuneet asioita ohjaamaan muuten, se on kai se mikä siinä yllättää. Mutta se on luonnollista ja sitä tapahtuu kokoajan ja eteinpäin elämä menee.
"Mielestäni synnytyksiä vähätellään usein. Naisten pitäisi ottaa suurempi kunnia tekemästään työstä."
"Aloitusviesti teki kunniaa naisille"...no muut tekstit ei sitten tehneetkään...
Toiset tosiaan eivät saa vauvaansa pitää, vaan se viedään heiltä:(
ja ap jaksaa narista siitä kun synnytys sattui?
Kyllä on maailma epäoikeudenmukainen paikka. Natseihin vertaaminen on sitten muuten kunnianloukkaus, kannattaa olla varovainen kun tuollaisia heittelee jos mieli on pahoitunut.
olen silti samaa mieltä, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä miksi sinulle ollaan hieman ilkeitä..Vaikutat oikeasti narsistilta.
Siihenkin voi saada apua, on vaan ensin tunnustettava itselleen että sitä apua tarvitsee.
Nämä viestit on mennyt niin asiattomiksi, että en kyllä enää edes vaivaudu vastaamaan.
Hyvää elämää kaikille!
Sinä sen sijaan et pysy aiheessa, vaan olet keskittynyt loukkaamaan ap:ta. Tuo kiusaaminen aloitettiin jo viestiketjun alkupäässä, joten en ihmettele että ap:sta tuntuu pahalta. Tuskin hän loukkaantui positiivisista synnytyskokemuksista, vaan siitä että niiden kirjoittajat vähättelivät ap:n synnytyksen rankkuutta, vaikka eivät tiedä siitä mitään.