Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?

Vierailija
11.01.2011 |

Miksi se on muka niin väärin???

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire ..

Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.

Meillä on 1v 4kk poika ja KYLLÄ imetän häntä edelleen.Valehtelisin jos väittäisin nauttivani imetyksestä.itse olisin jo valmis lopettamaan mutta lapseni EI.

Ainoa minkä imetyksen kohdalla voi sanoa olevan ihanaa on se että näkee että oma lapsi tykkää ja läheisyys :) mutta siitä sinä pässi et varmaan mitään tiedäkään.

Itse en rintaa tarjoa vaan lapsi ITSE saa rintaa halutessaan.

Syö jo kaikkea muuta ns normaalia ruokaa ja KYLLÄ osaa juoda sekä nokkamukista itse että lasista juotettuna mutta miksi en saisi häntä tässä ohella imettää?? Miksi aiheuttaa traumoja lapselle joka ei vielä ole valmis irtautumaan tissistä.

Meillä poika haluaa tissille ennen nukkumaanmenoa ja ruokailun jälkeen ns jälkkärihörpyt :D

Kolmea aikaisempaa lastani en ole pystynyt imettämään laisinkaan eri syistä joten en todellakaan aio lopettaa imetystä ennen kahden vuoden ikää ellei poika sitten itse lopeta aiemmin.

ja myönnän kyllä että imetyksestä en nauti mutta on se aika ihanaa kun pika iltaisin siihen rinnalle käpertyy ja sitten nyplää käsillään paitani helmaa ja nukahtaa siihen :) näkee että tuntee olonsa turvalliseksi.

Niin ja meill'ä käveltiin jo 7 kk iässä

Itsekin olen ihmetellyt taasen sitä että kun aiemmilla lapsillamme on ollut tuttipullo jopa 2,5 v ikään saakka ja n 3v ikään asti yöpullo niin sitä ei ole kommentoitu tai ihmetelty mitenkään mutta nyt kun imetän niin voi luoja .siitä eteenpäin kun poika 6kk täytti niin olen saanut kuulla vaan ihmettelyä ja valituksia

ja muistakaa tämä IMETYKSESSÄ EI HITTOSOIKOON OLE M-I-T-Ä-Ä-N SEKSUAALISTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
102/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen tehköön omalla tavallaan. Mun mielestä paaaaaaljon kummallisempaa on, jos ei halua imettää lainkaan (vaikka pystyisi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo luulisi äidin tajuavan että siinä menee raja, kun lapsi itse kävelee paikalle ja pyytää imetystä. Tehdäänkö tiellä kaikki mitä 1-vuotias taapero haluaa tehdä. Sairasta touhua!

Mitä sairasta voi olla oman lapsen imetyksessä?

Olen imettänyt kaksi lasta 2-vuotiaiksi, nuorin on nyt 1 v 1kk ja imetän häntäkin 2-vuotiaaksi paitsi jos hän itse menettää kiinnostuksensa sitä ennen. Ja esim keskimmäiseni käveli 9 kk:n iässä ja puhui todella paljon jo tasan vuoden iässä, että aikaisin olisi imettäminen "sairaaksi touhuksi" muuttunut...

Vierailija
104/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaveri rupesi kertomaan miten hän imetti vielä 4-vuotiastakin (nuorin lapsi siis, ei imettänyt samalla uutta vauvaa)

Minusta tuo oli jo aika friikkiä

Vierailija
105/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täällä näkee miten luonnosta vieraantuneita jotkut ovat. Oikeasti haluaisin löytää imetyksestä tutkittua tietoa, joten sitä etsimään...

Vierailija
106/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten moni mieltää sen, jos äiti nauttii imetyksestä, jotenkin seksuaalisesti. Itse imetin lastani lähes kaksivuotiaaksi, ja voin ihan rehellisesti myöntää, että imetyshetket olivat minusta usein ihania ja rentouttavia ja nautin niistä, mutta en minä mitään seksuaalista mielihyvää siitä saanut. Onhan fyysisiä nautintoja olemassa muunlaisiakin, kuin seksuaalinen mielihyvä: eihän esim. hyvästä ruoasta, liikunnasta, hieronnasta, saunomisesta tms. tuleva mielihyvän tunne ole seksuaalista. Väite, että äiti saisi jotain seksuaalisia kiksejä imettämisestä on ihan yhtä typerä, kuin väittäisi, että äiti pitää lastaan sylissä tai halaa tätä saadakseen seksuaalista nautintoa.

Vierailija
107/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehmänmaidossako siis on ravitsemuksellisesti enemmän järkeä ihmisvauvalle kuin oman äidin maidossa? Kyllä ne nisäkkäät yleensä oman lajinsa sa maitoa juovat, vai kuinka?

Kuulkaa ei ne lääkäritkään välttämättä kaikkea tiedä tai ymmärrä, ihmisiä hekin ovat kaikkine omine kokemuksineen, käsityksineen ja uskomuksineen.

Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien.

Vierailija
108/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kaikenlisäksi öisin! Joo, tiedän todellakin, että tuon ikäinen ei tarvitse mitään yömaitoa, vielä vaan en ole saanut yötissistä vierotettua ja 1-2 herätystä yössä on vielä ihan ok.

Alun imetysvaikeuksien jälkeen olen ihan ihmeissäni, että olen imettänyt lasta yli vuoden. 6 kk ikäisenä tyttö rupesi jo "hylkimään" rintaa ja ajattelin että siihen loppui imetys. Tuosta puolestavuodesta eteenpäin päivisin juotiin vain tuttipullosta, äidin tissi ei millään kelvannut ja näin on menty nyt puoli vuotta. Tyttö saa tissiä 1-2 kertaa vuorokaudessa... tarkoitus olisi ennen kuin toinen oppii kävelemään vierottaa lapsi yösyötöistäja lopettaa imetys ( ja joo, joka kerta sain neuvolasta myös saarnaa tuosta yöruokinnasta, enää en ole viitsinyt edes kertoa että imetän öisin )... Mutta että näin, meitä on moneen junaan ja kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
109/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire ..

Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.

vaan inhosin. Imetin silti 1v 2kk. Koska oli lapselleni tärkeää. Nyt kuopuksen kanssa en inhoa, mutta haluaisin jo lopettaa (on 1v) en vain tiedä miten käytännössä onnistuu, kun napero on jatkuvasti kipeänä ja kovasti tissin perään.

Vierailija
110/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuottaa hyvää oloa,ja psyykkisesti vaikuttaa positiivisesti ajatukseen,kun imetys loppuu,äidit jää ns tyhjän päälle ja kokevat luopumisen tuskaan,kun joudutaan lopettaa.

Täysimettää voi puolvuotiaaksi,jonka jälkeen voi ottaa kiinteät käyttöön ja jatkaa osittain imetystä jos maitoa vaan sallii tuleman.

Mun mielestä lasta on hienoa jos täysimettää vuoden ikäiseksi,sen jälkeen lapsi ei tarvii äidinmaitoa vaan tavallista maitoa,kun kerran syö jo normaalia ruokaan.

Mun mielestä on kuvottavaa jos joku imettää isoa lasta, siis hyi saatana,kauhee näky,imetyksellä haetaan vaan äidin mielihyvän tunnetta,kun äiti saa nautintoa,niin ei muista väliä, yleensä imettävillä äideillä onkin tissit kun patalaput,roikkuu ja riippuu,senpä takia miehet kaikkoaakin parempien naisien perää, kun kuka kiinnostuu lehmänutareista,kun kiinteääkin on saatavilla,tämä oli fakta ja kateelliset av mammat täällä sit kitisee kun mies meni aj petti,noh kannattaa ekana miettiä missä vika,ei aina ole miehn vika kun pettää.

Vierailija
111/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan on syntymästään saakka pyytänyt rintaa, pyytämisen muoto vain muuttuu kehityksen mukaan.

Logiikkaasi noudatellen: jos imettää 1-vuotiasta hänen pyynnöstään, tehdään kaikki, mitä 1-vuotias haluaa? Samalla logiikalla: eikö teillä tehdä/tehty ikinä mitään, mitä 1-vuotias taapero haluaa/halusi? Sairasta touhua?

Joo luulisi äidin tajuavan että siinä menee raja, kun lapsi itse kävelee paikalle ja pyytää imetystä. Tehdäänkö tiellä kaikki mitä 1-vuotias taapero haluaa tehdä. Sairasta touhua!

Vierailija
112/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetystä outona. En siis nyt puhu päivälleen enkä edes kuukauden päälle, mutta jos lapsi tosiaan taapertaa syliin ja osaa kaivaa sen tissin itse esiin, niin siinä vaiheessa se alkaa olla aika vastenmielistä.

Ja meilläkään ei ole kaksi nuorimmaista huolineet tuttia eikä tuttipulloa, imetys on heidän kohdallaan loppunut n. 9-10 kk iässä pikkuhiljaa,

En kyllä oikeastaan ymmärrä mihin yli 1-vuotias tarvitsisi edes tuttia tai tuttipulloa.

Esikoisemme kyllä söi tuttia, mutta siitäkin vieroitimme reilusti ennen 1½-vuoden ikää. Imemisen tarve alkaa vähentyä ½-vuoden iässä, ei kai kukaan parivuotias tarvitse imetystä imemisen tarpeen tyydyttämiseen?

Vierailija
113/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka WHO muuta suosittelisikin. Varsinkaan jos tämä tissittely tapahtuu yöllä, maito on niin sokerista että hampaille saa heittää hallelujat. Suomessa ei kukaan kuole nälkään, joten siksi imetystä ei tarvitse jatkaa yli yhden vuoden. Henk.koht takaraja menee siinä, kun lapsi osaa jotenkuten sanallisesti ilmaista "anna tissiä"!

Meidän tyttö alkoi osoittaa mun tissiä ja sanoa "issi" 8 kk iässä, aina kun halusi tissiä :) Että silloin olisi varmaan pitänyt lopettaa imetys, 8kk iässä?

Vierailija
114/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että AV:n lahjakkaiden lasten kerho taas kerran kokoontuu :)

7-8 kk ikäiset sanovat anna tissiä äiti tai ainakin jotain sinne päin ja kävelevät 8-9 kk iässä.

Hienoa!

Vierailija
115/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin tarpeetontakaan. Joskus imettäminen voi olla todella tarpeellista esim. allergioiden takia tms. Ja neuvolassa kyllä kannustetaan imettämään pitempään, ihan sinne kaksi vuotiaaksi asti! Itselläni kaksi lasta joita olen imettänyt molempia lähes kaksi vuotiaaksi, en tosin julkisilla paikoilla. Mulle ainakin tytön 2-v lääkärineuvolassa sanoin lääkäri, että imetys on hyväksi lapselle kaksivuotiaaksi asti...

"WHO:n ja Unicefin suositus imetyksen kestoksi on vähintään kahteen vuoteen asti, ja jos se äidille ja lapselle sopii, mielellään pidempäänkin. Usein luullan, että tämä koskee vain kehitysmaita, joissa ravitsemustilanne ilman imetystä voi olla kehno ja hygienia huono. Mutta myös monet hyvinvointivaltiot ovat ottaneet kahden vuoden imetystavoitteen omakseen, ja joitakin tutkimuksia pidemmän imetyksen eduista on jo olemassa.

Ravitsemuksellisesti maito toisen vuoden aikana on aivan samanlaista kuin aiemminkin. Mikroskooppi on siis varmistanut, että maito ei missään vaiheessa (esimerkiksi puolen vuoden tai yhden vuoden iässä) muutu "sokerivedeksi" tai "vähärasvaiseksi, ei enää täyttäväksi". Yhdestä kahteen vuoteen ikäinen lapsi saa puolesta litrasta rintamaitoa (mihin tarvitaan kaksi tai kolme kunnon imetystä) 95 % päivän C-vitamiinin tarpeesta, 45 % A-vitamiinin tarpeesta, 38 % proteiinin tarpeesta ja 31 % energiantarpeesta. Maito on edelleen imeytymisen ja ravintoaineiden hyväksikäytön kannalta ylivoimaista ravintoa, ja esimerkiksi ankaran vatsataudin aikana imetetty lapsi joutuu sairaalaan paljon epätodennäköisemmin kuin ei-imetetty.

Muutama tutkimus on tehty myös äidinmaidon sairauksia lievittävästä ja ehkäisevästä vaikutuksesta ja pitkästä imetyksestä, ja näyttää siltä, että mm vasta-ainevaikutus jatkuu aivan samoin kuin ravitsevuuskin niin pitkään kuin imetystä riittää. Maito sisältää sairauksien vasta-aineita sitä suurempina pitoisuuksina, mitä vanhempi lapsi on ja mitä harvemmin hän maitoa nauttii. Näin hyvinkin vanha, jo vieroittuva lapsi, saa edelleen äidin maidon kautta vastustuskykyä sairauksille.

Paitsi vauvalle, tutkimus on todennut terveydellistä hyötyä imetyksestä olevan myös imettävälle äidille. Imetys auttaa ehkäisemään mm. munasarja-, kohtu-, kohdunkaulan ja rintasyöpää. Ainakin joidenkin syöpien kohdalla parhaaseen ehkäisevään vaikutukseen tarvitaan useamman vuoden imetyshistoria."

Lainaus Imetyksen tuki ry

Vierailija
116/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä imetystä ei tosiaan voida jatkaa kotona pitempään mutta tutti on vielä 2-vuotiaalla suussa?! Kannattaa imettää jos vaan jaksaa ja haluaa, mielellään tietenkin kotona ja sellasissa paikoissa josta tuosta imetyksestä ei saa huonoa palautetta. Eihän tuosta taaperoimetyksestä tarvi huudella...

Suosittelisin kuitenkin jättämään myös sen tutin kotiin julkisilta paikoilta, mammat isoon ääneen ihmettelee miten joku viittii imettää lasta joka osaa jo kävellä, omalla taaperolla tutti suussa. Tutin käytöstähän on haittaakin...

Vierailija
117/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuottaa hyvää oloa,ja psyykkisesti vaikuttaa positiivisesti ajatukseen,kun imetys loppuu,äidit jää ns tyhjän päälle ja kokevat luopumisen tuskaan,kun joudutaan lopettaa.

Täysimettää voi puolvuotiaaksi,jonka jälkeen voi ottaa kiinteät käyttöön ja jatkaa osittain imetystä jos maitoa vaan sallii tuleman.

WHO:n asiantuntijoiden laatima suositus on 2 vuotta, ja se koskee länsimaita, kehitysmaissa suositellaan jopa pitempää imetystä. Onko sinulla suurempi asiantuntijuus? Miksi sinua pitäisi uskoa, ei WHO:ta?

Mun mielestä lasta on hienoa jos täysimettää vuoden ikäiseksi,sen jälkeen lapsi ei tarvii äidinmaitoa vaan tavallista maitoa,kun kerran syö jo normaalia ruokaan.

Täysimetystä vuoden ikään ei kyllä suositella missään. Tavallinen maito ei sovi kaikille. Esimerkiksi maitoallergiselle lapselle, jonka allergia on hiipumassa, voi olla suositeltavaa altistua 1-vuotiaanakin lehmänmaidolle äidinmaidon välityksellä.

Mun mielestä on kuvottavaa jos joku imettää isoa lasta, siis hyi saatana,kauhee näky,imetyksellä haetaan vaan äidin mielihyvän tunnetta,kun äiti saa nautintoa,niin ei muista väliä,

Äidit siis väkivalloin pakottavat taaperon rinnalle? Taapero on siinä vastoin tahtoaan? Kuinka usein oleskelet paikoissa, joissa taaperoita imetetään? Etkö itse tunne mielihyvää siitä, että omalla lapsellasi on hyvä ja rauhallinen olo? Vai viittaatko mielihyvällä ja nautinnolla tässä johonkin perversioon? Kun imetyksestä puhutaan, perversiot ovat niitä ajattelevien päässä, ei imetyksessä.

yleensä imettävillä äideillä onkin tissit kun patalaput,roikkuu ja riippuu,senpä takia miehet kaikkoaakin parempien naisien perää, kun kuka kiinnostuu lehmänutareista,kun kiinteääkin on saatavilla,tämä oli fakta ja kateelliset av mammat täällä sit kitisee kun mies meni aj petti,noh kannattaa ekana miettiä missä vika,ei aina ole miehn vika kun pettää.

Kamala yleistys. Päinvastoin olen kuullut paheksuttavan sitä, että jotkut muka imettävät pitkään, kun silloin rinnat ovat isot ja vasta vieroittamisen jälkeen niistä häviää täyteläisyys ja ne muuttuvat patalapuiksi. Kumpaakaan ei varmaan suurin osa imettävistä äideistä hirveästi pohdi tai pelkää. Suurimmalla osalla rintojen elastisuus kärsii jo raskausaikaisten hormonaalisten muutosten seurauksena, joten jo ennen raskaaksi tulemista on syytä miettiä, ovatko tissit kuitenkin tärkeämmät kuin se vauva.

Luultavasti suurin osa älykkäistä naisista valitsee kumppanin, jonka arvomaailma ja mieltymykset ovat sellaiset, joihin ei vähempää voi vaikuttaa rintojen muutokset raskauden, imetyksen tai vaikkapa sairauksien seuraukset.

Vierailija
118/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeetonta vain. Itsestäni on outoa jos äiti on se joka vängällä haluaa jatkaa imettämistä vaikka lapsi ei enää haluaisikaan eikä saisi siitä vastaavaa hyötyä ikänsä puolesta. Silloin mietin mitä tarvetta äiti tyydyttää, sillä äitiyshän on niin paljon muutakin. Tässäkään tapauksessa en kuitenkaan ihmettelisi ääneen.

Vierailija
119/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"WHO:n ja Unicefin suositus imetyksen kestoksi on vähintään kahteen vuoteen asti, ja jos se äidille ja lapselle sopii, mielellään pidempäänkin. Usein luullan, että tämä koskee vain kehitysmaita, joissa ravitsemustilanne ilman imetystä voi olla kehno ja hygienia huono. Mutta myös monet hyvinvointivaltiot ovat ottaneet kahden vuoden imetystavoitteen omakseen, ja joitakin tutkimuksia pidemmän imetyksen eduista on jo olemassa."

Suositus on voimassa myös muuallakin kun kehitysmaissa!

THL: Imetyssuositus ei toteudu

Julkaistu 24.02.2010 13.51

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suomalaisia vauvoja imetetään suosituksia lyhemmän ajan ja heille aletaan tarjoamaan kiinteää ravintoa suosituksia aikaisemmin.

"THL on tutkinut yliopistollisten lastenklinikoiden ja muiden laitosten kanssa yhteensä 6000 vuosina 1996-2004 syntynyttä lasta. THL:n mukaan tutkimuksiin osallistuneita vauvoja imetettiin keskimäärin 6 kuukautta, josta täysimetystä oli 1,4 kuukautta. Kiinteitä lisäruokia tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin kolmen ja puolen kuukauden ikäisinä."

En koko tekstiä tuonut, mutta tuon alun

Vierailija
120/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeetonta vain. Itsestäni on outoa jos äiti on se joka vängällä haluaa jatkaa imettämistä vaikka lapsi ei enää haluaisikaan eikä saisi siitä vastaavaa hyötyä ikänsä puolesta. Silloin mietin mitä tarvetta äiti tyydyttää, sillä äitiyshän on niin paljon muutakin. Tässäkään tapauksessa en kuitenkaan ihmettelisi ääneen.

En ole ikinä kuullut saati nähnyt, että kukaan äiti jatkaisi imetystä vaikka lapsi ei itse haluaisi. Miten se käytännössä menee? "Tules tissille, Petteri!" "Ei ei en halua!!" "Nyt hiljaa ja syöt"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä