Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?
Kommentit (152)
kuin että AV:n lahjakkaiden lasten kerho taas kerran kokoontuu :)
7-8 kk ikäiset sanovat anna tissiä äiti tai ainakin jotain sinne päin ja kävelevät 8-9 kk iässä.
Hienoa!
Anteeksi kamalasti, että keskimmäinen lapsistamme käveli 9kk:n iässä. Ja se peevelin penska puhuikin alle vuoden vanhana! Anteeksi myös, että esikoisemme (joka käveli vasta 1v 1kk) puhui alle vuoden iässä useita kymmeniä sanoja.
Onneksesi kolmas taaperomme on jo 1v 1kk eikä vielä kävele ilman tukea eikä edes sano kuin "äiti", "ei" ja "aito" ("maito"). Ikävä pettymys tietty sulle, että sillä "aidolla" hän tarkoittaa juuri rintamaitoa... Ja juu, imetän häntä yhä!
kuin että AV:n lahjakkaiden lasten kerho taas kerran kokoontuu :)
7-8 kk ikäiset sanovat anna tissiä äiti tai ainakin jotain sinne päin ja kävelevät 8-9 kk iässä.
Hienoa!
ekan sanan sanoi 9kk. ei ollut tissi, mutta miksi ei olis voinut olla? Ja tiedn lapsia jotka on oppineet kävelemään aiemminkin, oli sitten imetetty tai ei.
"väärin" voi olla, sitä pidempään imettäminen on kyllä mielestäni "outoa" vaikka onhan niin että vaikea arvostella asiaa josta ei itse mitään tiedä.
Kyllä imetys parhaimmillaan on nautinnollista äidille ja vauvalle, katsokaahan esim. yli 6 kk ikäisiä lapsia / vauvoja rinnalla, kyllä ne kehvelit aikalailla nauttii hommasta ;) . Varpaatkin oikenee ja maiskutus kuuluu, mikäs siinä on äidin ollessa kun lapsi on niin onnellinen =) Eikä minusta se äidillekään ikävä tunne ollut, päin vastoin, ainakin jos oli pidempi väli edellisestä imetyksestä, niin oli todella helpottavaa päästä ruokkimaan vauvaa!
Imetyksen lopettaminen ideaalitilanteessa tapahtuu mielestäni vauvaa / lasta kuunnellen, hitaasti ja HUOM reilusti ennen kuin rinnalle on tulossa pikkusisarus. Vauva voi menettää kiinnostuksen rintaruokailuun jo niinkin aikaisin kuin 6 - 8 kkden iässä kun oppii istumaan pöydässä, tai sitten hän voi vielä 1,5 vuotiaana kovasti tarvita esim. iltatissittelyä.
Kun lapsi kasvaa hän mielestäni oppii tajuamaan että imetys on rauhoittumista ja läheisyyttä antava hetki, eli ei esim. kysy rintaa kahvilassa, tai jos kysyykin tyytyy vastaukseen että kotona saa äidinmaitoa, täällä juodaan mukista. Jos taapero haluaa rintaa "julkisella" paikalla hän on luultavasti väsynyt / kipeä / pahoilla mielin ja ehkä kotiin suuntaaminen olisi silloin muutenkin hyvä asia =)
Itse olen imettänyt kahta lasta ekaa 11 kuukautta ja toista himpun päälle vuoden. Kivaa oli!
jotka ei osaa kieltää mitään,
Samat mammat selittää, että lapsi ei nuku yöllä (ei nuku kun sitä on imetetty koko yö ja ´vauva on käyttänyt äitiä tuttinaan)
Ollaan uupuneita ja väsyneitä ja perheen marttyyreita ja kuvitellaan, että miehen tehtävä on palvella äitimadonnaa, joka imettää. Siis IMETTÄÄ.
Olen nähnyt niin monta taaperoimettäjää, että tiedän heidän olevan fanaatikoita, joilla on ongelmia itsetuntonsa kanssa. Imetys on se juttu, millä he kokevat olevansa tärkeitä.
Monesti kiinnostus lapseen lopahtaa siinä vaiheessa kun imetys lopulta lopetetaan. Lapsella ei ole enää mitään merkitystä. Se on tehtävänsä täyttänyt.
jotka ei osaa kieltää mitään,
Samat mammat selittää, että lapsi ei nuku yöllä (ei nuku kun sitä on imetetty koko yö ja ´vauva on käyttänyt äitiä tuttinaan)
Ollaan uupuneita ja väsyneitä ja perheen marttyyreita ja kuvitellaan, että miehen tehtävä on palvella äitimadonnaa, joka imettää. Siis IMETTÄÄ.
Olen nähnyt niin monta taaperoimettäjää, että tiedän heidän olevan fanaatikoita, joilla on ongelmia itsetuntonsa kanssa. Imetys on se juttu, millä he kokevat olevansa tärkeitä.
Monesti kiinnostus lapseen lopahtaa siinä vaiheessa kun imetys lopulta lopetetaan. Lapsella ei ole enää mitään merkitystä. Se on tehtävänsä täyttänyt.
Siksikö, kun se on sinun mielestäsi tarpeetonta? Ja tuo, että taaperoimettäjälle lapsen ainoa tehtävä äidin näkökulmasta olisi käydä rinnalla, on ihan älytön.
että näyttää ällöttävältä.
Vaikka kuinka yritätte väittää vastaan niin sille te ette voi mitään, että näytätte ällöttäviltä kun lapsenna kaivaa sen tissinne esiin kaikkien näkösillä.
Vaikkei se nyt kellekään kuulu. Mutta imetyksessä ei ole mitään pahaa, päinvastoin! Se on tärkeää. Äidinmaidossa on todella paljon ravintoarvoa sen 6kk iän jälkeenkin, ja muutakin arvoa, lähinnä psyykkistä (sekä lapsen ja äidin kannalta). Sitä eivät kaikki halua myöntää. Luin kerran eräästä harvinaista syöpää sairastavasta miehestä, joka pysyi hengissä nauttimalla kerran viikossa äidinmaitoa. Googlatkaa, jos haluatte löytää lisää infoa.
kolme muksua ja toivottavasti menee vielä neljäskin.
Vaikka teitä kuinka ällöttää.
Aika jännä miten monet saavat käännettyä pitkään imettämisen huonoksi äitiydeksi. Perinteinen äitimyyttihän on että hyvä äiti imettää.
Mun veikkaus on että tässä ketjussa ne jotka haukkuvat pervoiksi väkisinimettäjiksi yli vuoden ikäistä imettävät äidit, on ollut itsellä ongelmia imetyksen kanssa ja ovat kokeneet siitä huono äiti syndroomaa. Tuo potutus onkin sitten helppo purkaa niihin joilla imetys sujuu.
Kertokaa muuten miten ihmeessä lasta imetetään väkisin? Imetys ei nimittäin mun kokemusten mukaan onnistu ollenkaan, jos lapsi ei sitä halua. o_O
mutta kun nyt kysyit, niin oudon näköistä se on kun isoa lasta imettää.
on ihan yhtä turha ihmetellä sitä, että joku taaperoimettää kuin sitä, että joku antaa lapsilleen korviketta. Kulunut ja väsynyt aihe, ei jaksa muiden jutut kiinnostaa niin paljon...
Ei taaperon imettäminen väärin ole, eikä iljettävää, mutta meillä on ongelmana se, että lapsi on aina syönyt huonosti muuta ruokaa. Nyt 1v 9kk ja on joskus koko päivän syömättä. :'((( Tissi kyllä kelpaa öin ja päivin. En ole onnistunut vieroituksessa, kukaan ei kestä sitä huutoa kun töissäkin pitää jaksaa käydä eli tarvii saada nukkua... Tarhassa lapsi on ollut jo pian vuoden ja sielläkin syö usein aika huonosti. Kyllä monet kattoo pahasti kun imetän näin "isoa" lasta mutta se on niiden tuijottajien ongelma!
En nyt ihan silti kouluikäsen imetystä ymmärrä mistä joku kertoi. :D
Miksi ihmeessä sitä ei haluaisi antaa lapselleen pitkään?
Voi teitä raukkoja, jotka taaperoimetystä haukutte. Vähät välitätte WHO:n suosituksistakin, mutta inhotus taitaakin johtua siitä, että itse ette pystyneet/halunneet imettää kuin kuukauden tai pari.
JOs ei olisi kateutta pelissä, ei asia olisi niin valtava asia teille:)
Minua ällöttää lähinnä se, että siinä mennään enemmän äidin tarpeiden mukaan. Hyi. Äiti tykkää kun lapsi imeskelee tissiä. Kuvottavaa. Lapsi ei enää äidinmaitoa TARVITSE. Alle 1v imetys on tärkeää, siitä eteenpäin tarpeetonta Suomessa.
Ei tsiisus. Sä olet perverssi. Imetyksessä ei todellakaan ole kyse siitä että äiti nauttii tissinsä imemimestä! o_O Meidän tapauksessa minä olisin ollut valmis lopettamaan yhden vuoden iässä, mutta lapsi ei. Se oli hänelle tosi tärkeä juttu. Hän ei myöskään alkuun hyväksynyt muita maitoja mukista/pullosta/mistään. Sen vuoksi jatkettiin muun ruuan ohella 1 v 9 kk ikään asti, jolloin vieroitus kävi helposti. Lapset ovat tässäkin asiassa yksilöllisiä.
Enkä julkisesti jaksa vielä tämän ikäisten imettämistä kovin paheksuakaan, mutta siitä lasten/äidin tarpeiden vastakkainasettulusta imettämisessä toteaisin, että ei lapsen kaikkea tarvitse päättää. Meillä ainakin niin pullosta kuin tutistakin on kaikki lapset tarvinnut vierottaa. Kyllä pienet lapset kokevat nämä tosiasiassa tarpeettomat tutut asiat kovinkin "tärkeiksi", vaikka eivät niitä todella enää tarvitsekkaan.
Mutta ap imetä ihan rauhassa niin kauan kuin itse halua. Siitä olen vilpittömästi pahoillani, että olen itse niin suppeamielinen, että vuoden päästä voin katsoa jo sinuakin ihmetellen.
Mutta silti koen myötähäpeää kun meille tulee kylään mamma, jonka lapsi huutaa olkkarista, että "äitee, anna tissiä" ja juoksee kahvipöytään nostelemaan äitinsä paitaa.
Aika jännä miten monet saavat käännettyä pitkään imettämisen huonoksi äitiydeksi. Perinteinen äitimyyttihän on että hyvä äiti imettää.
Mun veikkaus on että tässä ketjussa ne jotka haukkuvat pervoiksi väkisinimettäjiksi yli vuoden ikäistä imettävät äidit, on ollut itsellä ongelmia imetyksen kanssa ja ovat kokeneet siitä huono äiti syndroomaa. Tuo potutus onkin sitten helppo purkaa niihin joilla imetys sujuu.
Kertokaa muuten miten ihmeessä lasta imetetään väkisin? Imetys ei nimittäin mun kokemusten mukaan onnistu ollenkaan, jos lapsi ei sitä halua. o_O
kun jotkut ällöää ja ihmettelee luonnollista asiaa tai väittävät äidin olevan koukussa siihen, että taapero on tississä kiinni. Joopa joo. Jokainen omalla tavallaan ja annetaan toisten olla. Vaikka mun on kyllä hiukan vaikea ymmärtää näitä "maito loppui" -juttuja tai "kuinka rintaruokinta sitoo liikaa äitiä".
Ekaa imetin neuvolan ohjeita pilkulleen kuunnellen ja tähtäsin lopetuksen yhteen vuoteen, tokaa jatkoin pari kuukautta pitempään ja tämän kolmannen kanssa olen mennyt niinkuin luontevalta tuntuu. Yhden vuoden jälkeen imetys on ollut yhä yksityisempää, koska en jaksa toistuen selittää, miksi teemme näin. Varsinkin lähipiirin vanhemmat naiset päästelee todellisia sammakoita aiheeseen liittyen. Ehkä se on osittain kateutta, kun itse 70-luvulla vauvojen äiteinä tottelivat orjallisesti neuvolan neljän tunnin syöttöväliohjetta (vaikka miten sydäntä riipien vauva olisi huutanut). Nyt ollaan tämän kolmosen imetystä lopettelemassa, koska tuntuu meille sopivalta ajankohdalta. Ikää taaperolla 1v8kk.
Tarpeetonta vain. WHO:n suositukset koskevat lähinnä kehittyviä maita, joissa maito on about ainoa ravinto. Senkus imetät. Itse en olisi suurinsurminkaan isoa lasta imettänyt.
kehitysmaiden suositus on eri. Tuo 2 vuotta koskee länsimaita. Kehitysmaissa suositellaan jopa nelivuotiaaksi imettämistä.
Se nyt vain on niin että näyttää ällöttävältä.
Vaikka kuinka yritätte väittää vastaan niin sille te ette voi mitään, että näytätte ällöttäviltä kun lapsenna kaivaa sen tissinne esiin kaikkien näkösillä.
Eikä sen lapsen tarvitse antaa kaivaa sitä tissiä esiin kaikkien näkyvillä.
Onko kehitysmaassa taaperoaan imettävä äiti vähemmän outo ja ällöttävä näky kuin esim. suomalainen yli vuoden ikäistä imettävä?
Kehitysmaiden pitkään imettävät äidithän ovat tätä ketjua lukiessa leimaantuneet täysin pervoiksi oman nautinnon tavoittelijoiksi! Väkisin tunkevat tissiä lapsensa suuhun :D
Entä vaikeasti allergisen lapsen imettäminen... Kun mikään apteekin erikoismaito valmiste ei sovi. Onko sellaisen lapsen pitkään imettäminen pienempi synti kuin ei-allergisen lapsen? :)
Kahden lapsen imetyksen jälkeen voin sanoa että rintani ovat kauniit. Se on ihan itsestä kiinni, jos rintoja hoitaa (oikeanlaiset liivit, oikeat liivit myös urheiliuun, rasvaus...) niin ne saa pysymään kauniina. Olen kuullut todella monelta (myös miespuolisilta) että ei uskois että olen kahden lapsen äiti. Eli siis melkeen neljä vuotta olen imettänyt yhteensä ja silti rintani eivät roiku! Jollain voi roikkua ihan ilman imetystäkin! Ei imetys ole syy sille että rinnat alkaa roikkumaan!