Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?

Vierailija
11.01.2011 |

Miksi se on muka niin väärin???

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ja vähän koulutetut äidit tarvitsevat tukea

Perheiden sosiodemografiset erot heijastuvat vahvasti imeväisruokintaan. Pisimpään imettävät Etelä-Suomessa asuvat korkeasti koulutetut, yli 30-vuotiaat tupakoimattomat naiset, joiden vauvat eivät saa lisämaitoa synnytyssairaalassa. Lyhyeksi imetys jää etenkin vähän koulutetuilla ja tupakoivilla äideillä. Poikavauvoja ja esikoisia imetetään muita lyhyempään.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/lnto/ajankohtaista?bid=3073

Vierailija
82/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/imetys/hyva_tietaa/pitka_ime…

Pitkä imetys

Suomessa yli 1-vuotiaan imetykseen, taaperoimetykseen, suhtaudutaan usein negatiivisesti, ja sitä pidetään jotenkin kummallisena. Pitkään imettävää äitiä saatetaan syyllistää jopa omien seksuaalisten tarpeidensa tyydyttämisestä imetyksessä tai kykenemättömyydestä asettaa lapselle rajoja. Hämmennystä ja pahennusta tuntuu aiheuttavan varsinkin lapsen itse pyytämä maito. Suhtautumiseen vaikuttaa myös melko yleinen harhaluulo, jonka mukaan äidinmaito olisi hyödytöntä jo puolen vuoden jälkeen. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Pitkällä imetyksellä on edelleen etuja.

Pitkän imetyksen edut

Taaperoimetys on yleisempää kuin usein luullaan, sillä välttääkseen tuomitsevia katseita ja kommentteja äidit salaavat sen usein lähipiiriltäänkin, puhumattakaan usein tuomitsevasti suhtautuvista "asiantuntijoista". Ratkaisu on kuitenkin aina äidin ja vauvan, ei koskaan minkään muun tahon, ja äidin tulee saada tukea siihen.

Pitkän imetyksen edut

Yli 1-vuotiaan imetyksellä on monia etuja, tässä muutama:

* Edelleen rintamaito sisältää immuunijärjestelmän, aivojen, suoliston ja muiden elinten kypsymistä edistäviä aineita.

* Lapsen toisen elinvuoden aikana äidinmaito sisältää itse asiassa enemmän lasta suojaavia vasta-aineita kuin ensimmäisellä ikävuodella. Luonto hoitaa tässäkin kohdassa hienosti tehtävänsä, sillä juuri tässä vaiheessahan lapset usein altistuvat tulehduksille aiempaa enemmän. Imetettävät päivähoidossa olevat lapset saavatkin vähemmän ja lievempiä infektioita verrattuna lapsiin, joita ei enää imetetä.

* Ravitsemuksellisia ja immunologisia etuja tärkeämpää taaperoimetyksessä on kuitenkin äidin ja lapsen erityinen suhde. Imetyshetki on paljon muutakin kuin ruokailutapahtuma; se on läheisyyttä ja rakkautta parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltava imetysaika

Suomen suositusten mukaan täysimetystä tulisi jatkaa kuuden kuukauden ikään asti ja myös WHO:n ja Unicefin suositukset ovat samat. Osittaista imetystä suositellaan Suomessa jatkettavan vuoden ikään asti ja _perheen niin halutessa pidempäänkin_.

http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/imetys/hyva_tietaa/imetysaik…

Vierailija
84/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Pitkään kestävä imetys lisää lapsen älykkyyttä

Pitkään ja pelkästään äidinmaidolla ruokitut lapset ovat saaneet hyviä tuloksia älykkyyttä mittaavissa kokeissa, kertoo uusi kansainvälinen tutkimus.

Kanadalaiset ja valkovenäläiset tutkijat jakoivat noin 14 000 vauvaa sattumanvaraisesti kahteen ryhmään, joista toisen äitejä rohkaistiin imettämään pitkään valkovenäläisissä synnytyslaitoksissa. Toisen ryhmän äitejä ei innostettu imettämään erityistoimin. Lapsia seurattiin kuuden ja puolen vuoden ikään saakka.

Tutkijat havaitsivat, että kolmen kuukauden kuluttua rohkaisua saaneiden äitien lapsista noin kahta kolmasosaa imetettiin ja puolen vuoden iässä noin puolet lapsista eli yhä rintaruokinnalla. Toisen ryhmän vastaavat luvut olivat 60 prosenttia ja 36 prosenttia.

Älykkyystesteissä pitkään imetetyt lapset saivat viitisen prosenttia korkeampia tuloksia kuin toisen ryhmän lapset.

Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että aivot ja älykkyyden kehittyminen ovat hyötyneet imetyksestä. Tutkijat ovat yrittäneet päätellä, johtuuko tulos rintaruokinnasta vai rintaruokintaa suosivien äitien ja muiden äitien eroavuuksista. Tässä tutkimuksessa satunnaisella jakamisella pyrittiin poistamaan tuo seikka.

- Pitkään imettävät äidit ovat erilaisia, sanoo tohtori Michael Kramer McGillin yliopistosta Montrealista. Hän sanoo näiden äitien muun muassa viettävän enemmän aikaa lastensa kanssa.

Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee. - Se voi myös liittyä hormoneihin tai johonkin muuhun, jota on äidinmaidossa, hän jatkaa.

Aiempien tutkimusten mukaan imetetyillä lapsilla on muita vähemmän tartuntatauteja, ruoansulatusvaivoja, ihosairauksia, diabetesta ja lihavuutta.

Tutkimus tehtiin Valko-Venäjällä, koska Yhdysvalloissa ja Kanadassa oli juuri ryhdytty rohkaisemaan äitejä imetykseen.

(MTV3-STT-Reuters)

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2008/05/642397/tutkimus-pitka…

Vierailija
85/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikella on aikansa ja lapsen kehityksen kannalta ei niin hyvä pitkittää vauva vaihetta kun ei enää vauva ole. Iänmukaiset haasteet vie kehitystä eteenpäin juuttuminen kiinni varhaiseentyydytykeseen on ehkä äidille tärkeämpää kuin lapselle?

että imetys oikeasti kuuluisi vain vauvavaiheeseen. En ole eläissäni törmännyt tutkimustietoon, jonka mukaan lapsen fyysinen, psyykkinen tai sosiaalinen kehitys jäisi junnaamaan tai hidastuisi yli vuoden ikään jatkuvan imetyksen vuoksi. Imetyksen loppuminen tiettyyn ikään (esim. siihen vuoteen) mennessä ei ole mikään iän mukainen kehityksen haaste.

Kyllä vaan on tutkimusta.Ihmisen kehitys lapsuudessa käy läpi erilaisia vaiheita joissa tietyt kehitysaskelee kuuluvat tiettyyn kehitysvaiheeseen.Varhaisesta tyydytykesetä ja symbioosista luovutaaan asteittain. Kun vauvaikään liittyvistä tyydytyksen lähteistä luovutaan silloin annetaan sijaa kehittyneimmille tyydytyslähteille, joissa otetaan askeleita itsenäisyyteen ja jätetään taakse vauva iän symbioottinen suhde äitiin.Luopuminen on vaikeata mutta sitä se lapsen kasvu on.

tai ihan kirjallisuusviittauskin riittää. Olen kovin kiinnostunut aiheesta ja lukenutkin siitä paljon, enkä ole aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa/kirjallisuudessa törmännyt väitteeseen, että imetyksen lopettaminen iässä x olisi lapsen psyykkisen kehityksen kannalta tarpeellista tai hyväksi. Tällä siis tarkoitan nykyaikaista tutkimusta enkä mitään ylpönaikaista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Totta on, että rinnasta luopuminen on yksi askel kohti itsenäisyyttä, mutta ei sille ole mitään ikärajaa olemassa, vaan sen voi tehdä myös lapsentahtisesti. Se, että äiti aktiivisesti vieroittaa lapsen rinnalta ei ole lapsen kehityksen kannalta mitenkään tarpeellista.

Hyvä kirja joka kuvaa lapsen kehitysaskelia ja niihin liittyviä haasteita on Erna Furman :"Auta lasta kasvamaan".Kirjan pohdinnan taustalla on kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta sekä empiiristä lapsen kehitysaskelten seuraamista ja ymmärtämistä.Varmaan ihan hyvä kirja josta aloittaa:

Vierailija
86/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse imettänyt kaksi 3-vuotiaiksi, koska äidinmaito on parempaa kuin mikään yökki lehmänmaito. Taitavat olla kateellisia.

Vierailija
87/152 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikella on aikansa ja lapsen kehityksen kannalta ei niin hyvä pitkittää vauva vaihetta kun ei enää vauva ole. Iänmukaiset haasteet vie kehitystä eteenpäin juuttuminen kiinni varhaiseentyydytykeseen on ehkä äidille tärkeämpää kuin lapselle?

että imetys oikeasti kuuluisi vain vauvavaiheeseen. En ole eläissäni törmännyt tutkimustietoon, jonka mukaan lapsen fyysinen, psyykkinen tai sosiaalinen kehitys jäisi junnaamaan tai hidastuisi yli vuoden ikään jatkuvan imetyksen vuoksi. Imetyksen loppuminen tiettyyn ikään (esim. siihen vuoteen) mennessä ei ole mikään iän mukainen kehityksen haaste.

Kyllä vaan on tutkimusta.Ihmisen kehitys lapsuudessa käy läpi erilaisia vaiheita joissa tietyt kehitysaskelee kuuluvat tiettyyn kehitysvaiheeseen.Varhaisesta tyydytykesetä ja symbioosista luovutaaan asteittain. Kun vauvaikään liittyvistä tyydytyksen lähteistä luovutaan silloin annetaan sijaa kehittyneimmille tyydytyslähteille, joissa otetaan askeleita itsenäisyyteen ja jätetään taakse vauva iän symbioottinen suhde äitiin.Luopuminen on vaikeata mutta sitä se lapsen kasvu on.

tai ihan kirjallisuusviittauskin riittää. Olen kovin kiinnostunut aiheesta ja lukenutkin siitä paljon, enkä ole aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa/kirjallisuudessa törmännyt väitteeseen, että imetyksen lopettaminen iässä x olisi lapsen psyykkisen kehityksen kannalta tarpeellista tai hyväksi. Tällä siis tarkoitan nykyaikaista tutkimusta enkä mitään ylpönaikaista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Totta on, että rinnasta luopuminen on yksi askel kohti itsenäisyyttä, mutta ei sille ole mitään ikärajaa olemassa, vaan sen voi tehdä myös lapsentahtisesti. Se, että äiti aktiivisesti vieroittaa lapsen rinnalta ei ole lapsen kehityksen kannalta mitenkään tarpeellista.

Hyvä kirja joka kuvaa lapsen kehitysaskelia ja niihin liittyviä haasteita on Erna Furman :"Auta lasta kasvamaan".Kirjan pohdinnan taustalla on kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta sekä empiiristä lapsen kehitysaskelten seuraamista ja ymmärtämistä.Varmaan ihan hyvä kirja josta aloittaa:

ettei lasta koskaan päästettäisi äiti-lapsy-dyadin ulkopuolelle. Imettäminen voi olla osa tälläistä takertuvaa problematiikkaa, mutta se ei ole aina sitä. Ei psykoanalyyttista persoonallisuuden kehittymisteoriaa voi käyttää siten, että irrottaa yhden teon ja väittää sen aihettavan sitä tai tätä. Kyse on aina koko vuorovaikutuskuviosta.

Vierailija
88/152 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset ihmettelee, kun täällä ei ole totuttu moiseen. Ehkä pari sataa vuotta sitten ei ihmetelty.. Itsekin imetän 1 v 4 kk lasta, kun tämä ei ole ollenkaan valmis luopumaan, ei ole ollut sitä missään vaiheessa.

Omituisia kommentteja olet ap saanut (varsinainen sohaisu muurahaispesään!). Imetys ei liity erotiikkaan mutta ei se kyllä lasta tai äitiä myöskään autuaaksi tee. Kukaan ei voi sanoa, milloin on oikea aika vieroittaa. Ehkä Suomessakin ilmapiiri muuttuu vähitelleen, kun imetykseen on ruvettu muutenkin suhtautumaan myönteisemmin.

Vierailija
89/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten näissäkin kommenteissa täällä näkyy. Itsekin imetän taaperoa ja muistikuvieni mukaan kun lapsi oli noin puolivuotias alkoi esimerkiksi joidenkin sukulaisten taholta ihmettelevät kysymykset siitä, että vieläkö imetät. Luulen, että ihmettelyä lisäsi vauvantahtinen eli usein toistuva imetys (joka oli meillä ainakin ainoa keino saada imetys ylipäätään toimivaksi).

Mä luulen, että eniten ihmettelevät ne, jotka eivät ole koskaan imettäneet tai kenties edes synnyttäneet. Monia vain kummeksuttaa kun esim. kävelevää lasta imetetään. Ja yksinkertaisesti ei tiedetä (kuten monikin tänne kirjoittanut) että imetyssuositus kaksivuotiaaksi ja senkin jälkeen niin pitkään kun äiti ja lapsi haluavat koskee kaikkia maita, myös Suomea. Syy, että Suomessa sitä ei ole otettu viralliseksi suositukseksi on se, että täällä niin harva imettää edes vuoden ikään asti että jos suosituksemme olisi tuo kaksi vuotta niin yhä harvempi pääsisi siihen ja yhä useampi tuntisi asiasta syyllisyyttä. Suomen suositus on siis realiteettien sanelemaa. Itse kuitenkin luotan WHO:hon tässä asiassa. Imetyksellä on erittäin suuria etuja silloin kun lapsi esimerkiksi sairastaa eikä ruoka maistu. Luonnollinen vieroittautumisikä on eri tutkimusten mukaan 2-7 vuoden välillä, joten puolitoistavuotiaan taaperon imetys ei ole vielä edes lähellä tätä.

Ihmettelen hiukan tänne kommentoineiden taaperoimetysvastaisten kommentteja. Esimerkiksi meillä lapsi on kyllä jo alle yhden vuoden iästä tutustettu myös lehmänmaitotuotteisiin ja nauttii niitä pieniä määriä (niin paljon kuin itse haluaa) päivittäin itse lasista juomalla vaikka imetänkin häntä. Pakollistahan tämä ei olisi mutta imetys ei mitenkään sulje pois sitä, että lapsi juo lasista. Rintaa annan taaperolle silloin kun hän pyytää (ja usein myös käymme neuvotteluja siitä että esim. syödään ensiksi varsinainen ruoka ja sitten maito päälle), en tuputa hänelle maitoa vaan ajattelen, että vieroittuu omaan tahtiinsa (tosin lapseni on niin kovasti rinnan perään, että luultavasti minun on töideni takia hänet lopulta pakko vieroittaa). Rintamaito on kuitenkin ravitsevampaa kuin lehmän maito taaperolle. Uudet tutkimuksethan ovat todistaneet, että lapsen kasvun myötä rintamaito muuttuu aina sellaiseksi, että se vastaa parhaiten lapsen tarpeita. Imetys myös ehkäisee/lieventää monia sairauksia. Tämä on tilastollinen keskiarvo, josta on poikkeuksia suuntaan ja toiseen joten en nyt jaksaisi kuulla, miten joku ei ole imettänyt lapsiaan päivääkään ja heitä terveempiä yksilöitä saa hakea.

Itse olen kuullut kommentoitavan sitä, että moni kokisi pitkän imetyksen sitovaksi. Sitähän se toki onkin mutta niin on mielestäni vanhemmuus ylipäätään. Taapero on todella sidoksissa ensisijaiseen/ensisijaisiin hoitajiinsa joka tapauksessa. En minä varmasti jättäisi lastani pidemmiksi ajoiksi hoitoon kun jätän nytkään vaikken imettäisikään. Moni täällä myös näytti kirjoittavan siitä, että imetys lähtee äidin tarpeista käsin. Itse olen alusta asti nauttinut imetyksestä koska se rentouttaa ja tarjoaa lepohetken itselle. Tämä ei kuitenkaan ole ensisijainen syyni jatkaa imetystä. Taaperon imettäminen on paljon helpompaa kuin vauvan (näin todella kovasti vaivaa, että imetys meillä ylipäätään pienipainoisen ja uneliaan vauvan kanssa onnistui) joten miksen jatkaisi kun lapsi haluaa ja itse tarpeensa ilmaisee. Myös läheisyyttä äärimmäisen touhukkaan taaperon kanssa saa imettämällä hyvin. Imettämisestä on myös terveydellistä hyötyä äidille (vaikka tätä ei varmaan saisi edes sanoa ääneen kun se on taas äitilähtöistä!)

Siitä olen samaa mieltä kuin jotkut kirjoittajat, että tyynnyttelykeinoja olisi hyvä olla muitakin kuin rinta mutta mielestäni rinta ei kuitenkaan ole ollenkaan huonoimmasta päästä konsteja. Lapsetkin ovat erilaisia, esimerkiksi oma lapseni ei ole erityisen helposti kiihtyvää sorttia ja vastaavasti ylipäätään tyyntyy helposti (toki tilanteesta riippuen) myös ilman rintaa. Harva varmaankaan suunnittelee ensimmäistä lastaan odottaessa, että alkaa taaperoimettäjäksi. En minä ainakaan vaan ajatus tuli kun imetys vauvavaiheessa lähti lopulta hyvin sujumaan ja tapasin taaperoimettäjiä ja sain asiallista tietoa asiasta. Olen kuitenkin tyytyväinen, että meidän perhevalmennuksessa terveydenhoitajat toivat esille, että jos imetys onnistuu sitä on ihan hyvä jatkaa kaksivuotiaaksi ja pidempäänkin jos äiti ja lapsi haluavat. Evoluution kannalta ajateltuna myös taaperon yöimetykset ovat vallan ymmärrettäviä. Jos saisin toisen lapsen niin nyt toki jo etukäteen ajattelisin niin, että mielelläni imettäisin häntä taaperovaiheessa. Mutta mikään katastrofi se ei olisi jos ei ajatus toteutuisi. Kyllä lapset selviytyvät ilmankin vaikka imetyksellä onkin aivan selviä hyötyjä. Imetyksen pitkä kesto esimerkiksi vaikuttaa siihen, että lapsesta aikuisena tulee todennäköisemmin normaalipainoinen kuin ei taaperoimetetystä.

Sitä en todella voi ymmärtää miksi alle vuoden ikäinen pitäisi täällä monen mielestä vieroittaa. Ymmärrän, että jos äiti haluaa vieroittaa niin sitten niin pitää tehdä mutta mitään terveydellistä perustetta sille ei ole. Korvike on aina korvike, jota annetaan kun ei parasta mahdollista ravintoa eli rintamaitoa ei ole saatavilla. Ja vuoden ikään asti lapsen ensisijainen ravinnonlähde tulisi olla joko rintamaito tai korvike.

Musta on aivan turhaa kritisoida pitkään imettäviä. En minäkään kritisoi pitkään tuttia/tuttipulloa antavia, jotka eivät imetä lainkaan. Yhtä lailla kai voisin alkaa kysellä kaikilta näiltä, joiden lapsi on "itsestään vieroittunut" 0 pv-alle vuoden iässä miksi he antoivat esim. tuttia tai tuttipulloa ylipäätänsä jne. Mutta nämä ovat kaikkien omia valintoja. Antaa kaikkien elää tyylillään.

Vierailija
90/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei raski lopettaa, koska saattaa olla viimeinen lapsi, jota saa imettää ja imetys on niin ihanaa. Kun tulee niin kaihoisa olo kun ei saa ehkä enää imettää.

Eli en ole kuullut kenenkään perustelevan isomman lapsen imetystä lapsen tarpeella vaan sillä, että itsestä imetys on ihanaa.

Ja kyllä. Kyllä on ällöttävää kun ollaan kahviossa tai kylässa kahvilla ja kävelevä lapsi tulee ja hyppää syliin ja kiskaisee mamman puseron ylös ja kaivaa tissiin esiin rintaliivin kupista ja alkaa lutkuttaa sitä siinä. Ja äiti siinä hymyilee orgasmin partaalla kun kaikki kahviossa tai vieraat katselee hänen isoa lotkoaan esillä.

lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire .. Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.

Vierailija
91/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä paljon mielipiteen lausujasta itsestään. Mikä maaginen raja on siinä sekunnissa, kun lapsi täyttää 1? Itse vieroitan 1-vuotiasta siten, etten tarjoa rintamaitoa, mutta jos lapsi itse pyytää, imetän. Näyttää siltä, että imetys jää kokonaan ennen 2-vuotispäivää jo pois tällä menolla. Lastenlääkäri muuten piti oikein hyvänä asiana sitä, että imetys jatkuu 1-vuotispäivän jälkeenkin. Toisaalta ymmärrän sinua, oudoksuin itsekin ensimmäisen lapsen vauva-aikana taaperoimetystä. Mutta lueskeltuani asiallisia lähteitä huomasin, että 1 vuoden "ikäraja" on täysin keinotekoinen, ainoat perusteet lopettaa silloin liittyvät sivullisten mielissä liikkuviin vinksahtaneisiin käsityksiin.

tarpeiden mukaan. Hyi. Äiti tykkää kun lapsi imeskelee tissiä. Kuvottavaa. Lapsi ei enää äidinmaitoa TARVITSE. Alle 1v imetys on tärkeää, siitä eteenpäin tarpeetonta Suomessa.

Joo luulisi äidin tajuavan että siinä menee raja, kun lapsi itse kävelee paikalle ja pyytää imetystä. Tehdäänkö tiellä kaikki mitä 1-vuotias taapero haluaa tehdä. Sairasta touhua!

Vierailija
92/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä.

Onko todella ravitsemuksellisesti järkevämpää tarjota ihmislapselle lehmän lapsen ravintoa?

ON ja jos lehmänmaito ei maistu niin tiedoksi, että kalsiumia on myös monissa kasviksissa ja kalatuotteissa. Vuoden ikäinen lapsi pystyy syömään lähes samaa ruokaa kuin aikuinen. Huom..eihän me aikuisetkaan syödä äidinmaidosta valmistettua juustoa tai jäätelöä.

Vierailija
93/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä on. Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien. Päätökseeni olen tyytyväinen ja maitoa olisi toki riittänyt vaikka koko Uuudenmaan alueelle annettavaksi :-)

Tämäkin lääkäri on teille ihan vastuuttomasti puhunut vain omia mielipiteitään! Sääli että lopetit imetyksen sen vuoksi. Kyllä varmasti siitä olisi ollut hyötyä lapselle myöhemminkin!

Äidinmaidon koostumusta on tutkittu ja se on faktaa, että ne jotka sanovat että 6kkn (tai vuodenkin) imettämisen jälkeen maito muuttuu ravitsemuksellisesti mitättömäksi ovat väärässä. Tällaiset vanhentuneet käsitykset jostain syystä pyörivät vielä vaikka niillä ei ole mitään muuta kuin mutu-pohjaa. On suorastaan hävettävää miten jotkut tahot kehtaavat puhua ilman minkäännäköista tietoa. Ja varsinkin kun on kyseessä lääkärit tai hoitajat, joiden puheita ihmiset pitävät automaattisesti varmana. Mutta eivät ne lääkärit ja valitettavasti lastenhoitajatkaan tiedä imetyksestä juuri enemmän kuin tavallinen talliainenkaan, jos eivät ole siihen erikseen perehtyneet. Äidinmaito ON erittäin terveellistä ja hyödyllistä niin kauan kuin sitä sieltä äidin tissistä tulee. Loppuajasta kun imetyskerrat vähenee, se voi olla erittäin rasvaista ja vahvaa, sillä se on tiivistynyttä. Silloin kun lapsi paljon litkii, se on ohuempaa valkoisempaa ja vähän vetisen näköistäkin joskus. Makeaa se on (juu olen maistanut tilkan :D) ja erimakuista kuin lehmänmaito. Kuka OIKEASTI luulee että korvike tai lehmän maito olisi ihmiselle terveellisempää? Eikö se vasta ole epäluonnollista että toisen eläimen maitoa juotetaan...;) En väheksy heitä joiden imetys ei ole onnistunut/maitoa ei ole tullut tarpeeksi, silläkin kasvaa ja tulee terveitä lapsia, kyse ei ole siitä...Imetys on vaan terveellisempää ja äidille ja lapselle helpompaa, käytännöllisempää.

Itse olen imettänyt poikaani 3-vuotiaaksi asti. Ja viimeiset vuodet en todellakaan puhunut siitä muille kuin joillekin jotka ymmärsivät asian luonnollisuuden, sillä tosiaan jotkut toopet katsovat jo 1-vuotiaan imetystä kieroon (mikä heitä vaivaa?!)! Olisin lopettanut aikaisemmin, mutta se oli hänelle niin tärkeää enkä halunnut että vieroittamisesta tulee hylkäämisen tunne, kun muuten imetys sujunut niin hyvin. Silloin lapsi oli jo niin vanha, että hän itsekin ymmärsi että oli aika lopettaa, eikä itkua tullut :)

Ihan lapsentahtisesti tässäkin kannattaa mennä ja äidin jaksamisen mukaan. Minulle imetys oli vain niin helppoa, että jaksaminen ei ollut ongelma. Harmittaa vaan että yhtä maailman luonnollisimmista asioista halutaan muuttaa jotenkin likaiseksi :(. Kieltämättä itsekin olisin ennen lapsen saantia ihmetellyt hiukan 3-vuotiaan imetystä, mutta sen ikäinen on kyllä aika pieni vielä ja äidin läheisyys hyvin tärkeää. Ja vielä omasta kokemuksesta voin sanoa, että meillä on kaikki taudit sairastettu hyvin lievinä, epäilen että on juuri imettämisen ansiota ainakin osaksi.

Harmittaa että jotkut - varsinkin monet naiset - syyllistävät pitkään imettäviä naisia ja tekevät siitä häpeä-asian ja väittävät että äiti tekee sen vain itsensä takia eikä lapsen. Jos se on itsekästä imettää siksi että äidillä tulee hyvä mieli kun lapsi on tyytyväinen, niin olkoon sitten niin :/. Sellaiset jotka pitävät sitä likaisena voivat katsoa itseään peiliin. Näitä kommentteje ei tarvitse edes kommentoida... Miehet suhtautuvat jotenkin tähän(kin) asiaan luonnollisemmin ja vähemmän syyllistäen. Vaan siksi ettei itse ole pystynyt imettämään/halunnut imettää pitkään, se ei tee siitä oikeampaa, mutta täällä näyttää suurin osa olevan sitä mieltä että vain oma tapa on se oikea. Ajatelkaa naiset järjellä ja sydämellä älkääkä aina omaa etua omaa itseänne pönkittäen.

Imetys on hyvä asia ja kuuluu vain lapselle ja äidille. Kenelläkään muulla ei tulisi olla oikeutta paheksua toisen pitkää imetystä!

Vierailija
94/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nuorena äidiksi, minulla ei ollut imetyksestä valmista mielipidettä. Esikoisen imetys loppui 1-vuotispäivään, suunnilleen. Kuopus syntyi vuosia myöhemmin ja imetys jatkui 2,5 v. asti.En ole koskaan saanut erityista nautintoa imetyksestä. Olen tunkenut nyrkkini suuhun, etten huutaisi kivusta, siis imetyksen alussa. Sen jälkeen tunne on neutraali. Yritin vähentää imetystä, se onnistuikin, mutta ei loppunut. int

Kuopukselle rinta oli niin tärkeä, en tiedä miksi. En häntä imettänyt jatkuvasti vaan kerran, kaksi päivässä. Lopulta imetys loppui, kuin itsestään. Kuopus ei mieltynyt tuttiinkaan, mutta rinta rauhoitti. Sitten ajattelin, että jos ihmisen elämä on lähemmäs sata vuotta hyvällä tuurilla. Ja lapsi syö rintaa sen "ylimääräisen" vuoden. Ja äiti ei siitä mitään pervofiiliksiä saa. Niin oikeasti. MITÄ VÄLIÄ SILLÄ ON?

Enkä ikinä edes huuda keskustelupalstoilla. Nyt tein sen. Ymmärrän, että 5-v rintamaidon juonti on ällöa, mielestäni myös. Mutta kun lapset ovat pieniä, erot voivat olla suuria.

p.s. Kuvottaa nämä "äiti vain haluaa seksuaalista nautintoa" -tyypit. Joo, seksuaalista oli, kun hanuri vuotaa, kohtu supistelee ja kokee kauheaa kipua pari kuukautta, ennen kun imetys asettuu uomiinsa. Nännit vuoti ensin verta, sitten maitoa. Ja nyt eivät ole kauneimillaan, rinnat siis. Että tulkaa jauhamaan seksuaalisesta nautinnosta. En kummoista nautintoa ole imetyksestä tuntenut koskaan. Mutta koin sen olevan tehtäväni äitinä ja lapseni pitivät sitä tärkeänä. Kenelle pitäisi puolustella itseäni?

ettei raski lopettaa, koska saattaa olla viimeinen lapsi, jota saa imettää ja imetys on niin ihanaa. Kun tulee niin kaihoisa olo kun ei saa ehkä enää imettää. Eli en ole kuullut kenenkään perustelevan isomman lapsen imetystä lapsen tarpeella vaan sillä, että itsestä imetys on ihanaa. Ja kyllä. Kyllä on ällöttävää kun ollaan kahviossa tai kylässa kahvilla ja kävelevä lapsi tulee ja hyppää syliin ja kiskaisee mamman puseron ylös ja kaivaa tissiin esiin rintaliivin kupista ja alkaa lutkuttaa sitä siinä. Ja äiti siinä hymyilee orgasmin partaalla kun kaikki kahviossa tai vieraat katselee hänen isoa lotkoaan esillä.

lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire .. Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.

Vierailija
95/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taaperoaikana sen pari kertaa päivässä eli halutessaan, ei siksi että minä sitä toivoin.

t. edellinen

Vierailija
96/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap kerran kysyi, että miksi ihmiset ihmettelevät yli vuoden ikäisten lasten imettämistä niin rehjellisesti vvoin sanoa, että minä påidän sitä todella vastenmieliseltä.

Täällä moni superimettäjä kyllä kertoo miksi imetys on niin hyväksi lapselle tai äidille, mutta sitä he eivät pysty liittämään ajatuksiinsa, että yhteiskunta on muuttunut ja lapsi voi saada terveellisen ravitsemuksen ilmankin pitkään jatkuvaa tissittelyä.

Kun kerran täällä kysytään, että miksi jotkut ihmettelevät niin minä vastaan, että kun se on joistain ihmisistä ällöttävää eikä enää kuulu nyky-yhteiskunnan tapoihin.

Ja kyllä. Kyllä on ällöttävää kun ollaan kahviossa tai kylässa kahvilla ja kävelevä lapsi tulee ja hyppää syliin ja kiskaisee mamman puseron ylös ja kaivaa tissiin esiin rintaliivin kupista ja alkaa lutkuttaa sitä siinä. Ja äiti siinä hymyilee orgasmin partaalla kun kaikki kahviossa tai vieraat katselee hänen isoa lotkoaan esillä.

Vierailija
97/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä se on vastenmielistä. Miksi pitää jopa 2-3 vuotiasta vauvana? Tuon ikäisellä ei ole mitään tarvetta imeä rintaa. Läheisyyttä saa varmasti monella muullakin tavalla. Tottakai lapsi pitää touhusta, koska ei muusta tiedä. Taaperoimetys on äitilähtöistä ja liittyy varmasti usein siihen, että äidistä on haikeaa hyväksyä se ettei lapsi ole enää vauva.

Vierailija
98/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän olisi pitänyt lopettaa imetys jo 7 kk ikäisenä! Poikani oli 6 kk, kun sanoi ensisanansa, 7 kk hän jo käveli! Tissiä hän söi 1,1 vuotiaaksi

Vierailija
99/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.1v2 kk saakka, lopulta iltamaidon. Olisin lopettanut aiemmin, jos lapsi olisi alkanut itse suoraa pyytämään. Jotkut lapset menevät yöllä itse imemään perhepedissä äidin paidan alle, yöks! Meillä kuitenkin homma hoitui kivuttomasti, kun 1v oli kotona imetetty aina imetystyynyllä vielä isonakin. Sitten vaan alettiin laittaa tyyny piiloon, kun alettiin vieroittaa ja otettiin esille, kun oli maidon aika. Ei ikinä tajunnut suoraan pyytää:) Ja huom. tämä lapsi on ollut todella haastava nukutettava, joten ei ollut sikäli halua kokeilla vieroitusta aiemmin. Meillä myös kuopus, joka ei tarvitse maitoa simahtaakseen, ero on selvä.

Vierailija
100/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Oma vauvani alkoi kävelemään (ilman tukea) 8 kk iässä, eikä juurikaan suostunut syömään mitään. Itse tykkään imettää ainoastaan sen takia, ettei silloin tarvitse juosta vauvan perässä, vaan voi vaikka katsoa hetken (5min) telkkeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän