Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?

Vierailija
11.01.2011 |

Miksi se on muka niin väärin???

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoimetyksen. Minä HALUUN, että kukaan ei katso mua oudosti. Mä EN HALUU, että mua pidetään friikkinä kun käyn imettässä ekaluokkalaiseni välitunnilla.

Mä HALUUN... *heittäytyy lattialle ja hakkaa päätään lattiaan*

t. taaperoimettäjä

Vierailija
62/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nauttinut siitä ihan ensimmäisestä päivästä lähtien, olisiko pitänyt lopettaa siihen, ettei vaan kukaan pitäisi pervona..?

ilmeisesti monet ovat sitä mieltä, että ainoa nautinto, mitä naisen on soveliasta rinnoistaan saada, on seksikumppanin tuottama seksuaalinen nautinto, ja esim. imetyksen tuottama nautinto on perverssiä... huoh. Imetyksen kuuluisi ilmeisesti olla vastenmielistä pakkopullaa, joka lopetetaan mahdollisimman aikaisin, jotta saadaan rinnat takaisin sinne minne ne kuuluvat: miehen hipelöitäviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkittua tietoakin? Korkeasti koulutetut imettävät pidempään lapsiaan. Äidinmaito on erittäin terveellistä, ja siitä on vain hyötyä - ei siis yhtään mitään haittaa - isommallekin lapselle.

Äidin oma jaksaminen ja lapsen tarpeet vaikuttavat imetyksen kestoon. WHO suosittaa kaikille kahden vuoden imetystä, mutta jotkut imettävät vähemmän ja jotkut enemmän.

Vierailija
64/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta ajattelee aidin imettavan lastaan seksuaalisista syista??? Ei juma! Tai etta imettaa ei voi, koska tissit littaantuu, ja sitten mies menee ja pettaa ja se on tietysti naisen syy :o Ja paras oli taa tyyppi, joka vaitti laakarin sanoneen, etta yli 6kk ikaista lasta ei tarvitse imettaa. Vaan vastausta ei hanelta tullut kysymykseen, etta mitas sitten pitaisi juottaa, kun lehmanmaitoakin saa antaa vasta vuoden iasta...

No mun pointti tahan keskusteluun tulee tassa. Ihmislapsi ei tieda syntyessaan mika on alloa tai vaarin tai vastenmielista tai outoa tai yhteiskunnallisesti epanykyaikaista. Ihmistaaperon imemistarvetta siis saatelee luonto, ja niinkauan kuin lapsi tuntee luonnollista "vetoa aidin tissimaitoa" kohtaan, ei imettamisen pitaisi olla vaarin. Aikuinen on paattanyt Suomessa, etta yli vuoden ikaisen imettaminen on vaarin, ei lapsi itse.

Itse imetin noin 8kk.

Vierailija
65/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli 11,5 kk vanha. Kävin ekalla työviikolla työpaikkalääkärillä hoitamassa rokotuseni kuntoon ja lääkäri ihmetteli, että miten voin imettää noin vanhaa. Lopetin imetyksen siihen päivään. Ei lapsi enää rintamaitoa siinä vaiheessa tarvinnut, kun söikin jo monipuolisesti ja ihan oikea maitokin maistui nokkamukista.

Vierailija
66/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo aikaisemmin, ettei jaksa kauheasti kiinnostaa, mutta sellainen huomio on tullut tehtyä, että usein hyvin pitkään imettävät äidit ovat erittäin kiinni lapsissaan eikä elämään kauheasti muuta mahdu kuin äitiyttä. Hyvä jos kampaajalle pääsee käymään, kun lapsi ei kestä eroa äidistään kahta tuntia. Noin niin kuin kärjistetysti. Mutta kukin tavallaan, ei ole minulta pois, kuten eivät minunkaan ratkaisuni joltain toiselta. ;)

haluaa olla mahdollisimman paljon lapsensa kanssa ja saatavilla, kun tämä on vauva/taapero?

Mä ainakin ihan mielelläni olen nyt lasteni saatavilla, kun ovat vielä pieniä. Se on kuitenkin vain hetki elämästäni ja sen ajaksi voin laittaa omat harrastukset ja muut menot vähemmälle. Pian nuo lapset jo mennä viilettävät kaverieden kanssa ja omissa harrastuksissaan, jolloin mullakin on taas enemmän aikaa omiin juttuihin.

Vierailija
67/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikin ihmetellyt asiaa? Mielestäni tuo on kuitenkin vielä ihan yleistä. Aika suuri osa tuntemistani imettäneistä äideistä on jatkanut yli 1v lapsen imettämistä, osa lopettanut vasta siinä vaiheessa, kun ovat olleet uudestaan raskaana ja vanhempi lapsi tuolloin jo lähellä kahta vuotta.

Itse lopetin imetyksen, kun lapsi oli 1v, en vain pitänyt sitä enää tarpeellisena eikä lapsikaan imetystä mitenkään osoittanut kaipaavansa, tietysti olisin jatkanut, jos lapsi olisi "vaatinut".

Vierailija
68/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeetonta vain. WHO:n suositukset koskevat lähinnä kehittyviä maita, joissa maito on about ainoa ravinto. Senkus imetät. Itse en olisi suurinsurminkaan isoa lasta imettänyt.

Vierailija
69/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli 11,5 kk vanha. Kävin ekalla työviikolla työpaikkalääkärillä hoitamassa rokotuseni kuntoon ja lääkäri ihmetteli, että miten voin imettää noin vanhaa. Lopetin imetyksen siihen päivään. Ei lapsi enää rintamaitoa siinä vaiheessa tarvinnut, kun söikin jo monipuolisesti ja ihan oikea maitokin maistui nokkamukista.

se on pätevin päivittelemään pitkää imetystä. Mitäs neuvolassa sanottiin, päiviteltiinkö sielläkin?

Vierailija
70/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pointti tahan keskusteluun tulee tassa. Ihmislapsi ei tieda syntyessaan mika on alloa tai vaarin tai vastenmielista tai outoa tai yhteiskunnallisesti epanykyaikaista. Ihmistaaperon imemistarvetta siis saatelee luonto, ja niinkauan kuin lapsi tuntee luonnollista "vetoa aidin tissimaitoa" kohtaan, ei imettamisen pitaisi olla vaarin. Aikuinen on paattanyt Suomessa, etta yli vuoden ikaisen imettaminen on vaarin, ei lapsi itse. Itse imetin noin 8kk.

Erittäin hyvin kirjoitettu!

Ihminen on vaan niin vieraantunut luonnosta, että joka asiaan pitäisi pistää näppinsä peliin ja muuttaa asiat oman mielen mukaisiksi. Ajatelkaa nyt esim. meitä ihmisiä. Luonto on meidät "rakentanut". Ihminen ei koskaan pysty samaan. Kannattaisi siis luottaa siihen, mitä luonto on luonut.

Vierailija
71/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ajatellut myös, että kaikkien muidenkin asioiden opettelu on yksilöllisiä ja silti yleensä äärettömän hyödyllisiä. En kiistä imemisen tarvetta. Tutti ja tuttipullo ovat ihan hyvät keksinnöt. Ilmankin voi pärjätä, kuten voi pärjätä myös ilman rintamaitoakin.

Vierailija
72/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nyt 1v1kk edelleen imetän ja heräs viime yönä 10 kertaa tissile ainakin..

Mikäs täsä..

Lopettakaa te muut vaikka 1kk mutta kyllä 1 vuotiaskin on ihan vauva vielä!

teille kummallekaan...

Vierailija
73/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan siihen vastannut? Kaikki vaan vastailee kieroutuneesta seksuaalisuudesta ja ettei lapsi enää tarvitse äidinmaitoa (kummallisia perusteluja mielestäni). Onko joku oikeasti sitä mieltä,e ttä se on väärin?

Vierailija
74/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä imetän edelleen 11-kuistani öisin. En tiedä kuinka usein syö vai haluaako vaan lohtua tissistä, kun ei kelpuuta tuttia. Nukutaan vierekkäin ja vauvani saa halutessaan tissiä. En siihen itse edes juuri herää. Ja aamuisin herättään hyväntuulisina ja pirteinä.

Päivisin imetän 2-5 kertaa riippuen päivästä. Vauvani juo jo nokkamukista vettä tai piimää, mutta päikkärille mennessä ottaa maitohörpyt tissistä ja välillä muutenkin leikin lomassa. Illalla nukahtaa tissille sänkyyn.

Ja lapseni on kävellyt reilun kuukauden ja tulee paidan helmaa nykimään, kun haluaa hörpyt. Silloin istahdetaan sohvalle ja otan pieneni syliin pötkölleen ja hän imee sen aikaa kuin haluaa.

Tämä on meidän tapamme ja nyt helpotus teille kauhistelijat, en imetä enää julkisesti, koska imetys on meidän yhteinen rauhoittumishetki, enkä sen vuoksi esim. kahvilassa sitä voisi tehdä. Julkisesti lapseni juo nokkamukista.

Vierailija
75/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koulutukseen sisälly pakollisena imetysohjausta. Se selittänee osittain em. työpaikkalääkärin asiantuntemattomat lausunnot.

Vierailija
76/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen kanssa imetys hiipui noin 1v 4kk iässä. Lapsi joi tuolloin jo lehmänmaitoa nokkamukista, pullo ei koskaan kelvannut, ei sitä tosin kovin paljoa edes yritetty tuputtaa, kun ei ollut tarvetta. Imetys loppui lapsen tahdosta, lopuksi oli enää yksi imetyskerta iltaisin ja yhtenä iltana se vaan jätettiin pois. Ei tarvinnut mitään varsinaisia vieroituksia eikä lapsen huudatuksia. Olisin varmaan jatkanut pidempään, jos lapsi olisi halunnut.

Toisen imetys nyt menossa ja ikää lapsella noin 9kk. Vielä syö aamuyöstäkin kerran pari (en ole varma mihin aikaan ja monta kertaa), mutta ei se minua haittaa, eikä varmasti lastakaan.

Hyödyt minusta ovat, että lapselle on aina tarjolla ravintoa (ei se maito vedeksi muutu!) ja lapsi saa läheisyyttä ja rahoittumishetken.

Voiko joku jonka mielestä yli 6kk ikäisen imetys ei ole järkevää, kertoa mitä haittaa siitä on? Tai yli 1 vuotiaan imetyksessä?

Vierailija
77/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...haluaa olla mahdollisimman paljon lapsensa kanssa ja saatavilla, kun tämä on vauva/taapero?

Mä ainakin ihan mielelläni olen nyt lasteni saatavilla, kun ovat vielä pieniä. Se on kuitenkin vain hetki elämästäni ja sen ajaksi voin laittaa omat harrastukset ja muut menot vähemmälle. Pian nuo lapset jo mennä viilettävät kaverieden kanssa ja omissa harrastuksissaan, jolloin mullakin on taas enemmän aikaa omiin juttuihin.

On hieman eri asia olla lapsen saatavilla ja ottaa tämän tarpeet huomioon kuin laittaa oma elämä niin seisokkiin, ettei voi edes muutamaa tuntia olla poissa lapsen luota esim. imetykseen vedoten. ;) t.nimimerkki kotiäiti, jolla ei ole kiire minnekään

Vierailija
78/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin allergialääkärin kehoituksesta imetyksen 1v2kk, sillä maitoallergian toteaminen oli helpompaa ja ravitsemuksellista merkitystä ei ollut. minä olin haikeana, mutta pikkumies vain naureskeli kun yritin 2 iltaa myöhemmin vahingossa tarjota rintaa, ei paljon kiinnostanut. muutenkin kiinnostus lakkasi isestään jo alle vuoden ikäisenä. loppuun asti mentiin koska rauhoittui nukkumaan helposti syöden ;)

ei ollut yhtään kuvottavaa vaikka pikkuinen jo vähän opetteli kävelemään.

Vierailija
79/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä on. Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien. Päätökseeni olen tyytyväinen ja maitoa olisi toki riittänyt vaikka koko Uuudenmaan alueelle annettavaksi :-)

Hieno juttu jos maitoa riittää. Ajattelu sallittu, samoin saa kuunnella omaa intuitiotaan. Lääkärit sanovat noin, etteivät loukkaisi niitä joilla on vaikeuksia imetyksessä. Outo sensijaan se, että jos maitoa tulee ja ei silti imetä.

Mutta lasten on tyydyttävä kohtaloonsa tietenkin.

Menee vuosikymmen ja taas pidetään imetystä ylivertaiena vastustuskyvyn lisääjänä, terveyden edistäjänä jne. Suositukset menevät kai tällä hetkellä Nestlen tai vastaavien piikkiin. Tai kuka sitä tietää.

Oma ajattelu sallittu ja kukin harkintansa mukaan. Mitään vahinkoa lapselle ei syntyne pidemmästä imetyksestä. Onneksi näistä asioista voi vielä jokainen päättää itse (ja imettää salaa, mutta kuitenkin).

Vierailija
80/152 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä imetän 3½ vuotiast.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan