Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?
Kommentit (152)
WHO:n suositus on 2 vuotiaaksi, muun ravinnon ohella. Itse imetin 1 v 9 kk, yöimetykset jäi viimeisenä. Lopetettiin silloin kun oli luontevaa. 1 v iässä lapsi ei ollut valmis lopettamaan. Huomasin kyllä että 1 vuoden jälkeen ei kannattanut puhua imetysvastaisille tutuille/sukulaisille mitään koko asiasta, olla ihan pokkana vaan. "Salaimettää" :)
Kai sit aloit tekemään lapselle makkaravoileipiä yöllä, kun kerran tuntuu tarvitevan öisinkin ruokaa...
Joo, makkaravoileivällähän se pieni saadaan rauhoittumaan takaisin untenmaille ;)
kukaan lapsista tarvinnut öisin ruokaa/maitoa/pulloa 6 kk jälkeen. Ihan hyvin ovat rauhoittuneet yöksi, kun en ole pullolle tai tissille opettanut. Että siinäpä sitä järjen köyhyyttä, jos haluaa rauhalliset yöt ja normaalit ruokarytmitteiset päivät.
lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire ..
Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.
mutta kyllähän maitoa/maitotuotteita tarvitaan mm. kalsiumin takia.
Miksi yli vuodenikäinen ei voisi juoda maitoa rinnasta, vaan olisi pakko siirtyä mukiin/tuttipulloon/lasiin.
En ymmärrä.
Ja tuolla aikaisemmin joku lääkäri oli muka väittänyt, että alle puolivuotiaalle maidolla ei olisi ravitsemuksellista merkitystä. Juu, ei ole, ei... o_O
Eihän maito ole mikään ihmisen perusravinto
.
Onko todella ravitsemuksellisesti järkevämpää tarjota ihmislapselle lehmän lapsen ravintoa?
Yli 1-vuotias voi syödä ihan lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja, hedelmiä jne.
se kyllä on. Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien. Päätökseeni olen tyytyväinen ja maitoa olisi toki riittänyt vaikka koko Uuudenmaan alueelle annettavaksi :-)
niin miksi en imettäisi, kun se on niin helppoa ja lapsi ilmiselvästi nauttii siitä.
No eipä ole meillä kukaan lapsista tarvinnut öisin ruokaa/maitoa/pulloa 6 kk jälkeen. Ihan hyvin ovat rauhoittuneet yöksi, kun en ole pullolle tai tissille opettanut. Että siinäpä sitä järjen köyhyyttä, jos haluaa rauhalliset yöt ja normaalit ruokarytmitteiset päivät.
Se miten teidän perheessä on asiat menneet on jonkinlainen yleispätevä / universaali / absoluuttinen totuus, eikö? ;)
se kyllä on. Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien. Päätökseeni olen tyytyväinen ja maitoa olisi toki riittänyt vaikka koko Uuudenmaan alueelle annettavaksi :-)
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä se ÄIDIN tarve on enemmän kuin lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire ..
Ja ei, 1v ei ole "maaginen" raja eikä kuukauden päälle, mutta joku on todella pielessä jos äidillä ei ole aikomustakaan vieroittaa lasta tisseistään. Se on todellakin kuvottavaa, että äiti haluaa antaa lapsensa imeä tissiään, vaikka vaihtoehtojakin olisi (parempiakin) tuon ikäiselle.
Sä olet itse ihan sairas kun ajattelet imetyksestä noin perverssisti. Entä tutti, minkäikäinen saa tuttia imeä mielestäsi? Imetykseen liittyy nimittäin ravinnon saamisen lisäksi lapsen imemisen tarve. Meidän lapselle ei ole tutti/pullo koskaan kelvannut. Imetyksellä hänen ravinnon saannin lisäksi tuli imemisen tarve täytettyä. Vai kiistätkö sen, että pienillä ei ole imemisen tarvetta?
Meidän perheessä ei ainakaan ollut imetyksen jatkumisessa yli puolentoista vuoden ikään äidin tarpeesta kyse. Lapsi ei suostunut juomaan lehmänmaitovalmisteita mukista/pullosta ennenkuin alkoi ikää olla n. 1,5 vuotta. Olisitpa ollut meillä kuulemassa sitä sydäntäsärkevää huutoa, kun yritettiin aiemmin imetystä vähentää. Mutta taidat olla sitä porukkaa joiden mielestä huudatusunikoulukin on "tosi hyvä juttu" .
:)
vaikka WHO muuta suosittelisikin. Varsinkaan jos tämä tissittely tapahtuu yöllä, maito on niin sokerista että hampaille saa heittää hallelujat. Suomessa ei kukaan kuole nälkään, joten siksi imetystä ei tarvitse jatkaa yli yhden vuoden. Henk.koht takaraja menee siinä, kun lapsi osaa jotenkuten sanallisesti ilmaista "anna tissiä"!
Ei siinä olekaan mitään kummaa. Olen juuri vieroittanut 1v7kk-ikäisen esikoiseni, mentiin hänen tahdillaan. Vähensin imetyskertoja hiljaksiin, kunnes viimeiset pari kuukautta imetin vain kerran päivässä, nyt hän tuntui olevan valmis luopumaan rinnasta joten lopetin (ja toinen lapsi on tulossa, joten maitokin alkoi loppua). Eihän taaperon imettämisestä mitään haittaa ole, vaikkei maidon ravintoarvo olisikaan niin hyvä kuin aiemmin. Lapsi saa silti lohtua, turvaa ja läheisyyttä imetyksestä.
imetyksestä, jos kerran sitä jatkaa, mutta imetys ei jatku pelkästään äidin takia, vaan ensisijaisesti lapsen? Kaipa ne, joista imetys on vastenmielistä, vieroittavat aikaisemmin? Miksi kävely ja kognitiivinen kehitys olisivat imetyksen vastapooli? En ymmärrä päättelyketjujasi.
Imetän puolitoistavuotiastani. Hän on alle vuoden iästä osannut juoda myös tavallisesta mukista. Nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Ihmisen luontainen vieroittumisikä on muuten vasta 3-vuotiaana, joillakin lapsilla myöhemminkin.
Ja mitä väliä sillä muuten on, että jotkut imettävät yli 1-vuotiasta? Mitä haittaa siitä on sinulle, lapselle tai ihmiskunnalle? Ei minuakaan haittaa se, että olet imettänyt alle vuoden.
lapsen. Kaikki tuntemani +1v:n imettäjät nauttivat imetyksestä (ovat kuvailleet sen olevan tosi ihanaa ja että sitä jäi ikävä). Kun lapsi kävelee, ottaa kontaktia muihin, on kiinnostunut syömään kaikkea samaa kuin muutkin, niin tissin ei todellakaan tarvitse kuulua enää jokapäiväiseen ruokailuun. Nämä +1v imettäjät eivät ole edes kokeilleet vieroittaa lasta, koska ovat ITSE niin kovin tykänneet siitä tissin tarjoamisesta kävelevälle lapselle. Onhan se nyt söpöä kun jo puhuva ja kävelevä pikku-Petteri kävelee nostamaan äidin paidan leikin lomassa. Todellisuudessa pikku-Petteri tottuisi mukiin alta aikayksikön kun vähän nähtäisiin vaivaa, mutta kun äiti nyt nauttii siitä tissittelystä niin mikäs kiire ..
se lastenlääkäri sitten neuvoi antamaan maidon sijaan? Mulla on sellainen käsitys, että tavallista maitoa saisi antaa vasta lähempänä vuoden ikää. Vai onko vanhentunutta tietoa? Joiko lapsenne vettä?
Tuskin nyt äidinmaidon korvikettakaan rupesitte antamaan, kun omaakin maitoa olisi tullut?
osaa koskettaa rintaani ja sanoa "anna-anna-anna". Pitääkö minun nyt lopettaa imetys?
Ja ai niin, tyttö kävelee myös.
vaikka WHO muuta suosittelisikin. Varsinkaan jos tämä tissittely tapahtuu yöllä, maito on niin sokerista että hampaille saa heittää hallelujat. Suomessa ei kukaan kuole nälkään, joten siksi imetystä ei tarvitse jatkaa yli yhden vuoden. Henk.koht takaraja menee siinä, kun lapsi osaa jotenkuten sanallisesti ilmaista "anna tissiä"!
osoittautunut tutkimuksissa vääräksi. Äidinmaidon laktoosi ei ole hampaille erityisen haitallista.
Itse olen nauttinut siitä ihan ensimmäisestä päivästä lähtien, olisiko pitänyt lopettaa siihen, ettei vaan kukaan pitäisi pervona..? Huhhuh. En anna lapselle vielä lehmänmaitoa, koska sen on todettu lisäävän diabetesriskiä ja lapsella on diabetekselle altistava geeni - samoin kuin erittäin monella muullakin suomalaislapsella geeniperimässään! Siispä hän saa äidinmaitoa. Imetän, koska se onnistuu, lapsi nauttii läheisyydestä samoin kuin minä. Lisäksi sillä on selkeää ravitsemuksellistakin etua verrattuna liian aikaiseen lehmänmaidon aloitukseen. Lapsi nyt 1v eikä vieroitus ole ajankohtaista meillä.
Imetysvastaisille kavereille en asiasta puhu, heillä imetys syystä tai toisesta on loppunut lyhyeen ja tosi kitkerästi puhuvat imetyksestä.
Kukin tyylillään.
Ap kyseli alkuperäisessä viestissään, että miksi ihmiset ihmettelevät taaperoimetystä. Aika moni on täällä vastannut rehellisesti ja siitäkös imettäjät ovat riehaantuneet. Älkää kysykö jos ette halua tietää :)
Ja kyllä, itse olen molemmat lapseni imettänyt, toisen 8kk ja toisen 10 kk ikään, mutta mun mielestä taaperoimetys on outoa ja myös minä pidän sitä luonnottomana. Se on mun mielipide ja piste.
Ei siihen imetykseen tai sen lopettamiseen ole mitään tiukkaa ikärajaa mutta sanotaan, että semmonen reippaasti yli vuoden ikäinen, joka jo liikkuu kunnolla ja mahdollisesti puhuu, niin on se kyllä jotenkin karmivaa kun näkee, että se kaivaa äitinsä tissin esiin.
Näin minä sen koen ja näin kokee moni muukin. Siksi sitä ihmetellään. Siinä ap:lle vastaus :)
Olen samaa mieltä, mitäs kyselette syita jos ette halua niitä kuulla.
Ja myös minä olen monen muun kannalla tässä eli minusta se on luonnottoman näköistä friikkitouhua.
juomaan maitoa, rauhoittumaan ja nukahtamaan muutenkin kuin rintaa imemällä. Vieroittaminen ei ole aina helppoa, muttei siitä mielestäni ole terveydellistä haittaa lapselle eikä äidille. Toki se voi tuntua haikealta, vaikealta tai rasittavalta.
Minusta on tärkeämpää opettaa tuon ikäinen lapsi juomaan maitoa, rauhoittumaan ja nukahtamaan muutenkin kuin rintaa imemällä. Vieroittaminen ei ole aina helppoa, muttei siitä mielestäni ole terveydellistä haittaa lapselle eikä äidille. Toki se voi tuntua haikealta, vaikealta tai rasittavalta.
Oletko ajatellut koskaan, että lapset ovat tässäkin asiassa yksilöllisiä? Joku lapsi on valmis luopumaan imetyksestä ennen vuoden ikää, jollekin toiselle lapselle taas imetys on todella tärkeää. Mun lapsi ei esim. ikinä kelpuuttanut tuttia/tuttipulloa. Rinta oli pitkään ainoa varma konsti rauhoittaa hänet. Kiistätkö sen, että lapsella on imemisen tarve? Mitä olet mieltä tutista / tuttipullon käytöstä?
Imettäviä äitejä tulisi ehdottomasti arvostaa enemmän!
Tuommoset jotka jauhavat pas*** äideistä, jotka imettävät ns "liian pitkään", eivät ole tainneet itse ottaa asioista tarpeeksi selvää, että kuinka hyödyllistä imetys on.
Imetysrumbaa ei kaikki jaksa, ja joillain ei sitä maitoa tule.
Itse imetin lastani vähän päälle 1-vuotiaaksi, ja rankkaa se ajoittain oli. Huomasin kun lopetin imetyksen, että sairastelutkin alkoivat. Seuraavaa aion imettää vielä kauemmin.
En kokenut imettämistä mitenkään "ihanaksi", mutta enemmän siitä on hyötyä, kuin haittaa :)
jo aikaisemmin, ettei jaksa kauheasti kiinnostaa, mutta sellainen huomio on tullut tehtyä, että usein hyvin pitkään imettävät äidit ovat erittäin kiinni lapsissaan eikä elämään kauheasti muuta mahdu kuin äitiyttä. Hyvä jos kampaajalle pääsee käymään, kun lapsi ei kestä eroa äidistään kahta tuntia. Noin niin kuin kärjistetysti. Mutta kukin tavallaan, ei ole minulta pois, kuten eivät minunkaan ratkaisuni joltain toiselta. ;)
Kukin tekee miten tykkää imettämisen kanssa, mutta jos sitä maitoa kuitenkin antaa, niin eikö ihmismaidon luulisi olevan ihmiselle parempaa? Moni vauvahan on jopa allerginen lehmänmaidolle.