Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ihmettelevät, jos (haluaa) imettää 1-1½ -v. taaperoa?

Vierailija
11.01.2011 |

Miksi se on muka niin väärin???

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ne jotka pitävät sitä vääränä ovat niitä jotka eivät imettäneet edes pieniä vauvojaan.

Se maito "vaan loppu ihan yhtäkkiä" kun menojalka alkoi vipattamaan, mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
22/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee siitä paljonkin yli niin sitten ihmettelen. Jotkut kun imettävät jopa yli 3v ikäiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin itse 1v2kk asti. jotkut ihmiset ei ollut moksiskaan, yks kaveri taas kysy "etkai sä vieläkii imetä" ja serkkuni oli sitä mieltä että imetys pitää lopettaa vaikka lapsi oli vasta puoli vuotias. serkkuni imetti muutaman kuukauden omia lapsiaan koska "maito vaan loppu".

Vierailija
24/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli vuoden ikäisen lapsen imettäminen on todella ällöä!!! Älkää vaan kukaan mulle kertoko, että imetätte niin isoa mukulaa. Kyllä kävelevän lapsen pitää saada ravintonsa muuten kuin roikkumalla äidin rinnoissa.

Vierailija
25/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeiden mukaan. Hyi. Äiti tykkää kun lapsi imeskelee tissiä. Kuvottavaa. Lapsi ei enää äidinmaitoa TARVITSE. Alle 1v imetys on tärkeää, siitä eteenpäin tarpeetonta Suomessa.

Vierailija
26/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n suositus on 2 vuotiaaksi, muun ravinnon ohella. Itse imetin 1 v 9 kk, yöimetykset jäi viimeisenä. Lopetettiin silloin kun oli luontevaa. 1 v iässä lapsi ei ollut valmis lopettamaan. Huomasin kyllä että 1 vuoden jälkeen ei kannattanut puhua imetysvastaisille tutuille/sukulaisille mitään koko asiasta, olla ihan pokkana vaan. "Salaimettää" :)

tekemään lapselle makkaravoileipiä yöllä, kun kerran tuntuu tarvitevan öisinkin ruokaa...

Vierailija
27/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Who:n suositus on tarkoitettu kehitysmaan äideille, koska heillä on likaista vett. Näin varmistetaan lapsen terveys ja ravinnon saanti.

WHO:n suositus on 2 vuotiaaksi, muun ravinnon ohella. Itse imetin 1 v 9 kk, yöimetykset jäi viimeisenä. Lopetettiin silloin kun oli luontevaa. 1 v iässä lapsi ei ollut valmis lopettamaan. Huomasin kyllä että 1 vuoden jälkeen ei kannattanut puhua imetysvastaisille tutuille/sukulaisille mitään koko asiasta, olla ihan pokkana vaan. "Salaimettää" :)

Vierailija
28/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ällöttää lähinnä se, että siinä mennään enemmän äidin tarpeiden mukaan. Hyi. Äiti tykkää kun lapsi imeskelee tissiä. Kuvottavaa. Lapsi ei enää äidinmaitoa TARVITSE. Alle 1v imetys on tärkeää, siitä eteenpäin tarpeetonta Suomessa.

Ei tsiisus. Sä olet perverssi. Imetyksessä ei todellakaan ole kyse siitä että äiti nauttii tissinsä imemimestä! o_O Meidän tapauksessa minä olisin ollut valmis lopettamaan yhden vuoden iässä, mutta lapsi ei. Se oli hänelle tosi tärkeä juttu. Hän ei myöskään alkuun hyväksynyt muita maitoja mukista/pullosta/mistään. Sen vuoksi jatkettiin muun ruuan ohella 1 v 9 kk ikään asti, jolloin vieroitus kävi helposti. Lapset ovat tässäkin asiassa yksilöllisiä.

Vierailija
29/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sit aloit tekemään lapselle makkaravoileipiä yöllä, kun kerran tuntuu tarvitevan öisinkin ruokaa...

Joo, makkaravoileivällähän se pieni saadaan rauhoittumaan takaisin untenmaille ;)

Vierailija
30/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestän kanssa kävelevän lapsen imetys on yök.

Tuo Who:n suositus on tarkoitettu kehitysmaan äideille, koska heillä on likaista vett. Näin varmistetaan lapsen terveys ja ravinnon saanti.

Kehitysmaiden äitejä suositellaan imetystä jopa siihen asti, että lapsi on 4-vuotias.

Vierailija
31/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestän kanssa kävelevän lapsen imetys on yök.

Mun lapsi lähti kävelemään 9 kk iässä, olisiko pitänyt siihen lopettaa, vaikka toinen on ihan vauva vielä?

Who:n suositus koskee ihan kaikkia maita.

Vierailija
32/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetyksellä ei ole ravitsemuksellista merkitystä.

Vierailija
33/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tota ihan samaa ihmetellyt: jos käy ilmi, että imetät yli vuoden vanhaa, niin se on tosi outoa. Mutta se taas on ihan normaalia, jos kaksivuotias juo tuttipullosta tai vanhempikin, jos on sairas tms. Siis miksi?!

Vierailija
34/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä on. Lastenlääkäri kertoi meille, että puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä. Näinpä meillä vieroitettiin kaikki lapset puolivuotiaasta lähtien. Päätökseeni olen tyytyväinen ja maitoa olisi toki riittänyt vaikka koko Uuudenmaan alueelle annettavaksi :-)

Vierailija
35/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä paljon mielipiteen lausujasta itsestään. Mikä maaginen raja on siinä sekunnissa, kun lapsi täyttää 1? Itse vieroitan 1-vuotiasta siten, etten tarjoa rintamaitoa, mutta jos lapsi itse pyytää, imetän. Näyttää siltä, että imetys jää kokonaan ennen 2-vuotispäivää jo pois tällä menolla. Lastenlääkäri muuten piti oikein hyvänä asiana sitä, että imetys jatkuu 1-vuotispäivän jälkeenkin.

Toisaalta ymmärrän sinua, oudoksuin itsekin ensimmäisen lapsen vauva-aikana taaperoimetystä. Mutta lueskeltuani asiallisia lähteitä huomasin, että 1 vuoden "ikäraja" on täysin keinotekoinen, ainoat perusteet lopettaa silloin liittyvät sivullisten mielissä liikkuviin vinksahtaneisiin käsityksiin.

tarpeiden mukaan. Hyi. Äiti tykkää kun lapsi imeskelee tissiä. Kuvottavaa. Lapsi ei enää äidinmaitoa TARVITSE. Alle 1v imetys on tärkeää, siitä eteenpäin tarpeetonta Suomessa.

Vierailija
36/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ajatuksena se, että kun lapsi pääsee itse kävelemään jääkaapille, hänen on itse maitonsa sieltä myös noudettava?

En voi sanoa muuta kuin että säälin ihmisiä, joiden mielestä imettämisen kaltainen luonnollinen asia on kuvottavaa. Kyllä on vieraannuttu luonnosta. Sen ymmärrän, jos joku käytännön syistä vieroittaa vauvan jo pienenä tai ei imetä ollenkaan, sekin on jokaisen oma valinta.

Vierailija
37/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on typerä väite, varsinkin, kun sen esittäjä harvemmin perustelee sitä millään muulla, kuin henkilökohtaisilla tuntemuksillaan (eikö silloin kannattaisi miettiä, miksi joku täysin luonnollinen asia on itsestä niin ällöttävää). Minusta imetys on jokaisen perheen oma asia.

Niin ja se WHO:n suositus imettää kaksivuotiaaksi koskee ihan koko maailmaa ja on virallisena suosituksena esim. kaikissa muissa pohjoismaissa, paitsi meillä Suomessa. Kehitysmaissa WHO suosittelee jatkamaan imetystä neljän vuoden ikään.

Mä imetin lastani 1 v 9 kk ikään, jolloin lapsi lopetti itse. Mun puolesta imetys olisi saanut jatkua pitempäänkin, jos lapsi olisi halunnut.

Vierailija
38/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotiaaksi asti kannattaa imettää, sen jälkeen ei ole RAVITSEMUKSELLISESTI mitään järkeä.

Onko todella ravitsemuksellisesti järkevämpää tarjota ihmislapselle lehmän lapsen ravintoa?

Vierailija
39/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tota ihan samaa ihmetellyt: jos käy ilmi, että imetät yli vuoden vanhaa, niin se on tosi outoa. Mutta se taas on ihan normaalia, jos kaksivuotias juo tuttipullosta tai vanhempikin, jos on sairas tms. Siis miksi?!

Vierailija
40/152 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Onko todella ravitsemuksellisesti järkevämpää tarjota ihmislapselle lehmän lapsen ravintoa?

Yli 1-vuotias voi syödä ihan lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja, hedelmiä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi