Yksinhuoltajille erityisesti pitäisi nostaa kaikkia tuloja...
Niitä ei voi verratakkaan kahdsen perheen tuloihin, ei sitten niin millään...
juu ja kaikki katkeroituneet voitte jättää vastaamatta...
Kommentit (148)
jos sellainen tahdotaan. Itse en tahdo kuitenkaan käydä rajoja määrittelemään. Siihen työhön löytyy varmasti pätevämpiäkin ihmisiä.
[iMites se määritellään?]
jossa yksinhuoltajalle voidaan myöntää harkinnanvaraista erityistukea niissä tapauksissa, jossa voidaan todentaa hänen tai lasten joutuneen kestämättömällä tavalla kaltoinkohdelluiksi.
Just.
että yhteiskunnan ei tulisi rahallisesti kannustaa ydinperheen rikkomista tai lapsen hankkimista yksin.
Kannattaa tukea jäämistä alkohisoituneen, väkivaltaisen tai insestisen miehen luo.
Jos isä ja äiti eivät rakasta toisiaan, toinen ramppaa vieraissa, toinen katkeroituu, on jatkuvaa riitaa, synkkä ja kylmä ilmapiiri... niin vaurioituvatko lapset vai eivät? Onko turvallinen ja rakastava kasvuilmapiiri?
onko avioliitto onnellinen vai ei. No huhhuh... eiköhän se ole aika subjektiivista.
Vaikka olisi millaista paskaa elämä, niin siedettävä muka on... vaikka perheen kaikki osapuolet siitä kärsisivät ja traumatisoituisivat.
Siitä että naiset oikeasti ottaisivat vastuuta siitä parinvalinnastaan ja valitsisivat lapselleen/lapsilleen täysipäisen isän joka on kykenevä kantamaan vanhemman vastuun.
Minä en halua maksaa siitä että naapuri on tehnyt kolme lasta elämäntapatyöttömälle idiootille.
Vaadin myös miesten vastuuta lapsistaan, heittiöisät joko esim. työleirille tai lääkärin piuhojen katkaisuun. Ei lisää lapsia sellaisille, jotka eivät entisiäänkään elätä.
ei ole mitään naurettavaa.
Minusta ei ole minkäänlaista syytä erityisgloorialle, jos ihmisellä ei ole ollut tahtoa tai kykyä hyvään parinvalintaan, tai tahtoa tai halua pitää potentiaalisesti toimiva liitto kasassa.
En siis ymmärrä miksi yksinhuoltajavanhempia pitäisi tukea erityisesti normaalin perustoimeentulon lisäksi. Samat säännöt heihin tulee kohdistua kuin muihinkin ihmisiin, ilman ihailua tai ylenkatsetta.
yh:t vaativat "tuplapalkkaa" tai vähintäänkin toisen tuloja vastaavia tukia?
Itse kirjoitin tänne aiemmin, ihan yh:na. Ja toivoin, että ne näiden kapea-alaisen näkemyksen omaavien omat ukkokullat saattaisivat nämä yksinhuoltajiksi. Muuttuisivatko asenteet?
Tietty on kiva ajatella, että vika on yh:ssa, ei yhteiskunnassa. Kuitenkin yhteiskuntamme on täynnä yh-perheitä ja yksinäisiä ihmisiä, joiden kannalta on vähintäänkin epäreilua, että kaikki rakennetaan ja hinnoitellaan kahden työssäkäyvän aikuisen talouden tulojen mukaan. Ja tämä ilmiö kasvaa, puolustakaa sitten sitä ydinperhettänne kuinka paljon tahansa.
Hakusessa on ollut askel tasa-arvoisuuteen.
Olisi todella absurdia (kuten joku neropatti jo ehdotti) alkaa perustaa yh-kommuuneja ja tai vastaavia massa-asumismuotoja. Samalla periaatteella pienituloiset/työttömät/opiskelevat ydinperheet voitaisiin laittaa ryhmäasumisen piiriin kulujen minimoimiseksi -- Onhan sitä ennenkin 7-henkinen perhe elänyt "hellahuoneessa".
Yhteiskuntarakenne kaipaa muutosta, ydinperhe alkaa olla aikansa elänyt ilmiö. Myös yhden aikuisen talouksista on tehtävä yhteiskunnallisesti kannattavaa. En oikeastaan tiedä mistä ja miten rakennemuutoksen tulisi alkaa, mutta nykyinen malli on p:stä. Varmasti jokainen yh, sinkku ja yksinäinen haluaisi tehdä kannattavaa tulosta ilman nöyryyttämistä.
Anteeksi sanavalinta, mutta näin se on. Kysyn myös vielä kerran: ONKO tässä vaadittu 100% eltusta yhteiskunnalta, vai kenties jotain ihan muuta...?
Ja hatunnosto sille yhdelle, joka on loistavasti pärjäillyt palkallaan :)
etteivät yh:t tai yksinäiset ole vaatimassa yhteiskunnalta palkan tms. tuplaamista, vaan pientä suuntausta tasa-arvoisuuteen.
Mitä ihmeen tekemistä tällä on tasa-arvon kanssa? Kaikille annetaan tasavertaiset mahdollisuudet esim. koulutukseen. Kyllä se on vanhempien velvollisuus ne lapset elättää, en tajua miksi tässä yhteiskuntaa huudetaan apuun kun kerran niillä lapsilla on toinenkin vanhempi. Miksi oletetaan, että se elatusvelvollisuus siirtyy erotilanteessa yhteiskunnalle?
vaaditaan yksinhuoltajaperheille samaa tulotasoa kuin monen vanhemman perheille.
suurimmaksi osaksi, jotka eivät tosiaan ymmärrä yksinhuoltajan arkea laisinkaan.
Yksinhuoltajan tuloihin/tukiin sen enempiä kommentoimatta.
Täällä AV:lla on usein aloituksia, siitä miten ei jakseta lapsen/lapsien kanssa, kun toinen vanhemmista on vaikkapa reissussa, pitkällä työmatkalla, "huono" vanhempi...
Mitä voisikaan siten helpottaa yh vanhemman arkea muulla tavoin, kaikille nostamalla tukia tms?
Yksinhuoltajuus ei aina ole se OMA valinta...
mutta mikään ei saa minua vakuuttuneeksi, että Suomessa vuosittain 30.000 lasta joutuu eron uhriksi siksi, että kaikki miehet ovat SIKOJA.
että OMAT LAPSENNE ovat myös tulevia yksinhuoltajia ja eroajia. Miettikää nenäänne pidemmälle, ennen kuin alatte jeesustella onnistuneesta parinvalinnasta sun muusta.
Suotte varmasti tyttärellenne aikuisena rakkauden, rakastui hän sitten keneen vaan. Ja jos käy niin, että elämä tuo mutkia matkaan, toivotte varmasti asioiden järjestyvän.
Valinnat ja ratkaisut, jotka teemme tänään, näkyvät aikanaan lastemme elämässä.
Siitä että naiset oikeasti ottaisivat vastuuta siitä parinvalinnastaan ja valitsisivat lapselleen/lapsilleen täysipäisen isän joka on kykenevä kantamaan vanhemman vastuun. Minä en halua maksaa siitä että naapuri on tehnyt kolme lasta elämäntapatyöttömälle idiootille. Vaadin myös miesten vastuuta lapsistaan, heittiöisät joko esim. työleirille tai lääkärin piuhojen katkaisuun. Ei lisää lapsia sellaisille, jotka eivät entisiäänkään elätä.
Kyllä nyt jokaisen aikuisen luulisi tajuavan, ettei asia ole noin yksiviivainen.
Elämä on ihmeellistä, rankkaakin. Mikään ei takaa sitä, ettei se kunnon isä ja puoliso muutu.
Mutta kun itse olen näitä väliinputoajia, niin toivoisin jotain korjausta asumistukeen esim.
Saan palkkatyöstä (mitäs ei ollut päätä opiskella vaikka lääkäriksi) käteen 1500 € ja näillä tuloilla en kahden lapsen yh:na saa asumitukea. Toki saan elatusmaksut 139 € x 2 sekä lapsilisät yh-korotuksineen n. 300 €.
Mutta näillä tuloilla en KERTA KAIKKIAAN pysty edes unelmoimaan siitä, että voisimme lasten kanssa muuttamaan EDES kolmioon. Vuokrat meidän alueella 800 €/kk. Asumme siis kaksioissa...
Ystäväni, joka on myös yh ja osa-aikatyössä asuu kaksin lapsensa kanssa kolmiossa...melko reilua minusta :)
Eihän se ole lasten vika, että emme voineet jatkaa yhteiseloa exäni kanssa. Eikä heidän vika, että heidän äidillään ei ole sellaista koulutusta, että voisi elää :)
Siitä että naiset oikeasti ottaisivat vastuuta siitä parinvalinnastaan ja valitsisivat lapselleen/lapsilleen täysipäisen isän joka on kykenevä kantamaan vanhemman vastuun.
Minä en halua maksaa siitä että naapuri on tehnyt kolme lasta elämäntapatyöttömälle idiootille.
Vaadin myös miesten vastuuta lapsistaan, heittiöisät joko esim. työleirille tai lääkärin piuhojen katkaisuun. Ei lisää lapsia sellaisille, jotka eivät entisiäänkään elätä.
akateemisen ammatin ja hyvän työpaikan omaava mies sekoaa nuoremmasta naisesta??
Mutta minun puolesta voipi häneltä piuhat katkaista ja työleirille :))
lapsestani tulee toki varmasti myös nuorena leski.
ryhtyä yksinhuoltajaksi päättämällä erota lastensa isästä ja toisesta huoltajasta. Niin ja aika usein sillä lapsella on edelleen, eron jälkeenkin, kaksi vanhempaa huoltamassa.
Leski taas puolestaan saa yhteiskunnalta leskeneläkettä ja lapset "orvon"eläkettä.
En siis oikeastaan näe mitään järkeä siinä, että yksinhuoltaja saisi automaattisesti isommat tuet kuin muut. Miksi eroamisesta pitäisi palkita?
ryhtyä yksinhuoltajaksi päättämällä erota lastensa isästä ja toisesta huoltajasta. Niin ja aika usein sillä lapsella on edelleen, eron jälkeenkin, kaksi vanhempaa huoltamassa.
Leski taas puolestaan saa yhteiskunnalta leskeneläkettä ja lapset "orvon"eläkettä.
En siis oikeastaan näe mitään järkeä siinä, että yksinhuoltaja saisi automaattisesti isommat tuet kuin muut. Miksi eroamisesta pitäisi palkita?
Vain, että yksinhuoltajankin tulisi voida elää ihmisiksi ja elättää lapsensa. Ei kukaan yksinhuoltajaksi ala rikastuakseen, sehän köyhdyttää aina.
Vain, että yksinhuoltajankin tulisi voida elää ihmisiksi ja elättää lapsensa. Ei kukaan yksinhuoltajaksi ala rikastuakseen, sehän köyhdyttää aina.
elatusvelvollisia. Miksi yhteiskunnan pitäisi hoitaa tuo elatusvelvollisuus vanhempien puolesta?Yhteiskunta kyllä antaa tukea nytkin niille jotka sitä tarvitsevat, mutta kyllä pääsääntöisesti jokaisen pitää pitää itsestään ja lapsistaan ihan itse huolta, myös eron jälkeen.
Vain, että yksinhuoltajankin tulisi voida elää ihmisiksi ja elättää lapsensa. Ei kukaan yksinhuoltajaksi ala rikastuakseen, sehän köyhdyttää aina.elatusvelvollisia. Miksi yhteiskunnan pitäisi hoitaa tuo elatusvelvollisuus vanhempien puolesta?Yhteiskunta kyllä antaa tukea nytkin niille jotka sitä tarvitsevat, mutta kyllä pääsääntöisesti jokaisen pitää pitää itsestään ja lapsistaan ihan itse huolta, myös eron jälkeen.
Mutta eron jälkeen tarvitaan kaksi asuntoa, kaksi taloutta... kulut ovat ihan eri luokkaa kuin pariskunnalla. Haloo.
En saa vuokratukea enkä mitään muitakaan tukia.
Työtön olen, takana 19 vuoden työura samalla työnantajalla.
Eli ihan itse huolehdin ja maksan lasteni kulut.
Kannattaa itse ponnistella niiden arvojen saavuttamiseksi mitkä itselle ovat tärkeitä. Ja jokaisen on hyvä miettiä kehen/mihin itseään/omaa perhettään vertaa.
Miksi yh vertaisi perhettään johonkin paremmin toimeen tulevaan kahden aikuisen perheeseen? Entä jos nyt yh-perheiden tukia nostetaan, ja niitä vaativa yh löytää uuden kumppanin joka tienaa mukavasti, muuttuuko mieli kun hän maksaa palastaan esim. 50% veroja jotta saadaan jokaiselle yh:lle maksettua kunnon tuet?
Jos vertaa itseään Paris Hiltoniin kokee olevansa kyöhä, jos taas kalkutan katulapseen tuntee olevansa rikas. Eli yksihuoltajienkin on syytä miettiä kuinka hyvin/huonosti ne asiat oikeasti ovat...! Sitä ydinperheissäkin tehdään, penniä pitää lähes kaikkien lapsiperheiden venyttää ja tehdä valintoja mihin on varaa. Harvalla lapsiperheellä on laittaa 10´000€ Thaimaan matkaan, toki noitakin perheitä on, mutta mikään normi se ei ole.