Yksinhuoltajille erityisesti pitäisi nostaa kaikkia tuloja...
Niitä ei voi verratakkaan kahdsen perheen tuloihin, ei sitten niin millään...
juu ja kaikki katkeroituneet voitte jättää vastaamatta...
Kommentit (148)
vaan huoltajuussuhteesta? Aika mielenkiintoista. Sinustako yh-opettaja tekee arvokkaampaa työtä kuin parisuhteessa elävä? Tai yh-lääkäri on arvokkaampi kuin sama henkilö siinä vaiheessa, kun lapsi täyttänyt 18 v?
yksinhuoltajana vai parisuhteessa ja yksinhuoltajalle tulisi automaattisesti isompi palkka ja tuet, niin kuka sen jälkeen viitsisi enää naimisiin mennäkään....
ja syynä se, että tiedän parikin tuttua jotka ovat muka yksinhuoltajia jotta saavat isommat asumistuet ja korotetut lapsilisät jne. Molemmat asuvat miestensä kanssa 24/7/365 nämä vain ovat krijoilla muualla, toisella vielä pieni yhteinen lapsikin uuden miehensä kanssa...! Yhteen ei kannata muuttaa, kun sitten ei rahaa saisi niin paljon, tuskin mitään kun miehet työssäkäyviä?
niin ei ne yh:n menot nyt niin paljon pienemmät ole kuin 2 aikuisen perheen (jossa yleensä on ne kahdet tulotkin)
Eihän yh säästä kuin sen puolison ruoat, vaatteet, harrastukset yms.
Asunto sähkölaskuineen, auto, internet ym. pitää maksaa yksin.
että joutuu tekemään kahden aikuisen työt lasten ja perheen eteen. Tai täsmällisemmin korvausta siitä AJASTA, joka töihin kuluu, kun kaikki on tehtävä itse.
On oikeasti hidasta, kun kotityöt, ruuanlaitot, lastenhoito, korjaustyöt, kaupassakäynnit jne. on kiinni vain itsestä. Työssäkäynti vielä päälle.
Parisuhteessa elävät eivät välttämättä huomaakaan, kuinka paljon arkea helpottaa, kun on joku jolle sanoa: "tee sinä tuo sillä aikaa kun minä teen tämän".
Olen pienituloinen yh-äiti. Toki rahat ovat aina tiukilla ja kaikessa joutuu säästämään. En kyllä silti ole ajatellut, että minun pitäisi saada enemmän palkkaa kuin työkaverini:D
Mutta joskus kyllä kieltämättä ärsyttää, että tiedän joillekin jäävän melkein enempi käteen kotona olemalla.
Kun tulot ovat reilun 1000 euroa nettona, ei niillä kyllä mitään tukia saa, joten tuista spekulointi on aika turhaa:)
Mutta esim. eu töissä saa palkanlisää siitä että on alaikäisiä elätettäviä. On jossain euroopan maissa ihan normia, että palkka riippuu myös elätettävien määrästä.
Suomessakin oli aikaisemmin ns. poikamiesvero. Eli jos sulla oli vaikka 3-5 lasta et käytännössä maksanut tuloveroja ollenkaan. Toinen samaa työtä tekevä maksoi samoista tuloistaa helposti kolmanneksen veroja. Lapsiperheitä piilotuettiin aikaisemmin paljon enemmän. Nykyään saadaksesi tukia sua pitää ensin nöyryyttää että olet sossutukien saaja. Aikaisemmin lapsiperheet eivät välttämättä edes tienneet kuinka paljon heitä verotuksenkin kautta tuettiin verrattuna lapsettomiin.
Tulen ihan kohtuullisesti toimeen, mutta kyllähän se närppii, että olen esimerkiksi joutunut luopumaan urastani. Uraa kun ei tehdä 9 - 17 välisenä aikana ja niin, että jää energiaa lapsillekin....
Lapset ensin ja joskus se tarkoittaa sitä, että joutuu valitsemaan duunin, josta ei niin pidä, eikä liksakaan ole kummoinen...
että yhteiskunnan ei tulisi rahallisesti kannustaa ydinperheen rikkomista tai lapsen hankkimista yksin.
Sehän aiheuttaisi sen, ettei yh-äitejä enää palkattaisi. Sen sijaan kannatan tuntuvia veroetuja yksinhuoltajille ja tuntuvaa korotusta yh-korotukseen.
Itse olen täysin ateistisista lähtökohdista sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tulisi rahallisesti kannustaa ydinperheen rikkomista tai lapsen hankkimista yksin.
Se on mielestäni väärin, vaikken halua kannustaa ketään tekemään lapsia yksin, aviottomana, tai perheen hajoittamistakaan. Lapset eivät ole syyllisiä vanhempiensa tekemiseen ja on väärin että lapset käytännössä joutuvat siitä suurimman osan maksamaan.
Vouti vain lapsensa hylänneiden vanhempien perään ja jos ei elätyshaluja omiin lapsiin löydy niin vaikka työleirille...
että yhteiskunnan ei tulisi rahallisesti kannustaa ydinperheen rikkomista tai lapsen hankkimista yksin.
Kannattaa tukea jäämistä alkohisoituneen, väkivaltaisen tai insestisen miehen luo.
On melko turhaa yrittää vierittää vastuuta asiasta eteenpäin. En voi kannataa järjestelmää, jossa perheen hajottamista suositaan taloudellisesti. Siinä ei ole mitään järkeä.
[iRankaisemalla yksinhuoltajia, rankaistaan käytännössä heidän lapsiaan. ]
Itse olen täysin ateistisista lähtökohdista sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tulisi rahallisesti kannustaa ydinperheen rikkomista tai lapsen hankkimista yksin.
Se on mielestäni väärin, vaikken halua kannustaa ketään tekemään lapsia yksin, aviottomana, tai perheen hajoittamistakaan. Lapset eivät ole syyllisiä vanhempiensa tekemiseen ja on väärin että lapset käytännössä joutuvat siitä suurimman osan maksamaan.
Vouti vain lapsensa hylänneiden vanhempien perään ja jos ei elätyshaluja omiin lapsiin löydy niin vaikka työleirille...
jossa yksinhuoltajalle voidaan myöntää harkinnanvaraista erityistukea niissä tapauksissa, jossa voidaan todentaa hänen tai lasten joutuneen kestämättömällä tavalla kaltoinkohdelluiksi.
Just.
Kannattaa tukea jäämistä alkohisoituneen, väkivaltaisen tai insestisen miehen luo.
jossa yksinhuoltajalle voidaan myöntää harkinnanvaraista erityistukea niissä tapauksissa, jossa voidaan todentaa hänen tai lasten joutuneen kestämättömällä tavalla kaltoinkohdelluiksi.
Just.
Jos isä ja äiti eivät rakasta toisiaan, toinen ramppaa vieraissa, toinen katkeroituu, on jatkuvaa riitaa, synkkä ja kylmä ilmapiiri... niin vaurioituvatko lapset vai eivät? Onko turvallinen ja rakastava kasvuilmapiiri?
Entä jos saisitte tukea neuvolasta lastenhoitoon?
Että olisi joku joka vie lapset puistoon niin pääsette lenkille tai salille?
Minusta teot on isompaa apua kuin rahalliset avut.
On silti paljon ihmisiä jotka lähtee vaikka radalle sillä säästyneellä rahalla..
Minusta noi rahalliset avustukset on perseestä.
Itse olen kotona lapsien kanssa ja juuri toisesta alle 3- vuotiaasta sisarruksesta Tampere ottaa pois satasella kuussa rahaa.. Säästöä.. Jos laittaisin lapset hoitoon, maksaisi tuon kolmosen hoito 50 euroa, nyt jää lisätuki saamatta. :)
Minusta on saivartelua lähteä miettimään onko yh pienemmällä rahalla kuin pari. Meidän 6 henkinen perhe vie kuussa aika hyvin rahaa että pärjätään.
Moni yh asuu vuokralla ja sossu maksaa vuokraa ja antaa lapsille joululahjoja.
En ole katkera, minua vaan huvittaa kun yh.t kiljuu kun tekee tiukkaa. Ja lässynlässyn. Elämä on!
jos sellainen tahdotaan. Itse en tahdo kuitenkaan käydä rajoja määrittelemään. Siihen työhön löytyy varmasti pätevämpiäkin ihmisiä.
[iMites se määritellään?]
Just.
Jos isä ja äiti eivät rakasta toisiaan, toinen ramppaa vieraissa, toinen katkeroituu, on jatkuvaa riitaa, synkkä ja kylmä ilmapiiri... niin vaurioituvatko lapset vai eivät? Onko turvallinen ja rakastava kasvuilmapiiri?
Olen melko varma, että asialle on löydettävissä tarkkarajainen määritelmä, jos sellainen tahdotaan. Itse en tahdo kuitenkaan käydä rajoja määrittelemään. Siihen työhön löytyy varmasti pätevämpiäkin ihmisiä.
Mites se määritellään?
Just.
yksinhuoltajien palkkaa sillä perusteella että he ovat yksinhuoltajia, viis siitä miten työnsä hoitavat? Et voi olla tosissasi.