Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vanhus ympärivuorokautiseen hoivakotiin? Emme maksa!

Vierailija
06.04.2026 |

Yhteiskunta maksaa, emme me! Miten?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus maksaa.

Vierailija
2/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu terveyskeskuspaikkalla.

Alta 6kk on poissa muonavahvuudesta niin ei tule kuluja kellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sun luo tietysti 😄

Vierailija
4/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Otat sun luo tietysti 😄

Hullu!!!

AP

Vierailija
5/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kotihoidon käynnit maksimiin, meillä 5krt/vrk.

Arvio ettei niillä pärjää..

Palvelutarpeenarvio, jossa katsotaan kannattaako asiaa viedä eteenpäin.

Monialainen työryhmä tekee lopullisen päätöksen. Jos se on myönteinen, niin paikka pitäisi tulla 3kk sisällä.

Maksu määräytyy eläkkeen mukaan. 

Vierailija
6/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hoiva maksetaan sen vanhuksen eläkkeestä, jos ei ole riittävästi niin hoitakaapa itse.

7/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Otat sun luo tietysti 😄

Hullu!!!

AP

Nii? 😄

Vierailija
8/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monialainen työryhmä tekee lopullisen päätöksen. Jos se on myönteinen, niin paikka pitäisi tulla 3kk sisällä.

Miten luulet noita kotihoitokäyntejä järjestyvän maaseudulla? Hyvä jos saa 5 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
9/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet noita kotihoitokäyntejä järjestyvän maaseudulla? Hyvä jos saa 5 kertaa kuukaudessa.

Tiedän. Työskentelen maalla. Pitää muuttaa sinne mihin käynnit saa sen 5krt/vrk. Jos ei pärjää niin uusi arvio 

Vierailija
10/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hoiva maksetaan sen vanhuksen eläkkeestä, jos ei ole riittävästi niin hoitakaapa itse.

Se hoiva maksaa just sen eläkkeen verran. Vanhukselle saa jäädä n 180 e tms.

Vierailija
11/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Palvelutarpeen arvioinnissa katsotaan, mtä vanhuksenne tarvitsee. Jos tilanne on niin paha, ettei kotona pärjää, eikä kotihoitoa voi käynnistää/tehdä, tehdään hänelle myönteinen päätös ympärivuorokautisesta hoivasta. Sitten jäätte vain odottamaan hoivapaikkaa. Se pitää järjestää 90 päivän päästä päätöksestä. Ette voi vaikuttaa siihen, mistä se kunta osoittaa. Voi olla kunnan omaa tuotantoa tai yksityinen palveluntarjoaja. Vanhukselle tehdään vuokra- ja palvelusopimus ja niiden yhteinen osuus on 80% tuloista. Loput maksaa kunta.

Otatte siis yhteyttä kunnan vanhuspalvelujen sossuun ja pyydätte kotikäyntiä ja palvelutarpeenarvointia.

Vierailija
12/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siellä maaseudulla ole niitä hoivapaikkojakaan jos sellaisen saa tai saisi joutuu muuttamaan jokatapauksessa. Eikö järkevämpää olisi muuttaa lähelle palveluja jo siinä vaiheessa kun niitä palveluja pystyy käyttämään ja niistä nauttimaan? Onko pakko odottaa sinne asti että muuta vaihtoehtoa ei enää ole?

Vierailija
13/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosikymmeniä kun kotiin jätetty iäkkäät  ihmiset jotka ei sinne kuulu.Kauhulla ajattelin monesti kotipalvelu työtä kun tein mitä näin.Mutta koti paras ja kuka sieltä haluaa lähteä istumaan, makaamaan laitoksiin.Tulee aika kun ei kotona enää pärjää.Iäkäs itse maksukykynsä mukaan paikasta.Sinne menee eläke..

Vierailija
14/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksella ei mitenkään. Toisella vanhemmalla kävi kotihoito 5 kertaa päivässä. Silti toistuvasti makasi kaatuneena lattialla tunteja ym. Tuhri ulosteilla. Ei syönyt. Silti oli aina vaan liian hyväkuntoinen edes hoivapaikka jonoon. 

Toisella vanhemmalla on dementia. Ei ole suostuvainen kotihoidon apuun. Nyt on saatu suostuun kerta päivässä että saadaan lääkkeet valvottua. Ei syö eikä peseydy mutta ei pääse edes arviointiin.

Vierailija
15/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunnan pitäisi hoitokustannukset periä lapsilta. Ei ole minun velvollisuus huolehtia muiden vanhemmista. 

T omat vanhemmat itse hoitanut.

Vierailija
16/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vuosikymmeniä kun kotiin jätetty iäkkäät  ihmiset jotka ei sinne kuulu.Kauhulla ajattelin monesti kotipalvelu työtä kun tein mitä näin.Mutta koti paras ja kuka sieltä haluaa lähteä istumaan, makaamaan laitoksiin.Tulee aika kun ei kotona enää pärjää.Iäkäs itse maksukykynsä mukaan paikasta.Sinne menee eläke..

Mihin sen eläkkeen sitten pitäisi mennä ellei sitten niihin kuluihin joita eöäkeläisellä on?

Vierailija
17/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sen eläkkeen sitten pitäisi mennä ellei sitten niihin kuluihin joita eöäkeläisellä on?

No lasten perintöä kerryttämään tietenkin!

Vierailija
18/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteiskunnan pitäisi hoitokustannukset periä lapsilta. Ei ole minun velvollisuus huolehtia muiden vanhemmista. 

Eli kun sinä olet joutunut kärsimään, niin muidenkin pitää? Katkeralta kuulostaa. Kyllä hoitomaksujen on mentävä vanhuksen omasta eläkkeestä. 

Vierailija
19/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitopaikan kustannus on vanhukselle 85% eläkkeestä. Sillä saa paikan missä asua, kaikki ateriat ja hoidon. Eläke menee siis elämiseen. Mitä muuta sillä eläkkeellä pitäisi tehdä kuin kustantaa elämistään?

Vierailija
20/49 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsia tai lapset ovat varattomia? Kuka sitten maksaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän