Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi-asiaa: onko mulla oikeus loukkaantua?

Vierailija
02.12.2010 |

Jälleen sain pahan mielen anopin vuoksi. Tiedä sitten olenko vain liian herkkänahkainen ja helposti loukkaantuva, mutta minusta hän jälleen kerran mitätöi olemassaoloni täydellisesti. Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä jo reilusti yli 10 vuotta, josta asuneetkin yhdessä yli 8 vuotta.

Kyse on niinkin olemattomasta asiasta kuin syntymäpäiväkortista. Mieheni lähisukulainen, jonka kanssa myös itse olen paljon tekemisissä, täytti pyöreitä vuosia. Menimme juhliin koko porukka (minä, mies, vanhempansa ja miehen sisarukset) yhtenä perheenä. Anoppi oli appeni kanssa hommannut jonkinlaisen lahjan ja juhlavan kortin, johon oli kirjannut kaikkien muiden nimet, paitsi minun. Onnittelijoiksi oli siis etunimillä merkitty anoppi, appi ja heidän kaikki aikuiset lapsensa (mieheni on sisaruksistaan ainoa, joka tällä hetkellä on parisuhteessa). Ainoastaan siis minä puutuin joukosta, vaikka kuitenkin samassa porukassa tulin juhlapaikkaan. Tuntui samanaikaisesti tosi nololta ja pahalta, mulle tuli uskomattoman ulkopuolinen olo, varmaan täytyy nyt hankkia tälle päivänsankarille oma lahja ja kortti jälkikäteen, ettei hän vain ihmettele, miksei nimeni ollut kortissa ja miksen ole lahjoin onnitellut häntä. :( Ihan kuin mieheni olisi äitinsä mielestä yhtä sinkku ja yksinäinen kuin sisaruksensakin ovat, eli mua ei edes olisi olemassa vaikka jo yli 10 vuotta olen kuulunut kuvioon.

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin viilata pilkkua...(yhteiskunta määrittelee mikä on sitoutunut parisuhde ja muuta paskaa plaaplaa plaa)

Vierailija
182/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap miehineen on salannut avioitumisensa muulta suvulta?

Suhteen virallistaminen tuli ajankohtaiseksi miehen äkillisen ulkomaan työkomennuksen vuoksi. Tällöin avioliitossa olevien perheenjäsenten työnantajalta saamat edut ovat paremmat kuin avoliitossa olevien. Muutoin emme edes olisi avioituneet.

Kyse ei ole siis niinkään salaamisesta: asuimme vain toisella paikkakunnalla kuin lapsuudenperheemme emmekä kokeneet tarpelliseksi mainita koruttomasta muutaman minuutin tilaisuudesta muille. Eikä tuo toimenpide muuttanut meidän välistä suhdettamme tai lisännyt rakastumista tai sitoutumista meidän välillämme näin yksityisessä mielessä missään määrin. Yhtä sitoutuneita olemme aina olleet: sääli jos anoppi ei ole sitä pystynyt näkemään tai päättelemään.

Kuten sanottu, mieheni sanoi ottavansa asian puheeksi anoppini kanssa vielä tämän illan aikana. Paljon olisi myös muuta kysyttävää ja esiin nostettavaa vuosien aikana kertyneenä. Toivottavasti ei mene välit ihan kokonaan, mieheni vuoksi. Itse voin kyllä varsin hyvin elää ilman tuon naisen seuraa vaikka koko loppuelämäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ns. "anoppini" voisi tehdä jotakin aivan vastaavaa, tunnen siis suurta myötätuntoa puolestasi! Toivottavasti miehesi saa asian selvitettyä!

nimimerkillä: "onnellisena avoliitossa jo 15 vuotta"

Vierailija
184/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi käyttäytyitörkeästi (piste) ja aivan sama oletteko avopari/aviopari lapsia tai ilman.

IHan syystä loukkaannuit. Itse olisin anopin kuullen huomauttanut päivänsankarille, että minäkin olen ihan samalla tavalla osallistunut tuohon lahjaan vaikka anoppi unohti nimeni kortista ja ehkä vielä lisännyt nimeni korttiin.

Oikeastaan huvittavaa huomata, miten vanhakantaisia ajatusmalleja vielä nykyaikana joku toteuttaa. Onkohan vaimolla jotenkin erilainen asema perheessä jos on avioliitossa, jossa on lapsia kuin avioliitossa, johon ei ole pystynyt/halunnut tehdä jälkeläisiä?

Ei pelkkä yhdessä asuminen vielä mitään erityistä merkitse.

Siis häh?

avovaimon paikan. Jotenkin tuntuu siltä, ettet ole aivan tervetullut perheeseen. Ikävää. Jos olisin avokki ilman lapsia tai edes kihloja tuon anopin pojan kanssa, en lotkauttaisi korvaakaan - eihän silloin ole virallista asemaa perheessä, niin että turha suuttua. Ajattelisin asian niin, että mies on osallistunut lahjaan ja siinä se. Mutta eri asia, jos olette kihloissa ja/tai teillä on yhteiset lapset, silloin olisi ehkä ollut asiallista mainita myös sinut kortissa.

Siis oletko tosissasi sitä mieltä ettei 10 vuotta pariskuntana elänyt avopari ole perhettä, mutta jos sormuksia on joskus vaihdettu niin sitten ollaan? Et voi olla tosissasi. t. ei ap

Vierailija
185/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlapaikalla?

Vierailija
186/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysymyshän oli nyt syntymäpäiväkortista, josta anoppi jätti miniänsä nimen tahallisesti pois. Onko oikeasti olemassa joitakin seikkoja, jotka oikeuttavat toisen dissaamisen?

avioitumisensa muulta suvulta?

Vierailija
187/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tällä asialla on? Siis kysymyshän oli nyt syntymäpäiväkortista, josta anoppi jätti miniänsä nimen tahallisesti pois. Onko oikeasti olemassa joitakin seikkoja, jotka oikeuttavat toisen dissaamisen?

avioitumisensa muulta suvulta?

Vierailija
188/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän naiivia sakkia täällä

jotka eivät osaamuuta kuin viilata pilkkua...(yhteiskunta määrittelee mikä on sitoutunut parisuhde ja muuta paskaa plaaplaa plaa)

kun ei ymmärrä mitä tarkoittaa juridinen sopimus.

Ihan sama mitä mieltä olet avioliitosta ja avoliitosta, vain avioliitto on juridisesti merkitsevä sopimus.

Testamentit tai ei (suurimmalla osalla edes tämä ei kuunnossa) niin avoliitossa, ei saa samoja oikeuksia kuin Avioliitossa. Nopeasti mainittuna mm. perintöverotus, leskeneläke, ero tilanteessa omaisuuden ositus jne.

Niin ja ei siis avioliittoon tarvita mitään pappeja tai isoja juhlia.

Vierailija
189/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla todellakin on oikeus ja myös ihan kunnon syy loukkaantua. Tuo oli todella sun olemassaoloa mitätöivä teko! Mistä kummasta näitä moukkamaisia anoppeja oikein sikiää? :(

Vierailija
190/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap lisännyt korttiin nimeään juhlapaikalla?

En tiedä johtuuko vain minusta, mutta eikö se nyt olisi ollut aika teatraalista alkaa siinä juhlapaikalla, kortin ilmeisesti jo oltuna avattuna lahjapöydällä, kaivella kynää esiin ja raapustaa nimeään siihen jälkikäteen. Tuohan nyt oli ihan selvä epäluottamuslause anopilta: antoiko hän muuten teoillaan tai sanoillaan ymmärtää, ettet sinä ole toivottu vieras heidän joukossaan?

Oma anoppini harrastaa ihan samaa. Esim. yhteisvalokuvia otettaessa hän iloisesti kutsuu kaikki "perheenjäsenet" ja perheeseen kuuluvat yhteiskuvaan tyyliin: "otetaas taas yhteinen perhekuva, tulehan X sieltä ja tulehan sinäkin Y" ja sitten taas hymyillään. Minä en koskaan ole noissa kuvissa vaan kuikuilen ihan lähietäisyydellä vieressä osattomana ja ilman kutsua jääneenä, en siis kuulu perheeseen. Se, että tunkisin itseni kuvaan oma-aloitteisesti ei vain sovi siihen tilanteeseen - En tuppaa kun ei ilmiselvästi tykätä.

Ihan ok että ottavat kuvia perheestään ja esim. yhdessä aikuisten lapsiensa kanssa, mutta olisiko se tosiaan niin kauheaa, että edes yhdessä kuvassa olisin minäkin, poikansa kanssa 13 vuotta yhdessä ollut puoliso? Että minustakin jäisi edes yksi valokuva muistoksi? Ilmeisesti kyllä. Ja pahalta tuntuu. Joka kerta.

Vierailija
191/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä anopit on just niitä, jotka myös näin jouluna vaativat kovaan ääneen, että koko perheen on oltava yhdessä isovanhempien luona. Joulua järjestellessä ei tosiaankaan kysytä mistä perinteistä tai ruuista miniä pitäisi. Kaikki on tehtävä juuri niin kuin anoppi haluaa. Jos pojalla on sisko / siskoja heidän lapset asetetaan ylempään asemaan. Tuolloin pojan perheen lapsille ostetaan selvästi huonompia ja halvempia lahjoja.

Lahjaa ei miniälle tule tai jos se tulee se on yleensä tyyliin tukisukkahousut anopin kokoa (mutta ei sen väriset joista olisi itse pitänyt), arpajaisista anopin voittama heijastin (joka on kuulemma niin kummallinen, että ei itse sitä viitsi pitää). Lahjan antamisen jälkeen vielä kovaan ääneen kerrotaan tarina miksi miniä sai juuri tämän lahjaksi (ei sopinut minulle, sain lehden tilaajalahjaksi mutta oli niin hirveä ym).

Ihan turhaa kaunistella, etteikö tälaisia vittumaisia ihmisiä olisi olemassa. Ap otan osaa!

Vierailija
192/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeroituneelta ja ihan tietoiselta loukkaamiselta kuulostaa AP:n anopin käytös. Kostaisikohan hän jotakin sinulle? Onko koskaan kohdellut mukavasti tai huomioon ottavasti? Saisi kyllä miehesikin mennä vähän itseensä, aikuismaista olis ollut ottaa tuo äitinsä kanssa heti puheeksi. Mutta harvemminhan ne miehet mitään huomaavat. Ja olihan se miehesi nimi kuitenkin siinä kortissa, pitikö hän omituisena sitä, että sinä puutuit?

Minä myös otan syvästi osaa. Tällaisilla hetkillä kannattaa herkutella karman ajatuksella ja sillä, että eiköhän se anoppikin saa joskus kaiken aiheuttamansa mielipahan samalla mitalla takaisin.

Vierailija
193/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallisena yhteislahjassa, lahjan antajat kokoontuvat ennen lahjan luovutusta tsekkaamaan että kaikkien osallisten nimet on kortissa.

Tietty hyvä veto ap:n anopilta (joka ei edes tiedä olevansa oikea anoppi :) ), jos hän on hoidellut itsensä, apen, muun suvun ja lahjan synttärisankarille ennen kuin poika piilo-miniöineen ehtii juhlapaikalle.

Kauniit ja rohkeat in action...

Miksei ap lisännyt korttiin nimeään juhlapaikalla?

En tiedä johtuuko vain minusta, mutta eikö se nyt olisi ollut aika teatraalista alkaa siinä juhlapaikalla, kortin ilmeisesti jo oltuna avattuna lahjapöydällä, kaivella kynää esiin ja raapustaa nimeään siihen jälkikäteen. Tuohan nyt oli ihan selvä epäluottamuslause anopilta: antoiko hän muuten teoillaan tai sanoillaan ymmärtää, ettet sinä ole toivottu vieras heidän joukossaan?

Oma anoppini harrastaa ihan samaa. Esim. yhteisvalokuvia otettaessa hän iloisesti kutsuu kaikki "perheenjäsenet" ja perheeseen kuuluvat yhteiskuvaan tyyliin: "otetaas taas yhteinen perhekuva, tulehan X sieltä ja tulehan sinäkin Y" ja sitten taas hymyillään. Minä en koskaan ole noissa kuvissa vaan kuikuilen ihan lähietäisyydellä vieressä osattomana ja ilman kutsua jääneenä, en siis kuulu perheeseen. Se, että tunkisin itseni kuvaan oma-aloitteisesti ei vain sovi siihen tilanteeseen - En tuppaa kun ei ilmiselvästi tykätä.

Ihan ok että ottavat kuvia perheestään ja esim. yhdessä aikuisten lapsiensa kanssa, mutta olisiko se tosiaan niin kauheaa, että edes yhdessä kuvassa olisin minäkin, poikansa kanssa 13 vuotta yhdessä ollut puoliso? Että minustakin jäisi edes yksi valokuva muistoksi? Ilmeisesti kyllä. Ja pahalta tuntuu. Joka kerta.

Vierailija
194/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisiaan teennäisten virallistamisten mukaan. Esim hänen miniänsä on miniä ollut jo useamman vuoden ajan vaikka ei virallista avioliitoa vielä olekaan. Minä (aviossa) ja tämä toinen miniä (avoliitossa) ollaan ihan samalla viivalla ja tuntuis ihan uskomattomalta että hän jättäis tämän toisen nimen kortista pois...ei ikinä toimisi niin. Enkä kyllä usko että kukaan muukaan normaali ihminen niin toimisi.

Vaikka joku naapuri? tai bussikuski?

Vierailija
195/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisiaan teennäisten virallistamisten mukaan. Esim hänen miniänsä on miniä ollut jo useamman vuoden ajan vaikka ei virallista avioliitoa vielä olekaan. Minä (aviossa) ja tämä toinen miniä (avoliitossa) ollaan ihan samalla viivalla ja tuntuis ihan uskomattomalta että hän jättäis tämän toisen nimen kortista pois...ei ikinä toimisi niin. Enkä kyllä usko että kukaan muukaan normaali ihminen niin toimisi.

Onko naapuri ja bussikuski sama kuin puoliso? Olipa sitten avo tai aviopuoliso? Tälle linjalle kun mennään niin muistapa sinäkin, että sinäkään mitään sukua ole miehesi suvulle. Sukua on vain mahdolliset lapsesi.

Vierailija
196/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entistä poikaystäävä eikä apen nuoruudenaikaista kihlattuakaan, vaikka molemmat ovat vahvasti kuuluneet perheeseen. Miksi siellä olisi yhden pojan vakipano, jos ei ole tyttären poikaystävänkään nimeä?

Miksi avovaimo olisi mitään sukua miehen vanhemmille tai miksi nämä ostaisivat tämän puolesta lahjan? Yksinkertaisesti en ymmärrä! Jos ei itse katso anopin kuuluvan perheeseen (ei esim. ole kertonut, että olemme käyneet vihillä) niin miksi miehen äidin oletetaan "käyttäytyvän sivistyneesti" ja paapovan aikuista poikaansa ja tämän vaimoketta?

Vierailija
197/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naapuri ja bussikuski sama kuin puoliso? Olipa sitten avo tai aviopuoliso? Tälle linjalle kun mennään niin muistapa sinäkin, että sinäkään mitään sukua ole miehesi suvulle. Sukua on vain mahdolliset lapsesi.

Eli miksi pojan kanssa asuva nainen olisi yhtään sen enemmän sukua kuin postinkantaja?

MInä olen sukua mieheni suvulle, osalle jopa enemmän kuin mies itse :-)

Vierailija
198/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska et mitenkään osallistunut lahjan hankintaan tai edes maksanut siitä osaa. Yleensä kutsutut vieraat sopivat keskenään lahjasta eivätkä oleta, että kyllä joku iäkäs sukulainen jotain ostaa, laitetaan sitten sen korttiin meidänkin nimet.

En ikinä kehtaisi mennä juhlimaan ilman, että veisin korttia, kukkia tai lahjaa. Taidat olla joku sivistymätön moukka?

Vierailija
199/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetimme anopille hienon ja kalliin perhepotretin ja kehystimme, siis kuvassa mies, minä ja lapsemme.

Eipä ole anopilla esillä, vaikka kaikenmaailman väljähtyneet nettiotokset roikkuvat seinillä.

Olen joskus meinannut kysyä asiasta, mutta olen sitten antanut olla. Anopit ovat mitä ovat, täytyy vaan toivoa, että itse 20-30 vuoden päästä olen parempi anoppi.

Vierailija
200/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi vittuilee, näitä vaan on. Paras ratkaisu on katkaista välit kokonaan.