Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi-asiaa: onko mulla oikeus loukkaantua?

Vierailija
02.12.2010 |

Jälleen sain pahan mielen anopin vuoksi. Tiedä sitten olenko vain liian herkkänahkainen ja helposti loukkaantuva, mutta minusta hän jälleen kerran mitätöi olemassaoloni täydellisesti. Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä jo reilusti yli 10 vuotta, josta asuneetkin yhdessä yli 8 vuotta.

Kyse on niinkin olemattomasta asiasta kuin syntymäpäiväkortista. Mieheni lähisukulainen, jonka kanssa myös itse olen paljon tekemisissä, täytti pyöreitä vuosia. Menimme juhliin koko porukka (minä, mies, vanhempansa ja miehen sisarukset) yhtenä perheenä. Anoppi oli appeni kanssa hommannut jonkinlaisen lahjan ja juhlavan kortin, johon oli kirjannut kaikkien muiden nimet, paitsi minun. Onnittelijoiksi oli siis etunimillä merkitty anoppi, appi ja heidän kaikki aikuiset lapsensa (mieheni on sisaruksistaan ainoa, joka tällä hetkellä on parisuhteessa). Ainoastaan siis minä puutuin joukosta, vaikka kuitenkin samassa porukassa tulin juhlapaikkaan. Tuntui samanaikaisesti tosi nololta ja pahalta, mulle tuli uskomattoman ulkopuolinen olo, varmaan täytyy nyt hankkia tälle päivänsankarille oma lahja ja kortti jälkikäteen, ettei hän vain ihmettele, miksei nimeni ollut kortissa ja miksen ole lahjoin onnitellut häntä. :( Ihan kuin mieheni olisi äitinsä mielestä yhtä sinkku ja yksinäinen kuin sisaruksensakin ovat, eli mua ei edes olisi olemassa vaikka jo yli 10 vuotta olen kuulunut kuvioon.

Kommentit (206)

Vierailija
201/206 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Ap itsekin tietää, ettei heidään suhteensa avoliittona ollut vielä virallinen, mutta nyt se on virallistettu. Anopille ei kuitenkaan ole tästä hiiskuttu mitään. Minusta ap:llä ei ole mitään kanttia loukkaantua anopin teosta, kun itse on toiminut noin törkeästi. Miten anoppi voisi ottaa miniän huomioon, kun ei hänelle ole kerrottu, että miniä on miniä.

Anoppi varmasti ajatteli myös tasapuolisuutta lapsiaan kohtaan. Kun ei muillakaan lapsilla ole puolisoa niin ei puolisoa sitten merkitty tälle ap:n miehellekään, koskapa eivät vielä anopin tietojen mukaan olleet virallistaneet suhdettaan.

Ja siis suhteen virallinen puoli tietenkin on ihan eri asia kuin sen yksityinen onnellisuus. Sitoutuneita ja onnellisia voidaan olla missä tahansa yhdistelmässä, mutta vain avioliitot ja rekisteröidyt parisuhteet ovat virallisia parisuhteita.

Vierailija
202/206 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Ap itsekin tietää, ettei heidään suhteensa avoliittona ollut vielä virallinen, mutta nyt se on virallistettu. Anopille ei kuitenkaan ole tästä hiiskuttu mitään. Minusta ap:llä ei ole mitään kanttia loukkaantua anopin teosta, kun itse on toiminut noin törkeästi. Miten anoppi voisi ottaa miniän huomioon, kun ei hänelle ole kerrottu, että miniä on miniä.

Tässäpä eräs anoppi myös kommentoi koko ketjun luettuaan.

Eli, tälle AP:n anopille ei tässä tapauksessa riitä mielestäsi se, että hänen poikansa on valinnut itselleen elämänkumppanin (ilmeisesti jo yli 10 vuoden ajan), on jakanut tämän kumppaninsa kanssa talouden (asuneet yhdessä melkein jo tuon 10 vuotta) ja on vielä kihlannut tämän jo vuosia sitten? AP lisäksi kirjoittaa vastauksissaan, että hän on osallistunut jokaiseen perhejuhlaan ja anoppinsa ainakin satunnaisesti esittelee hänet miniänään muille ihmisille.

Vaaditaanko siis toisen ihmisen huomioonottamiseen avioliittoa kuten väität? AP:n anoppi ei voi ottaa poikansa puolisoa huomioon ennen kuin tietää tämän olevan naitu sukuun? Eikä anoppi ei ole pystynyt käsittämään monivuotisen suhteen olevan vakava? Haloo! Minkälaisessa sulkeutuneessa ympäristössä olet oikein kasvanut? Itselleni ainakin on jo kotonani aikoinaan opetettu, että toisia ihmisiä tulee ottaa huomioon, olivat ne sitten avioliiton kautta sukuun tulleita tai muuten jokapäiväisessä elämässä tavalla tai toisella läheisemme kumppaneina mukana olevia.

Itse ainakin olisin ehdottomasti kirjoittanut AP:n nimen korttiin. Noilla "meriiteillä" hän selkeästi on pojan vakituinen, pitkäaikainen puoliso. Kyse ei ole yhden illan tuttavasta, entisestä tyttöystävästä tai "vasta" vuoden mittaisesta tuoreesta suhteestan kuten joku teräväkielinen on jo päässyt näsäviisaasti pätemään, parihan tässä tapauksessa on ollut yhdessä jo vuosikausia ja AP osallistuu perheen tapahtumiin miehensä kautta.

Kirjoituksista tulee sellainen tunne, että anoppi käyttäytyy omien ailahtelevien mielialojensa mukaan välillä AP:ta huomioonottavasti + hyväksyvästi ja välillä taas todella kylmästi ja töykeästi. Ettei hänellä vain olisi narsistisia taipumuksia? Tuo tuollainenhan on heille tyypillistä uhrin koukuttamista, välillä ollaan äärimmäisen ystävällisiä ja sitten jo hetkessä tipautetaan hyväuskoinen uhri pilvistä täysin päinvastaisella käytöksellä.

Tosi surullinen olen APn puolesta. Vaikealta ihmiseltä anoppi totisesti kuulostaa. Ja huonotapaiselta erityisesti. Mutta ethän silti menetä toivoasi. On meitä normaalikäytöksisiä anoppejakin vielä olemassa. Toivottavasti anoppisi käytös ei kuormita liikaa parisuhdettanne. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/206 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lyödä mistä tahansa vetoa, että syöksyisivät heti vihille jos mies vain suostuisi kosimaan.

Ja ap.n asiaan. Jos minä olisin avoanoppi ja kuulisin, että poikani on mennyt naimisiin pari vuotta sitten ja pari ei kerro minulle, voisi käydä niin, että välit miniään viilenisivät lopullisesti.

Ap.n asenne anoppiin on aika karmaiseva. Siis miehen äidille ei kuulu, että heidät on vihitty. Ja silti odottaa anopilta lämmintä käytöstä.

Vierailija
204/206 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lyödä mistä tahansa vetoa, että syöksyisivät heti vihille jos mies vain suostuisi kosimaan.

Ja ap.n asiaan. Jos minä olisin avoanoppi ja kuulisin, että poikani on mennyt naimisiin pari vuotta sitten ja pari ei kerro minulle, voisi käydä niin, että välit miniään viilenisivät lopullisesti.

Ap.n asenne anoppiin on aika karmaiseva. Siis miehen äidille ei kuulu, että heidät on vihitty. Ja silti odottaa anopilta lämmintä käytöstä.

Mä taas en ihmettele yhtään, ettei pari ole halunnut kertoa miehen äidille naimisiinmenostaan. Jos eukon käytös on ollut yhtä karmaisevaa kuin ap:n kirjoituksesta käy ilmi, en itsekään kertoisi mokomalle riivinraudalle yhtään mitään.

Ihmettelen myös suuresti tuota vanhakantaista asennetta, jonka mukaan naiset muka hinkuvat avioon kunhan miehet vain soisivat heille tämän ilon. Kuulostaa ihan 1950-lukulaiselta ja vanhoillislestadiolaiselta. ja on kaukana oikeasta todellisuudesta.

Itse asun mieheni kanssa edelleen avoliitossa, suhdetta ja yhdessä asumista molempia takana yli kymmenen vuotta. Meillä tosin mies on kosinut mua jo monen monituista kertaa, minä en ole vielä lämmennyt avioliitolle. Ei siksi, etten olisi sitoutunut suhteeseemme, vaan siksi, etten näe sen olevan meidän tapauksessamme välttämätöntä. Jos ei liitto ole vahva ja kumppanit sitoutuneita ennen avioliittoa, eipä siihen paljon aamenet tai tahtomiset auta.

Vierailija
205/206 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähempi arvoisempana silloin kun emme olleet naimisissa :)

Suvun hautajaisissakin kävin, nimeni kyllä liitettiin korttiin.

Lahjat kyllä olemme aina ostaneet itse, kimppalahjoihin emme ole osallistuneet. Mutta jos osallistuisimme, tottakai jokainen maksaa :) Jonkinlainen pinttynyt käsitys tänne jäänyt että ap:n anoppi vain ja ainoastaan maksoi?

Ja kyllä se avoliitto on aivan yhtä tärkeä kuin avioliittokin. Nykyään mennään niin heppoisin perustein naimisiin ja sitten parissa vuodessa erotaan riitaisasti. Hyvä vain että pariskunta elelee avoliitossa ensin. Ja menevät halutessaan naimisiin kun kunnolla näkevät millaisen ihmisen kanssa suunnittelevat tulevaisuutta :)

Mutta se naimisiin meno ei ole mikään pakollinen, vihkiminen ei kerro vielä mitään parisuhteen kestävyydestä. Huomannut olen tällaisen.

T. Aviovaimo

Vierailija
206/206 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin mies on kosinut mua jo monen monituista kertaa, minä en ole vielä lämmennyt avioliitolle. Ei siksi, etten olisi sitoutunut suhteeseemme, vaan siksi, etten näe sen olevan meidän tapauksessamme välttämätöntä. Jos ei liitto ole vahva ja kumppanit sitoutuneita ennen avioliittoa, eipä siihen paljon aamenet tai tahtomiset auta.

Ihan kuin mielestäsi avioliitto jotenkin huonontaisi suhdettanne. Tahtominenhan on juuri sitoutumisen merkki: minä tahdon ja haluan osoittaa sen paitsi puolisolle myös muille ihmisille.