lentoemäntä linjoilla hetken jos haluat kysyä jotain
sitten menen nukkumaan kun kerrankin tähän aikaan voin!
Kommentit (85)
Täällähän on ansioituneesti ex-kolleegat jo vastailleet kysymyksiin =) - muutama pointti on vielä pakko lisätä.
Liittyen työn rankkuuteen; lentotyössä on ihan eri tavalla rankkaa, kun maan päällä tehtävissä töissä - näitä kahta ei voi verrata saman päivän aikana toisiinsa. Rasittaa fysiikkaa melkoisesti, kun kroppa joutuu päivittäin (useitakin kertoja) sopeutumaan paineen vaihteluihin, työ tapahtuu matalahappisemmassa ilmassa, keho saa jatkuvasti kosmista säteilyä, ulkoasemilla boordatessa matkustajia ovet saattavat olla molemmista päistä auki - ja putkessa tuulee! Lentokentillä muutenkin aina tuulee; kuvitelkaa sitä tuulen ja esimerkiksi -15 asteen pakkasen yhdistelmää; ylläsi sinulla on (ei lämpimät, mutta ah niin tyylikkäät 60 den. sukkahousut ja uniformumekko). Jatkuvalla syötöllä altistut bakteereille ja viruksille kohdatessasi satoja ihmisiä päivittäin; koneen ilmaistointijärjestelmä kierrättää suureksi osaksi samaa ilmaa lennon aikana, ja hengitysilman kautta tarttuvat taudit tarttuvat todella tehokkaasti; ja kun yhden infektion saat, ilmanpaine työntää sen infektion työssäsi ollessasi vielä syvemmälle; monet lentoemännät, aikuiset, kärsivät talvikausina keuhkoputkentulehdus-, poskiontelo- tai korvatulehduskierteistä ja syvät vuoden sisällä useita antibioottikuureja pystyäkseen toimimaan työssään. Puhumattakaan koneessa käytettävistä tekstiilimyrkyistä (aika järeet palonestoaineet käytössä, voitte kuvitella).
Tämän lisäksi teet työtä jatkuvan riskin uhalla. Tämä riski (toki) on olemassa muissakin ammateissa, mutta lentotyö lisää siihen oman elementtinsä, kun tiedät olevasi n. 10 km korkeudella, suljetussa putkessa matkalla paikasta A paikkaan B. Pois jäänti, ikkunan / oven avaaminen tuuletusmielessä (esim. savun vuoksi), pakeneminen paikalta eivät ole mahdollisia työn luonteen vuoksi.
Itse lopetin lentämisen terveydellisistä syistä ts. yhtiön linjan mukaan olisin kernaasti saanut jatkaa, mutta itseä alkoi hirvittämään ne lukuisat lääkekuurit, sairastelukierteet ja kuulon aleneminen (melutyötä).
Nostan hattua kaikille ex-kolleegoilleni!! Ja yhä edelleen SLSY:n jäsenenä olen lukenut ne työtaistelumeilit, ja olen tietoinen työnantajapuolen ajamista heikennyksistä työehtoihin - ei niitä voi hyväksyä. Lakko on täysin oikeutettu!
Tulipalo voi alkaa oven läheisyydestä, ovella voi olla hullu asemies, ravintola voi olla ylemmässä kerroksessa ja palo alhaalla, savua voi olla niin paljon ettei eteensä näe jne.
Todennäköisyys että ravintolan tarjoilijan uralla tapahtuu joku vakava vaaratilanne on huomattavasti suurempi kuin että vastaavanlainen juttu tapahtuu lentoemännälle hänen uransa aikana.
Myös ravintolan tarjoilija vastaa ravintolan turvallisuudesta. Hänen pitää osata toimia jos ravintolassa syttyy tulipalo, evakuoida asiakkaat, täytyy tietää mitä tehdä jos sinne tulee vaikka joku joka uhkailee muita puukolla/aseella/riehuu tms.
"Ravintolassa törmää myös vaaratilanteisiin huomattavasti useammin kuin lentokoneessa. Ennen lentokoneeseen menoa on jo matkustajilta otettu pois vaaralliset esineet, heidän tilansa arvioitu, liian päihtyneet käännytetty pois lennolta jne.
Ravintolaan voi kuka tahansa tulla minkä tahansa aseen kanssa."
-> ravintolasta pääsee myös ulos heti, kun avaa oven. tajuat kai, ettei näitä asioita oikein voi vertailla? mutta jos sulla on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni.
että kun sinusta näyttää siltä että lentoemäntä tekee jotain, niin mä voin vastata puolestani että mitä silloin oikeasti tapahtuu?
mutta jos sulla ei ole mitään kysyttävää, niin et ole lukenut tai ymmärtänyt aloitusviestiä. aloita vaikka oma ketju missä voit purkaa paineitasi.
Myös ravintolan tarjoilija vastaa ravintolan turvallisuudesta. Hänen pitää osata toimia jos ravintolassa syttyy tulipalo, evakuoida asiakkaat, täytyy tietää mitä tehdä jos sinne tulee vaikka joku joka uhkailee muita puukolla/aseella/riehuu tms. "Ravintolassa törmää myös vaaratilanteisiin huomattavasti useammin kuin lentokoneessa. Ennen lentokoneeseen menoa on jo matkustajilta otettu pois vaaralliset esineet, heidän tilansa arvioitu, liian päihtyneet käännytetty pois lennolta jne. Ravintolaan voi kuka tahansa tulla minkä tahansa aseen kanssa." -> ravintolasta pääsee myös ulos heti, kun avaa oven. tajuat kai, ettei näitä asioita oikein voi vertailla? mutta jos sulla on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni.
Isojakin onnettomuuksia tapahtunut ravintoloissa, muutama vuosi sitten ruotsissa kuoli kuinka monta nuorta tulipalossa?
lapsien kanssa kotona ollessani kaipasin ihan kamalan paljon takaisin töihin! osaisinkohan enää tehdä muunlaista työtä kuin tämä?
ihan uteliaisuudesta: mihin työhön vaihdoit?
Herra isä mikä idiootti :)
se oli joku muu, minä vain vastasin siihen viestiin missä tarjoilijan ammatti otettiin esiin..
pitäisköhän sun mennä ottamaan lääkkeesi, vaikutat vähän hermostuneelta?
Täällähän on ansioituneesti ex-kolleegat jo vastailleet kysymyksiin =) - muutama pointti on vielä pakko lisätä.
Liittyen työn rankkuuteen; lentotyössä on ihan eri tavalla rankkaa, kun maan päällä tehtävissä töissä - näitä kahta ei voi verrata saman päivän aikana toisiinsa. Rasittaa fysiikkaa melkoisesti, kun kroppa joutuu päivittäin (useitakin kertoja) sopeutumaan paineen vaihteluihin, työ tapahtuu matalahappisemmassa ilmassa, keho saa jatkuvasti kosmista säteilyä, ulkoasemilla boordatessa matkustajia ovet saattavat olla molemmista päistä auki - ja putkessa tuulee! Lentokentillä muutenkin aina tuulee; kuvitelkaa sitä tuulen ja esimerkiksi -15 asteen pakkasen yhdistelmää; ylläsi sinulla on (ei lämpimät, mutta ah niin tyylikkäät 60 den. sukkahousut ja uniformumekko). Jatkuvalla syötöllä altistut bakteereille ja viruksille kohdatessasi satoja ihmisiä päivittäin; koneen ilmaistointijärjestelmä kierrättää suureksi osaksi samaa ilmaa lennon aikana, ja hengitysilman kautta tarttuvat taudit tarttuvat todella tehokkaasti; ja kun yhden infektion saat, ilmanpaine työntää sen infektion työssäsi ollessasi vielä syvemmälle; monet lentoemännät, aikuiset, kärsivät talvikausina keuhkoputkentulehdus-, poskiontelo- tai korvatulehduskierteistä ja syvät vuoden sisällä useita antibioottikuureja pystyäkseen toimimaan työssään. Puhumattakaan koneessa käytettävistä tekstiilimyrkyistä (aika järeet palonestoaineet käytössä, voitte kuvitella).
Tämän lisäksi teet työtä jatkuvan riskin uhalla. Tämä riski (toki) on olemassa muissakin ammateissa, mutta lentotyö lisää siihen oman elementtinsä, kun tiedät olevasi n. 10 km korkeudella, suljetussa putkessa matkalla paikasta A paikkaan B. Pois jäänti, ikkunan / oven avaaminen tuuletusmielessä (esim. savun vuoksi), pakeneminen paikalta eivät ole mahdollisia työn luonteen vuoksi.
Itse lopetin lentämisen terveydellisistä syistä ts. yhtiön linjan mukaan olisin kernaasti saanut jatkaa, mutta itseä alkoi hirvittämään ne lukuisat lääkekuurit, sairastelukierteet ja kuulon aleneminen (melutyötä).
Nostan hattua kaikille ex-kolleegoilleni!! Ja yhä edelleen SLSY:n jäsenenä olen lukenut ne työtaistelumeilit, ja olen tietoinen työnantajapuolen ajamista heikennyksistä työehtoihin - ei niitä voi hyväksyä. Lakko on täysin oikeutettu!
sa vaan selitit paremmin. Ymmarrettavista syista, itse en ole koskaan tyoskennellyt lentoemona. :)
Sita tyota ei nyt vaan millaan voi verrata ravintolatyohon. Suosittelen btw tata raflatyontekijaa vaihtamaan lentoemoksi, jos kerta samasta (tai helpommasta) duunista saa niin paljon enemman liksaa.
t.51
Täällähän on ansioituneesti ex-kolleegat jo vastailleet kysymyksiin =) - muutama pointti on vielä pakko lisätä. Liittyen työn rankkuuteen; lentotyössä on ihan eri tavalla rankkaa, kun maan päällä tehtävissä töissä - näitä kahta ei voi verrata saman päivän aikana toisiinsa. Rasittaa fysiikkaa melkoisesti, kun kroppa joutuu päivittäin (useitakin kertoja) sopeutumaan paineen vaihteluihin, työ tapahtuu matalahappisemmassa ilmassa, keho saa jatkuvasti kosmista säteilyä, ulkoasemilla boordatessa matkustajia ovet saattavat olla molemmista päistä auki - ja putkessa tuulee! Lentokentillä muutenkin aina tuulee; kuvitelkaa sitä tuulen ja esimerkiksi -15 asteen pakkasen yhdistelmää; ylläsi sinulla on (ei lämpimät, mutta ah niin tyylikkäät 60 den. sukkahousut ja uniformumekko). Jatkuvalla syötöllä altistut bakteereille ja viruksille kohdatessasi satoja ihmisiä päivittäin; koneen ilmaistointijärjestelmä kierrättää suureksi osaksi samaa ilmaa lennon aikana, ja hengitysilman kautta tarttuvat taudit tarttuvat todella tehokkaasti; ja kun yhden infektion saat, ilmanpaine työntää sen infektion työssäsi ollessasi vielä syvemmälle; monet lentoemännät, aikuiset, kärsivät talvikausina keuhkoputkentulehdus-, poskiontelo- tai korvatulehduskierteistä ja syvät vuoden sisällä useita antibioottikuureja pystyäkseen toimimaan työssään. Puhumattakaan koneessa käytettävistä tekstiilimyrkyistä (aika järeet palonestoaineet käytössä, voitte kuvitella). Tämän lisäksi teet työtä jatkuvan riskin uhalla. Tämä riski (toki) on olemassa muissakin ammateissa, mutta lentotyö lisää siihen oman elementtinsä, kun tiedät olevasi n. 10 km korkeudella, suljetussa putkessa matkalla paikasta A paikkaan B. Pois jäänti, ikkunan / oven avaaminen tuuletusmielessä (esim. savun vuoksi), pakeneminen paikalta eivät ole mahdollisia työn luonteen vuoksi. Itse lopetin lentämisen terveydellisistä syistä ts. yhtiön linjan mukaan olisin kernaasti saanut jatkaa, mutta itseä alkoi hirvittämään ne lukuisat lääkekuurit, sairastelukierteet ja kuulon aleneminen (melutyötä). Nostan hattua kaikille ex-kolleegoilleni!! Ja yhä edelleen SLSY:n jäsenenä olen lukenut ne työtaistelumeilit, ja olen tietoinen työnantajapuolen ajamista heikennyksistä työehtoihin - ei niitä voi hyväksyä. Lakko on täysin oikeutettu!
sa vaan selitit paremmin. Ymmarrettavista syista, itse en ole koskaan tyoskennellyt lentoemona. :) Sita tyota ei nyt vaan millaan voi verrata ravintolatyohon. Suosittelen btw tata raflatyontekijaa vaihtamaan lentoemoksi, jos kerta samasta (tai helpommasta) duunista saa niin paljon enemman liksaa. t.51
Hienosti olitkin jo samoja pointteja nostanut esille omassa kirjoituksessasi. =)
t. ent. emo, jota siteerasit
tekee sitä tarjoilijan työtä, ei tartte valittaa sitten kun on niin huonot työajat!
Täällähän on ansioituneesti ex-kolleegat jo vastailleet kysymyksiin =) - muutama pointti on vielä pakko lisätä. Liittyen työn rankkuuteen; lentotyössä on ihan eri tavalla rankkaa, kun maan päällä tehtävissä töissä - näitä kahta ei voi verrata saman päivän aikana toisiinsa. Rasittaa fysiikkaa melkoisesti, kun kroppa joutuu päivittäin (useitakin kertoja) sopeutumaan paineen vaihteluihin, työ tapahtuu matalahappisemmassa ilmassa, keho saa jatkuvasti kosmista säteilyä, ulkoasemilla boordatessa matkustajia ovet saattavat olla molemmista päistä auki - ja putkessa tuulee! Lentokentillä muutenkin aina tuulee; kuvitelkaa sitä tuulen ja esimerkiksi -15 asteen pakkasen yhdistelmää; ylläsi sinulla on (ei lämpimät, mutta ah niin tyylikkäät 60 den. sukkahousut ja uniformumekko). Jatkuvalla syötöllä altistut bakteereille ja viruksille kohdatessasi satoja ihmisiä päivittäin; koneen ilmaistointijärjestelmä kierrättää suureksi osaksi samaa ilmaa lennon aikana, ja hengitysilman kautta tarttuvat taudit tarttuvat todella tehokkaasti; ja kun yhden infektion saat, ilmanpaine työntää sen infektion työssäsi ollessasi vielä syvemmälle; monet lentoemännät, aikuiset, kärsivät talvikausina keuhkoputkentulehdus-, poskiontelo- tai korvatulehduskierteistä ja syvät vuoden sisällä useita antibioottikuureja pystyäkseen toimimaan työssään. Puhumattakaan koneessa käytettävistä tekstiilimyrkyistä (aika järeet palonestoaineet käytössä, voitte kuvitella). Tämän lisäksi teet työtä jatkuvan riskin uhalla. Tämä riski (toki) on olemassa muissakin ammateissa, mutta lentotyö lisää siihen oman elementtinsä, kun tiedät olevasi n. 10 km korkeudella, suljetussa putkessa matkalla paikasta A paikkaan B. Pois jäänti, ikkunan / oven avaaminen tuuletusmielessä (esim. savun vuoksi), pakeneminen paikalta eivät ole mahdollisia työn luonteen vuoksi. Itse lopetin lentämisen terveydellisistä syistä ts. yhtiön linjan mukaan olisin kernaasti saanut jatkaa, mutta itseä alkoi hirvittämään ne lukuisat lääkekuurit, sairastelukierteet ja kuulon aleneminen (melutyötä). Nostan hattua kaikille ex-kolleegoilleni!! Ja yhä edelleen SLSY:n jäsenenä olen lukenut ne työtaistelumeilit, ja olen tietoinen työnantajapuolen ajamista heikennyksistä työehtoihin - ei niitä voi hyväksyä. Lakko on täysin oikeutettu!
sa vaan selitit paremmin. Ymmarrettavista syista, itse en ole koskaan tyoskennellyt lentoemona. :) Sita tyota ei nyt vaan millaan voi verrata ravintolatyohon. Suosittelen btw tata raflatyontekijaa vaihtamaan lentoemoksi, jos kerta samasta (tai helpommasta) duunista saa niin paljon enemman liksaa. t.51
Hienosti jo nostitkin näitä samoja, tärkeitä asioita esille. =) Allekirjoitan myös pointtisi siitä, ettei siinä rallissa tosiaan "heikommat" pärjää - itse tein sitä työtä vajaat 3 vuotta, ja se oli maksimaalinen aika minulle. Monessakin mielessä. Vaikka tykkäsinkin itse työstä; ilmailusta ja ihmisten kanssa toimimisesta - en enää halunnut jatkaa sitä työtä ns. terveyteni kustannuksella.
t. ent. emo, jota siteerasit. =)
kolmetonnia kasassa. Edut ovat hyvät. Hotelleissa pitää olla jäädytettyä vettä,aamupalalla tietyt "eväät" jos ei ole niin valitetaan,jos hotellihuone on 15min myösässä,saa parin tunnin palkan ym ym.
kolmetonnia kasassa. Edut ovat hyvät. Hotelleissa pitää olla jäädytettyä vettä,aamupalalla tietyt "eväät" jos ei ole niin valitetaan,jos hotellihuone on 15min myösässä,saa parin tunnin palkan ym ym.
lentoja oli yhteensä 40, lisäksi varallaolo 3 vrk joista olisi voinut tulla lisää.
hotellissa pitää olla perusjutut, vesi on sellainen. vai haluaisitko lähteä etsimään vettä esim. keskellä yötä?
aamupalaksi ei käy kahvi ja leivänkyrsä, sillä se on aamiaisemme ennen 10-14 tunnin työpäivää. ateria tulee koneeseen kerran päivässä, joten sen tulee piää nälkä loitolla siihen saaka. yhtiömme maksaa hotellista ja sen tulee noudattaa sopimusta niinkuin se on tehty.
jos hotellihuone on myöhässä. siitä ei saa erikseen palkkaa, odotamme kiltisti. pitkän työpäivän jälkeen se luonnollisestikin voi vähän vituttaa, varsinkin jos on yö.
Mitenkäs käy, jos olis työvuoro ja just ennen sitä sairastuu vaikka oksutautiin tai jalka menee poikki?
Siis ihan vaikka niin että on jo matkalla töihin ja sitten käy tapaturma tai jotain, ihan viime hetkellä.
Tai jos samalta lennolta yhtäkkiä monta työntekijää sairastuu samaan aikaan?
Montako työntekijää on aina varalla/lento vai miten se menee?
Entä jos sairastuu kesken lennon?
Onko käynyt niin että sairastumisien takia kone ei olekaan saanut tarvittavaa määrää lentoemäntiä paikalle? Sehän ei voi lentää ilman minimi määrää emoja?
Kiva jos vastaisit!
Mitenkäs käy, jos olis työvuoro ja just ennen sitä sairastuu vaikka oksutautiin tai jalka menee poikki? Siis ihan vaikka niin että on jo matkalla töihin ja sitten käy tapaturma tai jotain, ihan viime hetkellä. Tai jos samalta lennolta yhtäkkiä monta työntekijää sairastuu samaan aikaan? Montako työntekijää on aina varalla/lento vai miten se menee? Entä jos sairastuu kesken lennon? Onko käynyt niin että sairastumisien takia kone ei olekaan saanut tarvittavaa määrää lentoemäntiä paikalle? Sehän ei voi lentää ilman minimi määrää emoja? Kiva jos vastaisit!
eli kun sairastuu, soitto heti tiettyyn numeroon ja standby soitetaan paikalle vuoroa tekemään. en tiedä kuinka monta varallaolijaa on aina kerralla päivystämässä.
jos sairastun esim. oksennustautiin kesken lennon, minulle hankitaan varallaolija seuraavalle pysäkille. tämä miehistön logistiikka on ihan oma taiteen lajinsa, ehkä joku ammattilainen osaisi selittää paremmin kuinka ihmeellisillä tavoilla lennoille saadaan aina tarvittava määrä emäntiä.
jos käy niin hullusti, että ketään ei saada, joudutaan taas turvautumaan ilmailulakiin joka määrittelee minimimäärän matkustjia/lentoemäntä. eli matkustajista karsitaan niin monta että miehistö pystyy heidät lennättämään turvallisesti määränpäähän (heidät luonnollisesti reititetään uudelleen). näin on joskus käynyt, kun itse olen sairastunut ja joutunut jäämään vieraaseen maahan sairaalaan.
Kiitos vastauksesta! Mielenkiintoista!
Niin, mitäs mieltä olet Finskin aikeista/uhkailuista ottaa työntekijät halvemmista maista?
Itse olen siis kiinnostunut lentoemännän työstä (siis ihan oikeesti siitä työstä!), mutta mietutyttää kyllä tollaset uutisoinnit.
Että kannattaako edes harkita. Koulutus on kuitenkin sen pari kk palkatonta aikaa ja jos ei ole takeita työstä, niin uhkapeliähän se on.
Luulisi Finskin kuitenkin tarvitsevan suomalaisiakin ihmisiä niille lennoilleen?
olisikohan vielä joku lentoemo kuulolla..?
Ei ihan tullut vielä mulle selväksi, voiko lentoemäntä asua muualla Suomessa kuin pk-seudulla?
Totta kai voi asua muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla, kunhan huolehtii siitä, että pääsee päivystysvuoroilla tunnin sisällä lentokentälle. Jos esim. asut Rovaniemellä kannattaa ehkä tulla päivystystä varten etelämmäksi. Pitkät työmatkat aikaisille aamuvuoroille tai myöhäisiltä iltavuoroilta voi olla rankkoja ja verottavat todennäköisesti vain vapaa-aikaa ja lompakkoa.
Isojakin onnettomuuksia tapahtunut ravintoloissa, muutama vuosi sitten ruotsissa kuoli kuinka monta nuorta tulipalossa?