Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen raivoissani, turhaanko?!

Vierailija
23.11.2010 |

meillä on kotihoidossa kaksi lasta: uhmaikäinen ja esiuhmaikäinen. mitenkään sen ihmeemmin asioihin menemättä tilanne on se, että kaipaisin hetken rauhaa, kenties paria yötä hyviä yöunia olematta kuitenkaan ihan totaaliväsynyt. kyse on siis lähinnä mukavuudenhalusta.

veljeni käy vaimonsa kanssa vuorotöissä ja hänellä on kouluikäinen ja esiuhmaikäinen kotihoidossa. tämä on mahdollista siksi että äitimme hoitaa lapsia kouluun/koulusta ja kotona aina kun tarve vaatii eli monta kertaa viikossa. asumme veljen kanssa eri paikkakunnalla, mutta veljeni asuu äitimme kanssa melko lähellä toisiaan.

soitin äidilleni ja pyysin, että hän ottaisi uhmaikäisemme vähäksi aikaa hoitoon sen kummemmin syitä erittelemättä. mummo meni vähän vaikeaksi ja rivien välistä luin, että kyllähän aina heille voi tulla, mutta.. mietin hetken aikaa välttelevää vastausta ja päätin, että tulemme sitten kaikki yhdessä joulun aikaan.

kun laitoin luurin kiinni, olin todella vihainen. äidilleni en raaskinut näyttää tunteitani, sillä jotenkin tuntuisi väärältä alkaa pakottaa äitiäni tekemään jotain sellaista mitä hän ei halua tehdä, kuten esim. alkaa lastenhoitajaksi.. nyt olen raivoissani, kun ajattelen että hän kaitsee monta päivää viikossa veljen lapsia, mutta omaani hän ei mielellään haluaisi. olenko suuttunut turhaan? en voi myödkään välttyä ajattelemasta että äitini mielestä minun kuuluisi hoitaa lapsemme itse, sillä olen pois työelämästä ja ainoa tehtäväni on hoitaa lapsiamme.

olen siis väsynyt ja vihainen joten anteeksi vain kaikki pilkku-, ajatus- ym. virheet!

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiään, oman jälkikasvunsa hoidolla?? Miksei veljesi vie jälkikasvuaan hoitoon, taitaa olla ahne ja säästää näin hoitokuluissa??!

Vierailija
62/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kerran kuussa ovat viikonlopun meillä ja hyvin sujuu. Olishan se väärin, jos hoitaisin vain toisen lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljelleen, joka saa lastenhoitoapua eikä joudu laittamaan lapsiaan tarhaan. Kotiäitiyden valinnut ap yrittää päästä samoille apajille ja kun lasten mummolla ei paukut riitäkään uhmaikäisen ympärivuorokautiseen hoitamiseen veljen lasten hoitamisen jälkeen, ap kiukuttelee kuin kakara.

Ap:n ongelma on se, että hän hakee apua aivan väärästä suunnasta. Ei ole ap:n äidin asia avustaa lastenhoidossa, vaan lasten isän. Missäs se luuraa?

Tosi sääli (sarkasmia, huom), että päiväunet ovat jääneet vähiin, mutta sitä saa mitä tilaa. Ap voi toki tuupata penskansa tarhaan ja mennä töihin kokeilemaan, saako siellä ottaa päiväunia.

Vierailija
64/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä tämäKIN kirjoittaja horisee???

Samoille apajille?? Mitäs samaa apajaa on siinä,että ap:n lapset on käyneet 2,5kk sitten viimeksi mummolassa ja olisivat nyt 1-2vrk???

Mutta ymmärräthän ap kuitenkin,että tosiaan koko vrk ja yöhoitaminen on aivan eri asia kuin 3-9h jonka jälkeen mummo tietää saavansa hengähtää omassa rauhasssa jne

Mun äiti hoitaa mun poikia 3 pvää viikossa mutta ei IKINÄ ota poikia yöksi- syy on se,että pelkää yöuniensa puolesta ja ne on sille se mistä ei voi luopua,ei pärjää päivää ilman 11h yöuniansa. Siis oikeasti ei pärjää.

Ja mun pojat nukkuu molemmat kyllä yönsä läpi,äitini ei vaan uskalla ottaa...

veljelleen, joka saa lastenhoitoapua eikä joudu laittamaan lapsiaan tarhaan. Kotiäitiyden valinnut ap yrittää päästä samoille apajille ja kun lasten mummolla ei paukut riitäkään uhmaikäisen ympärivuorokautiseen hoitamiseen veljen lasten hoitamisen jälkeen, ap kiukuttelee kuin kakara.

mitä ihmettä tämäKIN kirjoittaja horisee???

Vierailija
65/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuvansa päiväunia kun lapset nukkuvat tmv???

Pystyttekö te kaikki muut todellakin nukkumaan päikyt joka päivä? :O

Mun 4,5v ja 3,5v nukkuvat AIVAN eri aikaan ja en todellakaan voi jättää toista yksin kun toinen nukkuu,joten missä mujn kotiäiti-leponi on?? EI OO. Olen töissä 24h,mielelläni lähtisin "oikeisiin" töihin lepäämään,mutta alani töitä ei ole tarjolla täällä,koulutuspaikka on haussa.

Niin siis todella,24h,mun lapset valitettavasti heräilee melkeinpä JOKA yö jompi kumpi...

Vierailija
66/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 23.11.2010 17:00 (36/67)

53 oletkos vähän simppeli?

kai se mummo voisi joskus auttaa tytärtänsäkin, jos sitä tekee jatkuvasti poikansa lapsellekin. Jos ap pyytää pari kertaa vuodessa hoitoapua, niin miksei sitä voi antaa??

Jokainen hoitakoon lapsensa ihan itse, kun on ne tehnytkin tai vieköön päiväkotiin tai tarhaan.

Ei isovanhempien tehtävä ole hoitaa uhmaikäisiä, kun vanhemmat äiti ei jaksa.

Eikä ap ole edelleenkään usean eri ihmisen kysymykseen vastannut miksei isä voi lapsia hoitaa, että äiti saisi levättyä.

Vierailija
67/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se isän rooli tässä oikein on. Miksei ap:n mies voi hoitaa lapsia, niin ap saa nukkua?

Vierailija
68/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla on vastaava tilanne. Mun mies tekee töitä arkisin 03.30-16.10 (kotona on klo.16.40) ja en todellakaan voi kuvitellakaan,että hän sitten "vapaallaan" hoitaisi lapsiani.

Olen siis kotiäiti. Niinpä minun tätini (joka on kuin äiti minulle,äitini on kuollut) hoitaa lapsiani muutaman kerran kuussa yön yli,jotta saan nukkua. Kuten joku edellä kirjoitti,minä en saa nukkua päivällä. Minulla on 3v kaksoset joista toinen nukkuu päiväunet ja toinen ei,eli toisen kanssa ollaan valveilla vaikka toinen nukkuisikin ja sitä paitsi,en usko,että toinenkaan enää kauaa nukkuu päikkyjä.

Öisin (varsinkin tähän aikaan vuodesta) herään ja valvon toisen lapsen astman takia :(

Ja lapset,toinen tai molemmat,nukkuvan 22-06. Minä nukun 23-05.50. Siis jos nukun.

Pidemmän päälle on alkanut väsyttään ja joskus pidemmän yövalvomisten putken jälkeen tätini ottaa lapset,jo yksi kokonaan nukuttu yö 10-12h tekee niin ihmeitä!!!!

Vierailija
69/147 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme ilkiöitä te oikein olette???

Missään muualla ei tällaisiin juntteihin törmää, kun täällä av:llä!

Vierailija
70/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelen kommentteja, vaikka hyviä neuvoja olen saanutkin. onko olemassa tapaa millä voisin yrittää korjata tilanteen?

Vierailija
71/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhmaikäinen on varsin raskasta seuraa itsellekin.. mutta senhän te jo ehkä tiesittekin! joskus olisi vain kivaa nukkua pari yötä kunnolla ja huolehtia vain yhdestä lapsesta, levätä päiväunien aikaan ja tehdä kuopuksen kanssa jotain tosi kivaa ja olla varma siitä että esikoisellakin on hyvät oltavat. tuskin puhkistressaantunut mummo on parasta seuraa lapsellékaan. ap

missä sun miehes on?

eikö se voi olla sen esikoisen kanssa, mennä johonkin sen kanssa että saat olla kahden pikkuisen kanssa?

Vierailija
72/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo ei siis tahtoisi nähdä lainkaan mun lapsiani ja veljeni lapsia näkisi jatkuvasti. Käyn itse töissä, mutta tää silti mun mielipiteeni.

Jos siis kyse muutamasta päivästä vuodessa.

Vierailija
73/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimoineen kuulostavat hirmu itsekeskeisiltä ihmisiltä. Miettivätköhän he koskaan, miten mummo jaksaa? Itse en voisi tehdä moista äidilleni enkä anopille.

ihmettelen myös niitä jotka kommentoivat, että onhan se nyt sentään eri, koska veli ja sen vaimo käyvät töissä, eli t-a-r-v-i-t-s-e-v-a-t sitä mummon panosta. Siis mitä ihmettä? Siis kai käyvät töissä itseään varten, ostaakseen omalle perheelleen tarvitsemiansa/haluamiansa juttuja, eivät tienaa mummolle? Ja toisekseen aika monet käyvät töissä, eikä mummoja silti rasiteta 2-4 kertaa viikossa. Eli kyllä normaalimpaa on järjestää oma elämä niin, (oli työssä tai kotivanhempana) ettei se vaadi mummon melkein täyttä ilmaista(?) työviikkoa perheen hyväksi, vaan mummo saa olla mummo, joskus lasten kaverina, eikä kotipiikana...

Vierailija
74/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kommentteja ketjusta luin, en vaan voi olla ihmettelemättä ihmisten asenteita. Monet puolustavat tarinan veljeä. On se nyt sentään ihan käsittämätöntä soopaa, että perheen elatus vaatii sen, että mummo on kotipiikana 4 päivänä viikossa. Ap on aika paljon helpompi lapsi tälle mummolle, kun ap:n perheen toimeentulo ei vaadi mummoa lainkaan, tulevat toimeen ihan itsekseen. Pari kertaa vuodessa haluaisivat mummosta leikkikaverin lapsilleen, mutta se pari kertaa/ vuosi on monien mielestä liikaa, koska äiti on kotiäiti.

Millainen on järjenjuoksunne, en ymmärrä?

Vierailija
75/147 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin epäoikeudenmukaisena ja veljen vaimoineen itsekeskeisinä omaneduntavoittelijoina. Tällaisia ikävä kyllä on. Jotkut hoidattavat lapsensa isovanhemmalla niin tiiviisti, ettei muille lastenlapsille enää jää energiaa ja huomiota. Eikä näitä hyväksikäyttäjiä kiinnosta, saavatko muut lapsenlapset osansa vai ei, koska oma etu ja napa on se mikä ratkaisee.

Voimia sinulle ap, ikävä tilanne.

Vierailija
76/147 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei pyytänyt omaa lastaan mummon luo säännöllisesti eikä edes ylimääräiseksi huolehdittavaksi vaan nimenomaan silloin, kun veljen lapset olivat lomalla. Mummo vain ei jaksanut. Kaikki energia meni näihin pakollisiin vahdittaviin.

En näe häviäjänä ap:tä, vaikka tunnustaakin reilusti olevansa kateellinen. Häviäjänä ovat ap:n lapset. Vaikka veli käyttää hyväkseen mummoa, on vastuu nimenomaan mummolla. Mummo on päättänyt hoitaa vain yhden lapsensa lapsia ja asettaa nämä siis eriarvoiseen asemaan toisten lastenlastensa kanssa. Surullista.

Ap, mielestäni voisit joskus ihan reilusti ja suoraan sanoa äidillesi, miten sääli on, että omilla lapsillasi ei ole läsnäolevaa mummoa. Eihän se läsnäolo edes vaadi viikottaista panosta vaan vain sen, että muutaman kerran vuodessa ottaa jommankumman lapsen yhdeksi yöksi hoitoon tai vastaavasti ottaa heti aamusta mukaansa ja palauttaa illalla.

Meilläkin on kokemusta lastenlasten erilaisesta kohtelusta - onneksi tosin ihan pikkuseikkoja. Omat lapseni ovat 5v ja 2v ja ovat hoidossa mukavassa päiväkodissa ja viihtyvät hyvin. Anoppini on eläkkeellä ja varsin menevä nainen esim. hänellä on lukuisia harrastuksia. Kun tyttären lapset olivat 4v ja 2v ja aloittivat päiväkodin, anoppi hoiti vuoden verran näitä lapsia jokaikinen perjantai, jotta lasten päivähoitopäivät olivat lyhyemmät. Sen jälkeen hän pari kertaa kuukaudessa otti nämä lapset luokseen vapaapäiväksi - joskus ihan viikottainkin. Lisäksi hän kerran viikossa haki lapset jo puolilta päivin ja vei vanhemman harrastukseensa. Tämä harrastus on jatkunut nyt jo monta vuotta, ja vanhin lapsenlapsi on jo koululainenkin. Edelleenkin anoppi hoitaa hänet tähän harrastukseen kerran viikossa. Kaikki koululaislomat hän pitää molemmat lapset luonaan hoidossa esim. nyt pitkän joululoman.

Omille lapsilleni ei ole tarjottu yhtään ainoaa vapaapäivää. Ikinä. Yllätyin, kun anoppi suostui hoitamaan sairasta esikoistamme ennen joulua pari päivää. Silti ei suostunut ottamaan pienempää luokseen vaan tämän piti jäädä hoitoon. Lapsemme eivät ole mahdottomia tapauksia, ihan normaalikäytöksisiä ja anoppi vaikuttaa heistä jopa ihan pitävän, kun tapaamme perheen kanssa häntä. En ole ikinä ajatellut, että anopin pitäisi olla täysin tasapuolinen lastenlastensa kohtelussa, mutta kyllä pistää silmään taas se, että isommat lapset viettävät pitkiä joululomia ja kesälomia anopin hoteissa, mutta pienin joutuu viettämään kaikki päivät päiväkodissa.

Ei siis ole anopin velvollisuuskaan viettää aikaa lastemme kanssa, mutta kiistatta vähän harmittaa tämä tyttären lasten suosiminen (joka näkyy kyllä muissakin seikoissa kuin vain tässä).

Vierailija
77/147 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta äitisi tekee virheen. Hän tietää että hänellä on usseampi kuin yksi lapsi. Hän ei saisi hoitaa noita lapsia niin paljon että ei jää voimia hoitaa aivan yhtä paljon sinun lapsiasi.

et ole turhaan raivoissasi.

Vierailija
78/147 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ei saisi olla mitään merkitystä onko kotiäiti vai töissä. Yhtä paljon pitäisi lasten kanssa olla.

Vierailija
79/147 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko tilanne sitten eri, jos olisinkin töissä ja lapset päivähoidossa. auttaisiko se mummon tilannetta ja olisiko hänen siinä tilanteessa helpompi joustaa ja ottaa lapsenlapsensa hoitoon?

Miksi ihmeessä kyselet täällä asiaa, mikä sinun pitäisi kysyä äidiltäsi, jos asia niin vaivaa? Eikö tuo nyt ole jo aika kaksinaamaista puhua omasta äidistä keskustelupalstalla siksi, että olet kateellinen omalle veljellesi avusta, jonka äitisi hänen perheelleen antaa? Ehkä vastaus johtuukin asenteestasi?

jotka ymmmärtävät työssäkäyvän lastenhoidon mutta eivät kotiäidin hoitoapua. missään vaiheessa en ole tuominnut äitiäni, vai voisitko osoittaa olevani väärässä? keskukstelupalstalla keskustellaan täysin anonyymisti, etkä tiedä sen puoleen lapseni sukupuolta, ikää etkä minun tai sukulaisteni asuinpaikkaa. kaksinaamaisuutta en allekirjoita missään nimessä. olen niin tuohduksissani, etten yksinkertaisesti voi keskustella äitini enkä edes mieheni kanssa tästä. keneltä sitten pyytäisin vertaisapua? hmm.. anteeksi, etten ole provo!

noita lapsia silloin kun veljesi ja vaimonsa ovat kotonakin? Mä sain sen käsityksen, että hoitaa silloin kun vanhemmat ovat töissä. Katsos kun se mummi saattaa ihan oikesti ajatella ensisijaisesti niitä lapsia. Vuorohoitoa ei ole mitenkään erityisen helppoa järjestää, kuten joku sanoi, varsinkaan kouluikäiselle.

Meilläkin isovanhemmat hoitavat lapsiamme kerran-kaksi viikossa, jotta lapsilla olisi vähemmän hoitopäiviä, eikä arki kävisi heille niin raskaaksi. Tämähän ei millään lailla vähennä meidän hoitourakkaamme, päin vastoin. Emme me kehtaa pyytää enää omiin menoihimme hoitoapua, vaan omat menot n minimissä, saati mikään muuten vaan lepäily, kun on vaikeaa.

Eli jos äitisi hoitaisi lastasi ja sinä kävisit töissä, miten se sinua helpottaisì? Tai veljesi elämää tällä hetkellä helpottaa, jos mummi hoitaa kun vanhemmat ovat töissä?

no tottakai se helpottaa ja paljon, jos esim. mummo tulee kotiin ja saa itse lähteä vaan töihin kuin olisi lapseton.

ja se helpottaa paljon jos lapsilla on oma hoitaja kotona eli oma mummo. päiväkodissa touhu on liukuhihnatouhua. joten vanhemmille jää kaikki virikkeet ja liikunta jne. itse järjestää työpäivän päälle, päiväkodit ovat säilytyspaikkoja. ei siellä saa juosta tai liikkua. jos taas on kotona mummo niin lapset saavat yksilöllistä hoitoa ja saa vaan maata sitten työpäivän päälle.

ja tottakai se helpottaa kun säästyy paljon rahaa, jos mummo hoitaa ihan ilmaiseksi.

Vierailija
80/147 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun mukavuus päiväunet (joo, äitit on väsyneitä! mutta ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön! ne hei SUN lapsias, ei äitisi!), kuin veljesi perheen tilanne, jossa hoitotarve on ihan todellinen! Ei se kuule mitään lepölomaa ole se vuorotöiden tekeminenkään, joten turhaan olet kateellinen!

Menehhän nyt peilin eteen, ap-pikkuinen, ja katso tarkasti. Sieltä katsoo sua takasin sinun lastesi äiti. Siis se tyyppi, jonka tehtävä on ne lapsesi hoitaa ja niistä vastuuta kantaa. Se tarkoittaa sitä, että aina ei saa itse nukuttua kunnolla, jos lapset nukkuvat huonosti. Äitin pitää silloin huolehtia ja lapsiaan hoitaa, senkin uhalla, että se oma uni jää vähemmälle ja sitten olisikin väsynyt ja rähjääntynyt. Se on sitä aikuusuutta, vastuun ottamista, vastuun kantamista. Myös se on aikuisuutta ja vastuun kantamista, että lasten etu menee oman edun edelle.

Loppujen lopuksi se pikkulapsi aika esiuhmineen ja uhmineen (en kyllä ole koskaan kuullut äidin näin lapsiaan luokittelevan...) menee todella nopeasti ohi. Tulevaisuus kyllä sitten palkitsee vaivan näkösi. Mutta jos nyt menet siitä, mistä aita on matalin ja vain omaa mukavuudenhaluasi ajatellen, etkä ole valmis mistään lastesi eteen luopumaan, niin se tulee, usko minua, kostautumaan tulevaisuudessa. Ja sitten on ongelmat hieman isompia kuin se, että et nyt saa nukuttua kauneuspäiväuniasi.

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa? syyllistetään aloittajaa.

on helvetti vie se myös sen aloittajan veljen vastuulla hoitaa omat penikkansa. se on tehnyt ne.

miksi se olisi aloittajan äidin velvollisuus hoitaa näitä penikoita?

ja miksi aloittaja ei saisi toivoa itselelen samaa hoitoapua kuin veli saa?