Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon anoppilan ei-toivotuista pakkoauttajista? Alkaa mennä hermo ja perhesopu jo kotonakin.

Vierailija
16.11.2010 |

Naapurissa asuu eläkkeellä olevat appivanhemmat, jotka pyytämättä ja yllättäen käyvät tekemässä pihassamme milloin mitäkin heidän mielestään tarpeelliseksi katsomiaan pihatöitä ja ym järjestelyjä.

Koskaan he eivät kerro aikeistaan etukäteen, saati kysy lupaa ja jos otat itse asian puheeksi, ainoa tapa on ensin loukkaantuminen, sitten suuttumus. Oman käsityksensä mukaan he eivät halua häiritä tai puuttua elämäämme, mutta viikottain on pihassamme tavarat järjestetty "oikeille" paikoille, lumityöt pyynnöstä huolimatta tehty istutuksien päälle, koska ei niille tapahdu mitään vahinkoa jne. Toisinaan tavaroita menee rikki ja pilalle, kun ei kysytä eikä ymmärretä (oudon näköiset kukat perataan pois rikkaruohoina, "rikkinäisiä" tavaroita siivotaan roskiin, esim kirpparilta ostettu minusta hieno vanha puulaatikko).

Pienet ja suuret vihjeet eivät mene perille, ja kohteliaasta huomauttamisesta heille jää mieleen vain se, että heitä on tultu haukkumaan ja loukkaamaan.

En haluaisi pahoittaa heidän mieltään, muttei jakseta enää moista "omatoimisuutta".

Onko mitään muuta tapaa kun ns. pistää välit poikka kokonaan?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten laittaisivat kirpparin puulaatikon vahingossa roskiin. On kyllä aika noloa nillittää moisesta.

Ymmärrän, että ärsyttää, mutta... ei, en oikeastaan ymmärrä, koska itse olisin ainoastaan kiitollinen, kunhan eivät tekemisiimme puuttuisi - pihaa saisi siivot.

Vierailija
22/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP myös kertoo aika pikku rikkeistä, mm. kirpparin puulaatikosta. Mielestäni muutaman euron - jos sitäkään - puulaatikko on aika samantekevää, jos joku pyytämättö auttaisin.

En ainakaan aloituksesta huomannut, että kyse olisi - kuten joku sanoi - kookospuun istuttamisesta kun pensasaita pitäisi leikata. Vaan parista vanhasta lelusta ja puulaatikosta. Saattaisin itse mennä poikani perhettä auttamaan oma-alotteisesti, edes tajuamatta, että menen heidän reviirilleen tai siinä on jotain väärää, että teen lumityöt.

Oikeasti, kenen mielestä siinä (muu kuin AP) VOI OLLA jotain väärää, että joku tulee pyytämättä tekemään lumityöt. Huhhuh.

Sano, että tulevat meille tekemään, olen varmasti kiitollinen.

Nimittäin ap:ta morkkaavat tyylin: "ole onnellinen että sinulla on noin paljon teihin panostava anoppi. Minulla ei ole, eikä ole äitiä eikä isää eikä kumminkaimaa. Kaikki ovat kuolleita. Yksin täällä pärjätään. Että älä kiittämätön akka valita..." Näitä tulee aina kaikkiin anoppia tai isovanhempia koskeviin ketjuihin.

Mutta ap:lle täältä sympatiat. Minä suosittelisin ihan vaan kylmän viileetä suoraan puhumista. Etkä välitä mistään marttyyrikotkotuksista vaan sanot suoraan, että ei ja ei ja vielä kerran ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pienten lasten kanssa olin väsynyt kotiäiti, anoppi tuli sisääsn omilla avaimilla, meni muitta mutkitta tiskaamaan ja siivoamaan vessaa jne...Tympeä ja arvosteleva ilme naamalla eikä koskaan sanonut tekemisistään mitään.

Kun sitten lopen kyllästyneenä näytin ovea ja sanoin etten hyväksy tuollaista käytöstä; anoppi katsoo silmät pyöreinä ja huutaa kovaan ääneen kun HÄN ON VAIN NIIN HALUNNUT AUTTAA..!

Auttamisesta ei suinkaan olut kyse vaan elämään sekaantumisesta.

Vierailija
24/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kyllä tulis mieleenkään laittaa kenenkään tontilta roskiin yhtikäs mitään ainakaan kysymättä ensin.

Vierailija
25/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin myös sellaisten siluettihahmojen hankintaa anoppilan etupihalle (huom.!), joista saa välkkyvät halutessaan (Näin viime vuonna sellaisia. Kytke valmiiksi ajastin päälle, niin valoshow alkaa siinä kuuden-seitsemän aikaan illalla ja jatkuu vähintään kello kahteentoista).

Esimerkiksi poro + reki ja pari vilkkuvaa jouluenkeliä niiden vilkkuvien värivalojen seuraksi antaisi varmasti valoa ja eloa pihapiiriin. Jos aikaa jää tarpeeksi, ehdottaisin poron sijoittamista katolle Ameriikan-tyyliin.

Ulko-oveen vielä mahdollisimman "komia" vilkkuva muovinen joulukello.

Toisin sanoen, ap: tohota sinä anoppilassa "hyvää hyvyyttäsi" tästä lähin aina joulun aikaan koko heidän tohotusvuoden edestä; samanlaisella innostuneella asenteella ja ilman kuulevia korvia. Jos appivanhempasi ihmettelevät touhuasi, niin sano, että haluat ehdottomasti tästä lähin aina auttaa heitä joulutunnelman luomisessa, etkä ota heiltä "eitä" vastaukseksi.

Saman voit tietenkin tehdä ja toteuttaa esim. pääsiäisenäkin.

Vierailija
26/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatekaapit uudelleen! Selitä, että ne ovat sinun mielestäsi paljon paremmat sinun tavallasi.

Ehdottaisin myös sellaisten siluettihahmojen hankintaa anoppilan etupihalle (huom.!), joista saa välkkyvät halutessaan (Näin viime vuonna sellaisia. Kytke valmiiksi ajastin päälle, niin valoshow alkaa siinä kuuden-seitsemän aikaan illalla ja jatkuu vähintään kello kahteentoista).

Toisin sanoen, ap: tohota sinä anoppilassa "hyvää hyvyyttäsi" tästä lähin aina joulun aikaan koko heidän tohotusvuoden edestä; samanlaisella innostuneella asenteella ja ilman kuulevia korvia. Jos appivanhempasi ihmettelevät touhuasi, niin sano, että haluat ehdottomasti tästä lähin aina auttaa heitä joulutunnelman luomisessa, etkä ota heiltä "eitä" vastaukseksi.

Vierailija
27/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

revi pois joku perenna ja istuta joku pahanhajuinen kauhistus sinne tilalle.

Vierailija
28/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte ostaneet tontin kovalla rahalla, niin ei tarvitsisi hyyryläisiä nurkissa katsella.

terveisin,

sitä saa, mitä tilaa (pitää aina lukea se pienellä präntätty teksti...)

Vierailija
29/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluisi tietenkin peruspalveluun. Kenties olohuoneen järjestyksen väliaikainen muuttaminen oikean tunnelman luomiseksi. Loppiaisen jälkeen voisivat sitten itse siirtää kaikki takaisin omille paikoilleen, jos uusi järjestys ei jostain kumman syystä kelpaa.

t. sama

ja vaatekaapit uudelleen! Selitä, että ne ovat sinun mielestäsi paljon paremmat sinun tavallasi.

Vierailija
30/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitetyt asiat. Meilläkin juuri anoppi ja appiukko jotka ovat omia vanhempiani 15v vanhempia käyttäytyvät juuri noin.

Huolehditaan meidän kotitöistä, "oletteko nyt siivonneet", "muistakaa sitten että kerran viikossa tehdään suursiivous", "minulla on kyllä tiskikone mutta kyllä minä tiskaa käsin kaikki astiat".

Sitten kun joskus annetaan auttaa kun apua on tyrkytetty, puhutaan jälkikäteen että kun ei se meidän miniä osaa sitä ja tätä tehdä niin minun piti pelastaa poikani perhe ja pestä ikkunat.

Rahaa syynätään vaikka ei olla pyydetty, tullaan kyllä ihan hyvin toimeen ja sitten ollaan niin marttyyria ja loukkaannutaan jos annetaan rahat takaisin, ja ei kunnioiteta vanhempia.

Muutenkin jos meillä on eri näkemys jostain merkittävästä asiasta niin me ei kunnioiteta vanhempia.

Nämä 40-50 luvulla syntyneet ovat kai tälläisiä, omat 60-luvulla syntyneet vanhempani eivät koskaan puutu tai syytä meitä mistään. Ja heidän kanssaan voi olla mielipide eroja ilman että tulee mykkökoulu.

Vierailija
31/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten laittaisivat kirpparin puulaatikon vahingossa roskiin. On kyllä aika noloa nillittää moisesta. Ymmärrän, että ärsyttää, mutta... ei, en oikeastaan ymmärrä, koska itse olisin ainoastaan kiitollinen, kunhan eivät tekemisiimme puuttuisi - pihaa saisi siivot.

Kas kun se 'apu' ei tule ilman tekemisiinne puuttumista. Parhaassa tapauksessa saa vittuilut kaupan päälle ..ja sen että asioita (usein keksittyjä) repostellaan kaikille tuttaville ja sukulaisille. "Kun ei ne osaa oikein mitään. Minun piti järjestää kaappinsa ja vaatehuoneensa ja pihallekin kukkaistutukset laittaa, vaikka en minä enää tällä iällä jaksaisi."

Vierailija
32/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ne anoppi-ja appivastaajat ole ymmärtäneet ollenkaan tämän asian pointtia :(

Vierailija
33/110 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oli ymmärretty, että kyse oli anopin vahingossa roskiin heittämästä rikkinäisestä puulaatikosta, mistä miniä suivaantui.

Yksi vastasi, että jotain että ehkä nuorta paria hävettää omat tekemättömät pihatyöt, jotka oli niin silmäänpistävää, että anoppilan väki katsoi parhaaksi tehdä ne.

Niinhän se on. Anoppilan väki katsoi parhaaksi. Ihan kuten katsoi parhaaksi heittää sen puulaatikonkin roskiin.

Vierailija
34/110 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on virittää karhun pyytämiseen tarkoitettuja rautoja näiden appivanhempien oletetuille kulkureiteille.

Jopas alkaa se tamppaaminen vähenemään.

Vierailija
35/110 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että äitisi ihan oikeasti on tuota mieltä, kunhan vain on keksinyt toimivan tavan saada tahtonsa läpi. Kukapa haluaisi kuulla läheisen suusta hulluksi nimittelyä. Älä ole liian hienotunteinen, eipä äitisikään ole. Jos tulee vastaava seuraava kerta, niin anna takaisin samalla mitalla. Jos äitis suuttuu noin kamalasti pienestä asiasta, niin sano se! "Miten sinä mielipiteestäni nyt noin suutuit? Ei ole normaalia, että noin kovasti suuttuu pienestä asiasta! Ettet vaan olisi sairastunut tai sairastumassa johonkin mielenterveysongelmaan, ei ole normaalia suuttua noin!" Eli ilkeästikin takaisin. Tai toinen sanominen vastaan sanominen, ehkä vähän lapsellinen, mutta toimiva "itsepä olet minut kasvattanut!"

Sen sijaan voisi alkaa harjoittelemaan selkokieltä. Eli ei mitään "Kiitos mutta..." vaan selkeästi: minua harmittaa kun siirsitte tuon pensaan tuonne. Ja sitten siirrätte pensaan takaisin.

olen kokeillut tuota tapaa äitiini. Ei toiminut. Suuttui vaan 'sinua nyt kaikki aina harmittaa ... mikään apu ei kelpaa ... mitää ei uskalla tehdä.. sinä ole aivan hullu, miten sinusta tuommoinen on tullut...' Kerran vain sanoin, että minua harmittaa, ja vain yhdestä asiasta. Miten tuommoisen kanssa voi asiallisesti keskustella :(

Tuo on oppikirjaesimerkki narsistisesta äidistä; syyllistämistä ja sinun esittämistäsi jotenkin herkkänahkaisena ja hulluna, ts sinun mitätöimistäsi.

Vierailija
36/110 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ haluan jatkossa tehdä itse.

(vrt. Ette enää saa touhuta pihassamme luvatta.)

Tarvittaessa MINÄ pyydän apua.

Minä halusin sen pensaan takapihalle etupihan sijasta (ja pensaan siirto).

Minä tarvitsen sitä laatikkoa, joka on hävinnyt tuosta portaalta.

Kiitos, mutta ei kiitos.

Vierailija
37/110 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet viikon aikana samoja temppuja kuin he tekevät teille, niin eiköhän rupea heidänkin silmät aukeamaan?

Tai pistät miehesi puhumaan vanhemmilleen tiukasti ja päättäväisesti, että te olette aikuisia ihmisiä eikä teidän asioihinne saa ilman lupaa puuttua.

Minä itse muuttaisin hyvin paljon kauemmaksi anoppilasta...

Vierailija
38/110 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näille tarviikin asia vääntää rautalangasta. Sehän tässä onkin ihmeellistä, että kun tiukka ja päättäväinen ja silti ystävällinen puhe ei mene perille. Joko edelleen tehdään kuten halutaan tai vedetään keskustelu oikein nyyhkymarttyyritasolle ja luvataan ettei sitten ikinä enää tehdä mitään kun ei kelpaa. Ikävä kyllä tätä lupausta ei pidetä.

Ihan jostain asiasta huomauttaminen on heille hirveä henkilökohtainen loukkaus ja toisen tekemän virheen osoittelua.

ap

Vierailija
39/110 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän pihalle teidän asioita sotkemaan ilman lupaa? Tai kysynyt, että mitä olisivat he mieltä jos joku toinen naapuri tulisi heidän pihalle vähän pihatöitä tekemään, ihan pyytämättä. Että miksi he katsovat että heillä on oikeus tulla teidän pihaan pyytämättä? Kysy, onko heillä joku tarve nöyryyttää teitä, osoittaa teille että he ovat jotenki teidän yläpuolellanne?

Vierailija
40/110 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se inhottavaa alkaa opettaa isompiaan

Meillä on mun appiukko innokas tekemään juurikin noita lumitöitä...seurauksella, että armaaltani menee hermot, kun joutuu tekemään uusiksi, kun meiän ukki ei osaa käyttää tuota traktorin takalauta hässäkkää: on dyyniä siellä ja kinosta tuolla:-D

Täytyy sanoa, että minulla kilahtaisi ihan oikeasti, jos joku sormeilisi minun istutuksiani, vaikkei mikään palkintopuutarha olekaan, mutta SE ON MINUN, siitä sanoisin ihan suoraan kasvokkain, että näpit irti!

Neuvoa minulta et valitettavasti saa mikä tehoaisi, meillä ei appiukon apuiluun tehoa mikään...kuin hetkellisesti!