Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?
Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:
1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.
2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.
3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti
4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.
Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.
Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.
Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.
En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.
Mitä mieltä olette muut?
Kommentit (211)
ei AP Suomea haukkunut vaan nuo neljä asiaa on ihan faktoja. Joillekin ne sopii, toisille ei.
Tarkoituksenani ei todellakaan ollut haukkua Suomea maana vaan ainoastaan esittää muutama syy sille, miksi lähdin maailmalle. En myöskään ymmärrä, miksi koulutetut älykkäät ihmiset, joita Suomi ON täynnä haluavat kärvistellä...?
ap
Jos olisit joutunut itse maksamaan joka pennin, ei sinulla olisi korkeakoulututkintojasi. Et olisi saanut opintotukea, vaan joutunut itse elättämään itsesi. tuollaisille ap:n kaltaisille luopioille pitäisi lähettää lasku Suomesta jälkeenpäin, jossa perittäisiin koulutusmaksut ja opintotuet jälkeenpäin. Saisivat sitten vapaasti nauttis isosta palkastaan, mitä niiden maksujen jälkeen enää käteen jäisi... Olet itsekkyyden ja idiotismin huippu!
Ei ollut mitaan opintotukia ja avustuksia silloin kun mina opiskelin, ihan omasta pussista se maksettiin.
Eika tietaakseni kukaan joudu allekirjoittamaan sopimusta missa suostuu Suomeen jaaman jos saa tukia.
USAssa on systeemeja milla saa ilmaisen opiskelun mutta pitaa sitoutua maaravuosiksi menemaan laakariksi tai opettajaksi jonnekin jumalan selan taakse.
On ihan paattajien vika etta ilmaista rahaa annetaan opiskelijoille, tyosta kieltaytyjille ja maahanmuuttajille. Ei ole tyhma se joka ottaa vaan se joka niin auliisti antaa.
Elin nuoren aikuisuuteni ympäri ämpäri maailmaa. Opiskelin myös tutkintoni ulkomailla. Kuitenkin valmistuttuani sekä aikuistuttuani palasin Suomeen. Miksi?
-Suomi on aina ollut ja tulee olemaan kotimaani, minulla on siihen erityinen suhde, vaikka muuallakin olen niin hyvin viihtynyt.
-Vanhempani ja sisarukseni, kuten moni sukulaisenikin asuu Suomessa, halusin olla heitä lähellä kun perustan perheen. Mielestäni lapsi-isovanhempi suhde on yksi tärkeimmistä.
-Tienaan Suomessakin ihan hyvin. Tosin palkan perässä en juokse, minulla on rahaa muutenkin.
-Verotus ei minua haittaa, maksan niitä mielelläni. Maksan verojen päälle vielä paljon hyväntekeväisyyteen, sekä olen vapaaehtoistoiminnassa mukana.
-Matkustan edelleen paljon, joten Suomen talvi ei haittaa, pian olen taas Kap Verdellä viikon jne.
Valitsin asuinmaakseni sen, mikä on mielestäni paras.
Silloin ei tarvitse miettiä miten pärjäisin jos en olisikaan näin hyvässä asemassa. Miten kouluttaisin lapseni, mistä ja millä hinnalla saisin hoitoa jos sairastuisin. Mistä saisin rahaa että voisin muuttaa turvallisemmalle asuinalueelle, jossa ei tarvitsisi pelätä kun ovesta astuu ulos yms.
Ei sitä tarvitse mennä kuin toiseen EU-maahan niin siellä lasten sydänleikkauksetkin maksetaan itse ellei ole kallista vakuusta, mitä taas vähävaraisella ei useinkaan ole. Sitten pitää ottaa pankista kymmenien tuhansien eurojen laina ja sitä sittten maksetaan vaikka lapsi kuolisikin.
Jos olisit joutunut itse maksamaan joka pennin, ei sinulla olisi korkeakoulututkintojasi. Et olisi saanut opintotukea, vaan joutunut itse elättämään itsesi. tuollaisille ap:n kaltaisille luopioille pitäisi lähettää lasku Suomesta jälkeenpäin, jossa perittäisiin koulutusmaksut ja opintotuet jälkeenpäin. Saisivat sitten vapaasti nauttis isosta palkastaan, mitä niiden maksujen jälkeen enää käteen jäisi... Olet itsekkyyden ja idiotismin huippu!
Ei ollut mitaan opintotukia ja avustuksia silloin kun mina opiskelin, ihan omasta pussista se maksettiin.
Eika tietaakseni kukaan joudu allekirjoittamaan sopimusta missa suostuu Suomeen jaaman jos saa tukia.
USAssa on systeemeja milla saa ilmaisen opiskelun mutta pitaa sitoutua maaravuosiksi menemaan laakariksi tai opettajaksi jonnekin jumalan selan taakse.
On ihan paattajien vika etta ilmaista rahaa annetaan opiskelijoille, tyosta kieltaytyjille ja maahanmuuttajille. Ei ole tyhma se joka ottaa vaan se joka niin auliisti antaa.
et näe sitä että olet saanut pohjan hyvälle elämällesi hyvinvointiyhteiskunnastamme, sinä vain otat etkä kiitä. Sinun kaltaisiltasi pitäisi periä kaikki tuet ja koulutukset takaisin. Pitäisi olla vähän kiitollinen, eikä purra sitä kättä joka ruokkii. Sinun pitäisi nähdä se, että Suomesta olet saanut hyvän pohjan mistä ponnistaa, jos olisit syntynyt usa:ssa köyhälistöön, et olisi siinä asemassa missä nyt olet.
Juuri siksi, että katson asiaa omasta näkökulmastani. Saamme verorahoilla hyvää terveydenhuoltoa, kuntoutusta, vammaistukea, keuitysvammahuoltoa, apuvälineitä, henkistä tukea ym ym.
Tällaiseen ei ikinä olisi varaa, jos maksaisimme itse keskituloisen palkkapussistamme.
Sikamaiset hellepäivät, kun ei pääse metsään poimimaan sieniä, terroristit, puolet palkasta pitää säästää mahdolllista syöpää varten, rikolliset, huumeet, sukulaisten näkeminen, kerjäläiset?
Että Suomen sosiaaliturva ei kovin pitkään enää voi olla nykytasollaan.
Ns. "White flight# saattaa olla Suomessa yksi tämän vuosikymmenen ilmiöistä.
Vituttaa, vituttaa, vituttaa.
Järkyttävä verotus, mutta se ei näy palveluiden laadussa. Ei kyllä ikinä uskoisi miten paljon veroa menee.
Työnteko tehty kannattamattomaksi. Tukia voi saada enemmän kuin paskapalkkaisesta työstä rahaa.
Ilmaistyö vie oikeita työpaikkoja kun työnantajat huomaavat ettei palkkaa tarvitse maksaa.
vanhempani olivat köyhiä. Olen tottunut köyhyyteen. Kaikkea on riittävästi. Varmasti vituttaisi, jos olisin syntynyt kultalusikka suussa.
No näissä keskusteluissa Suomea puolustavat eniten ne, joilla on vähiten tietoa muista maista.
Ostovoima on tuossa toi kriittinen asia. Suomessa on tasapäiset palkat ja siihen on suurimpana syypäänä yritysten korkeat verot ja korkea työttömyys välillisesti. JOs pyrittäisiin oikeasti siihen, että ihmiset olisivat töissä, niin sitä yhteistä hyvää syntyisi. Nyt ollaan tyytyväisiin alhaiseen ostovoimaan ja korkeaan työttömyyteen.
Hyvinvointipalveluiden tasohan ei ole Suomessa mitenkään erityisen korkea. Suomessa sairastaminen on kallista (lääkkeet ja sairaalamaksut), kasvoton terveydenhuolto jne. Yhtenä isona syynä on se, että on pyritty keinotekoisesti pitämään koko maa asuttuna ja hidastettu kaupungistumista.
Esimerkiksi sellaisissa hyvinvointimaissa kun Tanska, Belgia, Hollanti, Ranska, Saksa on keskimäärin kohtuuhyvät sosiaalipalvelut ja paljon korkeampi ostovoima.
Onhan toki SUomessakin hyviä palveluita. Päivähoito on puoli-ilmaista palkansaajilla ja sosiaalituilla eläjille se on käytännössä maksutonta. Äitiys- ja vanhempainetuudet on tosi hyviä, voisi jopa sanoa, että turhan hyviä, paine palata työelämään voisi olla kovempikin.
Me asumme Suomessa sen vuoksi, että omalla alallani (tietotekniikka) työtahti on aika leppoisaa kilpailumaihin verrattuna. Ollaan sen verran ehditty tienata, että kohtuullinen asuminen. Toki hyvätuloisinakin joudutaan miettimään remonttiajoituksia jne.
Kyrsii maksaa veroja verojen päälle, kaikki hel***in kallista. Säästöön ei rahaa juuri saa.
Silti en muuttaisi pois Suomesta. Vaikka eletään melkein kädestä suuhun, me pärjätään. Ei nähdä nälkää ja ollaan onnellisia. Toki olis kivaa olla rikkaampi, mutta raha ei ratkaise kaikkea.
Suomi on ihana maa, täällä on leppoisa työtahti, ei turhaa pingottamista. Saan olla naisena töissä, sitä ei katsota kieroon, vaikka minulla onkin lapsia.
Tykkään suomalaisista jotka eivät hölise turhia jos ei oo asiaa. Ihmiset ovat ystävällisiä silloin kun oikeasti pitävät sinusta. Täällä on väljää, eikä esim. julkisissa kulkuvälineissä ihmiset tunge iholle, eikä varsinkaan kopeloi naisia.
Suomessa on suht turvallista asua, voin tulla kotiin baarista ihan dösällä eikä tartte pelätä että raiskataan kotimatkalla.
Lapseni voivat leikkiä keskenään kerrostalon pihalla, siellä on ihan turvallista leikkiä. Ei tarvitse pelätä että joku sieppaa lapseni.
Ei tartte pelätä ryöstäjiä, eikä henkensä edestä.
Täällä ei ole naisilla kauheita ulkonäköpaineita, saan olla ihan oma itteni, eikä muut kun avmammat kritisoi.
Eli ei vituta, kun tuo raha ei tuo mulle oikeen sitä onnellisuutta, vaan nuo edellä mainitut asiat.
Mutta arvonsa kullakin, ja onneks on vapaus valita missä maassa asuu, elää ja maksaa veronsa :-)
T. Ulkomailla monta vuotta asunut Suomalainen
Sikamaiset hellepäivät, kun ei pääse metsään poimimaan sieniä, terroristit, puolet palkasta pitää säästää mahdolllista syöpää varten, rikolliset, huumeet, sukulaisten näkeminen, kerjäläiset?
Eli kun sairastuu syöpään, tullaankin takaisin häntä koipien välissä..
on se vaan kiva kun palkka on 10 000€ niin käpälään jää melkein 40% vähemmän. Siksipä mietitään ulkomaille muuttoa ainakin joksikin aikaa.
Yhdenlaista kusetusta!
Mutta poiskaan en halua muuttaa. Ulkomailla on kiva käydä, mutta asumaan minusta ei olisi muualla.
kovasti suunnitelmia siitä miten pääsemme täältä pois. Yksi lapsi on vielä kouluikäinen joten hänen opiskelunsa täytyy huomioida.
Hinnat on pilvissä, ihmetellään miksei tavalliset ihmiset käytä palveluita - kenellä niihin on varaa? Siivouspalvelut tms tuli hieman edullisemmaksi nyt kun on tuo kotitalousvähennys mutta siihen se jääkin. Pesulapalveluiden hinnat on 3-5x kalliimmat kuin esim Ruotsissa tai Saksassa, ulkona syödään omalla rahalla max kerran vuodessa - muualla viikottain. Julkinen liikenne maksaa 2-3x enemmän kuin muualla - mikä voi olla selitys tähän? ei ne suuret palkat ja pitkät lomat koska niitä meillä ei ole, sosiaalikulutkin on vain keskitasoa eurooppalaisiin verrattuna. Voin hyvin maksaa omat lääkärikuluni (kuten tähänkin asti) jos saan siitä hyvästä verotuksen puolitettua, miksi maksan palvelusta jota en pääse käyttämää siten kuin haluan?
Jos joku pystyy perustelemaan miksi kannattaa kituuttaa täällä niin otan tiedot mielellään vastaan
samoin miestä. Siksi muutimmekin pois Suomesta heti kun siihen tuli työn puolesta tilaisuus.
kovasti suunnitelmia siitä miten pääsemme täältä pois. Yksi lapsi on vielä kouluikäinen joten hänen opiskelunsa täytyy huomioida.
Hinnat on pilvissä, ihmetellään miksei tavalliset ihmiset käytä palveluita - kenellä niihin on varaa? Siivouspalvelut tms tuli hieman edullisemmaksi nyt kun on tuo kotitalousvähennys mutta siihen se jääkin. Pesulapalveluiden hinnat on 3-5x kalliimmat kuin esim Ruotsissa tai Saksassa, ulkona syödään omalla rahalla max kerran vuodessa - muualla viikottain. Julkinen liikenne maksaa 2-3x enemmän kuin muualla - mikä voi olla selitys tähän? ei ne suuret palkat ja pitkät lomat koska niitä meillä ei ole, sosiaalikulutkin on vain keskitasoa eurooppalaisiin verrattuna. Voin hyvin maksaa omat lääkärikuluni (kuten tähänkin asti) jos saan siitä hyvästä verotuksen puolitettua, miksi maksan palvelusta jota en pääse käyttämää siten kuin haluan?
Jos joku pystyy perustelemaan miksi kannattaa kituuttaa täällä niin otan tiedot mielellään vastaan
Täyttä asiaa!
On se toimeentulo vaikeaa USA:ssakin monelle. Siellähän sitä vasta suorittavan tason työssä olevia riistetäänkin. Ammattiliittoon kuulumista paheksutaan ja työntekijöille maksetaan todella surkeasti. Monet työt teetetään laittomilla siirtolaisilla, koska ne suostuvat tekemään halvemmalla ja huonomilla työvälineillä, huonommissa työoloissa jne. Ihan mieluusti maksan Suomessa esim. kaupassa vähän enemmän tuotteista, kun tiedän että suomalaisen myyjän palkka on sentään jostain kotoisin.