Lähihoitajan näyttöviikko
Tänään oli ensimmäinen näyttöpäivä, joka meni todella huonosti. Tää on mun ihan ensimmäinen näyttö, ja jännitti ihan kauheasti. En oikein tule toimeen mun toisen ohjaajan kanssa, muuten kaikki työntekijät ovat todella mukavia, heidön kanssa on mukava työskennellä yhdessä ja ovat ymmärtäväisiä minua kohtaan. Mulla on aika paljon haasteita tarkkaavaisuuden ja impulsiivisuuden kanssa, mutten ole viitsinyt kertoa asiasta, ja uskon että ovat huomanneetkin jo sen. Noh, mutta tänään kokopäivä tuntui olevan söhlöystä kun en oikeen tiennyt mistä aloittaa ja missä järjestyksessö tehdä asiat ja tuntui että ohjaaja hengitti niskaan, tietnekin kahden autettavissa hän auttoi. Unohdin useasti mitä piti tehdä seuraavaksi ja ohjaaja kyseli kokoajan et mikä unohtui ja pelkään että en saa kovin hyvää arvosanaa, vaikka osaan asiat mutta tarvitsisin aikaa ja apua suunnittelun kanssa. En tiedö mitä teen, kun haluaisin että joku muu arvioi näyttöäni kun tämä ohjaaja, kun ei siitä mitään tule. En tiedä mitä teen jos saan huonon arvosanan (1-3/5). Ei semmoisella arvosanalla saa korkeakoulupaikkaa
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kysyt reilusti jos et tiedä tai muista. Tee rauhallisesti,hengitä syvään, hidasta puhetta. Tärkeää on vain se että et anna vääriä lääkkeitä etkä menetä malttiasi.
Kumpaakaan ei ole onneksi käynyt. Ongelma on se että työn suunittelu on vielä hakusessa, ja järjestyksen väliin menee toissijaisia asioita. Lisäksi unohdin kokonaan että minun piti esimerkkksi vaihtaa asukkaiden laastarit. Merkkasin verensokerit väärään kohtaa kun olisi pitänyt mutta oikean määrän pistin insuliinia. Lääkenäytön tein jo edellisenä viikkona varuilta jos tulee virhe..
Ohjaaja jouti monta kertaa kysymään mikä unohtui ja kerroin sitten että nyt ei tule äkkiä mieleen. Pari kertaa hän joutui muista asioista kysymään mitä unohtui, mutta muistin mitä piti tehdä. Lisäksi unohdin kirjata yhden asukkaan josta jourui huomauttamaan. Muutenkin koko päivä meni penkin alle.
Onneksi on vielä kaksi näyttöpäivää aikaa osoittaa osaamista. Täytyy yrittää perustella mahdollisimman paljon omaa tekemistö ja miettiä ennen kuin tekee pariin kertaan
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Mulla oli kaksi ohjaajaa ja toisen kanssa olin paljon enemmän kun tämä näytön arvioija tekee paljon yövuoroja, joita en saa tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Mulla oli kaksi ohjaajaa ja toisen kanssa olin paljon enemmän kun tämä näytön arvioija tekee paljon yövuoroja, joita en saa tehdä
Sitä suuremmalla syyllä hänen täytyy pitää pieni etäisyys että pystyy arvioimaan työskentelyäsi paremmin ja tämä on sinun itsesikin etu kun jatkossa haet työpaikkoja. Teillä on yhteinen tavoite kuitenkin eli saada tutkinto kasaan. t. sama
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Kiitos kommentistasi. Ei se tarkoita jso tarvitsee aikaa enemmän asioissa (esimerkiksi tarvitse ekirjoittaa itselle muistiin asiat lapulle, jotta muistan ne), että olisin huono työntekijä. En vain voi omalle ominaisuudelleni mitään. Tietenkin ymmärrän, ettei lääkkeiden kanssa saa tulla vieheitä eikä tulekaan koska niissä on tuplatarkastus juuri sitä varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Vierailija kirjoitti:
Kysyt reilusti jos et tiedä tai muista. Tee rauhallisesti,hengitä syvään, hidasta puhetta. Tärkeää on vain se että et anna vääriä lääkkeitä etkä menetä malttiasi.
Näyttöviikolla ei saa kysyä. Siinähän ongelma onkin.
Minä lopetin lähihoitajaopiskeluni, koska harjoittelupaikat olivat niin kamalia. Tykkäsin koulusta, opettajista, mutta harjoittelut olivat aivan hirveitä. Järkyttäviä ns. ohjaajia. Osa ei halunnut ohjata, oli vain pakko. En saanut kunnon ohjausta missään paikassa. Pahin oli Päiväkumpu Pasilassa. Hirveä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
ohjaan.fi -sivustolta voit katsoa miten menetellään oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
ohjaan.fi -sivustolta voit katsoa miten menetellään oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden kanssa.
Minä kysyin sinulta, onko se reilua?
Stressaako se toinen ohjaaja sua vai unohteletko muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
ohjaan.fi -sivustolta voit katsoa miten menetellään oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden kanssa.
Minä kysyin sinulta, onko se reilua?
Kyllä se minusta on. Koulu on jo tehnyt sen esivalinnan keitä ottavat oppilaikseen ja minun tehtäväni on saattaa opiskelija tutkinnosta läpi. Vaikka olisi joku lukivaikeus tms, voi silti hyvin tehdä sellaisia työtehtäviä jossa se ei ole este. Ei työelämä ole noin mustavalkoinen kuten kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Stressaako se toinen ohjaaja sua vai unohteletko muutenkin?
Välillä mutta en näin paljon kuin tänään tänään tuli liikaa ja liian tyhmiö virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
ohjaan.fi -sivustolta voit katsoa miten menetellään oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden kanssa.
Minä kysyin sinulta, onko se reilua?
Kyllä se minusta on. Koulu on jo tehnyt sen esivalinnan keitä ottavat oppilaikseen ja minun tehtäväni on saattaa opiskelija tutkinnosta läpi. Vaikka olisi joku lukivaikeus tms, voi silti hyvin tehdä sellaisia työtehtäviä jossa se ei ole este. Ei työelämä ole noin mustavalkoinen kuten kuvittelet.
Ihanaa, että on olemassa tälläisiäkin ohjaajia. Voin sen verran kertoa että mulla on adhd. En sitä työpaikalla ole kenellekkään ilmoittanut, mutta ne ketkä ymmärtää ymmärtävät ja ymmärrän jos eivät ymmärrä. En ole halunnut sellaista leimaa itselleni työpaikalla, kun menen kesäksi sinne myös töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja ei varsinaisesti ole työkaveri kun hänhän on perehdyttäjäsi että opit ja teet oikein. Siinä ei väkisinkään voi olla samanarvoista asemaa. Ja hänen tehtävään kuuluu kysellä miksi teit miten teit ja mitä olisit voinut tehdä paremmin. Olisit kertonut noista ominaisuuksistasi niin olisi varmasti suhtautunut empaattisemmin jo lähtökohtaisesti.
t. toinen opiskelijaohjaaja
Onko se sitten oikein että joku häslä saa empatialla hyvän arvosanan?
Tottakai erilaiset oppimisvaikeudet kuuluu ottaa huomioon jo perehdytysvaiheessa sekä arvioinneissa myös. t. sama
Eli on täysin reilua että henkilö joka ei saa mitään helpotuksia ja häntä arvioidaan tiukemman seulan läpi saa omalla työllään saman arvosanan kuin toinen joka ei vain opi, eli häneltä ei voi niin paljon vaatiakkaan?
ohjaan.fi -sivustolta voit katsoa miten menetellään oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden kanssa.
Minä kysyin sinulta, onko se reilua?
Kyllä se minusta on. Koulu on jo tehnyt sen esivalinnan keitä ottavat oppilaikseen ja minun tehtäväni on saattaa opiskelija tutkinnosta läpi. Vaikka olisi joku lukivaikeus tms, voi silti hyvin tehdä sellaisia työtehtäviä jossa se ei ole este. Ei työelämä ole noin mustavalkoinen kuten kuvittelet.
Ihanaa, että on olemassa tälläisiäkin ohjaajia. Voin sen verran kertoa että mulla on adhd. En sitä työpaikalla ole kenellekkään ilmoittanut, mutta ne ketkä ymmärtää ymmärtävät ja ymmärrän jos eivät ymmärrä. En ole halunnut sellaista leimaa itselleni työpaikalla, kun menen kesäksi sinne myös töihin.
Tosiaan olisit ehkä saanut ymmärtäväisempää opastusta jos olisit kertonut ohjaajallesi tuon saman mutta jos on jo töitäkin luvattu, hyvinhän sulla sitten menee. Onnea matkaan vielä loppurutistukseen :)
Kysyt reilusti jos et tiedä tai muista. Tee rauhallisesti,hengitä syvään, hidasta puhetta. Tärkeää on vain se että et anna vääriä lääkkeitä etkä menetä malttiasi.