Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?

Vierailija
10.11.2010 |

Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:

1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.

2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.

3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti

4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.

Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.

Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.

En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.

Mitä mieltä olette muut?

Kommentit (211)

Vierailija
41/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassahan palkat ovat huonoja Suomeen verrattuna. Opettajakin saa Suomessa palkkaa lähes 2 kertaa enemmän kuin Espanjassa.

Suomi on toki minulle rakas ja tulee aina olemaan "kotimaani" tietyssä mielessä.

Mutta kyllä, kaikki on aivan liian kallista palkkatasoon nähden! Ja kauhea verotus.

Itse olen asunut useammassa EU-maassa, ja ihan yhtä ilmaista näissä on ollut esim. terveydenhuolto - ja huomattavasti paljon parempaa. Minusta on täysi myytti että Suomen terveydenhuolto olisi jotenkin erityisen hyvä. Sairaalapaikoista pulaa, arvauskeskuslääkärit tekevät vääriä diagnooseja, erikoislääkärille ei pääse kuin pitkän odottelun ja lähetteiden jälkeen jne jne jne.

Tällä hetkellä olemme Espanjassa ja erittäin tyytyväisiä. Asumme mukavassa, rauhallisessa kaupungissa, ei täällä tarvi pelätä mitään terrori-iskuja tai juuri muutakaan - sen enempää kuin Suomessa. Lääkäripalvelut ovat todella hyvät ja äitini esim. tulee tänne luoksemme ihan vain hoidattamaan hampaitaan, koska hinnat ovat puolet Suomen hinnoista.

Jos haluan poimia sieniä syysmetsässä, varaan edulliset liput Suomeen. Talvesta voin - halutessani - nauttia läheisessä vuoristossa.

Vierailija
42/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti Suomi pärjää hyvin,ei ole huono tulos olla vaikka 10-15 ensimmäisen joukossa.

Ovatko Suomen terveydenhoitoa ylistävät itse tutustuneet muiden maiden terveydenhuoltoon?

Esim. Saksan terveydenhuolto päihittää Suomen mennen tullen. Erikoislääkärille pääsee välittömästi yhdellä puhelinsoitolla. Kun lapsi on sairas mennään lastenlääkäriin, jos itselläni on hengitysongelmia, menen suoraan keuhkotaudin erikoislääkärille. Lasten reseptilääkkeet ovat aina ilmaisia ja muutkin lääkkeet paljon halvempia kuin Suomessa. Jos lastenlääkäri edes epäilee jotain vähänkin vakavampaa, lapsi pääsee tarkkailuun sairaalaan muutamaksi päiväksi (myös vaikka lääkäri on sanonut, että 95 % tod. näk. ei mistään vakavasta ole kyse).

Itse pääsin sairaalaan viikoksi, kun keuhkoputken tulehdus oli kehittynyt niin pahaksi että hengitys vinkui. Olin nimittäin Suomen lomalla saanut terveyskeskuksesta antibioottia, jossa sitten lukikin "ei toimi keuhkosairauksien hoidossa". Greit.

Sikainfluessaepidemian aikana (joka ei edes Saksassa kasvanut kovin kummoiseksi) vähänkin yskivälle lapselle tehtiin heti testit, ei lähetetty kotiin ihmettelemään että kyllä se siitä.

Tiedän, että on myös maita, jossa terveydenhuolto on todella huonoa tai vaihtoehtoisesti maksaa paljon. Itselläni kuitenkin on Saksan lisäksi kokemusta kahdesta EU-maasta, joissa terveydenhuolto todella päihittää Suomen. Siksi aina ärsyttää kun selitetään, kuinka Suomessa on maailman paras terveydenhuolto - ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ap:n mainitsemista asioista, maksan mielelläni suuret verot, kannatan hyvinvointivaltiota ja etenkin sitä, minkä moni jo mainitsi, ettei täällä kulttuuriin kuulu 50-60 h työviikot, 4 kk äitiysloma ja 1 viikko lomaa vuodessa.

Se mikä minua ärsyttää Suomessa on ravintolatarjonta ja ravintolahinnat. Esim. Berliinissä ja Tukholmassa on paljon todella edullisia ja hyviä ruokapaikkoja, Suomessa hinnat ovat aivan järkyttävät. Erityisesti viinien hinnat taivaissa. En käsitä, mistä tämä johtuu, ei esim. Ruotsissa voi olla niin erilainen työlainsäädäntö. Vai voiko?

Vierailija
44/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyen esim. Saksan ns. uuteen alaluokkaan. Hesarissa haastateltiin parturia ja muutamaa muuta perusduunaria, ja kaikki sanoivat, että palkat ovat laskeneet, ja perheellisen on lähes mahdotonta tulla toimeen. Eli on niitä huonotuloisia duunareita muuallakin. Ja Espanjasta hakee meidän firmaan työntekijöitä koko ajan, työttömyys siellä ilmeisesti n. 20 % tällä hetkellä....

Elämä on helppoa KAIKKIALLA hyvätuloisella ihmisellä, Suomessa ei mitenkään sen surkeampaa kuin muaalla (okei, ilmasto ei nappaa). Minua verot eivät häiritse, koska nautin turvallisuudesta, hyvästä päiväkodista, hyvästä tarhasta, isosta kirjastosta, sujuvasta julkisesta liikenteestä ja siitä, että jos ihminen sairastuu vakavasti ja jää työkyvyttömäksi, hän ei muutaman kuukauden päästä ole kadulla kerjuulla.....

Vierailija
45/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÖYHÄSTÄ VOI TUNTUA SILLE :)

Vierailija
46/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme ulkkismieheni kanssa Suomeen asuttuamme ulkomailla useita vuosia. Tullessamme juuri hintataso, verotus ym. jännittivät.

Todellisuus on kuitenkin se, että tuloverotus ainakin oman perheemme osalta on täällä keveämpää kuin esim. Iso-Britanniassa. ALV ym. verot ovat tietysti korkeampia, mutta päivän päätteeksi meillä jää täällä enemmän säästöön kuin Lontoossa asuessamme.

Jos 900 euron vuokra Helsingissä on mielestäsi järkyttävä, kokeile Lontoossa asumista. Siellä monet aikuisetkin asuvat kimppakämpissä, koska ei ole varaa muuhun. Ja suomalaiset asunnot ovat TODELLAKIN parempaa laatua kuin brittivastaavat!

Epäilemättä asuminen on halvempaa jossain hornan tuutissa sekä maissa, joissa keskuslämmitys on luksusta (=talot voidaan rakentaa tyyliin pahvista).

Ainoa asia, josta olen AP:n kanssa täysin samaa mieltä, on ruoan hinnakkuus. Etenkin luomuruoka on valitettavasti jäänyt meidän ostoskassista lähes kokonaan pois, koska ei vaan pysty maksamaan tupla-triplahintaa luomusta (ennen ostimme lähes kaiken luomuna ja hinta oli vain 20-30% kalliimpi kuin ei-luomu).

Myös palveluja kaipaisin Suomeen lisää, eli yrittäjätoiminnan helpottamista. Tälläkin hetkellä on paljon sellaista, että ihmiset olisivat valmiita maksamaan palveluista, joita ei ole tarjolla, koska yrittäjyys on tehty niin hankalaksi. Kumpikin osapuoli häviää.

Suomen vuodenajat ovat meille varsin mieluisia selkeydessään, ei ole epämääräistä kädenlämpöistä loskailmaa syksystä kevääseen. Kylmä talvi ketuttaa vain auton ikkunoita raapatessa. ;)

Vierailija
47/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa opiskellaan toisella tavalla kuin Suomessa. Siellä mennään heti high schoolin jälkeen opiskelemaan ja suoritetaan yleensä ensin bachelor-tason tutkinto eli kandidaattitasoinen, siihen menee noin 2,5 vuotta. Sitten ollaan töissä pari vuotta ja sen jälkeen mennään suorittamaan mastertason tutkinto, johon menee pari vuotta. Eli kaiken kaikkiaan opiskeluajat on paljon suomalaista keskimääräistä lyhyemmät ja työelämässä ollaan kiinni jo aikaisin.

Minä satun tuntemaan, koska sisareni on opiskellut USAssa. Bachelor-tutkinnon suorittamiseen menee lähes kaikilta 4 vuotta. Joissakin poikkeustapauksissa opiskelija on suorittanut osan yliopistokursseista jo high school -aikana ja pystyy sen vuoksi lyhentämään bacherlor-opintoja jonkin verran, mutta kaksi ja puoli vuotta on jo harvinainen poikkeus. (Suomessakin on mahdollisuus joissakin lukioissa suorittaa esim. TKK:n matematiikan ja ohjelmoinnin kursseja, joilloin on mahdollisuus suoriutua TKK:n opinnoista nopeammin.)

Stipendin saaminen bachelor-opintoihin on aika sattumanvaraista. Esim. sisareni sai pienen stipendin vasta 4. opintovuonna, vaikka hän sai koko bachelor-opintojen ajan joka ainoasta kurssista A:n eli parhaan mahdollisen arvosanan. Hyvillä urheilijoilla on kyllä hyvät mahdollisuudet stipendeihin. Satojen tuhansien opintolainat ovat kyllä liioittelua, mutta yli 50000 lainat eivät.

Se on kyllä ihan totta, että usein bachelor-opintojen ja Masters-opintojen välillä ollaan jonkin aikaa töissä. (Suurin osahan ei edes jatka Masters-opintoihin.) Masters-opintoihin on jo paljon helpompi saada stipendejä.

USAlaiset opiskelijat kyllä yleensä valmistuvat nopeammin kuin suomalaiset, mutta suurin syy tähän on se, että usalaiset opiskelevat selvästi ahkerammin (ainakin hyvissä yliopistoissa, huonoista minulla ei ole kokemuksia). Syynä tähän on ainakin opintojen maksullisuus ja se, että yliopistosta lentää helposti ulos, jos opinnot eivät etene tarpeeksi hyvin. Sisarelleni on esim. aivan käsittämätöntä, että Suomessa suuri osa opiskelijoista ei käy luennoilla. USAssakin opiskelijat ovat töissä, mutta he sijoittavat työaikansa niin, että pääsevät aina luennoille.

Suomessa harva opiskelija käyttää aktiiviseen opiskeluun edes 40 tuntia viikossa. USAssa harva opiskelija (ainakin hyvässä yliopistossa) käyttää aktiiviseen opiskeluun alle 50 tuntia viikossa.

Vierailija
48/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka oli selkeästi parempi kuin vastaavasta työstä Suomessa, joskin korkea veroprosentti söi siitä enemmän kuin Suomessa olisi mennyt.

Vastaavasti Saksassa asuminen, ruoka, ulkona syöminen, autoilu, alkoholi, harrastukset olivat niin paljon halvempia, että saldo siellä jäi selkeästi plussalle Suomeen verrattuna.

Itse en myöskään pidä erityisemmin talvesta, joten keskieurooppalainen ilmastokin oli plussaa. Ja se, että moneen kiinnostavaan paikkaan oli vain parin tunnin automatka.

Vierailija
49/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 40 km, torilla toki on hyviä vihanneksia mutta ovat paikalla 08-13 (itse lähden töihin 07 ja palaan 17). Et silleen, ei aina onnistu tuokaan, toki vl haetaan torilta mitä saadaan, valikoima kylällä on aika pientä.

Olemmekin etsineet länsirannikolta tuottajia joilla on luvat myydä mm lihaa suoraan kotiteurastamosta tai omasta palvaamosta, kala haetaan savustamosta. Riistaa yritetään saada metsästäjiltä aina kun kuullaan että ovat olleet metsällä esim Virossa (villisikaa, nam!). Mutta ekologiseksi ei tätä 100km säteellä tapahtuvaa ruuan hankintaa voi sanoa!! Marjat ja sienet saadaan omalta pihalta tai kavereiden mökeiltä, onneksi

Vierailija
50/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertailun tulotasoista? Aika selkeä viesti siitä että Suomessa nettotulot on todella heikot. Vertailussa Tanska näytti huonoimmalta, mutta senkin ero Suomeen tasoittuu kun verrataan hintoja ja ostovoimaa. Silloi Suomi onkin viimeisellä sijalla.

Vierailija
51/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit joutunut itse maksamaan joka pennin, ei sinulla olisi korkeakoulututkintojasi. Et olisi saanut opintotukea, vaan joutunut itse elättämään itsesi. tuollaisille ap:n kaltaisille luopioille pitäisi lähettää lasku Suomesta jälkeenpäin, jossa perittäisiin koulutusmaksut ja opintotuet jälkeenpäin. Saisivat sitten vapaasti nauttis isosta palkastaan, mitä niiden maksujen jälkeen enää käteen jäisi... Olet itsekkyyden ja idiotismin huippu!

Ei ollut mitaan opintotukia ja avustuksia silloin kun mina opiskelin, ihan omasta pussista se maksettiin. Eika tietaakseni kukaan joudu allekirjoittamaan sopimusta missa suostuu Suomeen jaaman jos saa tukia. USAssa on systeemeja milla saa ilmaisen opiskelun mutta pitaa sitoutua maaravuosiksi menemaan laakariksi tai opettajaksi jonnekin jumalan selan taakse. On ihan paattajien vika etta ilmaista rahaa annetaan opiskelijoille, tyosta kieltaytyjille ja maahanmuuttajille. Ei ole tyhma se joka ottaa vaan se joka niin auliisti antaa.

et näe sitä että olet saanut pohjan hyvälle elämällesi hyvinvointiyhteiskunnastamme, sinä vain otat etkä kiitä. Sinun kaltaisiltasi pitäisi periä kaikki tuet ja koulutukset takaisin. Pitäisi olla vähän kiitollinen, eikä purra sitä kättä joka ruokkii. Sinun pitäisi nähdä se, että Suomesta olet saanut hyvän pohjan mistä ponnistaa, jos olisit syntynyt usa:ssa köyhälistöön, et olisi siinä asemassa missä nyt olet.

Mitaan en ole Suomessa keneltakaan saanut. Koulutuksen maksoin itse. Kun laksin en jaanyt kiitollisuudenvelkaan kenellekaan. Verotkin maksoin viimeista pennia myoten ennen lahtoa.

Vierailija
52/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näissä keskusteluissa Suomea puolustavat eniten ne, joilla on vähiten tietoa muista maista.

Millä sä perustelet tämän väitteen? Niitä ulkomaitakin on useita. Olen itse asunut kahdessa ulkomaassa, joissa verotus on samaa luokkaa Suomen kanssa, eivätkä tavarat välttämättä yhtään sen halvempia. Leipä, vihannekset ja hedelmät olivat sentään edullisia ympäri vuoden. Miinuksena kerjäläiset, huonot kadut ja kapeat jalkakäytävät, kallis sähkö, olemattomat tietoliikenneyhteydet, turvattomuus etenkin iltaisin jne. jne. jne.

Ai niin, maksan veroja mielelläni, eikä Suomi muutenkaan ole huonoimmasta päästä, jos ruvetaan maita vertailemaan.

Vierailija
53/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on saanut peräti kolme tutkintoa Suomesta ihan ilmaiseksi. Takaisinmaksua ei sitten ole yhteiskunnalle kuulunut.

Itse voisin muuttaa ulkomaille, mutta vain huonojen säiden takia.

Vierailija
54/211 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve

Minua on tää suomi vituttanut jo pidemmän aikaa, täällä kerrotaan että maa voi hyvin, kasvavat leipäjonot kertovat ihan muuta, politiikka on ihan perseestä kaikki joka neljäs vuosi lupaavat mitä hienoinpia asioita, samaa kusetusta vaaleista toiseen, en näe mitään syytä miksi pitäisi asua täällä, mikä sodissa on saatu se on jo syötetty muualle. Sosiaali turva paskat, ei suomessa ole mitään sosiaaliturvaa, paitsi kiintiötulokkaille, vanhusten huolto on aivan käsittämättömän huonossa kunnossa, olen halukas lähtemään vaikka heti pois suomesta, olen kysellyt neuvoja, mutta tuntuu ettei oikein ole viranomaisista avuksi. Mutta jos sinä tiedät neuvon otan sen mielelläni vastaan. ´Työskentelen terveydenhoitoalalla e-meil laivasto1961@luukku.com

Vierailija
55/211 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tietenkin haluaisi alaluokan, joka tekee "huonot" työt, palvelee parempiosaisia että on halvat manikyyrit ja pedikyyrit yms. Tämähän on useimmissa maissa pienen väestönosan hyväosaisuuden edellytys.

Luokitellaan tyot hyviin ja huonoihin. Hyvia varmaan ovat ne turhan paperin pyoritykset.

Kauankohan suomalainen yhteiskunta pyorisi jos kukaan ei alentuisi kuskaamaan roskia tai jakamaan postia?

Jos on taitava manikyristi niin on ilmiselvasti 'alaluokkaa'? Kiesus.

Vierailija
56/211 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomaillakin, ja samoin serkkujani asuu eri maissa, euroopassa kuitenkin. Varsinkin saatuani lapsia olen erittäin tyytyväinen siihen, että maksan veroja, ja saan loistavaa terveydenhuoltoa, samoin lapseni saavat, omistusasunnot ovat kuitenkin ihan kohtuullisen hintaisia, työntekijän etuja valvotaan hyvin, äitiyslomat ovat ihan mukavan mittaisia, samoin oikeudet palata omiin tehtäviin äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen.

Erinomaista on vielä osittaisen hoitovapaan mahdollisuus sekä palkalliset vapaat lapsen sairastamisen vuoksi.

Vanhusten hoidosta jauhetaan, mutta meillä sentään on mahdollista päästä vanhainkotiin tai vastaavaan hoitopaikkaan, eikä pakko ole olla sukulaisten nurkissa.

Koulujen taso on hyvä, samoin kouluruoka on hyvä asia, sekä koulujen maksuttomuus kaikilla asteilla. Minä en ole nationalisti oikeastaan, mutta silti on pakko sanoa, että Suomi on hyvä maa elää.

Vierailija
57/211 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse mennä kuin toiseen EU-maahan niin siellä lasten sydänleikkauksetkin maksetaan itse ellei ole kallista vakuusta, mitä taas vähävaraisella ei useinkaan ole. Sitten pitää ottaa pankista kymmenien tuhansien eurojen laina ja sitä sittten maksetaan vaikka lapsi kuolisikin.

Kerropa nyt, että missä EU-maassa muka näin on, kun tunnut kerran tietävän?

Tiesittekö, että Saksassa 3 kk terveysvakuutus maksaa 10 euroa, ja sillä saa kaiken hammashoidosta alkaen? Suomessa maksat 3xterv.keskusmaksun, hammashoidon erikseen, ja poliklinikka- ja sairaalamaksut erikseen, useita satoja euroja vaikka joka kuukausi. Ja kaikki menee heti ulosottoon, edes muistutuslaskua ei lähetetä, kuten yrityksistä!

Vierailija
58/211 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän nuo jutut vähän mietityttää, itsekin saisin missä tahansa ulkomailla helposti töitä ja paljon parempaa palkkaa kuin Suomessa. Eniten täällä kuitenkin ärsyttävät hapannaamaiset ja jurottavat ihmiset (olen asunut ennen Japanissa, ja siellä sosiaalinen kommunikointi on vähän muuta kuin täällä). Toisaalta viihdyn Suomessakin ihan hyvin, ja onhan täällä kaikki sukulaiset ja ystävät, joihin ei kuitenkaan ulkomailta tulisi pidettyä yhteyttä...

Vierailija
59/211 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisit uimamaisteri,so what?Oletko niin naivi,että luulet tittelien tuovan suuren palkan automaattisesti kuin manulle illallisen.Kentällä se osaaminen testataan ja millaiseen työhön sijoitut.Johtavissa tehtävissä on jo liikaa ylikoulutettuja teoreetikkoja jotka ovat vieraantuneet täysin realismista.

Vierailija
60/211 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa suunnattomasti. Muuten ihan kiva maa.