Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?

Vierailija
10.11.2010 |

Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:

1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.

2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.

3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti

4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.

Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.

Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.

En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.

Mitä mieltä olette muut?

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Sellaisen ihmisen kanssa, jonka asenne on tuo, ei ole mitään järkeä keskustella verotuksesta, sosiaalipolitiikasta tms. yhteiskunnallisista asioista.

Vierailija
122/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän lisäksi olen asunut Aasiassa, jossa sitten oli aivan toisenlaiset ongelmat, jotka ärsyttivät.

ja olin ikionnellinen Suomeen tultuani. Lähinnä kahdesta syystä 1. lyhyet työpäivät. Todella rasittavaa olla töissä aina klo 18-19 asti. 2. halpa ja huono päiväkoti. Vaikka palkka oli parempi, oli rasittavaa maksaa päivähoidosta 700 e /kk etenkin, kun yhdellä aikuisella oli 7 lasta vastuullaan. Ei ole olemassa täydellistä maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on nyt todellakin siitä, että Suomessa korkeakoulutettujen PÄTEVIEN, OSAAVIEN ja YRITTÄVIEN ihmisten palkkataso on vuosien saatossa jäänyt todella paljon jälkeen eurooppalaisista kollegoista JA ERITYISESTI suomalaisista toimihenkilöistä ja duunareista. Sen näkee helposti tarkastelemalla vuosin kuluessa neuvoteltujen palkankorotusten suuruuksia.

Tai työtä vieroksuvia lusmuja duunareita hyysäävien ammattiliittojen? Siis niiden, jotka hallitsevat maata yhdessä kommunistisen demarihallituksen kanssa?

Meillä on hei porvarihallitus. Luulisi sen hoitaneen jo korkeasti koulutettujen eli oman äänestäjäkuntansa asiat kuntoon. Kummallista, etteivät saa mitään kuria EK:hon tässä asiassa.

Vierailija
124/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori ja myös sisarellani on korkea koulutus. Minua ei mitenkään harmita asua Suomessa.

On kyllä ihan totta, että sisareni nettopalkka USAssa on huomattavasti parempi kuin minun palkkani. Mutta siitä huolimatta sisareni elintaso tai elämän laatu ei ole olennaisesti sen parempi esimerkiksi seuraavista syistä:

- Sisareni työpaikassa työeläke ei kerry automaattisesti, vaan sisareni joutuu säästämään joka kuukausi nettopalkastaan eläkerahastoon, jos hän ei halua olla kokonaan ilman tuloja eläkeiässä.

- Vaikka tulovero on USAssa selvästi pienempi, niin paikallisvero kerätään kiinteistöverona. Ei ole mitenkään harvinaista, että hyvällä alueella joutuu maksamaan ihan tavallisesta omakotitalosta kiinteistöveroa yli 1000 dollaria kuukaudessa. Jos taas kiinteistövero on alhainen, julkiset koulut ovat usein niin huonoja, että joutuu maksamaan monta tuhatta dollaria vuodessa lasten koulumaksuja yksityiskoulussa.

- Hyvän päivähoitopaikan löytäminen sisareni alueella on selvästi hankalampaa kuin Suomessa miltä tahansa paikkakunnalta. Lisäksi päivähoito maksaa moninkertaisesti Suomeen verrattuna (700 dollaria kuukaudessa yhden lapsen kokopäivähoidosta on minimi).

- Äitiyslomat ovat selvästi lyhyempiä kuin Suomessa. Sisareni oli pakko mennä töihin 4 kuukauden äitiysloman jälkeen, jotta hän ei olisi menettänyt työpaikkaansa. Tästä neljästäkään kuukaudesta suurimmalta osalta ei saanut minkäänlaista tuloa (esim. palkkaa tai sairaslomakorvausta.

- Koska yliopistomaksut ovat kalliita, niitä varten pitää säästää jo lasten ollessa pieniä. Minun ei tarvitse säästää lainkaan lasteni koulutusta varten, koska yliopisto on ilmainen ja asumista ja ruokaa varten saa opintotukea ja -lainaa.

- Sisareni perheessä on pakko olla kaksi autoa, koska muuten järkevä elämä olisi käytännössä mahdotonka, kun minnekään ei pääsisi. Minun perheeni ei tarvitse pk-seudulla välttämättä autoa lainkaan.

Lisäksi tässä muita syitä, miksi en halua muuttaa USAhan ainakaan pysyvästi:

- Suomessa voin tehdä 37-tuntista työviikkoa ja minulla on 7 viikkoa vuodessa lomaa. USAssa alani töissä minun pitäisi tehdä vähintään 50-tuntista viikkoa ja lomaa olisi 2 tai 3 viikkoa vuodessa. Siitä huolimatta tienaan Suomessa niin hyvin, että minun ei ole tarvinnut yli 10 vuoteen jättää mitään haluamaani tekemättä tai ostamatta sen vuoksi, että minulla ei olisi siihen varaa.

- Sisareni asuinalueella kesät ovat kyllä lämpimämpiä kuin Suomessa, mutta niinpä siellä 2 kuukautta vuodessa on sellaista aikaa, että ulkona ei viitsi juuri oleskella kuin uima-altaalla tai rannalla tukalan kuumuuden vuoksi. Minä myös nautin esimerkiksi siitä, että pääsen Suomessa talvella hiihtämään.

Vierailija
125/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta ruuan laadusta Suomessa - vastahan oli polemiikkia "lihapullista", jokos sekin unohtui?? Esim Italiassa saat lähialueelta tuotettua lihaa, munia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä yms todella päiväntuoreena - Suomessa tuoreinkin kala tai kananmuna on vähintään 3 pv vanha kun se kiertää keskusliikkeen kautta. Jessus, ruoka on kallista juuri tuon keskusliikkeen välissäolon takia, ei laadun tai tuotantokustannusten!! Tuottaja ei saa kuin murto-osan hinnasta itselleen.

Ruuan hinnoista, esim kallein irtopaisti maksoi kesällä Italiassa 16€ kg, kun Suomessa kalvoineen vakuumiin pakattua paskaa sai 38€/kg. Lapaa, selkää, rintaa tms hyviä ja edullisia ruhonosia ei edes saa muuten kuin hallista tilaamalla.

Vierailija
126/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa jurppii lähinnä nämä seikat:

1. Koulutuspolitiikka. Valtiovalta haluaa, että aikista leivotaan maistereita ja tohtoreita, vaikka töitä ei riitä kuin murto-osalle valmistuneita. Tämä on varma keino pitää akateemiset palkkakuopassa lopun ikäänsä.

2. Kallis ruoka. Suomessa ei toimi vapaa kilpailu vähittäistavarakaupan alalla, vaan Kesko ja S-ketju määräävät tahdin. Pienten yrittäjien (ja vähän suurempienkin) on vaikea tulla samoille apajille. Kuluttaja kärsii.

3. Passivoiva sosiaaliturva. Olen itsekin törmännyt kannustinloukkuun, jossa osa-aikaisen ja määräaikaisen työn vastaanottaminen käytännössä tarkoitti sitä, että ansiosidonnainen työttömyyspäivärahani laski 20% siitä, mitä se olisi ollut jos olisin jäänyt kotiin makaamaan. Ja järjestelmä on pullollaan muitakin madonreikiä.

4. Hyväveliverkosto. Sekä kunnan että valtion taholla päätöksiä tehdään valtavasti edelleenkin saunailloissa, Levinmatkoilla ja epävirallisilla sopimuksilla "hyvien tyyppien" kesken. Törkeintä tässä on se, että päätökset naamioidaan siten että ne näyttävät virallisesti tehdyiltä. Samaan ryhmään voi niputtaa mm. vaalirahasotkun. Suomessa hallitus on ostettavissa.

5. Aluellistamispolitiikka. Vie valtavasti rahaa ja voimavaroja pitää jokainen pieni notko ja kyläpahanen väkisin viriilinä ja tarjota jokaiselle samat palvelut samalta etäisyydeltä. Maailma modernisoituu, ihmiset kaupungistuu. Jos valitsee asua taajama-alueen ulkopuolella, pitää myös olla valmis tekemään uhrauksia palveluiden etäisyyksien suhteen. Vanhuksia täytyy tietenkin tukea, mutta nuoret pärjätköön pundella omillaan.

6. Käytöstapojen puute. Ihmiset eivät ole tottuneet avaamaan suutaan, pyytämään anteeksi tai huomioimaan toisiaan liikenteessä, kaupungilla, julkisissa kulkuneuvoissa, palvelutilanteissa jne. Jurotetaan ja pungetaan vaikka väkisin tönimällä ohi sen sijaan, että kohteliaasti pyydettäisiin että "Anteeksi neiti, pääsisinkö tästä ohi?"

Toisaalta, on Suomessa paljon hyvääkin:

1. Vakaa yhteiskunta. Ei tarvitse pelätä mellakoita, rikollisuutta tai sotilaskonflikteja.

2. Ilmainen koulutus. Tätä ollaan kyllä hyvää vauhtia rapauttamassa, mutta kannatan ehdottomasti sitä että yliopistokoulutus on maksutonta ja ikäluokasta koulutukseen valitaan pääsykokein ne kaikkein lahjakkaimmat yksilöt. Opiskelijamäärät tulisi kuitenkin ehdottomasti suhteuttaa työelämän tarpeisiin.

3. Suhtellisen edullinen terveydenhuolto. Pienten flunssien ja muiden kremppojen hoitaminen ei julkisessa järjestelmässä toimi, mutta suuret katastrofit kuten syöpä ja aivoverenkiertohäiriöt (lähipiirissä kokemusta molemmista) hoidetaan julkisin varoin ja laadukkaasti.

4. Neljä vuodenaikaa ja luonto lähellä. Näitä ei varmasti tarvitse edes selittää... Toisaalta, pimeys on takapuolesta.

Vierailija
127/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi maidossa saa olla vain tietty määrä tiettyjä bakteereja jne. ja toisissa maissa niitä saa olla aikas paljon enemmän. Tottakai myös välikädet nostavat hintaa.

tuosta ruuan laadusta Suomessa - vastahan oli polemiikkia "lihapullista", jokos sekin unohtui?? Esim Italiassa saat lähialueelta tuotettua lihaa, munia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä yms todella päiväntuoreena - Suomessa tuoreinkin kala tai kananmuna on vähintään 3 pv vanha kun se kiertää keskusliikkeen kautta. Jessus, ruoka on kallista juuri tuon keskusliikkeen välissäolon takia, ei laadun tai tuotantokustannusten!! Tuottaja ei saa kuin murto-osan hinnasta itselleen.

Ruuan hinnoista, esim kallein irtopaisti maksoi kesällä Italiassa 16€ kg, kun Suomessa kalvoineen vakuumiin pakattua paskaa sai 38€/kg. Lapaa, selkää, rintaa tms hyviä ja edullisia ruhonosia ei edes saa muuten kuin hallista tilaamalla.

Vierailija
128/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

surkea televisiotarjonta. Kirjoitin ylempänä vertailuja Suomen ja Englannin välillä, ja on pakko myöntää, että vaikken mikään sohvaperuna olekaan, Englannissa oli televisiossa jotain hyvää katsottavaa lähes joka päivä kun taas Suomessa menee kuukausia ilman mitään katsottavaa. Englannissa tehdään todella hauskoja komedioita ja kaiken maailman keskustelu- ja visailuohjelmia, joihin löytyy hauskoja koomikkoja, kun taas Suomessa tilanne on mikä on.

Vierailija
129/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on toki minulle rakas ja tulee aina olemaan "kotimaani" tietyssä mielessä.

Mutta kyllä, kaikki on aivan liian kallista palkkatasoon nähden! Ja kauhea verotus.

Itse olen asunut useammassa EU-maassa, ja ihan yhtä ilmaista näissä on ollut esim. terveydenhuolto - ja huomattavasti paljon parempaa. Minusta on täysi myytti että Suomen terveydenhuolto olisi jotenkin erityisen hyvä. Sairaalapaikoista pulaa, arvauskeskuslääkärit tekevät vääriä diagnooseja, erikoislääkärille ei pääse kuin pitkän odottelun ja lähetteiden jälkeen jne jne jne.

Tällä hetkellä olemme Espanjassa ja erittäin tyytyväisiä. Asumme mukavassa, rauhallisessa kaupungissa, ei täällä tarvi pelätä mitään terrori-iskuja tai juuri muutakaan - sen enempää kuin Suomessa. Lääkäripalvelut ovat todella hyvät ja äitini esim. tulee tänne luoksemme ihan vain hoidattamaan hampaitaan, koska hinnat ovat puolet Suomen hinnoista.

Jos haluan poimia sieniä syysmetsässä, varaan edulliset liput Suomeen. Talvesta voin - halutessani - nauttia läheisessä vuoristossa.

Vierailija
130/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä minusta pidetään huolta sittenkin jos kaikki ei mene putkeen.

131/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppelis puppelis

Vierailija
132/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa se että hallitus alensi palkkaani, pidensi työaikaani (eikä sillä ole mitään tekemistä maan kilpailukyvyn kanssa, olen terveysalalla) ja nosti eläkeikääni todennäköisesti korkeammaksi kuin mihin asti pysyn työkykyisenä. Harkitsen muuttoa ulkomaille, vaikka vaikeaa se olisi alkuun.

Vierailija
133/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no tietysti verot pitää olla tarpeeksi korkeat, jotta voidaan elättää myös ne työttömät maisterit ansiosidonnaisella työttömyysturvalla. Jos palkasta jää edes 500 euroa käteen, niin se on jo aika hyvin kuukaudessa. Monella työttömällä ei jää tuista käteen mitään.

Vierailija
134/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit joutunut itse maksamaan joka pennin, ei sinulla olisi korkeakoulututkintojasi. Et olisi saanut opintotukea, vaan joutunut itse elättämään itsesi.

tuollaisille ap:n kaltaisille luopioille pitäisi lähettää lasku Suomesta jälkeenpäin, jossa perittäisiin koulutusmaksut ja opintotuet jälkeenpäin. Saisivat sitten vapaasti nauttis isosta palkastaan, mitä niiden maksujen jälkeen enää käteen jäisi...

Olet itsekkyyden ja idiotismin huippu!

Kyllä AP on ihan oikeassa. Nuo ovat juurikin Suomen heikot puolet. Huonot palkat mutta sitä kompensoidaan korkealla verotuksella ja kallilla hinnoilla. Kyllä täältä kaikki järkevät lähtevät heti kun pystyvät, minäkin viimeistään eläkkeellä, jos ei työpaikkaa ulkomailta aikaisemmin saa. Oman koulutukseni olen jo yhteiskunnalle maksanut veroina takaisin vähintään tuplasti, ehkä triplasti. Lisäksi tämä yleinen asenne että "kyllä rikkailta voi kupata vielä enemmän" yhä enemmän nyppii. Raja se on ahneudellakin. ja "rikkaiksi" lasketaan jo 4000€/kk tienaavat ja kaikki joille tulee pääomatuloja.

Vierailija
135/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Sisareni työpaikassa työeläke ei kerry automaattisesti, vaan sisareni joutuu säästämään joka kuukausi nettopalkastaan eläkerahastoon, jos hän ei halua olla kokonaan ilman tuloja eläkeiässä.

Ja tämä on huono asia? miksi? Mieluummin minä itse hoitaisin nuo eläkesijoittamiset kuin maksan siitä kalliisti. Tämä eläke ei Suomessakaan kerry automaattisesti vaan se on "osa palkkaa" josta osa pidätetään työntekijältä ja osan maksaa työnantaja. Minulla on eläkkeessäni osa YEL-eläkettä ja laskin että jos jään eläkkeelle 65-vuotiaana ja elän 120-vuotiaaksi olen saanut vasta omat maksuni takaisin. Jos diskonttaisin maksut maksuhetkeen niin en tiedä milloin olisin omani saanut takaisin. Mieluummin oisin nuokin rahat itse sijoittanut, jolloin voisin nauttia arvonnoususta ja tuotoista milloin vain ja samat rahat olisi silti eläkkeellä käytettävissä.  Uskon että sama tilanne on muissakin eläkemaksuissa. Eläkkeen osalta Suomessakin pitäisi mennä siihen että jokaisella on vastuu itse hoitaa tuo eläke parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
136/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole taloudellisia ongelmia, joten en ole rahan takia muuttamassa pois Suomesta. Ilmasto kyllä ottaa välillä pattiin, varsinkin pimeän talven aikaan, mutta silloin voi matkustella tai hyggeillä. Tai sitten ihan vaan elää normaalisti eikä valittaa.

Vierailija
137/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tietenkin vituttaa.

Mutta kyllä täällä enemmän positiivisia asioita on kuin negatiivisia. Ulkomaille muuttaminen ei ole minulle vaihtoehto, nautin siitä että asiat ovat tuttuja ja turvallisia ja että kaikki läheiset ja ystävät asuvat samassa kaupungissa ja heitä voi nähdä niin paljon kuin sielusietää. Ja onhan täällä asiat paremmin kuin monessa muussa maassa, vaikka palkka onkin pieni, niin kyllä se voisi olla vieläkin pienempi.

Olen käynyt lomamatkoilla ulkomailla ja se on minulle aina ihan hirveä stressi, jo viikossa tulee sellainen koti-ikävä että saan ihan itkukohtauksia ja tämäkin siis tutussa seurassa matkustellessa. Kaikki eivät ole "maailmanmatkaajia".

Vierailija
138/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei xD ompa paska keskustelu, puolet viesteistä on AP (joka voisit muuten opetella kirjoittamaan parempia provoja koska a) kukaan ei usko että tekstisi on kirjoittanut nelikymppinen, joka väität olevasi b) 3200 ei ole korkeakoulutetulle, johtavassa asemassa olevalle iso brutto)

Vierailija
139/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei xD ompa paska keskustelu, puolet viesteistä on AP (joka voisit muuten opetella kirjoittamaan parempia provoja koska a) kukaan ei usko että tekstisi on kirjoittanut nelikymppinen, joka väität olevasi b) 3200 ei ole korkeakoulutetulle, johtavassa asemassa olevalle iso brutto)

C) opettele ymmärtämään lukemaasi. 3200€ on iso brutto työnantajan mielestä, ei APn

Itse lähden täältä pois mieheni kanssa heti kun kuopuskin on omillaan. Meillä koko elämä on mennyt keskitasoisen elämän ylläpitämiseen, kodin maksuun ja perustarpeista huolehtimiseen. Vieläkään ei ole sitä hetkeä tullut että voisin sanoa olevani taloudellisesti riippumaton ja pystyisin nauttimaan elämästä.

Ok, myönnän että peruskoulu Suomessa on huippulaatua ja ilmainen yliopisto harvinainen ylellisyys mutta kaikki  muu on vain keskitasoa. Terveyden huolto (julkinen) ei ole ilmaista vaikka niin kehutaan ja huonoakin vielä, hoitoon ei pääse, jonot on pitkiä, vanhukset heitteillä jne. En kehuisi sitä kenellekään.

Suomalaisten ostovoima on muistaakseni romanialaisten tasolla - kehitysmaan! Jotta Suomi saataisiin pyörimään ja nousuun ensimmäinen asia olisi tuon ostovoiman nostaminen ja pienyritysten tukeminen. Muissa maissa itsensä työllistäminen kannattaa mutta täällä vain rankaistaan siitä, silti jokainen työtön yritetään saada siihen ansaan astumaan. Itsekin yritän työllistää itseäni (1/2 eläkkeellä) mutta maksuja on enemmän kuin tuloja, pakko lopettaa ja jäädä työttömyyskorvaukselle sovinnolla.

Kun muissa maissa palveluiden (ravintola, pesula, kampaamo, kauneushoitola, hieroja jne jne) käyttö on ihan viikoittaista ja kuuluu jokaisen perusperheen normaaliin elämään kun meillä puhutaan 1-2x vuodessa tapahtuvista käynneistä! Tai sitten työnantaja maksaa jonkun hierontakerran henkihieveriin uuvutetulle työntekijälle.

No, itse lähden ennenkaikkea lämmön perään. 35 vuoden työrupeaman jäljiltä loppuunpalaneelle ja sairaalle lämpö on ainoa lääke. Mutta ei tuo vauraampi ja nautinnollisempi elämäkään ole pahasta. Ulkomaillla eläneenä tiedän kyllä muutamien etelä-Euroopan maiden byrokratiat tms. mutta viis niistä.

Vierailija
140/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut aloittajalle.

Minä lähdin v. 2002 ja nyt olen Kaakkois-Aasiassa. Sveitsiläinen terveysvakuutus maksaa parin sadan pintaan kuussa ja siinä on kaikki, kansainväliseen sairaalaan pääsee kaikkialle täällä. Verojahan täällä ei ole.

Oma talo on 300-neliöinen ja se on oma. Vähän muutakin omaisuutta on. Syön aina ulkona ja matkustelen kun huvittaa.

Suomessa aikoinaan tikutti pakkotahtiset pätkätyöt ja kehno korvaus vaikka olin kansainvälisen tason tekijä. Siksi lähdin. Nyt voisin tulla Suomeen ostamaan talon meren rannalta mutta enpä taida. Huonot säät.