Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?

Vierailija
10.11.2010 |

Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:

1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.

2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.

3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti

4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.

Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.

Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.

En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.

Mitä mieltä olette muut?

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on pas..a ihmisen elää..ei oo rahaa mutta lähden heti kun sen verran on.

Vierailija
202/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vituta, ei. En haluaisi asua missään muualla kuin Suomessa. Minulla on 90m2 vanha omakotitalo nelihenkiselle perheelleni, aivan riittävä meille. Käymme kerran vuodessa hiihtämässä Lapissa ja kerran vuodessa etelässä. Uusista vaatteista ja tavarasta en välitä. Tykkään kokata ruokani ja lukea kirjastonkirjoja, tykkään käydä metsässä kävelyllä ja uimahallissa uimassa.

Arki on parasta. En kaipaa mitään manikyyrejä ja urheiluautoja ja sisäkköjä. Minulla on ruokaa, lämpöä ja turvallisuutta, säästöjäkin kertyy.

Ihanat lapset, marjametsät, puhtaat järvet, ne tekevät minut onnelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..

Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...

Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.

T. Iloinen veronmaksaja

Lääkkeet on ilmaisia, samoin lääkärit monissa Euroopan maissa, mutta niistä eivät poliitikot kerro, eikä lehdistökään.

Vierailija
204/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa nii joo ilmainen koulutus ala-asteesta yliopistoon, lapsilisät, opintotuet, terveydenhuolto jne. kyllä kelpasi mutta kun pitäisi antaa takaisin niin uuuululiuli mä joudun maksaa veroja omggg muutan muualle Suomi paska maa ei mitää hyötyä ja kaikki turha minulle kaikki heti nyt yyyyyy

Joo, ymmärretty. Oma valintanne, ei kiinnosta. Kuultu niin monta kertaa että tuo itsekkyys tulee korvista ulos.

Minusta täällä on hyvä elää. Täällä annetaan kaikille mahdollisuus siihen minkä muualla saa vain varakkaat. Suomalaiset on tottunu liian hyvään ja täällä valitetaan pikkuasioista. Oikeasti. Miettikää kuinka paljon huonommin asiat voisi olla. Kyllä puolet maailman ihmisistä myisi sielunsa itse pirulle, jotta voisivat vaihtaa paikkaa meidän kanssamme.

Vierailija
205/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaimmilani tienannut vähän yli 20.000 euroa kuussa, ulkomailla, euroopassa, mutta mutta....moni asia keski-euroopassa kestää ja kestää ja kestää....lähes kaikki asiat jotka Suomessa kestää 5 minuuttia kestää 5 päivää.....

Kun olin tienannut säästöön talon ja auton ja vähän ylimääräistä tulin takaisin Suomeen....kyllä Suomessa pärjää kun on velaton asunto + auto + vähän osinko tuloja. 

Ja tiedän varmaan yli 100 jotka ovat tehneet samoin kuin minä....

Vierailija
206/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa nii joo ilmainen koulutus ala-asteesta yliopistoon, lapsilisät, opintotuet, terveydenhuolto jne. kyllä kelpasi mutta kun pitäisi antaa takaisin niin uuuululiuli mä joudun maksaa veroja omggg muutan muualle Suomi paska maa ei mitää hyötyä ja kaikki turha minulle kaikki heti nyt yyyyyy

Joo, ymmärretty. Oma valintanne, ei kiinnosta. Kuultu niin monta kertaa että tuo itsekkyys tulee korvista ulos.

Minusta täällä on hyvä elää. Täällä annetaan kaikille mahdollisuus siihen minkä muualla saa vain varakkaat. Suomalaiset on tottunu liian hyvään ja täällä valitetaan pikkuasioista. Oikeasti. Miettikää kuinka paljon huonommin asiat voisi olla. Kyllä puolet maailman ihmisistä myisi sielunsa itse pirulle, jotta voisivat vaihtaa paikkaa meidän kanssamme.

Ja noiden mainitsemiesi  syiden takiako ihmisten pitäisi olla kiitollisuudenvelassa koko elämänsä  hallinnolle ja nöyriä alamaisia poliittisille johtajille, sillä vain heidän armostaan saamme elää, niin kuin he päättävät.

Vierailija
207/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on yksi harvoja maita, joissa duunaria on arvostettu. Sekin on muuttumassa. Muualla ei arvosteta eikä heille mitään maksetakaan. En ymmärrä sitä, että iloitaan siitä, että saadaan kotiapulainen palkalla, jolla se kotiapulainen ei elä. Se on riistämistä, vaikka kuinka olisikin maan tapa. Ei se ole juuri orjuutta parempi, vaikkei enää ruoskia käytetä. Orjat taisivat kuitenkin saada ruokaa ja asunnon.

Vierailija
208/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vituta. Minä nautin siitä että valtio pitää minusta huolen. Kun itse en oikein osaa. Nautin siitä että valtio päättää minun puolestani asiat. Nautin siitä että mitä enemmän joku tekee sen enemmän hän maksaa muiden menoja. Nautin siitä että sysäämme vielä miljardeja velkarahaa vieraille kansoille.

Nimimerkillä vihervasemmistolainen.

Ps. Älkää äänestäkö persuja, ettei tämä vain muutu.

Vierailija
209/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..

Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...

Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.

T. Iloinen veronmaksaja

Lääkkeet on ilmaisia, samoin lääkärit monissa Euroopan maissa, mutta niistä eivät poliitikot kerro, eikä lehdistökään.

Nain. Itsellani on toiden mukana tullut "lisa"vakuutus jolla saan kaikki laakkeet ilmaiseksi joita /jos tarvin. Ja paljon muuta kuten yli 500 dollarin edesta voin kayda vuodessa hierojalla, henkivakuutus ja mitahan viela. Itse kaytan vain ehkaisypillereita, jotka ovat siis ilmaset nyt. Laakarissa kaynti on ilmasta ja laakarikulut jos sairaalaan joutuu. Siis taysin ilmasta kaikille joilla on henkiloturvatunnus maassa. Suomessa muistaakseni joutui maksamaan jonkun kympin jos kavi laakarin vastaanotolla edes?

Suomessa oli kylla elaminen kalliimpaa. Totta etta saa tukia ja apua jos on esimerkiksi kotiaitina, mutta taalla annetaan mahdollisuus niille jotka haluaa tehda ja yrittaa.

Vierailija
210/211 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei yhtään vituta asua Suomessa. Täällä ei lapsia tarvitse saattaa kouluun, taitaa olla jopa pakollista niissä teidän ihanissa muissa maissanne.

Ei myöskään yleisenä ilmiönä ammuskella kouluissa ym, uskaltaa esim pysähtyä moottoritielläkin ilman että saa kuulan kalloonsa.

Vierailija
211/211 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei yhtään vituta asua Suomessa. Täällä ei lapsia tarvitse saattaa kouluun, taitaa olla jopa pakollista niissä teidän ihanissa muissa maissanne.

Ei myöskään yleisenä ilmiönä ammuskella kouluissa ym, uskaltaa esim pysähtyä moottoritielläkin ilman että saa kuulan kalloonsa.

Huoh näitä....

Vertaatko Usaan vai Somaliaan? On muitakin maita ja niissäkään ei tarvitse lapsia saattaa kouluun (ja lapset ovat muutenkin reippaampia kuin Suomessa), eikä sitä katsottaisi hyvälläkään. Valitettavasti nimenomaan Suomessa on aika turvatonta juuri löyhien aselakien ja valtavan päihdeongelman vuoksi. Enemmän siellä on tapahtunut kuin minun keskieurooppalaisessa kotimaassani. Ja täältä löytyvät ne ihanuudet, kuten toimiva terveydenhuolto.

Joku oli hehkuttamassa kuinka hienoa on että vain 25,- täytyi ambulanssista maksaa. Meillä se omaosuus on 10 euroa.