Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?

Vierailija
10.11.2010 |

Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:

1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.

2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.

3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti

4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.

Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.

Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.

En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.

Mitä mieltä olette muut?

Kommentit (211)

Vierailija
61/211 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn Suomessa mainiosti. Ei mitään ongelmia.

Lähinnä joskus vituttaa ahneet ihmiset joille mikään ei riitä, ja joiden mielestä verotuotoilla ei pitäisi ylläpitää palveluita.

Onneksi näin ajattelevat voivat aina muuttaa pois, maihin joissa maksetaan vain siitä mitä tarvitaan, toivoen ettei niitä kalleimpia terveyspalveluita tarvita tai työttömyys iske.

Hyväosaisena on hyvä huudella.

Vierailija
62/211 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta liian pitkän syksyn ja kevään sekä pimeän lumettoman ajan takia potuttaa. Haluaisin pidemmän kesän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tietenkin haluaisi alaluokan, joka tekee "huonot" työt, palvelee parempiosaisia että on halvat manikyyrit ja pedikyyrit yms.

Tämähän on useimmissa maissa pienen väestönosan hyväosaisuuden edellytys.

Vierailija
64/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tietenkin haluaisi alaluokan, joka tekee "huonot" työt, palvelee parempiosaisia että on halvat manikyyrit ja pedikyyrit yms.

Kannattaisiko minun mielestäsi asua kalliissa Suomessa ja maksaa korkeita veroja ihan vaan sen takia, että Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista? Senkö korkeat vuokrat, huono ostovoima ja kylmät ja pitkät talvet kannattaa jokaisen isänmaata rakastavan kestää?

Vierailija
65/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä toinen luopio joka kanssa jätti Suomen, koska ihan samat asiat otti päähän. Vaikka en siellä edes kauan ehtinyt aikuisena kärvistelemään.

Ap, onneksi olkoon kaikesta mitä olet saavuttanut, hyvää työtä!! Olen ylpeä sinusta ja kysystäsi ottaa omaksesi se mikä sinulle kuulluu. \o/ God bless.

Vierailija
66/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ikäisistäni kavereistani, jotka asuvat yhä Suomessa ovat yhtä koulutettuja kuin minä ja mieheni. Silti he asuvat yhä (lähes nelikymppisinä) rivitaloasunnoissa ja kärvistelevät "pärjäämisen rajamailla" korkeiden verojen takia.

Olen tosi onnellinen isosta omakotitalostamme kivalla asuinalueella.

Vierailija
67/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki edes halua omakotitalossa asuakaan.

Tosi moni ikäisistäni kavereistani, jotka asuvat yhä Suomessa ovat yhtä koulutettuja kuin minä ja mieheni. Silti he asuvat yhä (lähes nelikymppisinä) rivitaloasunnoissa ja kärvistelevät "pärjäämisen rajamailla" korkeiden verojen takia.

Olen tosi onnellinen isosta omakotitalostamme kivalla asuinalueella.

Vierailija
68/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä Suomen haukkumisissa pitäisi vain muistaa se toinenkin todellisuus. Jotenkin irvokasta kun vaikkapa Kiinassa asuva suomalainen ylistää Kiinaa kuinka on ihana paikka, menee hyvin, rahaa riittää jne.

Kannattaisiko minun mielestäsi asua kalliissa Suomessa ja maksaa korkeita veroja ihan vaan sen takia, että Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista? Senkö korkeat vuokrat, huono ostovoima ja kylmät ja pitkät talvet kannattaa jokaisen isänmaata rakastavan kestää?

Vierailija
69/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin tyylillään, eikö niin. Tehkää te siitä teidän kotimaasta juuri teille sopiva; ja kaikki on tyytyväisiä.

-ei ap

Näissä Suomen haukkumisissa pitäisi vain muistaa se toinenkin todellisuus. Jotenkin irvokasta kun vaikkapa Kiinassa asuva suomalainen ylistää Kiinaa kuinka on ihana paikka, menee hyvin, rahaa riittää jne.

Vierailija
70/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei AP Suomea haukkunut vaan nuo neljä asiaa on ihan faktoja. Joillekin ne sopii, toisille ei.

Vierailija
71/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat.

Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää. Tämä on se syypää alhaisiin palkkoihin.

Jos valtio riistää joka välissä, ei yksinkertaisesti voida maksaa kovinkaan isoja palkkoja.

Onhan se mahtavaa mennä Lidl:iin keski-euroopassa ja nähdä 100% sama tuote suomenkielisellä pakkaustekstillä ja maksaa siitä, jopa alle puolet Suomen hinnasta.

Suomessa joku kusettaa, eikä ihmiset edes ymmärrä sitä. Uskotaan vain poliitikkojen hyvinvointi valtio tuubaa.

Vierailija
72/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää.

eli ihan ihmisistä kiinni millaisessa maassa asuvat.

Vierailija
73/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se "toinen todellisuus" mielestäsi Suomessa asumisen väärti? Selventäisitkö, miksi Suomessa asuminen kannattaa, ystäväiseni?

Vierailija
74/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat.

Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää. Tämä on se syypää alhaisiin palkkoihin.

Jos valtio riistää joka välissä, ei yksinkertaisesti voida maksaa kovinkaan isoja palkkoja.

Onhan se mahtavaa mennä Lidl:iin keski-euroopassa ja nähdä 100% sama tuote suomenkielisellä pakkaustekstillä ja maksaa siitä, jopa alle puolet Suomen hinnasta.

Suomessa joku kusettaa, eikä ihmiset edes ymmärrä sitä. Uskotaan vain poliitikkojen hyvinvointi valtio tuubaa.

Miksi suostut tuohon järkyttävään kusetukseen?

ap

Vierailija
75/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä toinen luopio joka kanssa jätti Suomen, koska ihan samat asiat otti päähän. Vaikka en siellä edes kauan ehtinyt aikuisena kärvistelemään.

Ap, onneksi olkoon kaikesta mitä olet saavuttanut, hyvää työtä!! Olen ylpeä sinusta ja kysystäsi ottaa omaksesi se mikä sinulle kuulluu. \o/ God bless.

T: Ap..God Bless you too!

Vierailija
76/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää.

eli ihan ihmisistä kiinni millaisessa maassa asuvat.

Vierailija
77/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei AP Suomea haukkunut vaan nuo neljä asiaa on ihan faktoja. Joillekin ne sopii, toisille ei.

Tarkoituksenani ei todellakaan ollut haukkua Suomea maana vaan ainoastaan esittää muutama syy sille, miksi lähdin maailmalle. En myöskään ymmärrä, miksi koulutetut älykkäät ihmiset, joita Suomi ON täynnä haluavat kärvistellä...?

ap

Vierailija
78/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille samat palkat teki tyonsa hyvin tai huonosti. Jos on tama tutkinto, saat x maaran jos tuo niin sitten xx verran palkkaa.

Hyvin pian tuli katto vastaan ja vaikka seisoit paallasi niin enempaa ei heru.

Asun nyt USAssa ja olen oman onneni seppa ja sanelen kuinka paljon minulle maksetaan.

Jos haluan ja jaksan niin voin tehda vaikka viitta tyota eika siita sakoteta.

Vierailija
79/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit joutunut itse maksamaan joka pennin, ei sinulla olisi korkeakoulututkintojasi. Et olisi saanut opintotukea, vaan joutunut itse elättämään itsesi.

tuollaisille ap:n kaltaisille luopioille pitäisi lähettää lasku Suomesta jälkeenpäin, jossa perittäisiin koulutusmaksut ja opintotuet jälkeenpäin. Saisivat sitten vapaasti nauttis isosta palkastaan, mitä niiden maksujen jälkeen enää käteen jäisi...

Olet itsekkyyden ja idiotismin huippu!

Vierailija
80/211 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari on porvari, ja haluaa kaiken itselleen. Täällä Suomessa on jouduttu taisteleen joka pennistä minkä tienaa. Ei ole valtion vika, jos yksityiset yritykset on ahneita.