Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko nämä normaaleja riitatilanteita vai henkistä välivaltaa?

Vierailija
03.10.2026 |

Mieheni käytös on välillä  kuormittavaa. Esimerkiksi eilen hän ei töistä tultuaan ehtinyt edes moikata, kun alkoi huutaa, että olen jättänyt roskapussin kuistille varisten levitettäväksi. Sen sijaan, että olisi moikannut,  laittanut pussin roskiin ja sanonut nostaneensa sen, koska varikset levittelivät sitä.

Toisena päivänä  mies taas alkoi tiuskia pahantuulisesti ettei lähde mukaan pariksi tunniksi odottamaan nuorta treeneistä ja käyttämään koiraa iltalenkillä. Treenit on sen verran kaukana, ettei kannata ajella edestakaisin. Kun minä käytin niin mies oli päättänyt sillä aikaa alkaa katsoa toista ohjelmaa, mitä yleensä olemme yhdessä katsoneet ja sanoin että voin katsoa sitä aiemmin yhdessä katsomaamme uusintana. 

Minulla oli tilanne, jossa ilman lääkityksen nopeaa tehoa saattaa mennä taju. Näitä kohtauksia ei voi ennakoida joten pyysin miestä kotiin seuraamaan tilannettani. Mies oli ensin sitä mieltä, että tiedän kyllä jos taju lähtee, mutta tuli lopulta kotiin. Valitti kuitenkin jälkeenpäin että tuli turhaan kun pysyin tajuissani ja lääke alkoi vaikuttaa. 

Minusta hänen käytöksensä on kylmää ja ilkeää. Nämä ovat vaan yksittäisiä esimerkkejä, miten itse suhtautuisit. Ajattelisitko, että mies on vaan stressaantunut vai olisitko huolissasi suhteen tilasta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin huutaisin, jos mieheni jättäisi roskapussin ulos lintujen levitettäväksi. Kai sinä siivosit pihan?

Vierailija
2/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koita petrata jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet tuollainen tollo. Vaikutat rasittavalta ihmiseltä. Säälin miestäsi, kun joutuu sua kestämään.

Vierailija
4/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap, olen pahoillani, että hän käyttäytyy noin kylmästi/ väsyneesti sinua kohtaan. Ei kai se muusta kerro, kuin tunteiden tai tunteiden kohteen muutoksesta. En sanoisi, että hän väistämättä pettää sinua, mutta nuo ovat ensimmäisiä merkkejä. Älä sinäkään siis enää satsaa häneen. Etsi ilon ja intohimon aiheita muualta. Ja jossain vaiheessa jätä koko paska.

Vierailija
5/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen idiootti jättää roskapussin ulos?

Vierailija
6/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet tuollainen tollo. Vaikutat rasittavalta ihmiseltä. Säälin miestäsi, kun joutuu sua kestämään.

Ei ole mikään pakko kestää, ihan vapaasti voi lähteä.

Vierailija
7/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on vain yksinkertaisesti vit^tumainen ja ilkeä luonteeltaan.

Vierailija
8/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS.

Mitä sä meiltä kyselet, pistä ukko kilometritehtaalle. Miten helvetin vaikeaa on olla aikuinen ja valita itse, millaisessa suhteessa ja millaista elämää haluaa elää?

Eron ja osituksen voi hakea netissä. Maksaa jonkun 300 per hakemus ja muista hakea se toinenkin vaihe ajoissa.

Vierailija
9/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se 🐷

Vierailija
10/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon eronnut kaksi kertaa ja voin suositella lämpimästi. Lisäksi olen päättänyt avosuhteita ihan itse. En tarvinnut siihen muiden mielipiteitä vaan ihan itse totesin, että tämä on paskaa ja tätä en todellakaan enää siedä. 

Ihmiset eroaa ihan liian vähän, naiset varsinkin. Ei elämän tarkoitus ole olla jonkun tunne-elämäongelmaisen sepon sylkykuppi.

Vierailija
11/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä kovin pahaa henkistä väkivaltaa ole, mutta kielii kyllä siitä että miehen ärtymyskynnys on matalalla ja voi viitata pahaan stressiin. Oletteko keskustelleet näistä asioista.

Vierailija
12/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamasi tilanteet eivät yksittäisinä vielä riitä siihen, että voisin sanoa kyseessä olevan henkinen väkivalta. Riidoissa, stressissä ja huonossa vuorovaikutuksessa ihmiset voivat tiuskaista, ärähtää tai käyttäytyä itsekkäästi. Olennaisempaa on se, millainen toimintatapa toistuvasti muodostuu ja mitä sinulle tapahtuu siinä suhteessa.

Näissä esimerkeissä kiinnittäisin huomiota erityisesti seuraaviin:

Roskapussi: Roskapussista huomauttaminen on itsessään tavallinen asia, mutta kotiin tullessa heti huutaminen sen sijaan, että asian olisi voinut sanoa normaalisti, on tarpeettoman aggressiivista.

Treeneihin lähteminen ja TV-ohjelma: Hänellä on oikeus olla lähtemättä mukaan ja olla haluamatta käyttää iltaa tietyllä tavalla. Ongelmallista olisi, jos hän ilmaisee tämän toistuvasti tiuskimalla, rankaisisi sinua esimerkiksi tahallisella ulossulkemisella tai käyttäisi tällaista käytöstä saadakseen sinut varomaan hänen mielialaansa.

Tilanne, jossa pelkäsit menettäväsi tajuntasi: Tämä on minusta näistä huolestuttavin. Jos pyydät puolisoasi olemaan kanssasi mahdollisesti vakavan terveystilanteen vuoksi, hänen kotiin tulemisensa jälkeen esittämä valitus siitä, että hän tuli "turhaan", voi tuntua hyvin kylmältä. Se, että mitään vakavaa ei lopulta tapahtunut, ei tee pyynnöstäsi turhaa.

Stressi vai suhteen ongelma?

Ne eivät myöskään ole toisensa poissulkevia. Ihminen voi olla stressaantunut ja silti kohdella puolisoaan toistuvasti huonosti. Stressi voi selittää ärtyneisyyttä, mutta se ei automaattisesti oikeuta huutamista tai kylmää kohtelua.

Katsoisin ennen kaikkea kokonaisuutta:

Tavallista huonoa vuorovaikutusta voisi olla, että puoliso joskus ärähtää, tajuaa ylittäneensä rajan, pyytää anteeksi ja pystyy keskustelemaan asiasta myöhemmin.

Henkiseen väkivaltaan viittaavampaa olisi, jos esimerkiksi:

joudut jatkuvasti varomaan, missä mielentilassa hän on

sinua vähätellään, syyllistetään tai nöyryytetään toistuvasti

hän huutaa tai pelottelee sinua

hän käyttää mykkäkoulua, uhkailua tai muita keinoja rangaistakseen sinua

tarpeitasi tai kokemuksiasi järjestelmällisesti mitätöidään

sinut saatetaan epäilemään omia havaintojasi tai muistiasi

yrität jatkuvasti muuttaa omaa toimintaasi, jotta hän ei suuttuisi

käytöksen jälkeen vastuu käännetään sinuun eikä hän kykene ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan.

Yksi tärkeä kysymys olisi siis: ovatko nämä irrallisia huonoja hetkiä vai onko tässä toistuva kaava?

Jos nämä ovat todella vain yksittäisiä tapauksia ja miehesi on muuten lämmin, kuunteleva, kykenee pyytämään anteeksi ja suhtautuu vakavasti siihen, että hänen käytöksensä satuttaa sinua, pitäisin mahdollisena, että kyse on huonosta vuorovaikutuksesta tai kuormituksesta.

Jos taas kuvaat vain muutamia esimerkkejä laajemmasta ja jatkuvasta kokemuksesta, että hän on kylmä, vihamielinen, arvaamaton tai saa sinut tuntemaan itsesi vääränlaiseksi, suhtautuisin siihen huomattavasti vakavammin. Silloin en jäisi kiistelemään siitä, täyttääkö jokainen yksittäinen teko jonkin "henkisen väkivallan" määritelmän, vaan katsoisin kokonaisuutta ja sitä, miten turvalliseksi ja arvostetuksi tunnet olosi suhteessa.

Ja vielä yksi asia: se, että jokin ei ehkä täytä henkisen väkivallan määritelmää, ei tarkoita, että sinun pitäisi hyväksyä se. Sinulla on oikeus odottaa puolisolta asiallista kohtelua myös silloin, kun hän on stressaantunut tai ärtynyt.

Vierailija
13/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käyttäytyi töykeästi mutta en nyt sanoisi henkiseksi väkivallaksi jos joskus on pahalla päällä. 
Tuo ohjelman yhdessä katsominen kuulostaa siltä, että olet itsekin joustamaton ja kontrolloiva.

Vierailija
14/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska poistun kotoa usein viemään/hakemaan nuorta treeneistä, vien koiraa lenkille, käyn kaupassa tms niin nostan useinkin roskapussin kuistille ja vien sen samalla kun poistun seuraavan kerran ovesta. Yhden käsin on laskettavissa ne kerrat, kun varikset ehtivät roskia levitellä ja ihan itse olen sotkut siivonnut, kiitos kysymästä. Miehenikin osaa roskiksen tyhjentää, mutta hän ei sitä jostain syystä juuri koskaan tee, ei kai se mikään minun yksityistehtäväni ole. 

Vierailija
15/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo edes ole riitoja vaan mies solvaa ja halveksii sinua. Joten miksi annat hänen tehdä niin, kun voit erotakin? Eikö sulla ole yhtään itsekunnioitusta? Tuo sairauksiin kääriytyminen on todella vastenmielistä. Et sinä ole mikään uhri vaan ihan vapaa lopettamaan huonon suhteen ja jos siihen jäät, tahdoton  ja typerä kynnysmatto. Ehkä oletkin jo siihen pisteeseen alistettu, ettei sulla ole kykyä ryhtyä mihinkään? Siinä tapauksessa sosiaalitoimi/turvakoti on oikea paikka aloittaa uuden elämän järjestäminen.

Vierailija
16/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska poistun kotoa usein viemään/hakemaan nuorta treeneistä, vien koiraa lenkille, käyn kaupassa tms niin nostan useinkin roskapussin kuistille ja vien sen samalla kun poistun seuraavan kerran ovesta. Yhden käsin on laskettavissa ne kerrat, kun varikset ehtivät roskia levitellä ja ihan itse olen sotkut siivonnut, kiitos kysymästä. Miehenikin osaa roskiksen tyhjentää, mutta hän ei sitä jostain syystä juuri koskaan tee, ei kai se mikään minun yksityistehtäväni ole. 

Sä oot siis jonkinlainen piika ja kotiorja? Etkö sä ole töissä ja tienaamassa? Hienoon asemaan olet itsesi järkännyt. Ihanko vapaaehtoisesti vai onko taustalla työkyvyttömyys, jolloin miehen käytös on vieläkin tuomittavampaa.

Vierailija
17/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan sun oma asiasi, miten syvälle paskaan annat ääliön nenäsi painaa. Jätä ne siat. Nykyisellään annat vain lapsellesi esimerkin siitä, miten naisia kuuluu kohdella.

Vierailija
18/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta elämä ilman huutavaa, tiuskivaa ja valittavaa miestä on paljon parempaa. T. kokemus

Vierailija
19/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oot siis jonkinlainen piika ja kotiorja? Etkö sä ole töissä ja tienaamassa? Hienoon asemaan olet itsesi järkännyt. Ihanko vapaaehtoisesti vai onko taustalla työkyvyttömyys, jolloin miehen käytös on vieläkin tuomittavampaa.

Käyn normaalisti töissä ja itse asiassa olen meistä se korkeammin koulutettu, palkka suunnilleen sama molemmilla. Ei minulla ole mitään syytä, miksi juuri minun pitöisi olla se, joka aina joustaa ja vie nuoren treeneihin tai vie koiran, jos mies ei jaksa. Samalla tavalla minä voisin huutaa etten nyt jaksa näitä asioita tehdä, mutta jonkunhan ne on pakko tehdä. 

Vierailija
20/23 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin asian esille rauhallisena hetkenä, jolloin kumpikaan ei ole valmiiksi ärtynyt. Tavoitteena ei ehkä kannata olla ratkaista heti sitä, onko kyse "henkisestä väkivallasta", vaan selvittää ymmärtääkö hän, mitä hänen käytöksensä tekee sinulle, ja onko hän valmis muuttamaan sitä.

Voisit edetä esimerkiksi näin:

"Haluaisin puhua muutamasta tilanteesta, jotka ovat jääneet vaivaamaan minua. En halua riidellä siitä, kuka on oikeassa, vaan haluan kertoa, miltä sinun tapasi puhua minulle on tuntunut. Olen viime aikoina kokenut sinut aika kylmäksi ja tiuskiväksi, ja se on alkanut kuormittaa minua."

Sen jälkeen ota konkreettiset tilanteet yksi kerrallaan. Esimerkiksi:

"Kun tulit eilen töistä ja aloit heti huutaa roskapussista, minusta tuntui pahalta. Olisin toivonut, että olisit vain sanonut asiasta normaalisti."

Ja erityisesti tuosta terveystilanteesta:

"Kun pyysin sinua kotiin, koska pelkäsin että menetän tajuntani, tarvitsin sinulta turvaa. Se, että myöhemmin sanoit tulleesi turhaan, tuntui minusta todella pahalta. Vaikka mitään vakavaa ei lopulta tapahtunut, en itse voinut tietää sitä etukäteen."

Kiinnitä enemmän huomiota hänen reaktioonsa kuin siihen, mitä hän sanoo

Tämä voi kertoa suhteesta paljon.

Hyvä merkki olisi esimerkiksi, että hän:

kuuntelee loppuun

yrittää ymmärtää, vaikka kokisi tilanteet eri tavalla

kysyy, miltä sinusta tuntui

pystyy sanomaan "ymmärrän, että tuo tuntui pahalta"

ottaa ainakin osan vastuusta omasta käytöksestään

on valmis sopimaan konkreettisesta muutoksesta

yrittää myöhemmin myös toimia toisin.

Hänen ei tarvitse olla samaa mieltä kaikesta kokemuksestasi voidakseen ottaa sen vakavasti.

Sen sijaan huolestuttavampaa olisi, jos keskustelu toistuvasti kääntyy esimerkiksi tähän:

"Olet liian herkkä."

"Kaikki on aina minun syytäni sinun mielestäsi."

"Etkö kestä mitään?"

"Sinä saat minut käyttäytymään noin."

Hän alkaa pilkata tai vähätellä sinua.

Hän suuttuu jo siitä, että otat asian puheeksi.

Hän kiistää tapahtumat tavalla, joka saa sinut epäilemään omaa muistiasi.

Hän kääntää huomion kokonaan sinun virheisiisi eikä suostu puhumaan omasta käytöksestään.

Hän lupaa muutosta, mutta sama toimintatapa jatkuu kerta toisensa jälkeen.

Yksittäinen puolustautuminen ei vielä tarkoita mitään erityistä. Katso toistuvaa kaavaa.

Älä yritä todistaa, että hän on "henkisesti väkivaltainen"

Se saattaa helposti johtaa keskusteluun siitä, onko nimitys oikea, vaikka varsinainen ongelma jää käsittelemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi