Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?
Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:
1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.
2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.
3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti
4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.
Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.
Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.
Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.
En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.
Mitä mieltä olette muut?
Kommentit (211)
Ei ainakaan kukaan minun tutuistani ole elänyt, enkä elänyt itsekään opiskeluaikoina. Kyllä sitä työnteolla silloinkin jo eli (opiskelin Suomessa).
Omassa asuinmaassani korkeakoulut ainakin ovat ihan maksuttomia, samoin kuin kaikki muukin opetus. Tosin sieltä lentää pois, jos ei tuloksia ala tulla - mikä mielestäni on hyvä. Mitä järkeä on pitää yliopistot pullollaan sakkia ja maksaa niiden opiskeluja verorahoista, jos niillä ei ole aikomustakaan valmistua. Ja niin kuin joku sanoi, ei kaikissa ole korkeakouluaineista eli ihan turhaan siellä opiskelevat.
Esim. Saksan terveydenhuolto päihittää Suomen mennen tullen.
Ymmärrät varmaan itsekin, että jos näin olisi, niin Saksan systeemi olisi ajat sitten kopioitu Suomeen - ja ties minne. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolensa. Ylipäätänsä eri maita on äärimmäisen vaikea verrata keskenään, koska muuttujia yhteiskunnissa on samanaikaisesti niin tavattoman paljon.
Veikkaan, ettei kovinkaan paljoa. Tokihan rikkaana on helppo olla missä tahansa, mutta aina tuntuu unohtavan se, että jos on rikas vaikka Bulgariassa niin siellä on ne 95 % köyhempää, joiden keskipalkka taitaa olla jotain 200 €/kk.
Mahtava kaupunki ja aivan uskomattoman halpa!
Jos nyt näin Euroopasta puhutaan, ja tietysti varmaan myös kaikissa entisissä Itä-Euroopan maissa. Bulgaria, Tsekki....
- asuminen ei ole kallista lähellekään kaikkialla Suomessa. Elämää on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. Meillä iso rivitalokolmio omalla pihalla, vuorka alle 600€ / kk. Ei paha minusta. :)
- palkallani tulee tällä alueella varsin hyvin toimeen. Itselleni ei ole tärkeää, että minulla menee PAREMMIN kuin muilla, riittää että menee hyvin ja olen onnellinen.
- en ole koskaan tajunnut valitusta säästä. Jo se, että siitä valitetaan, vaikka tällä elintasolla kenellekään ei ole todellista haitaa pakkasista tai lyhyestä kesästä, kertoo että asiat tässä maassa on todella hyvin.
Haha, juu opintotuellahan kaikki opiskelijat elävät...Ei ainakaan kukaan minun tutuistani ole elänyt, enkä elänyt itsekään opiskeluaikoina. Kyllä sitä työnteolla silloinkin jo eli (opiskelin Suomessa).
rahoitti opintonsa opintolainalla ja -tuella ainakin opintojen alkuvuodet. Niistä saatiin se välttämätön elämiseen tarvittava raha (opintotuki asumislisineen riitti silloin melko tarkkaan puolikkaaseen kahden hengen huoneesta soluasunnossa, muu rahoitettiin opintolainalla). Töissäkin kyllä käytiin ainakin kesäisin, ja siitä saatiin sitten vähän lisärahaa, jolla saattoi joskus jopa matkustaa tai bilettää.
Sitten jo valmistumiseni jälkeen tuli opintotukiuudistus, jossa opintotuen määrää nostettiin reilusti. Se ei kuitenkaan johtanut siihen, että opiskelijoiden rahatilanne olisi helpottanut, vaan siihen, että suurin osa opiskelijoista ei enää ottanutkaan lainaa, kun se kasvaneen opintotuen vuoksi ollut ei enää välttämättömyys, jos oli vähän ansioita töistä opintotuen lisäksi. Minusta on kuitenkin ihan oma valinta, jos ei suostu ottamaan lainaa, vaan mieluummin viivästyttää omia opintojaan käymällä töissä lukukausien aikana. (Oman ammattialan työt, joilla kasvattaa hyödyllistä työkokemusta, ovat toki eri asia).
Suosittelen kokeilemaan.
Minulla on 10 vuoden kokemus Saksan järjestelmästä (tänä aikana olen saanut mm. 3 lasta, ja lapsia on kuskattu ties millon tohtorille) ja 20 vuoden kokemus Suomen järjestelmästä.
Väittämäni on toki vain oma mielipiteeni, mun sen ovat jakaneet kaikki muutkin Saksassa asuvat suomalaiset (ja olen todella puhunut Suomi-kouluissa ja muissa monien vanhempien kanssa). Saksan terveydenhoitoa ylistävät myös ne, jotka muuten pitävät Suomea parempana ja kaipaavat suomeen.
Vilpittömästikö luulet, että Suomeen aina kopioidaan kaikki parhaimmat jutut joka puolelta ja että Suomessa todellakin KAIKKI on paremmin kuin missään muualla - omituinen käsitys. Sinun mukaasi siis missään muualla ei voi asiat olla paremmin, koska ne siinä tapauksessa olisi jo kopioitu Suomeen?!
Minun aikanani vuonna 2000 - 2005 opintotuki oli 200 euroa kuussa. Anteeksi vain, mutta miten sillä elää?
toiset TYKKÄÄ asua Suomessa hinnalla millä hyvänsä??
Kaikki ei oikeesti halua lähtee täältä pois!
Kiva, että olet tyytyväinen siellä, missä ikinä oletkin, mutta etkö tajua, että täällä Suomessakin asuu paljon elämäänsä erittäin tyytyväisiä ihmisiä??
Ruokailu koulussa 2e/pv (kantsi mennä klo 15 syömään niin ei tarvittu kuin yksi iso ateria päivään).
Tosin itse en tiedä ketään, joka olisi halunnut kitkuttaa pelkällä opintotuella vaan kaikki tuttavani ovat olleet osa-aikaisesti tai täyspäiväisesti (kuten minä) töissä opiskeluajat.
Minun aikanani vuonna 2000 - 2005 opintotuki oli 200 euroa kuussa. Anteeksi vain, mutta miten sillä elää?
"Onnela" jos kaiken hyvän saisi kopioitua! Otetaan Ruotsista äitiys- ja isyyslomat ja hoitovapaat, Norjasta tulotaso (ja verotus sopivassa suhteessa), Italiasta lämpö ja lähiruoka, Saksasta ne oikeasti paremmat terveydenhoito järjestelmät, keskiarvo verotuksesta, sosiaalikuluista tms ettei makseta kaikesta kalleimman mukaan jne. Suomi ei IKINÄ kopioi mitään hyvää koska täällä kuvitellaan että meillä on jo kaikki hyvin. Kansa kärsii kun päättäjät kulkee laput silmillä.
Meiltä voisivat kopioida kouluruuan, sen puolesta liputan kyllä (siihen se sitten jääkin.....). Ei meillä esim kouluttautuminen ole mitenkään auvoista, oma tyttäreni pääsi juuri yliopistoon mutta tekee rinnalla n 4-8h työpäivää että selviää elämisestä. Opintotuki asumislisineen riittää n 60% kämpän vuokrasta, ruokarahat, vaatteet, sähkö yms menot täytyy rahoittaa muuten. Velkaantua ei halua. VAikka muualla olisikin maksullinen koulutus se usein sisältää asumisen - silloin voi keskittyä oleellliseen ja valmistua 2-3 vuodessa meidän ka 5 vuoden sijaan
Vilpittömästikö luulet, että Suomeen aina kopioidaan kaikki parhaimmat jutut joka puolelta ja että Suomessa todellakin KAIKKI on paremmin kuin missään muualla - omituinen käsitys. Sinun mukaasi siis missään muualla ei voi asiat olla paremmin, koska ne siinä tapauksessa olisi jo kopioitu Suomeen?!
Ei kukaan näin ole väittänyt. Totta kai muualla voi olla asiat paremmin, ja onkin. Mutta jos jokin systeemin hakkaa Suomen vastaavan "mennen tullen" (kuten kirjoitit) niin sitten sellainen systeemi tietenkin kopioitaisiin kaikkialle.
Kuten todettua, eri maiden systeemejä on hyvin vaikea vertailla. Ainakaan sitä ei pidä tehdä (vain) omiin kokemuksiin nojaten. Silloin kyseessä on ehkä "hitusen" liian pieni otos.
Väittääkö joku ihan tosiaan, että jossain on olemassa joku onnela, missä kaikki on hyvin? Ja vastaavasti Suomessa kaikki on päin persettä.
Ei sellaista yhteiskuntaa voi olla missä kaikilla on hyvä palkka eikä veroja tarvitse juurikaan maksaa, ja silti julkinen sektori pystyy tuottamaan kaikki palvelut laadukkaasti.
Takerrun nyt vielä tuohon terveydenhuoltoon sen verran, että Suomessa ON osaamista ja kansainvälisesti laadukasta hoitoa. Mutta koska täällä terveydenhuoltoa tuotetaan halvalla, niin priorisointia pitää tehdä. Jos täällä laitettaisiin sama osuus BKT: sta terveydenhuoltoon kuin vaikkapa nyt siellä Saksassa, niin halleluja!
Olisi kiva tietää myös muista maista, että mitä muita kustannuksia potilaalle hoidosta tulee. Maksatteko jotain sairaskassamaksuja tai vakuutuksia ja minkäsuuruisia potilasmaksut ovat? Vai katetaanko kaikki veroilla?
Toisekseen uskon, että moni sekoittaa hyvän laadun siihen, että sairaaloissa on omat potilashuoneet ja hoitajat palvelualttiimpia (Suomessa ei hoitajilla ole aikaa pomppia potilaan mukaan) kuin täällä. Näistä em seikoista on täälläkin av: lla keskusteltu aina silloin tällöin...
t. sh
Kukahan eläkeläinen se siellä kehuu työpaikkaansa ja ulkona syömisiään? Nimittäin opintotuki on ollut käytössä jo 1970-luvulta lähtien. Tai ehkä olet vain ajatellut, että sinun kuuluu ilman muuta saada ilmaiseksi rahaa tilillesi?
en ole tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, mutta opiskelin itse 80-luvulla ja kun aloitin opiskelut, täysmääräinen opintoraha ja asumislisä oli yhteensä sen verran, että sillä maksoi puolet vuokrasta. Muu maksettiin opintolainalla, työtä tekemällä tai vanhempien lahjoituksista, tässä järjestyksessä.
Opintotuen taso käsittääkseni on tästä noussut aika paljon eikä opintolainaa oteta ollenkaan samassa määrin kuin männävuosina.
mutta siis saksassa minusta hoito on ollut ammattimaisempaa ja parempitasoista kuin Suomessa - siis päteviä erikoislääkäreitä joiden vastaanotolle myös pääsee helposti. Sitä en ole koskaan väittänyt, että lääkärit olisivat jotenkin poikkeuksellisen ystävällisiä (lastenlääkärit toki ovat useimmiten todella ystävällisiä), mutta työnsä tekevät hyvin.
Sosiaaliturvamaksu otetaan suoraan palkasta, se ei sinänsä ole osa verotusta, mutta yhteensä verotuksen ja tämän sos-turvamaksun kanssa nettopalkka suhteessa bruttopalkkaan oli korkeampi kuin mitä se on Suomessa.
sen paremmin kuin mikään muukaan maa on onnela, jossa kaikki on hyvin. Alunperin otin vain kantaa tuohon, että minusta Suomen terveydenhoitoa hehkutetaan turhaan, ja eihän se olekaan kärkipäässä noilla kansainvälisillä vertailulistoilla.
Samoin olen edelleen samaa mieltä AP:n kanssa niistä kohdista, jotka hän mainitsi. Asuminen ON törkeän hintaista suhteessa palkkoihin, ja kaikki muukin on kallista. Näin on. Saksan talojen vuokrahinnoista voisin puhua kuinka paljon tahansa, tosin ;) Helsingin kokoisessa osavaltion pääkaupungissa saa keskusta-alueelta kivan kaksion 300 euroa kuussa.
Ilmastosta en viitsi kiistellä, koska kukin tykkää mistä tykkää.
Ja vielä huomautuksena. Esim. USA:ssa vastavalmistuneilla on usein satojatuhansia dollareita opintovelkaa. Ettekö todella näe, että on vähän eri asia lähteä täältä ilmaiseksi hankitut paperit taskussa maailmalle, kuin maksaa vuosikymmeniä niitä opintoja?!
Satojentuhansien opintovelat, joita maksetaan vuosikymmeniä on raskaasti liioiteltuja :D
USAssa opiskellaan toisella tavalla kuin Suomessa. Siellä mennään heti high schoolin jälkeen opiskelemaan ja suoritetaan yleensä ensin bachelor-tason tutkinto eli kandidaattitasoinen, siihen menee noin 2,5 vuotta. Sitten ollaan töissä pari vuotta ja sen jälkeen mennään suorittamaan mastertason tutkinto, johon menee pari vuotta. Eli kaiken kaikkiaan opiskeluajat on paljon suomalaista keskimääräistä lyhyemmät ja työelämässä ollaan kiinni jo aikaisin.
On totta, että hyvät koulut ovat suht kalliita, mutta kohtuulliset koulut (vrt. suomalaiset maaseutuyliopistot) ovat vähemmän kalliita. Toisaalta amerikkalaisessa systeemeissä on runsaasti stipendejä saatavilla. Jos esimerkiksi olet highschoolissa urheilujoukkueessa, joka pärjää hyvin state-tasolla, saat helposti collegen kattavan stipendin. Ja stipendejä saa mitä kummallisimmilla kriteereillä, kun vaan tietää mistä hakea. Yhdet tutut sisarukset esim. ovat käyneet saman collegen, missä annetaan kahdelle pohjoismaalaiselle opiskelijalle koko opiskelun kattava stipendi. Kumpikin oli saanut vaivatta saman stipendin.
sen paremmin kuin mikään muukaan maa on onnela, jossa kaikki on hyvin. Alunperin otin vain kantaa tuohon, että minusta Suomen terveydenhoitoa hehkutetaan turhaan, ja eihän se olekaan kärkipäässä noilla kansainvälisillä vertailulistoilla.
Samoin olen edelleen samaa mieltä AP:n kanssa niistä kohdista, jotka hän mainitsi. Asuminen ON törkeän hintaista suhteessa palkkoihin, ja kaikki muukin on kallista. Näin on. Saksan talojen vuokrahinnoista voisin puhua kuinka paljon tahansa, tosin ;) Helsingin kokoisessa osavaltion pääkaupungissa saa keskusta-alueelta kivan kaksion 300 euroa kuussa.
Ilmastosta en viitsi kiistellä, koska kukin tykkää mistä tykkää.
...Saksassa lastenlääkärin saa kotikäynnille heti tarvittaessa, esimerkiksi.
Ja jos asumisen kalleudesta puhutaan, niin esim. Brysselissä asuminen on halvempaa kuin Helsingissä. Päin vastoin kuin luulisi, kun ottaa huomioon, että Brysseliin on paljon tunkua esim. EU-virkamiehistön suuren määrän takia.
on expat-sopimuksella töissä? Heillähän palkat on usein huomattavasti paremmat kuin vastaavaa työtä paikallisena/ilman expat-sopimusta tekevä?
tuosta ruuan laadusta Suomessa - vastahan oli polemiikkia "lihapullista", jokos sekin unohtui?? Esim Italiassa saat lähialueelta tuotettua lihaa, munia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä yms todella päiväntuoreena - Suomessa tuoreinkin kala tai kananmuna on vähintään 3 pv vanha kun se kiertää keskusliikkeen kautta. Jessus, ruoka on kallista juuri tuon keskusliikkeen välissäolon takia, ei laadun tai tuotantokustannusten!! Tuottaja ei saa kuin murto-osan hinnasta itselleen.
Ruuan hinnoista, esim kallein irtopaisti maksoi kesällä Italiassa 16€ kg, kun Suomessa kalvoineen vakuumiin pakattua paskaa sai 38€/kg. Lapaa, selkää, rintaa tms hyviä ja edullisia ruhonosia ei edes saa muuten kuin hallista tilaamalla.
Mahtava kaupunki ja aivan uskomattoman halpa!
Jos nyt näin Euroopasta puhutaan, ja tietysti varmaan myös kaikissa entisissä Itä-Euroopan maissa. Bulgaria, Tsekki....