Mitä te sanotte jos naapurinlapsi sanoo teillä ollessaan:
juuri kun katat pöytää että omat lapsesi saavat sapuskaa, naapurinlapsi on teillä leikkimässä ja hän kysyy: "Saanko minäkin syödä?"
Mitä sanot?
Kommentit (147)
syö kylässä, toiset tykkää taas ruokaa antaa. Kun lupa kysytään vanhemmilta niin ei mitään ongelmaa ole kumpaankaan suuntaan. MIkä siinä luvan kysymisessä on niin vaikeaa?
ns. äidit ja isät jättävät lasten kaverit ilman ruokaa! Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu tarjota niistä vähistäkin vieraalle! Aina jotain löytyy. Muualla maailmassa teitä törkimyksiä katsottaisiin pahasti kieroon. Ja täällä RIKKAASSA Suomen maassa on ahneita, itsekkäitä lapamatoja, jotka eivät tarjoa vieraalle! Ilman muuta lapselle varsinkin pitää aina tarjota!
Eri asia, jos alkaisi olla hyväksikäytön makua ilmassa, esim. lapsi lähetettäisiin aina vieraalle syömään.
Meillä saa AINA lapset syödä, omat ja vieraat. Ja toisinkin päin syömiset järjestyy. Onneksi ei kuulu lapsen kaveripiiriin itsekkäitä paska-aikuisia. Muistakaa, että TE olette lapsellenne esimerkki vieraanvaraisuudesta. Haluatteko, että lapsenne on isona se, joka paskat välittää muista?
jonka tytär on lapseni paras ystävä. Tytöt ovat koulun jälkeen seitsemään aina sovitusti jomman kumman luona paitsi harrastuspäivinä. Minä aina ruokin heidän pulleronsa, mutta minun lapseni tulee aina kuolemannälkäisenä suoraan ruokapöytään.
Minusta tämä on hyvin tympeää ja noloa heidän puoleltaan, vaikka muuten ihan normaaleja ovatkin. Oletin pitkään, että heillä on vain mennyt tavallista pidempään saada ruoka pöytään, mutta ei, he odottavat, että omani lähtee kotiin syömään.
Sillä aikaa tytöt vetävät vanukkaita, suklaata, karkkia, leipää, hedelmiä tai jugurttia. Heidän lapsellaan on todella paha alkava keskivartalolihavuus.
Kuinka noloa minusta!
vieraalle lapselle tarjotaan ruokaa. Mitä jos lapsi saisikin siitä ruoasta jonkun ruokamyrkytyksen tai äkillisen allergiakohtauksen tai jotain? En itse ainakaan ikimaailmassa haluaisi ottaa vastuuta tuollaisesta. Kun lupa on kysytty on ruokailu ok. Yleensähän se aina on, pääasia kuitenkin että lupa kysytään. Kyseessä on kuitenkin jonkun toisen lapsi. Nyt siis olettaen, että tässä tosiaan puhutaan naapurinlapsesta, ei varta vasten kylään tulleesta lapsesta (jolloin ruokailustakin on varmaan jo sovittu).
Ja aika äkkiä oppii tuntemaan ne ädit joilta pitää kysyä että voiko jäädä syömään, eli heille sitten soitetaan onko ok.
jonka tytär on lapseni paras ystävä. Tytöt ovat koulun jälkeen seitsemään aina sovitusti jomman kumman luona paitsi harrastuspäivinä. Minä aina ruokin heidän pulleronsa, mutta minun lapseni tulee aina kuolemannälkäisenä suoraan ruokapöytään.
Minusta tämä on hyvin tympeää ja noloa heidän puoleltaan, vaikka muuten ihan normaaleja ovatkin. Oletin pitkään, että heillä on vain mennyt tavallista pidempään saada ruoka pöytään, mutta ei, he odottavat, että omani lähtee kotiin syömään.
Sillä aikaa tytöt vetävät vanukkaita, suklaata, karkkia, leipää, hedelmiä tai jugurttia. Heidän lapsellaan on todella paha alkava keskivartalolihavuus.
Kuinka noloa minusta!
pitäiskö heidän aikaistaa ruoka-aikaansa sen takia että tyttäresi saa ruokaa? Täh?
olemassakaan, joilta kysytään, että voiko jäädä SYÖMÄÄN?
Kyllä meillä on sovittu aina, ainakin vierailevan lapsen puolesta, että saako tulla kylään. Jos saa tulla kylään ja kotiinpaluuaika on sovittu, sillä välin lapsi ruokitaan jos sille tulee nälkä tai on ruoka-aika.
Ruokamyrkytys? Mun ruuasta ei ole ikinä tullut ruokamyrkytystä, eikä varmaan tule jos minusta se on kiinni!!!
tulevat kotiin koulusta, koska on nälkä. Jos mulla olisi lihava lapsi - sitä suuremmalla syyllä tukkisin lasten leipälävet kunnon ruualla, enkä välipaloilla!
5kyt jotain.
On se oikeasti NOLOA, että keskiluokkaisessa perheessä ei osata ruokkia vieraita.
kun kylään lähdetään, ei sitten enää, kun siellä ollaan. jos on lupa tulla kylään, on lupa syödä. ei ole pakko luuhata maailmalla, mutta jos sattuu ruoka-aikaan jonnekin, syödään jos tarjotaan, ja jos ei tarjota, niin ei syödä.
perunoita ja porkkanoita nyt ainakin on aina, ja varmaan jotain hirvenlihaa tai lohta tai lakkoja tai karpaloita, joista saa aina jotain tehtyä äkkiä ja edullisesti. samoin sieniä ja leipää. mikä tuossa maksaa jotain?
mitä teette synttäreillä? Tarjoatte Lidlin halpisnakkeja ja ala-arvoisia puoli-ilmaisia karkkeja, sekä halpaa mehua?
olemassakaan, joilta kysytään, että voiko jäädä SYÖMÄÄN?
Kyllä meillä on sovittu aina, ainakin vierailevan lapsen puolesta, että saako tulla kylään. Jos saa tulla kylään ja kotiinpaluuaika on sovittu, sillä välin lapsi ruokitaan jos sille tulee nälkä tai on ruoka-aika.
Ruokamyrkytys? Mun ruuasta ei ole ikinä tullut ruokamyrkytystä, eikä varmaan tule jos minusta se on kiinni!!!
Sulla ei ole siihen mitään sanomista. Mutta ruokaa ei SAA antaa ilman lupaani. Piste. Enkä anna myöskään minä muiden lapsille, tietenkään, ilman lupaa. Ihan perusjuttuja.
Meillä nämä lähikaverit menevät koteihinsa syömään, joten ei ongelmaa. JOskus jotain viinirypäleitä ovat syöneet, mutta yleensä eivät ole meillä ruoka-aikaan.
mitä teette synttäreillä? Tarjoatte Lidlin halpisnakkeja ja ala-arvoisia puoli-ilmaisia karkkeja, sekä halpaa mehua?
tulla meille kylään. Olemme karjalainen perhe, jossa pistetään kystä kyllä heti kun ovikello pirahtaa. En halua perheeseemme kylään ihmisiä, jotka nipottaa parista voikkarista.
Meillä on myös neljä lasta, joilla kaikilla vieraita. Meillä ruokitaan kaikki ja jos jollain on jotain hifistely sääntöjä, pysykööt jaloista.
Minä tykkään lämminhenkisestä jakamisesta ja ilosta!
Kyllä meillä ruokitaan kaikki joilla vaan nälkä on.
Ymmärrän kyllä että joillakin ei ole rahaa tarjota ruokaa kaikille vieraille, mutta jos ei ole rahasta kiinni niin sitten on puutetta käytöstavoissa:D
Itsellä on joka päivä ruokapöydässä 1-3 ylimääräistä suuta kun poikien (6 ja 8 vuotiaat) kaiken ikäiset kaverit naapuristosta aterioi meillä iltapäivällä ja/tai illalla. Kaikilla on kännykkä jolla ovat ensimmäiset kerrat kysyneet vanhemmiltaan luvan syömiseen.Yhdellä on keliakia ja 2 hyla ruokavalio. Meillä on siis siirrytty koko porukka hylaan ja keliaakikon äidiltä pyysin muutaman reseptin mitä poika varmasti voi syödä.
Omille lapsille olen opettanut että vierailla syödään vain jos kutsutaan pöytään, tosin ei ole vielä tullut vastaan paikkaa jossa ei vieraita ruokittaisi..Ei nuo lapset kuitenkaan paljoa syö, ja itse ainakin nautin kokkaamisesta ja leipomisesta:)
varmaan jotain hirvenlihaa tai lohta tai lakkoja tai karpaloita, joista saa aina jotain tehtyä äkkiä ja edullisesti. samoin sieniä ja leipää. mikä tuossa maksaa jotain?
Hirvenlihaa ja lakkoja! Juu, niitähän meillä on pakastimet täynnä ja aletaan sulattelemaan kun kolme teinipoikaa kavereineen rynnistää nälissään kotiin.
on mulle salaa kamalan vihainen kun olen ruokkinut hänen lastaan ilman lupaa?
Kukaan ei kyllä ole kehdannut vielä päinä naamaa sanoa...
jää yhteistä leikkiaikaa pari tuntia. Ei meillä juoksuteta lapsia ympäri kylää kotona syömässä yhden soppalautasen takia. Eihän muuten iltaisin ehtisi kaverit kyläänkään. Ei kaikki asu sadan metrin päässä toisistaan ja juoksentele itsekseen pitkin maita ja mantuja ensin syömässä kotona ja sitten taas ulkoilemassa.
olisko tässä nyt vähän maalaiset vastaan kaupunkilaiset... Jotenkin saa sen fiiliksen, että maalla tämä muiden lasten syöttäminen on ihan normijuttu, kaupungissa ei... Itse asumme pk-seudulla ja aina lupa kysytään jos jäädään syömään. Kyläily ei vielä kata syömistä, siis ihan ruokailua. Lapset nyt ovat kaverin luona/meillä joka päivä jossain, mutta se ei ole ns. oikeaa kyläilyä... Ja kouluikäisistä meillä kyse.
Ja olenkin ohjeistanut, että lupa on kysyttävä, mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?? Haluan tietää mitä lapsi tekee. Koski se sitten sitä missä on tai mitä syö. Haluan olla TIETOINEN lapsen tekemisistä. Te taidatte olla just niitä, joiden lapset pyörii muiden nurkissa aamusta iltaan ettekä soita edes välillä ja kysy missä on ja mitä tekee...