Mitä te sanotte jos naapurinlapsi sanoo teillä ollessaan:
juuri kun katat pöytää että omat lapsesi saavat sapuskaa, naapurinlapsi on teillä leikkimässä ja hän kysyy: "Saanko minäkin syödä?"
Mitä sanot?
Kommentit (147)
Toivottavasti meillä ei käy kylässä lapsia, joiden vanhemmille olisi kauhistus, jos heidän lapsensa söisivät meillä.
Miten te tunnette kaikkien lastenne kavereiden vanhemmat? En minä ainakaan esim. luokkakavereiden vanhempia tunne kuin korkeintaan ulkonäöltä jos sitenkään.
Ja meillä itsellä on 5 lasta (tosin kuopus ihan vauva vasta).
Ja aina katan kaikille ruoan, jos vain haluavat syödä, tottakai!
Soita ensin äidillesi ja varmista että se sopii hänelle.
Perustelen tämän sillä,että meillä käy todella paljon lasten kavereita,jotka asuvat tässä lähellä ja voivat siten syödä kotonaan. Eri tilanne on toki silloin kun joku kaveri on ns auto/bussimatkan päässä kotoaan.Silloin aina tarjoan ruokaa.Omille lapsilleni olen myös sanonut ,että kotona syödään,ei kavereilla.
Tähän päädyin,kun nelipoikaisen perheen lapset alkoivat kysymättä käydä tyhjentämässä jääkaappiamme koulun jälkeen,joka oli minusta täysin kohtuutonta,oli pakko kieltää ruokailut sitten tasapuolisesti kaikilta.Jos lasten kaveripiirissä olisi kuitenkin lapsi,josta ei huolehdita kotona,olisi hänelle aina ruokaa tarjolla.
Meillä on useita lapsia ja viikossa saa kantaa aivan tolkuttomat määrät ruokaa ja juotavia kotiin.
Vastaisin todennäköisimmin,että nyt ei sovi.
b) lapsella voi olla harrastus kohta edessä (liikuntaa) c) olen itse tehnyt jo ruoan d) lapsella joku erityisruokavalio. Ja kyllä, lapsi ei tietenkään syö ilman lupaa kylässä, aina pitää soittaa ja kysyä lupa. Olen olettanut, että kaikki tekee niin automaattisesti? En itsekään ilman lupaa tarjoa kenellekään ruokaa, tietenkään. Kyllä vanhemmalla on oikeus -ja velvollisuus- tietää mitä oma lapsi tekee. Älkää siis antako vieraille lapsile ruokaa ilman vanhempien lupaa.
niin hänen äitinsä käski minut eteiseen, ja sulki vielä oven. Tuntui silloin tosi tylyltä. Ja bestikselläni ei ole muita sisaruksia.
Aina kun tämä ystäväni oli meillä, hän kyllä sai syötävää ja söikin.
Muissakin asioissa tämä äiti oli minusta todella kylmä.
Mitä?
Syödä??
Meillä???
Mitä sä oikein kuvittelet????
Oonko mä sun äiti vai mitä?????
Mee hyvä lapsi kotiisi syömään!
En mä voi sun ruokiasi maksaa, on sulla vanhemmatkin!!
EI KÄY SILLÄ RUOKA ON NIIN KALLISTA NYKYPÄIVÄNÄ ETTÄ HYVÄ JOS SITÄ RIITTÄÄ OMILLE LAPSILLE!!!
Ja tietysti tiedän lasteni kavereiden allergiat. Meillä tyttö 7 v.
Yhdelle lapselle nyt on helppo taikoa ylimääräistä ruokaa, mutta jos talossa on kolme teinipoikaa ja jokainen tuo kaverinsa ruokapöytään kysymättä, se kyllä kysyy aika paljon luovuutta ja kukkaroakin ruokkia yllättäin koko sakki.
...illalla liikuntaharrastus tai allergioita tai erikoisruokavalio, niin kai hän tietää siitä itse?! Ja osaa sanoa, että kiitos vaan, en voi nyt syödä teillä.
Minua ei ainakaan haittaa, vaikka meillä olisi ruoka valmiina ja lapsi olisi jo syönyt muualla. Voihan sen ruoan sitten lämmittää seuraavana päivänä. Kyllä mies sen ainakin syö, ellei kenellekään muulle kelpaa.
te, jotka tarjoatte AINA ruoan vieraalle lapselle, niin minkäikäisiä lapsia teillä on? Ja kuinka usein teillä on lapsivieraita? Ihmetyttää vaan...
Lapset ovat 8v tyttö ja 6v poika. Lapsivieraita on 2-4x viikossa.
Toivottavasti meillä ei käy kylässä lapsia, joiden vanhemmille olisi kauhistus, jos heidän lapsensa söisivät meillä. Miten te tunnette kaikkien lastenne kavereiden vanhemmat? En minä ainakaan esim. luokkakavereiden vanhempia tunne kuin korkeintaan ulkonäöltä jos sitenkään.
Vähintään olen puhunut puhelimessa ja tavannut vanhempainilloissa yms. Jos joku "uusi" kaveri ilmaantuu, järjestän niin, että pääsen puheisiin ainakin toisen vanhemman kanssa pikapuoliin. Tämä on mahdollistanut yhteisen linjan ja "yya-sopimuksen" monissa asioissa kuten kotiintuloajoissa, pelaamisessa ja kannellaan myös ahkerasti toistemme lasten pahat teot :)
Kyllä minä katan vieraillekin ruokaa :) Ja jos ovat meillä jo ennen kuin aloitan ruoanteon, kysyn jo siinä vaiheessa että ketkä syö. Ja teen sen mukaan ruokaa.
Yhdelle lapselle nyt on helppo taikoa ylimääräistä ruokaa, mutta jos talossa on kolme teinipoikaa ja jokainen tuo kaverinsa ruokapöytään kysymättä, se kyllä kysyy aika paljon luovuutta ja kukkaroakin ruokkia yllättäin koko sakki.
Teinejä eivät vielä ole, mutta esim. neljään 9-vuotiaaseenkin uppoaa sen verran sapuskaa, ettei aina riitä.
...illalla liikuntaharrastus tai allergioita tai erikoisruokavalio, niin kai hän tietää siitä itse?! Ja osaa sanoa, että kiitos vaan, en voi nyt syödä teillä.
Minua ei ainakaan haittaa, vaikka meillä olisi ruoka valmiina ja lapsi olisi jo syönyt muualla. Voihan sen ruoan sitten lämmittää seuraavana päivänä. Kyllä mies sen ainakin syö, ellei kenellekään muulle kelpaa.
tai tietää että illalla on harrastus mutta ei hän sitä osaa arvioida että milloin vielä voi syödä ja milloin ei. Söisi varmasti vielä minuuttiakin ennen jos itse päättäisi. Ja MIKSI ihmeessä pitäisi syödä naapurissa kun koti on parin metrin päässä?? Miksi?? En tajua tätä ruoan tuputtamista vieraille lapsille.
PÄIVITTÄIN ja meiltähän ei nälkäisenä lähdetä. Leivon vaikka sämpylät, maksavat ainakin 5 senttiä kipale.
Ja voi video, että nolottaakin aina sen perheen puolesta, joka ei omaani ruoki.
itse ainakaan en kyllä tykkäisi jos kuulisin että lapsi syönyt muualla ilman lupaa.
Jos et halua että lapsi vahingossakaan sattuu mitään suuhun laittamaan kaverilla ollessaan, ohjeistat häntä lähtemään kotiin kun muut alkavat syömään yms. Ehkä vielä parempi että et päästä lasta mihinkään, voihan siinä käydä ikävästi ja lapsi saisikin jogurtin jossakin o_O
lapseni ei edes saa mennä kylään sellaiseen paikkaan, jossa vanhemmat eivät tiedä hänen allergioistaan.
josko tämäkin liittyisi seuraan.