Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi, voi miksi ihmiset eivät osaa tehdä TÄYTEKAKKUJA kunnolla? Ov

Vierailija
03.11.2010 |

Tänään yksi kaveri "toi" (itse asiassa oli tilannut) synttärikakun harkkoihin, kun hän täytti viikonloppuna 60v.

Mä en ole mikään kakku fani ja syönkin täyskäriä pakon edestä (=kerran parissa vuodessa) enkä nytkään kehdannut kieltäytyä ja pahoittaa hänen mieltään, kun sankari niin tuputti sitä kakkua.

Hyi hitto, meinasi yrjö tulla kylään, kun otin ekan lusikallisen sitä kakkua.. Pohja oli vetinen kuin mikä (ylikostutettu ja sekaan oli lätkäisty jäisiä vadelmia, jotka olivat sulaessaan kostuttaneet pohjaa lisää) ja siihen oli tungettu KOOKOSTA (jos mä jotain inhoan ylikaiken ruuassa, niin se on just kookos). Ja sitä kookosta oli kermavaahdossa ja siellä sisälläkin, voi elämä. Pakko oli syödä lautanen tyhjäksi, kun ei kehdannut jättääkään.

Mitä ideaa on tunkea sitä kookosta täytekakkuun? Tämä ei ollut eka kerta eikä todellakaan vika(kaan) kerta). Mun mielestä kookos ei kyllä sovi kakkuun, ei sitten mitenkään.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt suomalaisten kakunleipojien kostutusraivoa. Mikä siinä on, että kakkupohja pitää aina muuttaa veteläksi puuroksi niillä sokeriliemillä? Yksi amerikkalainen nainen ihmetteli Savon Sanomien kolumnissa suomalaista kulttuuria: istutaan sukujuhlissa totisina ja lapioidaan naamaan ylikostutettua mansikkakermakakkua pikkuruisilla ruusulusikoilla.

Kostutusfiaskojen lisäksi minua risoo suomalaisten kakkujen mielikuvituksettomuus. En ole koskaan saanut kylässä muuta kuin märkää kermakakkua, joka on vielä tyypillisesti koristeltu jollain Fazerin pihlajakarkeilla tai puolitetuilla marmelaatikuulilla.

Kakkupohjaan voisi ensinnäkin laittaa jotain muutakin kuin sokeria, rasvaa ja kananmunia. Siitä voi tehdä esimerkiksi suklaisen, tai vaikka valkosuklaisen. Kuorrutukseen on niin ikään olemassa lukemattomia erilaisia suklaavaihtoehtoja, kuten suklaaganache.

Matalaa täytekakkua ei myöskään ole pakko viipaloida kymmeneksi käsiin murenevaksi lehdeksi, jotka sitten tuhotaan lopullisesti ylikostuttamalla. Kakku voidaan koota vaikka kahdesta matalasta pohjasta, jotka paistetaan erikseen. Niiden väliin isketään sitten niin herkullista täytettä, että lisäkerroksia ei tarvita.

Täytteen ei tarvitse olla banaanisurvosta tai Bona-sosetta, vaan esimerkiksi jotain kreemiä. Hyvää täytettä voi käyttää myös kakun kuorruttamiseen.

Luulen, että huonojen kakkujen taustalla on huono itsetunto. Tehdään sukupolvesta toiseen samaa turvallista sekundaa siinä pelossa, että parempaa kakkua pidettäisiin pröystäilynä.

Vierailija
2/76 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton sinkku täällä hei. En yleistä mutta kyllä te äidit osaatte olla happamia, ja tää ketjun ALOITUS sekä MUUTAMA VASTAUS oli kyllä sitten kertakaikkisen naurettavaa. En pehkana tule kyllä syntymäpäiväkakkukahvien jälkeen nettiin keskustelupalstoille kirjottelemaan että no mikä s*****a nyt synttärisankaria vaivasi kun tarjosi mulle täytekakkua, ja oli kehdannut vielä laittaa sinne sisälle kookosta KUN EN EDES PIDÄ SIITÄ!!!!

Kakku ei varmaan ollut vaan sinua varten, ja jos täytekakun tilaa niin ei ne ihan halpojakaan ole. Ja sitten pitää vielä valittaa siitä kun ei tehty itse!

Oletteko te oikeesti menettäneet järkenne muksuista aiheutuvan stressin takia, vai mikä teitä vaivaa? Onko kaikki käytöstavat ja kohteliaisuus hävinneet? Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä sinne tortun väliin lätkäsee, jos joku ei siitä pidä niin ei tarvii kilotolkulla syödä!!!! Kai aikuinen ihminen jo osaa ottaa ruokaa sillä tavalla että jos epäilee onko tarjottava hyvää niin ei aluksi niin paljoa ota..

Maailmassa tosiaan on varmaan montakin ihmistä jolle se kakku maistuisi, ja kyllä, jopa sen kookoksen kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2010 klo 22:02"]

Siitä on niin vaikea tehdä sellainen, että se ei olisi ällömakea. Ainakaan ne emännät joiden kinuskikakkua olen syönyt, eivät ole siinä onnistuneet. Yleensä kinuskikakut ovat myös kuivia ja mauttomia, eivätkä siis edes varsinaisia täytekakkuja ollenkaan.

[/quote]

Tein kinuskikissan kinuskikakun kun sitä kehuttiin. Ei ollut yhtään minun makuun, muut sitä kyllä kehuivat (en tiedä kuinka tosissaan). Ehkä kinuskikakut ei vaan ole meidän juttu.

Vierailija
4/76 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2010 klo 21:25"]

Tänään yksi kaveri "toi" (itse asiassa oli tilannut) synttärikakun harkkoihin, kun hän täytti viikonloppuna 60v.
Mä en ole mikään kakku fani ja syönkin täyskäriä pakon edestä (=kerran parissa vuodessa) enkä nytkään kehdannut kieltäytyä ja pahoittaa hänen mieltään, kun sankari niin tuputti sitä kakkua.
Hyi hitto, meinasi yrjö tulla kylään, kun otin ekan lusikallisen sitä kakkua.. Pohja oli vetinen kuin mikä (ylikostutettu ja sekaan oli lätkäisty jäisiä vadelmia, jotka olivat sulaessaan kostuttaneet pohjaa lisää) ja siihen oli tungettu KOOKOSTA (jos mä jotain inhoan ylikaiken ruuassa, niin se on just kookos). Ja sitä kookosta oli kermavaahdossa ja siellä sisälläkin, voi elämä. Pakko oli syödä lautanen tyhjäksi, kun ei kehdannut jättääkään.

Mitä ideaa on tunkea sitä kookosta täytekakkuun? Tämä ei ollut eka kerta eikä todellakaan vika(kaan) kerta). Mun mielestä kookos ei kyllä sovi kakkuun, ei sitten mitenkään.

[/quote]

Miksi, voi miksi jotkut ihmiset ovat niin saatanan tyhmiä?

Vierailija
5/76 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä kookoksesta ylipäätään ja nykyään hirvittävä marsipaanimuoti vie halun syödä kakkuja. Inhoan siis myös marsipaania.

Makuja on monia.

Vierailija
6/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi säästää itseään ja vieraita ja ostaa kakut valmiina...

Vierailija
7/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieluummin liian kuiva töytekakku kuin liian märkä.

Vierailija
8/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin leivonnassa kuin ruuanlaitossakin, joten eiköhän tää oo makuasia.

Vierailija
9/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi kuin "liti"märkä pohja.

Ja kolmonen, relaas nyt vähän :D

Vierailija
10/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten kakku on kuivaa. Kermavaahto valuu päältä. tai se on mennyt voiksi. Ja päällä on jotain kamalaa karamelliä ja sitten vaaditaan että aikuisten pitäisi sitä syödä ?! Ja yksi kummallisuus kakun välissä on banaani.

Eikö sinne mitään muuta keksitä?!

Pakastealtaassa on jäätelökakkuja ja kakkuja. Semmosen kun vaan ostaisivat, ja esille, niin olisi taattuvarmaa. Ja jos on pahaa, on syyllinen joku muu kuin emäntä itse.

Vierailija
11/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä sitten sitä suostunut syömään. Aikuisena selvisi syy inhooni. Äiti kostutti kakun aina MAIDOLLA. Arvatkaapa kuinka herkullista oli syödä kakkua, joka maistui happamalta maidolta. Nyt kun itse osaa leipoa, niin ongelma on poissa.

Vierailija
12/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juju on just siinä kostuttamisessa, eli se ei saa olla liian kuiva. Se on ilman kostuttamista pelkkä kakkupohja - juuri se sisältö tekee siitä sen täytekakun, ei se pelkkä koristelu...

Vierailija
13/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miksi pitää tehdä liian kuiva täytekakku, eikö olisi sama jättää se sitten kuivakakuksi? Ei täytekakun tarvitse lainehtia, mutta pitää sen olla sen verran kostutettu ja pehmeä, että siitä pala irtoa ilman sen suurempaa tuskaa.

Vierailija
14/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mansikkahillo ja vadelmahillo taas eivät tosiankaan kuulu täytekakun väliin, liian ällömakeeta. Kermat päällä - yääääks!

Vierailija
15/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mestarileipoja, joka tunkee joka ikiseen paikkaan kermaa. Täytekakussa on kolmen sentin kerros kermaa, suklaakakun päälle saa latoa kermavaahtoa astiasta.

No, eipä tee mieli ottaa toista palaa, minä inhoan kermavaahtoa leivonnaisissa.

Vierailija
16/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miksi pitää tehdä liian kuiva täytekakku, eikö olisi sama jättää se sitten kuivakakuksi? Ei täytekakun tarvitse lainehtia, mutta pitää sen olla sen verran kostutettu ja pehmeä, että siitä pala irtoa ilman sen suurempaa tuskaa.

Niinjoo, mieluummin sopivasti kostea.

Ristus sentään

Vierailija
17/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytekakkua (itse en ole tehnyt), ja siinä muistan olleen banaania. Mä haluan sellaista, mutta mitä muuta lisäks?

Niin ja helvetisti kermavaahtoa, mä rakastan sitä.

Vierailija
18/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakkuun kuuluu olennaisena osana se kermavaahto. Jos siinä on esim. pelkkää kinuskia tai suklaata päällä, niin se on kinuski- tai suklaakakku. Itse teen aina samanlaisen täytekakun: kolme kerrosta, huolellinen kostutus mehukatilla, väliin lakkahilloa ja päälle sulatettuja ja valutettuja vadelmia, joihin ei ole lisätty sokeria ja vielä liivatekerros siihen päälle. Reunoille kermavaahtoa. Useimmat ovat tykänneet.

Mulla on aina sen lisäksi tarjolla kahdenlaista juustokakkua + sitten kahdenlaista voileipäkakkua ja muuta suolaista, sekä pikkuleipiä.

Niin, ja ennemmin liian kostea kuin kuiva kakku. Kauheinta on syödä kuivaa täytekakkua. Yäks.

Vierailija
19/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli niin monesti syönyt jotain kauheita valmispohjaan tehtyjä mansikkahillo-banaani-kermavaahtoviritelmiä, jotka oli vielä koristeltu jollain pahoilla karkeilla. Väristys tulee vieläkin kuin ajattelen. Sitten menikin monta vuotta, etten edes ottanut kakkua kutsuilla. S

itten tuli omat muksut ja heidän synttärit ja aloin tehdä itse kakkuja ja hyviä sellaisia. Ja nyt on meillä täytekakku kahvipöydän kruunu ja kakkuja kehuu kaikki. Aloitin siis ensin noudattamalla tarkkaan valmiita ohjeita ja myöhemmin olen hieman saattanut improvisoidakin. Ja pohjan teen TIETYSTI AINA itse.

Vierailija
20/76 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kauheinta on nälänhätä.

Jotkun sitten eivät osaa olla kiitollisia mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän