Miksi, voi miksi ihmiset eivät osaa tehdä TÄYTEKAKKUJA kunnolla? Ov
Tänään yksi kaveri "toi" (itse asiassa oli tilannut) synttärikakun harkkoihin, kun hän täytti viikonloppuna 60v.
Mä en ole mikään kakku fani ja syönkin täyskäriä pakon edestä (=kerran parissa vuodessa) enkä nytkään kehdannut kieltäytyä ja pahoittaa hänen mieltään, kun sankari niin tuputti sitä kakkua.
Hyi hitto, meinasi yrjö tulla kylään, kun otin ekan lusikallisen sitä kakkua.. Pohja oli vetinen kuin mikä (ylikostutettu ja sekaan oli lätkäisty jäisiä vadelmia, jotka olivat sulaessaan kostuttaneet pohjaa lisää) ja siihen oli tungettu KOOKOSTA (jos mä jotain inhoan ylikaiken ruuassa, niin se on just kookos). Ja sitä kookosta oli kermavaahdossa ja siellä sisälläkin, voi elämä. Pakko oli syödä lautanen tyhjäksi, kun ei kehdannut jättääkään.
Mitä ideaa on tunkea sitä kookosta täytekakkuun? Tämä ei ollut eka kerta eikä todellakaan vika(kaan) kerta). Mun mielestä kookos ei kyllä sovi kakkuun, ei sitten mitenkään.
Kommentit (76)
Täytteinä nyt pystyy syömään melkein mitä vaan, mutta miksi oi miksi pitää tehdä kakuista sonnan makuista sillä kamalalla marsipaanikuorrutteella?
Miksi sun äitis sen happamalla maidolla teki?
Enkä sitten sitä suostunut syömään. Aikuisena selvisi syy inhooni. Äiti kostutti kakun aina MAIDOLLA. Arvatkaapa kuinka herkullista oli syödä kakkua, joka maistui happamalta maidolta. Nyt kun itse osaa leipoa, niin ongelma on poissa.
Mutta äiti oli silloin niin supersäästäväinen, että kakkua syötiin sitten monta päivää. Siinä ajassa maito ehti hapantua siellä kakussa. Ja maitoa oli liikaa, se valui kakkuvadin reunalle.
Ta hän myös tykkäsi käyttää banaania täytteessä. Tuoreena se menettelee, mutta se mustenee todella nopeasti kakussa. Ei siis kumma, ettei lapsuudenkodin täytekakku maistunut.
Kanakeitto kookosliemessä-nam.
Ja hei sori, minäkään en ole mestari keittiössä, mutta silti jaksan yrittää. Joskus onnistuu joskus ei. Mahdollisesti minun tuttavani ovat yhtä paskoja, että haukkuvat selän takana, mutta hei-elämä tämä vain on.
Onneksi sinä olet niin v-n hyvä leipuri, että on varaa haukkua toisia . Tosi nainen.
Leivoin ja olin onnellinen,mutta se ei onistunut. Itkin mies haki pohjan kaupasta,siitä tuli hyvä kakku. Tyttö vielä ilkkui laitetaan siihen, missä epäonnistuneet tuotokset ovat. Synttärit tuli juhlittua, parhaita herkkuja saatiin.
Kakussa ei saa olla
- kookosta
- karamelleja
- banaania
- kostea pohja
- kuiva pohja
- mansikkahilloa
- vadelmahilloa
- kermaa
- lakkahilloa
- liivatetta
- kreemiä
- kinuskia
- vauvansosetta
- persikkaa
- ananasta
- marsipaania.
Nämä ohjeet kun ottaa huomioon, niin johan onnistuu kakku.
Pittääkö haukkua toisten kakkuja sen takia vaa ettei ite satu niistä tykkäämää?? aika lapsellista,,,
kuuluu olla ennemmin liian kostea kuin kuiva.
Välissä mansikkaa ja vähän kermavaahtoa. Kostutus maidolla (mutta kakkua ei syödä kuin maks kaks päivää ;))
Päälle REILUSTI kermavaahtoa ja raastettua suklaata ja viinirypäleitä.
Sellainen on mun mielestä hyvä kakku, mutta kyllä varmaan muunkinlaiset menettelee ;)!
Mulle on taas ollut aina selvää, että mielummin liian kostea kuin kuiva. Kuivuus on ainoa ikävä piirre kakuissa.
Muuten kyllä ihmettelen teidän kronkelointia. Suurin osa täytekakuista (ellei nyt ole ihan kuiva) on hyviä tai todella hyviä. Varsinaisesti pahaa kakkua en muista edes maistaneeni. Kirsikoista en pidä, mutta niitä onkin yleensä vaan päällä ja sen yhden voi jättää syömättä.
Älkää nyt ottako paineita näiden nirppisten mielipiteistä. Kakku on aina juhlava esimerkiksi synttäreillä ja jokainen tekee sellaisen, kun haluaa. Harva niitä mollaa jälkikäteen.
ei ole seppä syntyessään!
Jostain se kakuntekokin on aloitettava, eikä jotkut sitä taida ikinä...
Minusta pahimpia on leipomo-kakut joissa on sitä voikreemiä päällä!
Itsetehdyt nyt on sentään mielenkiintoisia, vaikkei oliskaan onnistuneita. Yleensä otan kakkua ekaksi ihan pienen palan jos vähänkin epäilyttää.
Täytekakku on tosiaan haasteellinen saada todella onnistumaan, niin että se on hyvänmakuinen ja sopivan kostea. Minusta täytteen keksiminen on se vaikein juttu, se että täytteet sopivat toisiinsa. Yleensä yksinkertainen on parempaa kuin monet eri täytteet samassa kakussa.
Tehkää tarkasti sillä ohjeella niin saatte erittäin hyvän kakun. Myös niiden mielestä, jotka inhoavat puolukoita. Siinä on riittävästi makeutta taittamaan puolukan kirpeys, ja puolukka taas raikastaa sen muun makeuden. Pohja on maustettu inkiväärillä ja neilikalla, tosi hyvä! Ja päällisen kermavaahto on terästetty tuorejuustolla ja tuoreella inkiväärillä. Suosittelen!
Lapsi on pahasti allerginen inkiväärille, eikä mulle maalaiselle tulisi mieleenkään, että täytekakussa voisi olla inkivääriä. En siis kylässä edes älyäisi kysyä, että onko siinä inkivääriä.
Kiitos sinun, nyt älyän kysyä :-)
Mutta kyllä musta mikä tahansa itse tehty kakku on mehevämpää kuin kaupan valmiskakut. Nuo valmiskakut ei sisällä mitään muuta kuin sokeria ja läjän lisäaineita. Miten ne sitten voisi maistuakaan millekään muulle kuin sokerille. Ja kuiviakin ovat.
Mulle on sama mitä kakun välissä on, kunhan se on jotain aitoa marjaa tai hedelmää eikä sokeriliemihilloa, missä on näön vuoksi pari marjaa väriä antamassa.
että makunsa kullakin. Mä tykkään kookoksesta.
Mä syön mitä tarjotaan. Joskus on parempaa, joskus vähän vähemmän, mutta ei tulis mieleenkään tulla nettiin haukkumaan jonkun tarjoomuksia.
suomalaisiin täytekakkuihin. Kyllä meidän on syytä mennä itseemme.
Yksi amerikkalainen nainen ihmetteli Savon Sanomien kolumnissa suomalaista kulttuuria: istutaan sukujuhlissa totisina ja lapioidaan naamaan ylikostutettua mansikkakermakakkua pikkuruisilla ruusulusikoilla.
Jenkeillä on omat torttunsa eikä kenenkään tulisi mieleenkään sanoa, että se teidän apple pie on kuiva ja tylsänmakuinen viritys.
En ole koskaan käsittänyt, miten kakkua voi syödä käsin - siis käsin! Ei se ole mikään täytekakku vaan kuorrutettu kuivakakku. Minäkin olen kentuckylaiseni tehnyt ja syönyt, mutta en menisi sotkemaan sitä täytekakkuun saatikka sitten hääkakkuun!
Kakun kuuluu olla kostea, siinä kuuluu olla täytettä, joka on sen verran tahmeaa/kosteaa, että sitä syödään lusikalla. En pidä marsipaanista enkä kreemeistä, eivät ehkä sovi suomalaiseen makuuni, mutta suklaa- ja kinuskikuorrutteet sopivat ihanasti. Kakkua ei kuulu syödä käsin, vaikka sen ei kuulukaan olla niin kostea, että lautaselle jää nestettä.
Paras kakku on mielestäni suklaakakkupohja, johon tuli vähän appelsiinimehua. Välissä persikkaa tai aprikoosia ja päälle suklainen kinuskikuorrute. Koristeeksi mansikoita ja kermavaahtoa mutta eivät ole mitenkään pakollisia.
En ole niin huonolla itsetunnolla varustettu, että pitäisin automaattisesti parempana jotain, joka tulee ameriikoista.
Miksi, oi miksi ihmiset käyttää noin ärsyttävää sanontaa kuin "Miksi, voi miksi?"? YÄK.
Eikös näitä ole laktosevenit yms.? Eli vinkki jos menet kylään jossa tiedät saavasi kakkua tavallisesta kermasta. Ja toiseksi kakusta voi jättää kermaa syömättä, siihen lautasella ja kuka vaatii syömään paljon jos ei sovi? Yleensä muutakin tarjottavaa on.
Ajattelin tehdä täytekakun, ihan omaksi iloksi ei ole mikään juhla.
Sen verran olen käynyt ruuanlaittokoulua,jossa neuvottiin, että hedelmäkakku ja marjakakku erikseen. Eli marjakakkuun koristeeksi marjoja.
Mutta luen tämän ketjun, jotta saan ideoita millaisen kakun tekisin. Viikonloppu tulossa kuiteskin.
Jos laitan väliin savumuikkuja, sinappia, kepsuppia.. näitä ei kielletty ja näitä on kaapissa? Pohja on ongelma.
Leivoin ja olin onnellinen,mutta se ei onistunut. Itkin mies haki pohjan kaupasta,siitä tuli hyvä kakku. Tyttö vielä ilkkui laitetaan siihen, missä epäonnistuneet tuotokset ovat. Synttärit tuli juhlittua, parhaita herkkuja saatiin.
Kaikki ihan tosissaan selostaa mitä kakussa pitää ja ei missään nimessä saa olla. Makuasioista ei voi kiistellä :)
Niin - ja minun täytekakussani pitää olla sopivan kostea pohja ja välissä saa olla joko hilloa tai vauvojen soseita tai itsetehtyjä hedelmäsoseita sekä kermaa. Päällä kermaa tottakai, koristeena hedelmiä, marjoja tai aitoja kasvinlehtiä tai kukkia (niitä ei syödä!), ei karkkeja.