Ahdistaa :(! Mies haluaa perhelomalle kylpylään...
Mies haluaa tulevalla syyslomalla kylpylään koko perheen kesken. Olenkin asiasta kovin otettu, sillä me ei juuri koskaan käydä missään. Töiden ym. takia ei koskaan oikein ole aikaa ja vietetään viikonloput kotona lepäillen ja harvat loma-ajat mökillä.
Tiedän, että lapset tulevat olemaan asiasta enemmän kuin innoissaan! Hekin ovat lomansa ansainneet. Mulla vaan on ihan typerä ongelma, joka ahdistaa aivan sikana :(! Olen nim. vartaloni suhteen todella kriittinen. Nyt viimeiset kuukaudet olen ollut niin kiireinen, etten ole ehtinyt pitämään hirveen tarkkaa syyniä ruokailun ja liikunnan suhteen. Niinpä mulle onkin kertynyt ylimääräistä muutama kilo :(! En varmaan toisten silmissä vaatteet päällä näytä ollenkaan lihavalta, päinvastoin näytän ehkä liiankin laihalta mutta siis uikkareiden pukeminen tähän ruhoon tuntuu tällä hetkellä ihan ylivoimaiselta! Silti en tiettykään halua pilata koko perheen lomaa miettimällä asiaa koko ajan. Tää nyt vaan on mulle kuitenki iso ongelma, joka ahdistaa...
Kommentit (47)
Olet todennäköisesti kylpylän hoikin nainen. Sinne vaan!
syömishäiriön ongelmia? Nuo kuvat omasta vartalosta nimittäin viittaavat siihen. Siksi sanon, koska ajattelen itse samalla tavalla - ja minulla on syömishäiriö.
Mikäli et ole oikeasti ylipainoinen vaan päinvastoin, niin tuollainen suhtautuminen itseensä ei ole normaalia. Etenkin, jos se aiheuttaa sinulle ahdistusta ja näin vaikuttaa koko reissun toteutumiseen ja fiilikseen.
Ruumiinkuvahäiriöt (dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö)
Lääkärikirja Duodecim
1.9.2010
Matti Huttunen
Dysmorfisesta ruuminkuvan häiriöstä kärsivä henkilö on vakuuttunut oman ulkonäkönsä epämuotoisuudesta, viallisuudesta tai rumuudesta. Epäily omaan ulkonäköön liittyvästä poikkeamasta voi liittyä mihin ruumiinosaan tahansa, useimmiten kuitenkin kyseessä on jokin ulospäin näkyvä ruumiinosa.
Joskus henkilöllä onkin jotakin poikkeavaa ulkomuodossaan, kuten esimerkiksi luomi, arpi, ryppy, ihon kalpeus tai punoitus, kasvojen epäsymmetria, korvien tai nenän suuri koko. Tällöinkin ruumiinkuvan häiriöstä kärsivän huoli on luonteeltaan selvästi liiallista. Usein ruumiinosassa ei ole ulkonäöltään normaalista lainkaan poikkeava ja henkilö on ahdistuneen huolissaan huultensa, rintojensa, takamuksensa, olkapäittensä, reisiensä tai sukuelintensä koosta tai muodosta.
Ruumiinkuvan häiriöitä esiintyy joskus oireina myös vakavissa masennustiloissa (ks. «Masennus»1) ja erilaisissa psykoottisissa häiriöissä. Jos huoli kohdistuu pelkästään ruumiin painoon, kyse on laihuushäiriöstä (ks. «Laihuushäiriö (anoreksia nervosa)»2) tai muusta syömishäiriöstä.
Ruumiinkuvan häiriö alkaa yleensä murrosiässä tai nuorella aikuisiällä, usein oirekuva on vaihtelevalla voimakkuudella jopa vuosia kestävä. Ahdistuneisuus omasta ulkonäöstä on usein psyykkisesti erittäin kuluttavaa ja voi luonnollisesti häiritä myös parisuhteen toimivuutta.
Osa ruumiinkuvan häiriöistä kärsivistä hakeutuu plastiikkakirurgeille ja saattavat kuluttaa huomattavan määrän rahaa toistuviin plastiikkakirurgisiin leikkauksiin.
Tunnistin tosta itseni... huvittaa, koska en ole ajatellut sen olevan niin hölmöä, mutta nyt kun luin sen toisen kirjoittamana, niin se saa kirjoittajan vaikuttamaan tosi pikkumaiselta.
Toivottavasti ap lohduttaa tieto, meitä on todella muitakin! Mene kaikesta huolimatta sinne kylpylään ja huomaa iloksesi olevasi kylpylän parhaimman näköisellä kropalla varustettu;)
Seksuaalisuuskin on niin ihanan ylikorostettua ja tyrkyllä joka tuutista.Ja sitten saadaan tällaisia kehonkuvan häiriöitä eikä voida mennä edes uimahalliin
siitä, että normaalipainoa lähentelevä ihminen on sen verran harvinainen näky kylpylöissä, että parempi vain, ettet ole. Sen verran vittumaisia katseita itse sain 50-kiloisena siellä valasjengin keskellä.
muutaman liikakilosi ja mahdollisen pikku pikku pömppövatsasi kanssa olet varmasti se hoikin siellä ja et todellakaan näytä pahalta! Ja jos susta tuntuu paremmalta, osta peittävä uikkari, ei ole pakko laittaa niitä kaikista pienimpiä bikineitä. Ja kerro miehellesi ajatuksistasi. Nyt vaan koko perhe nauttimaan lomasta!
Isommat bikinit kävin vaan ostamassa ja vieläpä kirkkaanpunaiset, etten takuulla maastoudu ympäristöön. ;) Rentoittavaa lomaa ap:lle!
Luulin otsikon perusteella, että olisi ollut ihan oikean ongelmakin.
hei, ajattele nyt vähän! Ei niitä sinun paria ylimääräistä kiloasi siellä kylpylässä kukaan jaksa kauan ihmetellä, kun joku oikea pullasorsa lipuu ohi.
Ja muutenkin, eikö lasten ilo ole tärkeämpää sinulle?
sieltä kylpylästä voi koko perhe saada kivan jalkasienen matkamuistoksi...
viettämästäsi ajasta veden alla kuitenkin :)
Itse kans vihaan kylpylöitä,en viihdy ollenkaan ja olen oman kroppani suhteen todella kriittinen,en mieluusti esiinny uimapuvussa julkisilla paikoilla.
Oltiin viime kesänä lasten kanssa kylpylälomalla, ja pakkohan sitä oli itsekin mennä kylpylään.
Oli kiva kun lapset viihtyivät,eikä siellä kukaan tuijota,pääasiassa vedessähän siellä lillutaan:)
on syömishäiriö tai jokin muu pääkopan sisällä oleva "ongelma" ruokaa ja/tai vartaloaan kohtaan, niin teidän voi olla vaikea tajuta hänen tuosta saamaa "ongelmaa".
Jos mielikuva omasta vartalostaan on vääristynyt, tai suhde ruokaan, niin näinkin turhanpäiväinen asia voi toiselle olla todella suuri. Ja siten aiheuttaa ahdistusta, mitä teidän on vaikea ymmärtää.
Joten, yrittäkää edes ymmärtää ja lopettakaa pilkkaaminen.
Kyllä mä tiedän, että mulla on häiriintynyt ruumiinkuva ja syömishäiriökin. Ollut kohta jo 25vuotta... Eikä mulla kyllä tässä kunnossa ole edes niitä muutamaa liikakiloa, se vähäkin luitten ympärillä on vaan muuttunut löysäksi. Ja se ahdistaa mua :(.
Voin kyllä normioloissa ja -tilassani käydä kylpylöissä ja uimahalleissa lasten kanssa. Ja juu, siellä kyllä saa arvostelevia katseita juurikin niiltä isoilta äideiltä. Tosin ehkä mua nyt ei kukaan huomaa, kun en ole läski enkä ihan kauheen timmikään...
Kiitos muuten tuolle, joka oli kopsannut tuon duodecimin jutun! Olen miettinyt paljon, että onko tää yksi juttu mikä aiheuttaa mein parisuhteeseen ongelmia. Ja kaipa se tutkitusti sitten aiheuttaa :(
on syömishäiriö tai jokin muu pääkopan sisällä oleva "ongelma" ruokaa ja/tai vartaloaan kohtaan, niin teidän voi olla vaikea tajuta hänen tuosta saamaa "ongelmaa". Jos mielikuva omasta vartalostaan on vääristynyt, tai suhde ruokaan, niin näinkin turhanpäiväinen asia voi toiselle olla todella suuri. Ja siten aiheuttaa ahdistusta, mitä teidän on vaikea ymmärtää. Joten, yrittäkää edes ymmärtää ja lopettakaa pilkkaaminen.
Kiva, että joku ymmärtääkin...
Itselläni on lievä klaustrofobia. Se ei kuitenkaan vaikuta lasteni minäkuvaan tai ahdistuneisuuteen välillisesti, koska se ei vaikuta arkilämääni. Minulla oli bulimia nuorena. Menin heti terapiaan. Ymmärsin, että se masentaa, rajoitaa ja ahdistaa minua liikaa ja olin kadottamassa hallintani oman elämän suhteen, sekä kyvyn nauttia elämästä sekä ihmisistä ympärilläni.
Jos minulla olisi noin vakava ahdistuneisuushäiriö, hakisin välittömästi apua. Tuohon on elämää rajoittavaa ja masentavaa.
En halua pilkata, mutta todella toivon, että ap hae apua. Se on ainoa tapa, että et siirrä ahdistuneisuuttasi lapsiisi.
sinua, jos miehesi kattelee siellä hyvinkehittyneitä teinejä ja niitä muutamaa timmiä naista, joita siellä on? Vai oletko kriittinen vain itsesi suhteen?
Uimahalleissa ja kylpylöissä on oikeesti ihan hirvittävän lihavia ihmisiä muutaman liikakilosi ja mahdollisen pikku pikku pömppövatsasi kanssa olet varmasti se hoikin siellä ja et todellakaan näytä pahalta! Ja jos susta tuntuu paremmalta, osta peittävä uikkari, ei ole pakko laittaa niitä kaikista pienimpiä bikineitä. Ja kerro miehellesi ajatuksistasi. Nyt vaan koko perhe nauttimaan lomasta!
Itsekin olen huomannut 10 liikakiloni kanssa olevani uimahallin hoikimpia naisia =o
ja lapset kylpee.