Käyttämäsi murresana, jota muut eivät ole meinanneet ymmärtää?
Mulle oli uusi juttu, että tuffa-sanaa käytetään vain hyvin pienellä alueella. Kun Helsinkiläis-sukulaisilleni kerroin tuffastani, ne ei tajunneet yhtään mitä tarkoitin, edes asiayhteydestä.
Eikä ne tienneet myöskään, mikä on linkkari. Katsoivat vaan kieroon, kun kysyin mitä linkkari maksaa.
Kommentit (191)
Anssi Koivuranta oli mennyt puuta pahki tms. Ihmettelin, että mitääääh, nyt en ymmärrä.
Ystäväni Oulun läheltä selitti, että pahki = päin. Eli opinpa taas jotain uutta :) Murteet on kivoja!
Hurja tai villi laite, tai vaikka tosi hyvä peli.
Exäni päähän ei mahtunut että tarkoittaa iltaa.
Tuuksää ehtoolla?->Tuletko illalla?
käytän sitä ilmeisesti tosi usein, kun lähes päivittäin joku kysyy, mitä se tarkoittaa. ja sehän tarkoittaa, että tarpeeksi.
myös nöpönnuuka on vastaava sana, jota kai käytän usein. ja merkityksessä, että joku ei ole kovin tähdellistä/tärkeää tai jonkin ei ole niin väliä.
mieheni on keskipohjanmaalta ja vaikka rakastan kaikkia murteita, enkä yleensä niistä häiriinny vähääkään, korvaani koskee, kun hän sisaruksineen sanoo "eikö te vieläkään ole lähteneet?" tai "eikö sinä ole käynyt kaupassa?"
ja tarakka on täällä ainakin ihan tuttuja sanoja, onko tarakalle muka olemassa muitakin nimityksiä sillä en ole ikinä kuullut?
Itse käytän sanaa katuri, jota kukaan ei tunnu käsittävän (= paikallisliikenteen linja-auto)
ei raponen = ei kaksinen, ei kummoinen
päntiönään = jatkuvasti, koko ajan
Forssas on holjat markkinatkin,terkkuja vaan sinne:)
lönsöttää=vetää wc
puohi = varaston tapainen ulkorakennus jossa säilytetään tavaraa
häätyä = täytyä
ruukata = olla tapana (ruukaakko nää = onko sinulla tapana)
ruveta = alkaa
perreyttää = peruuttaa autolla tai muulla kulkuneuvolla
peräkontti = auton tavaratila
siliputa = pilkkoa (esim. silputa tomskua = pilkkoa tomaattia)
bansku = banaani
kiirata = ruskistaa esim jauhelihaa
likka = tyttö
ponnari = hiuslenkki = sellainen kuminauha, jolla hiukset voi laittaa kiinni
oiskait niitä paljon enemmänkin mutta nämä tuli ensimmäisenä mieleen.
sanaa on käytetty Etelä-Hämeessä silloin, kun joku on muunnellut tai vääristellyt jotakin asiaa. Esim. :" Miten se nyt sai sen jutun tolla tavalla mulkattua!"
Sanan "talteen" vastineena käytetään "korjuun" eli: kyllä mä sen korjuun laitoin. Tuo ilmaisu on ollut outo monelle.
miä ajoin villaril käet taskus nii rypäsin ja tuli kutti ottaa ;)
kloppi= poika
puo= perse
äiree= äiti
tuuks följyhyn?= tuutko mukaan
joppari= pyörän tavarateline
haissi= toyota hiace :)
pulttu= lahje
sopeva= suloinen
tohoruksis=innoissaan
kikki= tissi
killissä = vinossa
Kapusta = soppakauha
Stadilainen olen, suku on sieltä täältä ja rantahurrin sekä viipurilaisen risteytys olen suunnilleen itse.
En olisi tuota muistanutkaan! Tosiaan, muistan kun äireen veljen vaimo toi meille kynttilän joululahjaksi, niin hän ojensi paketin ja sanoi "he!".
Edelleen kaikki Sjoen liepeillä asuvat kaverit puhuvat menevänsä jonkun työ, kun menevät jonkun luo. Eräs kampaaja-kaverini sanoi, että eräs yhteinen tuttavamme on käynyt hänen työnä. Mä luulin, että kampaaja on tehnyt jonkin työnäytöksen tms. ja henkilö on ollut hänen asiakkaansa. Mutta olikin käynyt ihan vain kylässä.
Kun tyttäremme alkoi jokellella, niin oma äitini sanoi "Voi sehän yrittää jo toimitella" eli yrittää puhua.
flinda = pullo
fiblu = omena
fiude = auto
klemmata = kähmiä
spiidata = itkeä
voda = vesi
flinda = pullo
fiblu = omena
fiude = auto
klemmata = kähmiä
spiidata = itkeä
voda = vesi
Meekköte? = Menettekö te?
Täällä Etelä-Pohjanmaalla:
ventti = haava
möntti, knölli= nenästä löytyvät räkäpaakut
laatta=oksennus
persjalkanen=sellanen nainen, jolla lyhyet paksut jalat, pitkä selkä
hojaantua=menettää tasapaino
jonkun työ=jonkun luo
mihinä?=missä?
tuu jo=tule jo
ny=nyt
rehvastella=ylpeillä
issee=isä
äitee=äiti
rääkyä=itkeä
hääppönen=häävi
messevä=hieno
pössö=tyhmä
kemma=vammainen
daiju=idiootti
mennähän, tullahan, johonaki
olin sen jo unohtanut :)
Muita, joita en huomennut mainitun: rikkua ja kakko
Hänelle se on viikkaamista, mulle sylkemistä.