Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttämäsi murresana, jota muut eivät ole meinanneet ymmärtää?

Vierailija
18.10.2010 |

Mulle oli uusi juttu, että tuffa-sanaa käytetään vain hyvin pienellä alueella. Kun Helsinkiläis-sukulaisilleni kerroin tuffastani, ne ei tajunneet yhtään mitä tarkoitin, edes asiayhteydestä.

Eikä ne tienneet myöskään, mikä on linkkari. Katsoivat vaan kieroon, kun kysyin mitä linkkari maksaa.

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisää kutsutaan sanalla 'tuta', haarukka on 'kahaveli', ei viitsi/kehtaa/tarvitse on 'ei renkää', etkö on 'tokko' (esim. tokko sää Jussia tunne?). Varsinkin tuo tuta on jo naapurimaakunnissa täysin tuntematon käsite! :)

Vierailija
42/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa murteessani tokko on tuskin.

ihmettelin kovasti lapsena joululaulua "pukki ovella kolkuttaa, tokkopa sisään tulla saa"

Mutta tuossa se tarkoittaakin "toki" eikä "tuskin"...

isoisää kutsutaan sanalla 'tuta', haarukka on 'kahaveli', ei viitsi/kehtaa/tarvitse on 'ei renkää', etkö on 'tokko' (esim. tokko sää Jussia tunne?). Varsinkin tuo tuta on jo naapurimaakunnissa täysin tuntematon käsite! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysynyt esim.. "Syötkö salla?" joka minusta ja äidistä kuulostaa siltä kuin kysyttäisiin "Syötkää salaa?". Mummo on siis puhunut salaatista :)

Vierailija
44/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika moni ei ole tajunnut kun olen sanonut punkka, että tarkoitan sillä semmoista lapsen kylpyvatia enkä sänkyä.

Lopetin sanan käytön lasten myötä ja nykyään minäkin puhun ammeesta, mutta aikamoisia ihmetyksiä sain aikaisemmin aikaan punkasta puhessani.

Muita mitä saatan käyttää on mm. lotrata, räpöttää... ääh, ei tullu nyt muita mieleen.

Vierailija
45/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetäänkö muuallakuin Kainuussa auton äänitorvesta ko nimeä?

Vierailija
46/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kollata laatikoita.

50

Vierailija
47/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kieltäni kyllä varjelen moisilta vaikutteilta, mutta valikoiden saatan joskus käyttää raumalaismonikkoa esim. kuvei tai kivei. Kauheimpia tietämiäni sanoja ovat ehkä krontmänttines ja krämmäle (mon. krämmälei)... Pillaaminen nyt vielä menee, samaten turkkulaisimperfekti.

Minun sukuni taas on Keski-Pohjanmaalta, ja kuvittelin polttaraisen olevan kutakuinkin yleiskielinen sana, mutta mies ei ollenkaan ymmärtänyt, että nokkosta tarkoitin. Esim. 'tokko' on mullekin 'tuskin'. Pappani saattoi taas sanoa vaikkapa "Eisukai sää kylälle oo menos?"

Vierailija
48/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-pohjanmaakin on niin hankala alue, ettei naapurikunnissa asuvatkaan ymmärrä toisiaan, eikä naapurimaakunnissa asuvat senkään vertaa. Esimerkiksi tuo 'tuta' on vain pienellä alueella käytössä (meillä päin ei ollut, naapurikunnassa ihan yleinen). 'Kah(a)veli', 'hantuuki' ja vastaavat tulee ruotsinkieliseltä alueelta eikä niitä käytetä/ymmärretä joka puolella.

Yksi hauska naapurikunnan sana on lintti, sitä en ollut koskaan kuullutkaan!

Vierailija
49/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin testata, ymmärtääkö mies. ;)

t. se, joka mies puhuu turku-raumaa

Vierailija
50/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yleisesti käytössä Länsi-Suomessa.

Vierailija
51/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ymmärretty mitä tarkoittaa ämpyillä. Eli vaiheilla.

Vierailija
52/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka hampaankolostaan semmoisen löytää?

Omaa kieltäni kyllä varjelen moisilta vaikutteilta, mutta valikoiden saatan joskus käyttää raumalaismonikkoa esim. kuvei tai kivei. Kauheimpia tietämiäni sanoja ovat ehkä krontmänttines ja krämmäle (mon. krämmälei)... Pillaaminen nyt vielä menee, samaten turkkulaisimperfekti.

Minun sukuni taas on Keski-Pohjanmaalta, ja kuvittelin polttaraisen olevan kutakuinkin yleiskielinen sana, mutta mies ei ollenkaan ymmärtänyt, että nokkosta tarkoitin. Esim. 'tokko' on mullekin 'tuskin'. Pappani saattoi taas sanoa vaikkapa "Eisukai sää kylälle oo menos?"

Vierailija
53/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v sitten. käytinn paljon sanoja joita kukaan ei ymmärtänyt; stendari, stonga, dösä, spaddu..

itse olin ymmälläni sanasta pyykkinappula. et mikä se on? :D (pyykkipoika)

Vierailija
54/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat mieheni mielestä outoja...

Vierailija
55/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loinehtia = laiskotella

hojeltua = horjahtaa

hämäläisiä sanoja

Vierailija
56/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat tietenkin perunamuusia ja rosollia (sallattia).

Itseäni ällistytti pulttu, kun itse olin tottunut käyttämään sanaa puntti. Kyse on lahkeesta ja tuo ensimmäinen ilmaus on eteläpohojalaasta, toinen satakuntalaista murretta.

Pillaaminen on niin kätevä sana, että Turkuun muutettuani olen ottanut sen käyttöön.

Viutilo on minullakin käytössä, mutta turkulaiset eivät ymmärrä.

perunavoihin tulee paljon enemmän voita

Vierailija
57/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittaa.

Itse en ollut koskaan ennen kuullut. Vaikea on löytää hyvää "suomennosta" vaikka ymmärränkin mitä hän tarkoittaa kun käyttää sanaa.

Vierailija
58/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauraa veet silmissä

Vierailija
59/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

konu

hantuukki

porstua

korsteeni

ranstakka

nullit

takapaksi

murha (siis silloin kun ei tarkoita henkirikosta)

vimppari

pötsi (kun ei puhuta lehmän mahasta)

tuuvinki

...ja on niitä varmaan muitakin, nämä siis murresanoja mun kotipuolestani :D.

Vierailija
60/191 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittaa.

Itse en ollut koskaan ennen kuullut. Vaikea on löytää hyvää "suomennosta" vaikka ymmärränkin mitä hän tarkoittaa kun käyttää sanaa.

tällä puhumista vai jonkin asian toimittamista? Ainakin Etelä-Pohjanmaalla toimittaa tarkoittaa myös juttelemista, puhumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän