Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette sitä mieltä ettei kirjoitusvirheillä ole mitään väliä,

Vierailija
06.10.2010 |

lukekaapa tämä juttu, ja miettikää:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100612470437_uu.shtml

eikö olekkin kurjaa muuten lukee tekstiä,jossa eiole käytetty oikein väli merkkejä,yhdys sanoja tai isoja kirjaimia lauseiden alussa?jäsentelystä puhumattakaan.tuntuu ettei suomenkieli enään olekkaan sellaista kuin ennen.sitä voi muka kirjoittaa ihan mitensattuu.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin hiukan eri asia kuin joku muistomerkki, vai?

Vierailija
2/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinmiten huonosti mitensattuu jotta mua ei tunnistettasi kirjoitus asuni perusteella niin hyvin..pää asia mulle on että viesti meneeperille. vaihetelen myös joskus jäsentely tapaa, enään en aina jaksa sitä tosin tehä. kukkuuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on helposti luettavissa.

tosipitkät ja virheitä vilisevät vi estit,joissa välimerkit on vähän nin ja nän on kauheita luettavaa!!!!etenkin jos visti on pitkä eikä siinä ole mitään kappale jakoa ei läheskään kaikki jakas sitä edes lukea!!!!!111puhumatakaan siitä että puteelinen kirjoitustaito syö uskotavutta.

Vierailija
4/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi nuoret käyttävät nettiä erittäin paljon verrattuna vanhempiin ikäluokkiin, eli he lukevat paljon virheellistä kieltä.

Jos osaat kirjoittaa järkevää tekstiä, mikset kirjoita sitä netissäkin?

Minä ainakin joudun ponnistelemaan päinvastoin siinä, jos yritän kirjoittaa ilman isoja kirjaimia ja välimerkkejä.

Olen aina lukenut paljon kirjallisuutta, joten oikea tyyli lienee tarttunut minuun automaattisesti.

En toki ole kieltenopettaja, joten joitain virheitä saatan tehdä itsekin. Näppäilyvirheitäkin sattuu jokaiselle, mutta jos teksti on sitä luokkaa kuin esimerkissäni, kannattaisi asialle tehdä jotain. Muuten tulos on juuri tuo, että kohta kukaan ei osaa kirjoittaa oikein.

-ap

Vierailija
5/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on helposti luettavissa.

tosipitkät ja virheitä vilisevät vi estit,joissa välimerkit on vähän nin ja nän on kauheita luettavaa!!!!etenkin jos visti on pitkä eikä siinä ole mitään kappale jakoa ei läheskään kaikki jakas sitä edes lukea!!!!!111puhumatakaan siitä että puteelinen kirjoitustaito syö uskotavutta.

ehkä, mutta jos asian kuitenkin kaikki ymmärtää niin ikävää että aina joku russuttaa jostain puuttuvasta pilkusta tai yhdyssanavirheestä. t. lukihäiriöinen

Vierailija
6/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mwerkitys on helposti eri. On eri asia olla tunti hotellissa vai tuntihotellissa:-)

Vierailija
7/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinmiten huonosti mitensattuu jotta mua ei tunnistettasi kirjoitus asuni perusteella niin hyvin..pää asia mulle on että viesti meneeperille. vaihetelen myös joskus jäsentely tapaa, enään en aina jaksa sitä tosin tehä. kukkuuu.

Täällä kirjoitetaan nimettömänä, joten on vainoharhaista kuvitella, että joku tunnistaisi sinut siitä jos kirjoitat järkevää tekstiä. : ))

Vierailija
8/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuule suomenkieli ollut koskaan niin kuin ennen, vaan kieli elää ja muuttuu jatkuvasti. Asialle ei mitään voi, eikä pidäkään voida. Ja eikös kielen tarkoitus ole välittää informaatiota? Jos viesti kerran menee perille niin mitä väliä on muutamalla virheellä. Tietenkin Iltalehden jutun tapaisessa on kyse aika nolosta kämmistä, mutta itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää kielipoliisit jotka vahtaavat ja silmät päässä pyörien pöyristelevät jokaista pilkku- ja yhdyssanavirhettä.

Vierailija
9/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein, ainakin minulla, on vauva sylissä.

Lisäksi ihmisillä on lukihäiriöitä tai muita syitä, miksi hahmottaminen on vaikeaa.

Tuossa Turun asiassa on noloa se, että kyse on kyltten valmistajasta, eikä heillä ole kielitaidollisesti pätevää henkilökuntaa.

Vierailija
10/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa loikkasin pitkien yli. Tuo 4 riviä on siinä ja siinä, mutta jos pidempi ei kiinnosta.

Vierailija
11/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mwerkitys on helposti eri. On eri asia olla tunti hotellissa vai tuntihotellissa:-)

joissakin tapauksissa, mutta oletin,että tässä nyt puhutaan ihan yleisesti näistä yhdyssanoista. Mutta palstallahan tykätään takertua aina pikku seikkoihin, unohdin sen faktan hetkeksi :)

armoa, ei siperiaan.

Vierailija
12/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niillä ei ole merkitystä. Mutta mitä enemmän virheitä, sitä raskaampaa ja vaikealukuisempaa teksti tietysti on.

Ja tosiaan pitää muistaa että monien asioiden merkitys muuttu virheiden myötä, jolloin väärinymmäryksiä sattuu enemmän.

ehkä, mutta jos asian kuitenkin kaikki ymmärtää niin ikävää että aina joku russuttaa jostain puuttuvasta pilkusta tai yhdyssanavirheestä. t. lukihäiriöinen

Vierailija
13/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärää väliviivan käyttöä, pilkkuvirheitä tai mitään muutakaan, vaikka yhdyssanavirheet häiritsevät minua suunnattoman paljon.

Lisäksi se ärsyttää että pilkkua ei osata käyttää oikein, sitä ei siis joko käytetä ollenkaan tai sitten pilkutetaan täysin väärissä paikoissa.

Pilkun käytölläkin on väliä, merkitys saattaa muuttua paljonkin pilkun paikkaa vaihtamalla.

"Ei armoa Siperiaan", "Ei, armoa Siperiaan" tai "Ei armoa, Siperiaan" on merkityksiltään kolme eri lausetta.

Tuo välilyönnin käyttö on joillain myös hakusessa.

Onmuuten todella rasittavaa lukea tekstiä, jossa ei ole käytetty välimerkin jälkeen välilyöntiä.

Vaikka kieli elääkin, se ei tarkoita sitä että kirjoitussäännöistä olisi luovuttava.

Kirjoitettu kieli ja puhekieli ovat aina mielestäni olleet kaksi eri asiaa. Kirjoitetun kielen on tarkoitus olla sellaista että se on kaikille ymmärrettävissä.

Vierailija
14/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo välilyönnin käyttö on joillain myös hakusessa.

Onmuuten

No niinpä näyttää olevan :)

Vierailija
15/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitettu kieli ja puhekieli ovat aina mielestäni olleet kaksi eri asiaa.

Ja tämä nettikeskustelu ja tekstarit sun muut on enemmänkin verrattavissa puhekieleen, vaikka ne tekstimuodossa ovatkin.

Ainakin mun mielestä.

Vierailija
16/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin hyvin kirjoitettu. Pitäiskö mun olla kirjoittamatta lainkaan kun en osaa(ikävä kyllä) kielioppia kovinkaan hyvin? Joudun kokoajan miettimään mihin pilkut tulee ja onko se ja tämä yhdyssana. En vaan ole oppinut, enkä opi! Tämä harmittaa jos täytyy tehdä jotain virallisia kirjoituksia mutta näin "vapaalla" mua ei haittaa pätkän vertaa kuinka teksti on jäsennelty ja onko pilkut, pisteet ynnä muut paikoillaan. Eikä haittaa lukea muitten huonoa kirjoitusta koska OSAAN SUJUVASTI LUKEA;)

Vierailija
17/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä toimii hyvin välillä saa takoa useampaan otteeseen. Joten kirjoituksistani välillä puuttuu välejä.

Vierailija
18/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on helposti luettavissa. tosipitkät ja virheitä vilisevät vi estit,joissa välimerkit on vähän nin ja nän on kauheita luettavaa!!!!etenkin jos visti on pitkä eikä siinä ole mitään kappale jakoa ei läheskään kaikki jakas sitä edes lukea!!!!!111puhumatakaan siitä että puteelinen kirjoitustaito syö uskotavutta.

Nain englannin kielisia opetetaan muistamaan pilkun tarkeys:

Let's eat, Grandma!

Let's eat Grandma! kylla yksi pilkku voi muuttaa merkitysta.

Vierailija
19/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia, kun kirjoittaja voi olla vaikka lukihäiriöinen, kuten minä. Lukihäiriön takia minulla todistetusti tulee kirjoitusvirheitä ja minun on vaikea ilmaista itseäni kirjoittamalla. Ehkä en koskaan tulekaan kirjoittamaan mitään patsaisiin/momumentteihin julkisille paikoille, tai jos tulen, tuotokseni tarkastetaan.

Lukihäiriöinen

Vierailija
20/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia, kun kirjoittaja voi olla vaikka lukihäiriöinen, kuten minä. Lukihäiriön takia minulla todistetusti tulee kirjoitusvirheitä ja minun on vaikea ilmaista itseäni kirjoittamalla. Ehkä en koskaan tulekaan kirjoittamaan mitään patsaisiin/momumentteihin julkisille paikoille, tai jos tulen, tuotokseni tarkastetaan.

Lukihäiriöinen

millaiset virheet minun lukihäiriölle ovat tyypillisiä: "äänne-kirjainvastaavuuuden erotteluvaikeuksia v/f, k/g, t/d, tyypillisiä virheitä puuttuva kirjain geminaatasta, muu väärä kirjain ja väärä mielekäs sana virhetyypit. Ainekirjoituksessa tulevat esiin oikeinkirjoitus-, yhdyssana- ja rinnakkaislausevirheet."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme