Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette sitä mieltä ettei kirjoitusvirheillä ole mitään väliä,

Vierailija
06.10.2010 |

lukekaapa tämä juttu, ja miettikää:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100612470437_uu.shtml

eikö olekkin kurjaa muuten lukee tekstiä,jossa eiole käytetty oikein väli merkkejä,yhdys sanoja tai isoja kirjaimia lauseiden alussa?jäsentelystä puhumattakaan.tuntuu ettei suomenkieli enään olekkaan sellaista kuin ennen.sitä voi muka kirjoittaa ihan mitensattuu.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia, kun kirjoittaja voi olla vaikka lukihäiriöinen, kuten minä. Lukihäiriön takia minulla todistetusti tulee kirjoitusvirheitä ja minun on vaikea ilmaista itseäni kirjoittamalla. Ehkä en koskaan tulekaan kirjoittamaan mitään patsaisiin/momumentteihin julkisille paikoille, tai jos tulen, tuotokseni tarkastetaan.

Lukihäiriöinen

millaiset virheet minun lukihäiriölle ovat tyypillisiä: "äänne-kirjainvastaavuuuden erotteluvaikeuksia v/f, k/g, t/d, tyypillisiä virheitä puuttuva kirjain geminaatasta, muu väärä kirjain ja väärä mielekäs sana virhetyypit. Ainekirjoituksessa tulevat esiin oikeinkirjoitus-, yhdyssana- ja rinnakkaislausevirheet."

Vierailija
22/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nain englannin kielisia opetetaan muistamaan pilkun tarkeys: Let's eat, Grandma! Let's eat Grandma! kylla yksi pilkku voi muuttaa merkitysta.

Silloin harvoin, kun tällä palstalla joku kirjoittaa täysin ala-arvoista tekstiä (siis muuten kuin sisällöllisesti :D ), hänet dissataan aika täydellisesti. Oikeinkirjoituskeskustelut käydään täällä nimenomaan siitä, missä kohtaa pilkku saa olla ja missä ei, sekä tietenkin siitä, saako käyttää murreilmaisuja vai ei.

Niin kauan kuin teksti on normaalilla lukutahdilla ymmärrettävissä, kirjoitusvirheet eivät mua haittaa. Monet kirjoittaa täällä vauva sylissä. Monilla on langaton näppis, kuten itselläni ja paristojen vetäessä viimeisiään yhteys takkuilee. Hyvin monet eivät oikeasti jaksa tällaisella palstalla välittää joka pilkusta.

Hyvin, hyvin harvoin eteen kuitenkaan tulee sellaista tekstiä, josta ei ymmärrä mitä kirjoittaja on tarkoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutukseen intranetissä oli kurssin esittely, jossa pilkkuvirheellä oli väliä:

"Kouluttajina kurssilla on terapeutti XXX, kouluttaja XXX ja hänen vaimonsa kouluttaja XXX."

Mikähän vaimojen koulutuskurssi on kyseessä?

Vierailija
24/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisteiden ja pilkkujen käyttö, koska viestistäsi löytyy virheitä. Muistathan, että mikäli arvostelet muiden tekstiä, luetaan sinun kirjoituksesi tarkemin. Silloin kannattaisi itse kirjoittaa virheettömästi.

väärää väliviivan käyttöä, pilkkuvirheitä tai mitään muutakaan, vaikka yhdyssanavirheet häiritsevät minua suunnattoman paljon. Lisäksi se ärsyttää että pilkkua ei osata käyttää oikein, sitä ei siis joko käytetä ollenkaan tai sitten pilkutetaan täysin väärissä paikoissa. Pilkun käytölläkin on väliä, merkitys saattaa muuttua paljonkin pilkun paikkaa vaihtamalla. "Ei armoa Siperiaan", "Ei, armoa Siperiaan" tai "Ei armoa, Siperiaan" on merkityksiltään kolme eri lausetta. Tuo välilyönnin käyttö on joillain myös hakusessa. Onmuuten todella rasittavaa lukea tekstiä, jossa ei ole käytetty välimerkin jälkeen välilyöntiä. Vaikka kieli elääkin, se ei tarkoita sitä että kirjoitussäännöistä olisi luovuttava. Kirjoitettu kieli ja puhekieli ovat aina mielestäni olleet kaksi eri asiaa. Kirjoitetun kielen on tarkoitus olla sellaista että se on kaikille ymmärrettävissä.

Vierailija
25/25 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallinen, työn puolesta kirjoitettu teksti on eri asia. Tuollaisessa yhteydessä pilkkuvirhe on nolo.

koulutukseen intranetissä oli kurssin esittely, jossa pilkkuvirheellä oli väliä: "Kouluttajina kurssilla on terapeutti XXX, kouluttaja XXX ja hänen vaimonsa kouluttaja XXX." Mikähän vaimojen koulutuskurssi on kyseessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan