YLE: Työvoimapulasta kärsivä yrittäjä paljastaa nyt, miksi ei uskalla rekrytoida!
Pikkuinen epäusko tuli tätä juttua lukiessa. Siis lain puitteissa koeaika on nykyään 6kk, johon Sipilän hallitus sen aikoinaan pidensi. Mutta hän ei uskalla palkata ketään, koska pelkää hysteerisesti virherekrytointia eikä halua käyttää aikaa perehdyttämiseen. Kuulemma juustot on niin vaikeita opittavia suomalaisille, mitä juusto on ja miten sitä oikeaoppisesti leikataan.
Jos yrittäjä ei puolen vuoden sisällä havaitse, ettei henkilö hallitse työtehtäviään, niin ehkä ongelma onkin siinä omassa ammattitaidossa? Monet yrittäjät ovat myös liian täynnä itseään, kuvitellen että juuri heidän työ ja liiketoiminta on niin erityislaatuista, ettei sitä kukaan muu ihminen tällä planeetalla kykene oppimaan. Ihmekös, että on vaikeaa palkata ketään. Ennen vanhaan nuo oli niitä normaaleja liiketoimintaan kuuluvia riskejä, ymmärrettiin, että palkataan väkeä ja heitä pitää perehdyttää. Nykyään on kaikki pidennetyt koeajat, palkattomat työkokeilut, nollasopimukset, vuokratyöt ja useiden haastattelukierrosten temppuradat, mutta yrittäjät silti nurisee, ettei uskalla palkata.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Osa aloista ei vaadi pitkää harjoittelua. Koeaikana voi maksaa palkan.
Niin. Nyt puhutaan juustomyymälästä.
Vaikka myyntityö onkin oma taiteenlajinsa, niin ei ole kyse sentään mistään vaativasta rakettitieteestä.
No hän tuossa paljastikin ihan riittävästi asioita, että ei välttämättä tulijoita ole jonoksi asti. Perehdyttäminen työtehtäviin on se ensimmäinen asia mistä lähdetään liikkeelle uudessa tehtävässä. Mikäli ei yrittäjä ole tähän valmis, niin saa tehdä työt yksi, ja valitella.
Musta näin työttömänä työnhakijana on suorastaan ällistyttävää, että työnantajat onnistuvat kerta toisensa jälkeen palkkaamaan vain niitä kelvottomaksi osoittautuvia, kun taas sellaisten työmyyrien kuin minä, hakemukset nakataan suoraan roskiin, vaikka kuinka olisi panostanut. Kumma juttu. Ehkä siellä rekrytessä pitäs etsiä työntekijää eikä supliikkia kaveria?
ap:n avauksia kun katselee palstalla...
en minäkään teitä palkkaisi
Vierailija kirjoitti:
Musta näin työttömänä työnhakijana on suorastaan ällistyttävää, että työnantajat onnistuvat kerta toisensa jälkeen palkkaamaan vain niitä kelvottomaksi osoittautuvia, kun taas sellaisten työmyyrien kuin minä, hakemukset nakataan suoraan roskiin, vaikka kuinka olisi panostanut. Kumma juttu. Ehkä siellä rekrytessä pitäs etsiä työntekijää eikä supliikkia kaveria?
Susta haiskahtaa katkeruus. Red flag!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt hakemuksessa haise. Tämä on keskustelupalsta, tänne voi kirjoitella ajatuksiaan ja ihmettelyitään.
Tälläisessa tapausessa voi palkata vuokratyöfirman kautta tai yrittää ostaa työn toiselta yrittäjältä. Tässä voi miettiä, että onko parempi vaihtoehto se, että yrittäjä saisi palkata kaksi työtöntä ja irtisanoa heidät helposti, jos homma ei toimi vai se, että työpaikkoja ei synny ollenkaan. Tämäkin yritys sijaitsee Helsingin Töölössä, joten luulisi, että joillain opiskelijoilla tai muutoin vain työhaluisilla olisi intressi päästä töihin edes hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että omien unelmien toteutumattomuus niinkin yksinkertaisen asian kuin töiden puutteen takia katkeroittaa? Ehkä tosiaan vähäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt hakemuksessa haise. Tämä on keskustelupalsta, tänne voi kirjoitella ajatuksiaan ja ihmettelyitään.
Kokenut rekry haistaa tuon helposti.
Kysyin koneistajan paikkaa pieneltä konepajalta, johtaja epäili että en pystyisi "niin tarkkaan" työhön kun sorvilla ja jyrsinkoneella pitäisi parhaimmillaan päästä 0,1 - 0,2mm tarkkuuteen.
Kohteliaasti ilmoitin että olen kyllä viimeiset 13 vuotta oppinut tekemään +- 0,02 mm tarkkuudella ja näytin työtodistukseni missä olin. Olisin sitten kelvannutkin mutta läksin samantien.
Yrittäjät on opetettu liian hyvälle.
Ilmaisia työntekijöitä sataa ovista ja ikkunoista ja heidän pitäisi vielä saada "jonkun muun" täsmäkouluttama ettei tarvitse itse vaivautua.
Vielä parikymmentä vuotta sitten oli normaalia, että työnantaja koulutti työntekijänsä niihin omiin erikoisuuksiin. Moni järjesti rekrykoulutuksiakin, joiden jälkeen palkattiin töihin. Mitä tälle perinteelle on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin koneistajan paikkaa pieneltä konepajalta, johtaja epäili että en pystyisi "niin tarkkaan" työhön kun sorvilla ja jyrsinkoneella pitäisi parhaimmillaan päästä 0,1 - 0,2mm tarkkuuteen.
Kohteliaasti ilmoitin että olen kyllä viimeiset 13 vuotta oppinut tekemään +- 0,02 mm tarkkuudella ja näytin työtodistukseni missä olin. Olisin sitten kelvannutkin mutta läksin samantien.
Työnantaja väisti luodin.
Normaali terve hakija kertoo kyllä etukäteen mitä on tehnyt, eikä säästä sitä jälkivttuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en palkkaisi sinua, nönnönöö. Ethän osaa kirjoittaa edes ala-astelaisen tasolla. Lause alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen. Vinkua sitten osaatkin kuin pahainen penska puutteellisen kirjoitustaidon edestä.
Vierailija kirjoitti:
Hän tarvitsee "erityisosaajan".
Sveitsiläisen juustomestarin ja kauppatieteiden maisterin yhdessä pakkauksessa ja mieluiten ilmaiseksi.
😀😀😀
No jos ei uskalla palkata juustomyymälään ketään 🤣, niin olkoon sitten palkkaamatta. Ja valittamatta.
Miten helvetin pitkä sen koeajan pitäisi sitten olla? 50 vuotta???
Tämä juttu kertoo kaiken mediassa työntekijöiden oikeuksien poistoa vinquvasta suomalaisesta "yrittäjästä".
Jos ei saa kuudessa päivässä tai edes kuudessa viikossa selville onko palkannut psykopaatin kirvesmurhaajan vai suht täyspäisen reippaan nuoren miehen/naisen mitä kummempia taitoja ei tarvita juuston kaupitteluun niin silloin ko. henkilöltä puuttuvat kaikki edellytykset minkäänlaisen yritystoiminnan pyörittämiseen.
Suomessa on jumaliste puolen vuoden koeaika ja yrittäjälle oikeus purkaa työsuhde siihen paikkaan ilman kuluja ja seurauksia muttä tämäkin on muka "työllistämisen este".
Yrittäjäksi ryhtyvät tyypit joille tämän pitäisi olla käytännössä lupa painaa rahaa johon ei liity pienintäkään riskiä eikä vaadita minkäänlaista omaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään palkkaisi kun edustat suomalaista "yrittäjää" joka ajaisi Alkon kaltaisen monopolilnkin konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
He etsivät "hyvää tyyppiä", mutta eivät sitä joka tekisi työnsä huolellisesti ja haluaisi oppia siitä koko ajan lisää.
Riippuu alasta. Osa aloista ei vaadi pitkää harjoittelua. Koeaikana voi maksaa palkan.