Minä vein (kutsuttuna) kylään mennessäni fetapiirakkaa ja
emäntä käski lähtiessäni ottamaan piirakan mukaan. Ei tarjonnut sitä, vaan käski viemään sen pois.
Kommentit (100)
herännyt tämän vierailun jälkeen, vähän hassuna vain pidin tätä episodia. Mutta kiva kun pohdiskelette, itse en keksinyt mitään syytä ystävän käytökseen. Ihan normaalisti hän on sittemmin käyttäytynyt ja en ole myöskään vienyt mitään sinne sen jälkeen :D ap
pitkäkarvainen kissa. Mummo oli kova leipomaan ja kanniskeli tuliaisiaan pitkin kyliä, mutta häntä pidettiin niin epäsiistinä ettei ainakaan kukaan meidän tuttavapiiristä niitä syönyt. Pöydällä pomppiva kissa inhotti ja leipomukset olivat myös aika rasvaisia. Voisiko emäntä pitää sinua suttuisena tai muuten huonona kokkina?
Ajatteli, että sä ajattelet, että hänen tarjottavansa on epäkelpoja.
mutta kyllä mun mielestä ei viedä omia eväitä kylään mennessä, jos ei olla sovittu nyyttäreistä tms. Jos jotain haluaa viedä, niin sitten vaikka kukkakimppu, kynttilä tai suklaarasia.
Eipä tulis mieleenikään itselleni..
vainoharhainen, luuli varmaan piirakkaa tosiaan näpäytykseksi ettei itse osaa leipoa, tai sitten ajatteli että haluast lihottaa hänet. Kukapa noista tietää.
Ystävällisesti teit, kun piirakan veit. On kohteliasta viedä jotain pientä kyläilypaikkaan ainakin meillä päin.
todella vaikeaksi! Jos vieras tuo ilman pyytämättäkin tarjottavaa ni laitan sitä myös pöytään ja en nyt todella heitä toisen tekemää piirasta ym. vieraalle ja vie kotias.
Tietysti pesen sen pellin ym. ja annan matkaan mukaan ja jos tarjottavaa on liikaa kysyn ottaako tuoja niitä mukaan!
Meilläkin suvussa yksi kyläpaikka, jonne ei missään tapauksessa voisi fetapiirakkaa viedä. Lisäksi piirakat ovat useimmiten aika kaloripommeja joten siksikin monet suhtautuvat niihin varovasti. Alle 30-vuotiaat voivat vielä syödä mitä vaan mutta kyllä sitä vanhempien valitettavasti pitää vähän katsoa mitä panevat suuhunsa.
Taisi pelätä, että mies pitää kaverin piiraasta enemmän kuin omastaan ja heitti varuiksi heti roskiin. :D
vein pellillisen mustikkapiirakkaa kun menin kutsuttuna kylään. Sitä ei tarjottu pöydässä ja kun olin lähdössä, emäntä kävi keittiössä ja kiikutti pellin minulle takaisin. Kiitin ja olin lähdössä kotiin kun lapseni alkoi työntää jotain vanhoja jäätelöpapereita minulle, oli löytänyt ne takkinsa taskusta. Kipaisin äkkiä heidän keittiöönsä sillä tiesin missä roskis on, seinän vierellä on iso sanko. Kappas, siellä oli mustikkapiirakkanikin. Heitin jäätelöpaperit päälle ja juoksin pois lasteni kanssa.
alkaa syytellä ihmistä narsistiksi kun vie tuliasia kyläpaikan emännälle?
vierasta ottamaan tarjottavansa mukaansa, siis ne jämät ja kertonut miksi. Syy: terveys ei kestä yhtään lihomista. Olen laihduttanut 48 kiloa ja kartan rasvaisia ruokia ja leivonnaisia kuin ruttoa. Moni luulee että "nythän sä voit syödä" mutta mulla on asia vähän kuin alkoholistilla, ei voi jättää eikä tuoda kaappiin vierasvaraa, sillä itsekurini ei kestä niitä. Parempi kun siellä on päivän ruokatarpeet, hedelmäpussi, maitoa, ruisleipää, kinkkupaketti ja valot. Nykyään anoppikin älyää tämän. Minä tarjoan kahvittelijoille pelkkiä pakastepullia, niitä kun olen liian laiska paistamaan vain itseäni varten ja niitä harvoin jää yli.
Hämärästi ymmärrän että kyse on jonkinlaisesta omituisesta kursailusta ja piintyneestä tavasta, jota omalla kummallisella tavallaan pitävät kohteliaana. Vaikea selittääkään kun olen itse jo vieraantunut siitä tavasta.
Joskus viemme ruokaa mukanamme varsinkin jos olemme useamman päivän kylässä. Mihinkään ei kosketa oma-aloitteisesti, vaikka selvästi viemme ne lahjaksi, tuliaisena. Ruokapöytään niitä ei tuoda ellen itse hae ja laita tarjolle, ja vielä kehota vanehmpiani maistamaan. Tai seuraavalla vierailulla puolen vuoden kuluttua lahja löytyy koskemattomana kaapista.
mutta joskus hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä jotakin pientä mennessään. En tosin sitä ystäviltäni odota mutta ystäväni tuovat joskus viinerit tai muuta pientä jos kahville pyydän ja vien itsekin jotakin hyvää mennessäni.
Ja vaikkei sellainen olisi tapana,pitäisi sen verran käytöstapoja löytyä että hoitaisi asian toisella tavalla.
En kyllä ymmärtänyt että piirakka oli tuliainen emännälle. Eikös se ollut kaikkien syötäväksi? Itse veisin tuliaisiksi emännälle jotain henkilökohtaista.
ihmisenä olis voinut mainita että kiitos kun näit vaivaa mutta meillä ei tällaista syödä/ei välitetä fetasta jne.
Ap meni kyläpaikkaan fetapiirakkansa kanssa, laski piirakan keittiön pöydälle. Mainitsee ehkä että "tällaisen pyöräytin", tai ei sano mitään. Ei siis sano selkeästi että "Oleppa hyvä, tässä vahän tuomisia, laita vaan tarjolle jos kelpaa tai syökää itte myöhemmin jos on jo pöytä täynnä!".
Nyt kun piirakka on mitään sanomatta lykätty pöydälle, ei suomalainen voi siitä vetää sellaista johtopäätöstä, että se on syötäväksi tarkoitettu!! Voi kauhistus sitä nolouden määrää, jos olisikin niin, että jostain ihmeen syystä muuten vaan kuljettelet piirakkaa mukanasi, olisit vaikka menossa vanhaa isotätiäsi vielä tapaamaan ja hälle olisikin piirakka, ja emäntä menisi ja SÖISI siitä. Kauheaa!
Nyt emäntä pyrki säilyttämään kasvonsa. Odotti, että mainitset piirakasta, sanot että laitas tuokin pöytään, maistetaan sitäkin. Lähtiessäsi olisit voinut vastata emännälle, kun piirakkaasi takaisin tarjosi, että ei kun se on teille. Niin hän varmaan odottikin sinun sanovan.
tämä emäntä ei vain tajunnut käyttäytyvänsä tökerösti, jos kerran oli ihan ystävällinen.
Hän vain ajatteli, että kun piirakka nyt jäi syömännä niin sinä saat sitten syödä sen kotona. ei mene hukkaan.
Minä saattaisin tehdä samalla tavalla.
jos joku vieras on tuonut jotain, ja sitä jää jäljelle, niin kysyn haluaako hän sen mukaansa.
en tietenkään pakota ottamaan, mutta minusta on kohteliasta kysyä. joku saattaa sitten taas loukkaantua siitä että oletetaan piirakoiden jäävän meille ihan kysymättä.
En kyllä ymmärtänyt että piirakka oli tuliainen emännälle. Eikös se ollut kaikkien syötäväksi? Itse veisin tuliaisiksi emännälle jotain henkilökohtaista.
kuin joutavaa krääsä, mitä tuo "emännän henkilökohtainen" valitettavan usein on. Siinä sitten teeskentelet iloista "voi kiitos, ihana tuoksu(fucking)kynttilä, siis tällasta mä oon aina halunnu!"
enkä halua niitä itsekään. Siitä tulee vaan turha kierre kun aina pitää tuoda kun toinenkin tuo ja itse kahvittelen ja kyläilen vain ja ainoastaan seuran vuoksi. Jos vien tuliaisia, niin vien jotain muuta kuin ruokaa, ellei ole nyyttärit tai kyse perheenjäsenistä joiden tiedän pitävän jostain nimenomaisesta ruuasta ja olevan kiireen tms takia sen tarpeessa. Mä en itsekään kauheesti välitä saada itsetehtyjä ruokia ja tauluja yms.
kuin joutavaa krääsä, mitä tuo "emännän henkilökohtainen" valitettavan usein on. Siinä sitten teeskentelet iloista "voi kiitos, ihana tuoksu(fucking)kynttilä, siis tällasta mä oon aina halunnu!"
kun yhdessä viestissä sanottiin, että piirakka oli tuliainen EMÄNNÄLLE. Jos siis veisin tuliaisen jollekin tietylle henkilölle, niin en veisi fetapiirakkaa ellen tietäisi että ko henkilö rakastaa tekemääni fetapiirakkaa. Käsittääkseni kuitenkin tämä (fuckin) fetapiirakka oli yleiseen syöntiin kyläpaikassa.
Eikä kukaan liene kutsunut piirakkakuskia narsistiksi.
jotka ajattelevat asiaa monelta kantilta eivätkä suoralta kädeltä ole kivittämässä kyläpaikan emäntää paskamaisena tyyppinä? Eihän me edes tiedetä tarinan taustoja ja onhan se mielenkiintoisempaa pohtia eri vaihtoehtoja.